نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

۱۰ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پانل گچی چیست ؟

پانل گچی چیست ؟

پانل گچی یا دیوار گچی پیش ساخته یک نام عمومی برای مجموعه از محصولات است که از مخلوط آب و گچ تهیه می شوند و ذرات گچ ان نسبت به گچ های ساختمانی ریز تر است. این پانل ها همگی دارای پایه ای گچی هستند اما سطح رویین آن ها می تواند با مواد دیگری مانند گاغذ یا فایبرگلاس پوشانده شده باشد. دیوارهای گچی پیش ساخته به صورت یکپارچه ساخته می شوند.

مزایای استفاده از پانل گچی در ساختمان

استفاده از پانل گچی در ساختمان مزایای بسیاری دارد از جمله این که:

نصب آن بسیار آسان است. زیرا این محصولات به صورت یکپارچه در ابعاد بزرگ تولید می شوند و به سرعت سقف و دیورا های با مساحت زیاد را پوشش می دهند. این محصولات برای نصب به چند ابزار ساده نیاز دارند. برای برش آن به تیغ کاتر و برای نصب آن به میخ، مته و یا حتی چسب نیاز است. زیرا پانلهای گچی وزن کمی دارند.

مقاومت در برابر آتش یکی دیگر از ویژگی های مهم پانل های گچی است. به همین دلیل استفاده از آن در ساخت دیوار های داخلی طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این دیوار ها انتقال گرمای آتش را به خوبی به تاخیر می اندازند و از گسترش آتش جلوگیری می کنند.

عایق صدا بودن نیز دیگر ویژگی مهم پانل های گچی است. امروزه زندگی در شهر های شلوغ نیزامند شیوه ای مناسب در ساخت و ساز است که آرامش داخل خانه را به خوبی فراهم کند.

دوام بالا، صرفه اقتصادی و تنوع برای استفاده در طراحی داخلی از دیگر ویژگی هایی هستند که پانل های گچی را به محصولات مطلوب تبدیل می کنند.

محدودیت استفاده

برای نصب پانل های گچی دمای محیط نباید کمتر از ۴ درجه سلسیوس (سانتیگراد) باشد و اگر برای نصب آن از چسب استفاده شود، دما نباید کمتر از ۱۰ درجه باشد. مگر اینکه تولید کننده ی دیوار گچی پیشنهاد دیگری داشته باشد.

در صورت گرم کردن فضای نصب، باید به تهویه هوا و ممنوعیت بالا رفتن دما به بیش از ۳۵ درجه توجه شود و در زمان نصب پانل های گچی نباید در معرض رطوبت بسیار بالا قرار بگیرند. هنگام نصب در محیط کار گرم بهتر جریان هوایی محیط اطراف پانل را تا دمای مطلوب خنک کند.

کاربرد ها

دیوار گچی پیش ساخته را می توان روی قاب چوبی، فلزی یا چوب چند لایه نصب کرد. همچنین قابلیت نصب روی سطوح سیمانی و بنایی شده را نیز دارد. در شرایط متفاوت تنها روش نصب کمی تغییر خواهد کرد تا پستی بلندی های سطح برای مثال سیمان پوشانده شود.

مصارف دکوراسیون و روکش کردن نهایی دیوار های داخلی، ایجاد سقف کاذب گچی و بهره گیری از خواص ضد آتش و عایق از جمله مصارف پانل گچی در ساختمان هستند.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

برای مبارزه با رطوبت دیوار از چه مصالحی می توان استفاده کرد ؟

پوشش ضد رطوبت دیوار اولین خط دفاعی در برابر پوسیدگی است. رطوبت و پوسیدگی ناشی از آن، از جمله مشکلاتی است که می تواند ارزش ساختمان را کاهش دهد و معضلات بهداشتی جدی ایجاد کند. همانطور که ساختمان ها را در برابر ورود و خروج هوای گرم و سرد عایق می کنیم و از این طریق از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری می کنیم؛ باید همچنین تنظیم رطوبت ساختمان را فراموش نکنیم.

