نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ضوابط مربوط به فاصله ساختمان‌ها از یکدیگر با توجه به نوع کاربری

جایگاه‌های سوخت از قبیل عرضه بنزین و گاز محل استقرا‌ر مخازن، حداقل هفت متر فاصله از پلاک‌های مجاور و معبر عمومی داشته باشند. ‌ابعاد پلاک جایگاه با توجه به این موارد در نظر گرفته شود.

عدم احداث ساختمان‌ها با کاربری‌ سینما، سالن اجتماعات، مدارس، مساجد و اماکن پرجمعیت از این قبیل در مجاورت جایگاه‌های سوخت.

پلاک‌های مجاور در جایگاه‌های سوخت تا ارتفاع دو طبقه روی پیلوت بلامانع بوده و به ازای هر طبقه افزایش ارتفاع، نسبت به دو طبقه روی پیلوت بلامانع است.

به ازای هر طبقه افزایش ارتفاع نسبت به دو طبقه روی پیلوت، عقب نشینی سه متر در ضلع مجاورت جایگاه سوخت رعایت شود.

دیوار مجاور جایگاه، بدون هیچگونه روزنه و داکت با جبهه باز، به طرف جایگاه سوخت و تأمین ایستائی بر حسب تحمل فشار ۷ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع ( ۷ اتمسفر فشار ناشی از انفجار گاز مواد نفتی) در نظر گرفته شود.

ضوابط مربوط به مسیر و دستگاه پله اضطراری

در ساختمان‌های با حداکثر ارتفاع ساختمان، ۳۰ متر یا ۹ طبقه روی پیلوت، دستگاه پله اصلی به عنوان دستگاه پله اضطراری مد نظر قرار می‌گیرد. به نحوی که دستگاه پله از ایستگاه مشترک ورودی واحدها و آسانسور در طبقات کاملاً جداسازی شود.

در ارتفاع بیش از ۳۰ متر یا بیشتر از ۹ طبقه روی پیلوت، ضر‌وری است دو دستگاه پله به نحوی در نظر گرفته شود که در طبقات به یکدیگر راه داشته باشند.

ساختمان‌های با ۳ طبقه روی پیلوت و هر طبقه شامل ۸ واحد، ساختمان‌های با ۴ طبقه روی پیلوت و هر طبقه شامل ۶ واحد و ساختمان‌های با ۵ طبقه روی پیلوت و هر طبقه شامل ۳ واحد و ساختمان‌های ۶ طبقه روی پیلوت و بیشتر، حتی با یک واحد در هر طبقه مشمول بند ۱ می‌شوند.

برای ساختمان‌های خاص طبق نظر کارشناس سازمان آتش نشانی .

در ضمن دستگاه پله اضطراری علاوه بر دستگاه پله اصلی، برای سالن اجتماعات با ظرفیت بیش از یک صد نفر، سینما‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، ضروری است.

در یک ساختمان با کاربری مختلف (‌مسکونی، تجاری، دفتر کار‌) ضروری است از نظر ا‌یمنی، دستگاه پله مسکونی مستقل از دستگاه پله کاربری‌های دیگر در نظر گرفته شود.

راه دسترسی به انبار تجاری واقع در زیرزمین، از انتهای انباری غیر مجاز بوده و مقتضی است از داخل واحد تجاری با فاصله حداکثر ۱/۲ متر از معبر عمومی و ترجیحاً بطور مستقل از برگذر در نظر گرفته شود.

ضوابط مربوط به آسانسور

آسانسور خارج از مرکز دستگاه پله طراحی شود.

چاه آسانسور تا روی فوندانسیون ساختمان امتداد یابد یا در صورت قرار داشتن فضای آزاد زیر چاهک آسانسور یک ستون زیر ضربه گیرهای چاهک با تأمین ایستائی پنج هزار نیوتن بر متر مربع در نظر گرفته شود.

ابعاد مفید چاه آسانسور حداقل ۱۵۰×۱۵۰ سانتیمتر است.

در چاه آسانسور داخل موتور خانه تأسیسات قرار نگیرد.

در نظر گرفتن اطاق مستقل برای موتورخانه آسانسور، دریچه به ابعاد حداقل ۸۰×۶۰ سانتیمتر زیر کف مو تور خانه روی دیوار جانبی با بازشو به بیرون.

هر گونه بازشو (روزنه، دریچه) به چاه آسانسور بجز در ورودی به چاه و دریچه غیر مجاز است.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

بناهای تاریخی، ارزش های تاریخ اجتماعی، عملی و زیبایی شناختی و هویت یک ملت را نشان می دهد. بنابراین بناهای تاریخی آثاری با ارزش و دارای وحدت تعریف می شوند، که حفاظت و نگهداری آن مستلزم توجه می باشد. از این رو بررسی روابط متقابل بافت و بنا و شیوه های نگهداری آنها ضرورت می یابد حریم گذاری با تعیین ضوابط قانونی برای محدوده اطراف بناهای تاریخی به حفظ اثر از راه پیوند آن با محیط اطراف میپردازد ازآنجایی که بخش عمدهای از بناهای تاریخی در میان شهرها قرار می گیرد مطالعه اثرات حریم بربافت تاریخی و محدوده حریم گذاری شده حائز اهمیت است. موضوع حریم از موارد بسیار مهم و حساس در ارتباط با تمامی بناهای تاریخی می باشد. بررسی های انجام شده در رابطه با موضوع حریم بناهای تاریخی در کشور به طور نسبی محدود و کم می باشدو اگر هم نوشتهای در این مورد تهیه شده در همان مراحل مبانی تئوری بوده و هیچگاه در عمل به آن کوششی صورت نگرفته است. پرسشی که در این تحقیق مطرح است این است: آیا قوانین و مقررات تدوین شده در کشور ما در ارتباط با مساله حریم بناهای تاریخی با نگاه و تاکید بر نمونه موردی و تخلفات صورت گرفته مانع از ارتکاب جرم و حفظ حریم آثار میشود یا خیر؟ هدف از انجام پژوهش، بررسی ضوابط مناسب و چگونگی تدوین قواعد حریم گذاری بناهای تاریخی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در حوزه قوانین مواردی باید مورد ملاحظه قرار بگیرد.

در آثار تاریخی، حریم، محدوده‌ای است که متولی اثر تاریخی بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی تعیین می‌کند. حریم آثار تاریخی، باعث حفظ موجودیت و یکپارچگی اثر می‌شود.

حریم حفاظتی

این حریم برای جلوگیری از فروریختن و آسیب دیدن کل اثر تعیین می‌شود. در این حریم، فعالیت‌ها، کاربری‌ها و ساخت‌وسازهای نامناسب بر روی نقشه مشخص می‌شود.

حریم بصری

این حریم برای ایجاد ارتباط دیداری دوطرفه بین محیط و اثر تاریخی تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، حریم بصری، دید اثر تاریخی به بیرون و چشم‌انداز بیرون به اثر تاریخی را حفظ می‌کند و ارتقا می‌دهد.

حریم کاربردی

این حریم بدین جهت تعریف می‌شود که پیوستگی اثر تاریخی و محدوده پیوسته به آن، دارای پیوستگی و همگنی با کارکردهای شهرها و مراکز تاریخی باشد. در تعیین این نوع حریم، بخش ویژه‌ای به تعیین کارکردهای مطلوب و قابل توصیه اختصاص می‌یابد.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

اصطلاحات مربوط به حریم دکل فشار قوی برق

1. خط برق

به تجهیزاتی مانند پایه، هادی (سیم و کابل و...)، دکل و مقره گفته می شود که برای توزیع و انتقال نیروی برق استفاده می شوند.

2. محور خط

یک خط فرضی است که بین مرکز پایه ها در خطوط هوایی در نظر گرفته می شود.

3. مسیر خط

یک نوار در طول خطور برق است که در خطوط انتقال برق فشار قوی هوایی، از تصویر یا همان سایه هادی ها بر روی زمین می افتد.