وجود رطوبت در ساختمان چه پیامد هایی برای ساکنین را به دنبال دارد؟

رطوبت بیش از حد در ساختمان می تواند در دراز مدت سبب کاهش کیفیت هوای داخل شود. بررسی ها نشان می دهد که، کپک ها و قارچ ها بر روی سطوح مرطوب در داخل خانه رشد می کنند و این قضیه می تواند بر روی سلامت ساکنین خانه اثر بگذارد و سبب واکنش آلرژیک در افراد حساس شود. کپک ها و قارچ ها می توانند برای سالها در داخل دیوار ها به حیات و رشد خود ادامه دهند. بدین ترتیب استفاده از پوشش ضد رطوبت دیوار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وجود رطوبت در زیر زمین ساختمان

زیر زمین یکی از مرطوب ترین مناطق خانه ها می باشد. جاری شدن آب از طریق دیواره های زیرزمین می تواند به پی و فونداسیون ساختمان آسیب زند و باعث تورم چوب شود. نفوذ رطوبت به داخل مصالح سازه ای ساختمان نیز تبعات جدی را دارد؛ برای مثال رطوبت می تواند سبب زنگ زدن میلگردها و مقاطع فلزی شود و مقاومت آن ها را کاهش دهد. حال فرض کنید ساختمانی که اسکلتی فلزی دارد و تمام تیر و ستون های آن از فولاد می باشد ؛ رطوبت آن  را در معرض چه خطر اساسی قرار می دهد.

چگونه می توانیم ساختمان را در برابر رطوبت حفاظت کنیم

با جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل خانه ها با کمک محصولاتی از قبیل دیوار گچی مقاوم در برابر رطوبت، انواع اپوکسی ها ، پوشش ضد رطوبت دیوار و سیستم های ضد آب زیرزمین، می توانیم طول عمر ساختمان ها و خانه ها را افزایش دهیم و آن ها را به مکانی سالم تر و سازگار با محیط زیست تبدیل کنیم.

پوشش ضد رطوبت دیوار چیست ؟

پوشش ضد رطوبت دیوار در واقع لایه ای می باشد که بر روی دیوار ها اجرا می شود و اینگونه از نفوذ رطوبت جلوگیری می کند. این لایه پوششی می تواند پوشش بتنی ضد آب یا رنگ ضد آب با پایه آکریلیک و یا مواردی دیگر باشد. البته باید توجه داشت که هر گونه ترک بر روی دیوار و یا فاصله عملکرد این لایه های محافظتی را تحت تاثیر می گذارد و حتی می تواند آن ها را بی فایده کند.

شناسایی علت ایجاد رطوبت در فضا و منبع رطوبت باید پیش از اقدام برای رفع آن صورت گیرد؛ که اگر این شناسایی به درستی انجام شود، می تواند سبب کاهش هزینه های فعالیت های لازم برای حل مشکل شود. برای مثال گاهی اوقات رطوبت از دیوار های خارجی ساختمان نشت می کند و یا اینکه ممکن است یکی از لوله های آب و فاضلاب شبکه ساختمان صدمه دیده باشد. در این صورت استفاده از پوشش ضد رطوبت دیوار به تنهایی کارایی چندانی ندارد و عدم رفع ریشه ای مشکل در دراز مدت هزینه های گزافی را به بار می آورد.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

تفاوت گچ زیرکار و گچ رو کار چیست؟

برای درک تفاوت میان گچ زیرکار و روکار باید در ابتدا پاسخ این دو سوال را دانست که گچ زیر کار چیست و گچ رو کار چیست  در ساختمان سازی از گچ به عنوان پوشش برای دیوارها و فضاهای ناصاف استفاده می شود. گچ دو کاربرد اساسی در صنعت ساختمان سازی دارد، از گچ به عنوان گچ روکار ( گچ سفید) و گچ زیرکار استفاده میشود، باید دانست که این دو نوع گچ از سنگ گچ حاصل می شوند و نوع ذرات گچ می تواند دلیل اصلی تفاوت مابین آنها باشد

وجود چه خصوصیاتی در گچ در ساختمان سازی حائز اهمیت است ؟

۱-گچ دارای خاصیت چسبندگی می باشد و مهم است که بتواند این خاصیت را در مواجهه با تغییرات آب و هوایی و اقلیمی حفظ نماید .

۲- ارزان و مقرون به صرفه بودن گچ .

۳- سختی و با دوام بودن گچ .

۴- باید بتوان آن را با هر نوع موقعیت آب و هوایی اجرا کرد .

۵- باید قابلیت بررسی مداوم به منظور ورود و نفوذ رطوبت به سطح گچ را داشته باشد .

۶- باید دارای کارایی مناسب نسبت به پروژه ما داشته باشد .