4. حریم خطوط نیروی برق

حریم خطوط نیروی برق به دو دسته: 1- حریم زمینی 2- حریم هوایی تقسیم می شود. حریم هوایی یک مستطیل فرضی است که در اطراف کابل های دکل ها است که حریم آن را مشخص می کند و به دو صورت عمودی و افقی از خطوط انتقال نیرو است.

5. ردیف ولتاژ

این عبارت مربوط به ولتاژ استاندارد خط است.

6. خط انتقال فشار ضعیف

خط انتقالی که ولتاژ آن کمتر از 1 کیلو ولت باشد

حریم خطوط و دکل انتقال نیرو فشار قوی

قوانین و مقررات مربوط به حریم خط های انتقال برق فشار قوی و دکل ها به صورت زیر است:

1- حریم هادی های دکل برق فشار قوی یا خطوط انتقال فشار قوی با ولتاژ 63 کیلو ولت 8 متر از سطح زمین است.

2- حریم هادی های دکل برق فشار قوی یا خطوط انتقال فشار قوی با ولتاژ 132 کیلو ولت 9 متر از سطح زمین است.

3- حریم هادی های دکل برق فشار قوی یا خطوط انتقال فشار قوی با ولتاژ 230 کیلو ولت 11.9 متر از سطح زمین است.

4- حریم هادی های دکل برق فشار قوی یا خطوط انتقال فشار قوی با ولتاژ 400 کیلو ولت 14 متز از سطح زمین است.

5- حریم هادی های دکل برق فشار قوی یا خطوط انتقال فشار قوی با ولتاژ 765 کیلو ولت 25 متر از سطح زمین است.

ماده: ساخت و ساز و حفاری و کشاورزی در حریم دکل برق فشار قوی

در مسیر حریم دکل های انتقال نیرو ساختن ساختمان های صنعتی، مسکونی، انبار داری، دامداری یا ساختن باغ و درختکاری و قرار دادن مخازن سوخت ممنوع است. فقط اقداماتی مثل کشاورزی سطحی یا حفظ و کاشتن درختان کوتاه کندن چاه و یا قنات بدون استفاده از دکل حفاری، راه سازی و سایر کارها به شرطی که برای دکل های انتقال نیرو و حریم آنها و همچنین راه دسترسی به آنها مشکلی ایجاد نکند، ایرادی ندارد.

تبصره: وزارت نیرو باید در جریان تراکم و نوع درختان کم ارتفاعی که در حریم دکل های انتقال نیرو ساخته می شود، قرار گرفته باشد.

تبصره: حفاری در اطراف دکل ها باید به گونه ای باشد که در محدوده پایه های توزیع و انتقال نیرو نباشد.

تبصره: در حریم دکل برق فشار قوی و یا در مسیر آنها استفاده از مواد منفجره ممنوع است.

تبصره: بام ساختمان هایی که زیر خطوط انتقال برق فشار قوی قرار دارند و فاصله آنها با خط کمتر از 4 متر است باید شیب پشت بام خود را بیشتر از 45 درجه در نظر بگیرند.

ماده: تصرف و انجام عملیات مختلف در حریم دکل برق فشار قوی

افرادی که در حریم دکل های فشار قوی زمینی را تصرف می کنند یا اقدام به ساخت و ساز غیر قانونی می کنند باید به وزارت نیرو جریمه بپردازند و در غیر این صورت تصرفات انجام شده از طرف گرفته می شود و ساخت و ساز هایی که انجام داده اند را باید خراب کنند.

ماده:انجام عملیات حفاری، راه سازی، کشاورزی، عبور بار ها و ماشین آلات خاص

انجام همه فعالیت هایی که گفتیم در مسیر و یا حریم دکل های فشار قوی برق باید با مجوز از وزارت نیرو انجام شود و اصول حفاظتی برای حفاظت از جان و تاسیسات افراد به طور کامل رعایت شود. همچنین اگر کسی قصد کندن چاه یا قنات و یا احداث جاده در این محدوده را دارد باید در خواست خود را از یک ماه قبل به وزرات نیرو ابلاغ کند.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

انواع ساختمان از لحاظ سازه

ساختمان‌های بتنی

ساختمانی است که برای اسکلت اصلی آن از بتن آرمه (سیمان، شن، ماسه و فولاد به صورت میلگرد ساده یا آجدار) استفاده شده باشد

در این نوع ساختمان، سقفها به وسیله تاوه (دال)های بتنی پوشیده می‌شود، یا از سقف‌های تیرچه بلوک یا سایر سقف‌های پیش‌ساخته استفاده می‌شود.

برای ساخت دیوارهای جداکننده (پارتیشن‌ها) ممکن است از انواع آجر مانند سفال تیغه‌ای، آجر ماشینی سوراخ دار، آجر معمولی فشاری، فوم استاندارد ضد حریق، تیغه گچی یا چوب استفاده شود.

همچنین ممکن است از دیوارهای بتن آرمه هم استفاده شود که در این صورت نوع این دیوارها دیوار برشی می‌باشد.

در این نوع ساختمان برای ساخت شاه تیرها و ستون‌ها از بتن آرمه (بتن مسلح) استفاده می‌شود. ساختمان‌های بتونی استحکام زیادی در برابر حوادث طبیعی دارند.

ساختمان‌های فلزی

در این نوع ساختمان‌ها برای ساختن ستون‌ها و پل‌ها از پروفیل‌های فولادی استفاده می‌شود.

در ایران معمولاً برای ساختن ستون‌ها از تیر آهن‌های دوبل یا بال پهن‌های تکی استفاده می‌نمایند.

برای اتصالات از نبشی-تسمه و برای زیر ستون‌ها از صفحه فولادی (بیس پلیت) استفاده می‌شود و معمولاً دو قطعه را به وسیله جوش به هم متصل می‌نمایند (استفاده از پرچ یا پیچ و مهره نیز متداول است).

در این نوع ساختمان برای مقابله با زلزله از باد بندهای فلزی استفاده می‌شود.

ساختمان‌های بنایی

منظور از ساختمان‌های بنایی ساختمان‌هایی هستندکه مصالح آنها از آجر، بلوک سیمانی یا سنگ ساخته شده‌اند و در آن‌ها تمام یا قسمتی از بارهای قائم توسط دیوارهای با مصالح بنایی تحمل می‌شود. برای ساختمان‌های کوچک که از ۲ طبقه تجاوز نمی‌نمایندو یا حداکثر ارتفاع آن‌ها از صفر صفر زمین ۸ متر می‌باشد می‌توان از این نوع ساختمان استفاده کرد.

اسکلت اصلی این نوع ساختمان‌ها آجری بوده و برای ساختن سقف‌ها در ایران معمولاً از پروفیل‌های فولادی و آجر به صورت طاق ضربی استفاده می‌ شود؛ یا از سقف تیرچه و بلوک استفاده می‌شود.

در این نوع ساختمان برای مقابله با نیروهای جانبی (نظیر زلزله) باید حتماً از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف‌ها استفاده شود؛ همچنین در ساختمان‌های آجری معمولاً دیوارهای حمال در طبقات مختلف روی هم قرار می‌گیرند و اغلب پارتیشن‌ها نیز همین دیوارهای حمال می‌باشند.

حداقل عرض دیوارهای حمال نباید از ۳۵ سانتی‌متر کمتر باشد. یا به عبارت دیگر برای دیوارهای با مصالح بنایی، حداقل نسبت ضخامت به ارتفاع نباید از یک دهم برای دیوارهای مهار نشده کمتر باشد.

ساختمان‌های خشتی و گلی

اسکلت اصلی این نوع ساختمان‌ها از خشت خام و گل می‌باشد و تعداد طبقات آن از یک طبقه تجاوز نمی‌کند و در مقابل نیروهای جانبی همانند زلزله به هیچ وجه مقاومت نمی کند.

ساختمان‌های چوبی

این نوع ساختمان‌ها در مناطقی که چوب با قیمت ارزان در دسترس است ساخته می‌شوند، مانند شهرهای جنوبی کشور اتریش، بعضی ایالت‌های کشور آمریکا و

ساختمان‌های چوبی در ایران به علت کمبود منابع کمتر ساخته می‌شود.