مهمترین تفاوت گچ روکار و گچ زیر کار

از مهمترین تفاوت بین گچ روکاری و گچ زیرکار می توان به گیرش اولیه و نهایی این دو گچ اشار کرد، گچ روکار معمولا زمان گیرش بالاتری در نسبت به گچ زیر کار دارد، از لحاظ قیمت نیز گچ روکار در نسبت با  ما بقی گچ های مورد استفاده در ساختمان از قیمت کمتری برخوردار است . از گچ سفید در ساختمان سازی به عنوان سفید کاری, نازک کاری و ابزارزنی استفاده می شود

گچ زیر کار چگونه گچی است؟

برای پاسخ به این سوال که گچ زیر کار چیست در ابتدا باید دانست که نحوه ی تولید گچ روکار و گچ زیرکار (که با گچ خاک هم از آن یاد می کنیم) یکسان است با این تفاوت که در آماده سازی گچ روکار از تجهیزاتی با تکنولوژی بالاتر استفاده می شود چرا که در پروسه ی تولید، سرند و آسیاب گچ روکار با دقت بیشتری انجام می شود.

کیفیت گچ به چه عواملی بستگی دارد ؟

قبل تر گفتیم گه گچ ها بعد از بیرون آمدن از کوره ها به صورت پودر درمی آیند باید دانست که درشتی و کوچکی ابعاد این پودرها در کیفیت آن ها تاثیر دارد، کیفیت گچ با کوچکی ذرات گچ رابطه ی مستقیم دارد .

خصوصیت مهم گچ چیست؟

گچ میل به ترکیب با آب دارد، این خصوصیت گچ، کارباآن را برای ما دشوارساخته است، در هنگام  استفاده از گچ و حتی انبار کردن گچ  باید مراقب بود که گچ در معرض رطوبت قرار نگیرد، چرا که ترکیب گچ با آب در نهایت موجب سفت شدن گچ می شود و خواص اصلی و کاربردی گچ را تغییر می دهد.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

نقش بلوک های سیمانی در ساختمان ها

بلوک های سیمانی بخش اعظمی از اغلب ساخت و ساز های ساختمانی را تشکیل می دهند ؛ در واقع آن ها نقش اولیه در المان های ساختمان از قبیل دیوار ها را ایفا می کنند. امروزه انواع مختلفی از بلوک های سیمانی موجود می باشد و هر نوع کاربرد به خصوصی در ساخت و ساز ساختمان ها را دارد

بلوک سیمانی سبک چیست ؟

بلوک سبک سیمانی یکی از انواع مدرن بلوک های سیمانی می باشد که به واسطه وزن کم  کاربرد های متفاوتی دارد . ترکیبات بلوک سبک سیمانی شامل سنگدانه های سبک وزن می باشد ؛ که دو نوع سنگدانه های سبک طبیعی و سنگدانه های سبک مصنوعی را تشکیل می دهد . بخش دوم ترکیبات بلوک سبک سیمانی را می توان به دو دسته ی مخلوط حباب زا و مخلوط گازی تقسیم کرد.

بلوک های سیمانی سبک به چه طریقی می توانند تولید شوند ؟

سنگدانه سبک

بلوک های سیمانی سبک را می توان با استفاده از مصالح سنگی سبک متفاوتی تولید کرد :

مصالح طبیعی : از قبیل پوکه آتش فشانی و

فراورده های جانبی صنعتی : از قبیل خاکستر بادی و

به عنوان نمونه بلوک سبک لیکا تیغه از نوعی پوکه صنعتی تولید می شود که لیکا نام دارد و از حرارت دادن گل رس در داخل کوره به دست می آید.

مخلوط حباب زا

عامل سبک کننده بلوک ها در این روش حباب های هوا می باشد. انواع بلوک سبک ساخته شده از این روش را بلوک های هوادهی اتوکلاو (AAC) می نامند. این بلوک های سبک محصولات ساختمانی سبک وزن همراه با باربری ، خاصیت عایق و دوام بالا می باشند که در طیف گستره ای از ابعاد و مقاومت ها تولید می شوند. بلوک های هوادهی اتوکلاو اولین بار در سال ۱۹۲۴ در کشور سوئد ابداع و تولید شدند. این دسته از انواع بلوک سبک بعد از آن به یکی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی اروپا تبدیل شدند و به سرعت در بین بسیاری از کشور های سرتاسر جهان گسترش یافتند.

بلوک های clc چه مزایایی دارند ؟

سبک بودن : چگالی بلوک های clc تقریبا ۳ بار کم تر از آجر های سنتی رسی و یا آجر های خاکستر بادی می باشد.