ساختمان‌های ترکیبی

ممکن است ساختمانی از دو یا چند نوع از انواع فوق ساخته شود مانند ساختمان‌های فلزی-بتنی یا فلزی-آجری و

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

چگونه ساخت و ساز را شروع کنیم؟ اگر شما صاحب زمینی هستید و برای اولین بار قصد ساخت یک ساختمان را دارید و می خواهید ساخت و ساز را در آن شروع کنید و ساختمانی را احداث کنید، نیاز به تجربه بسیار زیاد دارید و همچنین باید یکسری کارها را انجام دهید.

مراجعه به خدمات الکترونیک شهر:اولین کار این است که  به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید تا کارشناسی را برای بازدید و انجام بررسی در زمینه مطابقت وضع موجود ملک با سند آن و شرایط کلی موجود ملک بفرستد.

اخذ دستور نقشه ساخت:براساس بازدید انجام شده، دستور نقشه ساخت به مالک داده می شود. آموزش طراحی نمای ساختمان در این نقشه ساخت، کروکی زمین مشخص شده و همچنین سطح اشغالی که در آن محدوده از زمین، مالک ساختمان می تواند ساخت و ساز انجام دهد، نیز باید مشخص گردد.

ارجاع دستور نقشه ساخت به مهندس معمار:مالک ساختمان، دستور نقشه را به مهندس معمار می دهد تا بر مبنای آن نقشه معماری ترسیم شود. چگونه ساخت و ساز ویلا را شروع کنیم؟ در این مرحله براساس شرایط و نظر مالک و مهندس تعیین می شود که اسکلت ساختمان بتنی باشد یا فلزی. در پایان مطلب، مقایسه‌ بین ساختمان بتنی و اسکلت فلزی برای شما آورده شده است. محاسبات سازه نیز در این مرحله انجام می شود و در نهایت نقشه سازه و تاسیسات کشیده می شود.

تعیین ناظر ساختمان:مالک برای تعیین ناظر ساختمان، باید به سازمان نظام مهندسی مراجعه کند. کار عمرانی چیست در سطح اشغال بیشتر از ۲۵۰۰ متر در تهران، می بایست نقشه های ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی تایید شود.

اخذ پروانه ساخت:پس از تایید نقشه ها و مهر و امضای آن به وسیله طراح، نقشه ها بار دیگر به دفتر خدمات ارسال شده و شهرداری، نقشه ها را براساس کاربری و تعداد طبقات بررسی کرده و فیش عوارض ساختمان را صادر می کند. حال باید فیش عوارض را پرداخت کرده تا شهرداری برای ملک شما، پروانه ساختمانی و برگه شروع به کار صادر کند. برای شروع به کار ساخت، مالک باید با ناظر قرارداد امضا کرده و همچنین برگه شروع به کار را نیز به امضای ناظر برساند. طراحی نما مدرن ساختمان اگر ساختمان دارای مجری نیز می باشد، این برگه باید توسط مجری نیز امضا شود، در غیر این صورت مالک طبق متعهد می شود که خودش به صورت خویش فرما اجرای ساختمان را برعهده می گیرد و مسئولیت اجرا را نیز قبول می کند.

بازدید از ملک توسط ناظر و مجری:کلیه نقشه ها توسط ناظر و مجری بررسی می شود و انها از محل ملک نیز بازدید به عمل می آورند و اگر نقشه ها با شرایط ملک مغایرت داشته باشد، باید به طراح یا شهرداری اعلام شود تا اصلاحات لازم روی نقشه ها اعمال گردد. سرانه طراحی موزه ناظر باید همچنین وضعیت ملک را از لحاظ ایمنی و خطر ریزش بررسی کند و تمهیدات لازم را برای پیشگیری از بروز حادثه در هنگام تخریب، عملیات گودبرداری و سایر مراحل ساخت و ساز در نظر بگیرد.

انجام بیمه ساختمان و الزامات شهرداری:یکی از مهم ترین مراحل قبل از شروع ساخت و ساز، انجام بیمه ساختمان می باشد. مسجدسازان تهران شهرداری نیز الزاماتی برای شروع پروژه به مالک ابلاغ می کند. مانند متمایز کردن ملک در حال تخریب و نوسازی از دیگر ملک ها با انجام رنگ آمیزی مشخص، ایمن کردن محل عبور و مرور عابرین و خودروها، نصب تابلویی که مشخصات پروژه و شماره پرونده شهرداری و همینطور متراژ و تعداد طبقات ساختمان و نام مهندس ناظر و مجری در آن نوشته شده باشد. چگونه ساخت و ساز را شروع کنیم؟ با انجام این کارها، همه چیز برای آغاز عملیات ساختمانی فراهم شده است.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

امروزه ساخت، احداث، نگهداری و حراست راه‌ها به عنوان یکی از تکالیف‌های دولتی و مطالبات مردم تلقی می‌شود که از منظرهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

طبق قانون؛ وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی احداث و نگهداری راه‌ها تعیین شده است و به منظور رعایت و لحاظ مسائل قانونی پیرامون راه، قوانینی جهت معرفی انواع راه‌ها و حریم آن از جانب هیئت محترم وزیران مصوب شده است که به صورت تخصصی و فنی انواع راه‌ها را تعریف نموده و حریم هر یک از این راه‌ها را به صورت دقیق مشخص می‌نماید

حریم راه آهن محدوده‌ای است که طبق قانون تعریف شده است و بر همین اساس ورود، تردد، احداث ابنیه و انجام هرگونه فعالیت در آن محدوده، ممنوع بوده و مخاطرات خاص خود را برای متخلفین در پی خواهد داشت.

راه آهن محدوده‌ای است که طبق قانون تعریف شده است و بر همین اساس ورود، تردد، احداث ابنیه و انجام هرگونه فعالیت در آن محدوده، ممنوع بوده و مخاطرات خاص خود را برای متخلفین در پی خواهد داشت.

حریم راه آهن با توجه به قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن ۱۱۷ متر تعیین شده است و الزامات خاصی را داراست، اول آنکه در محدوده ۱۷ متری از طرفین خط اختصاصی راه آهن، هرگونه ورود، تردد، احداث ابنیه و فعالیت در آن محدوده، ممنوع بوده و مخاطرات خاص خود را برای متخلفین در پی خواهد داشت. در ثانی از ۱۷ تا ۴۷ متر نیز عبور تاسیسات زیربنایی نظیر آب، برق، گازو نفت و... صرفا با اخذ مجوز از راه آهن و طی مراحل قانونی امکان پذیر می‌باشد. البته در محدوده نظارتی ۴۷ تا ۱۱۷ متر نیز هرگونه ساخت و ساز، دیوارکشی و اجرای تاسیسات با اخذ مجوز راه آهن مجازاست.

بدیهی است با عنایت به محدودیت ورود به حریم راه آهن و جهت تردد ایمن و مجاز وسایط نقلیه و عابر پیاده گذر‌های مجازی تعریف شده است که در زمان رسیدن قطار با بستن راهبند توسط مامور، قطار‌ها تردد نموده و پس از عبور قطار عبور ماشین‌ها و عابرین آزاد می‌شد لکن در حال حاضر و با توجه به افزایش سرعت قطار‌ها و افزایش چند برابری تعداد قطار‌ها این کار بسیار ناایمن است و برای رفع مشکل تردد و ایمن سازی همجواری کار تبدیل و احداث روگذر‌ها و زیرگذر‌ها و پاساژ‌های عبور در دستور کار قرار دارد که از سنوات قبل تا کنون کار احداث ۲۱ گذرگاه غیر هم سطح و باکس عابر پیاده از جمع کل ۲۳ عدد در محدوده‌ی استحفاظی این اداره کل به سرانجام رسیده است.

بنابر آنچه گفته شد لازم است ساکنان و همجواران خطوط ریلی ضمن عدم ورود به حریم راه آهن و جهت عبوراز روی ریل‌ها از مکان‌های مجازاحداث شده استفاده نموده و طبق قوانین حقوقی ازهرگونه احداث، درختکاری، زراعت یا اقدام به حفاری در حریم قانونی راه آهن خودداری نمایند.

  • هنگامه میرزایی