کاهش هزینه ساخت و ساز : استفاده از بلوک های clc بار مرده ساختمان را کاهش داده و می توان با استفاده از آنها مصرف سیمان و فولاد را کاهش داد و در نتیجه سبب کاهش هزینه های تمام شده ساخت شد.

دوستار محیط زیست : این بلوک ها از ضایعات صنعتی همچون خاکستر بادی تهیه می شود . هم چنین در طی فرایند تولید آنها هیچگونه ضایعات مخربی که زمین ، آب و یا هوا را تحت تاثیر قرار بدهد ، تولید نمی کند.

عایق صوتی و حراراتی : بلوک های clc هم برای صوت و هم برای حرارت عایق های فوق العاده ای هستند و این قضیه انرژی صرف شده برای گرمایش و یا سرمایش خانه ها را کاهش می دهد. در نتیجه آن هزینه برق مالک آپارتمان نیز کاهش می یابد.

جاذب رطوبت کمتر : به سبب حضور بسته های هوا در بتن فوم که به هم پیوسته نیستند ؛ جذب رطوبت این نوع از انواع بلوک سبک به نسبت بلوک های بتنی و آجر های معمولی کم تر می باشد. این خصوصیت جاذب رطوبتی کم تر سبب کاهش ترک های موجود در دیوار ها می شود.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

کاشت میلگرد چیست؟

کاشت میلگرد، فرآیندی است که با سوراخ‌کاری بخش‌هایی از بتن در ستون‌ها و یا فونداسیون و اضافه کردن میلگرد و چسباندن آن انجام می‌شود. در ساختمان‌های بتنی به‌ منظور تقویت بتن، اصلاح ابعاد بخشی از سازه و یا افزودن بخشی جدید به سازه‌ی بتنی که از قبل پیش‌بینی نشده است، از روش کاشت میلگرد استفاده می‌شود.

کاربردهای کاشت میلگرد در بتن

  • تقویت فونداسیون و ستون‌ها در سازه‌های بتنی
  • افزودن بخش‌های جدید مانند سقف، دیوار برشی، تیر و ستون به سازه‌ی اجرا شده
  • نصب صفحات فلزی به ‌منظور اجرای نما در سازه
  • مقاوم‌سازی ساختمان به روش Jacketing یا همان ژاکت بتنی
  • نصب صفحات اتصال به‌ منظور ساخت تیر یا ستون جدید
  • اتصال تجهیزات تأسیسات ساختمان (مانند کانال‌های هوا و داکت‌های برق) به ستون‌ها و سقف‌ها

مراحل کاشت میلگرد در بتن

مراحل، از این قرار هستند:

سوراخ‌کاری بتن به ‌وسیله‌ی دریل یا دستگاه مغزه‌گیر (coring)

پاک‌سازی سوراخ با دمنده‌ی هوا

پاک‌سازی جداره‌ها با فرچه

تکرار پاک‌سازی جداره و دمیدن هوا

تزریق چسب و نگه‌دارنده‌، درون سوراخ

نصب میلگرد

صبر به مدت کافی، با توجه به نوع چسب

به‌طور کلی، کاشت میلگرد در فونداسیون، به‌ منظور یکپارچه‌سازی فونداسیون، اصلاح ابعاد در یک یا چند وجه، افزایش ارتفاع و مقاومت فونداسیون برای باربری بیشتر و یا مواردی از این قبیل، صورت می‌پذیرد.

سوراخ‌کاری برای کاشت میلگرد در فونداسیون، به ‌وسیله‌ی دریل انجام می‌شود که بهترین و مطمئن‌ترین روش برای اجرا در فونداسیون است. زیرا در صورت استفاده از دستگاه مغزه‌گیر ممکن است به آرماتور کارشده در فونداسیون، آسیب وارد شده و یا سبب از هم گسیختگی آرماتور شود. قبل از شروع فرآیند، باید محاسباتی انجام شود تا قطر و عمق سوراخ، قطر میلگرد و روش سوراخ‌کاری فونداسیون مشخص شود، چون با توجه به قطر سوراخ، ممکن است نیاز به استفاده از دستگاه مغزه‌گیر باشد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

علل کرمو شدن بتن

علل کرمو شدن بتن:

کیفیت نامناسب میزان اختلاط بتن

از بین رفتن دانه ها ریز در ماسه در اثر شسته شدن بیش از حد

ویبره زدن نامناسب بتن

استفاده بیش از حد از ماسه با دانه های درشت در مخلوط بتن

روان شدن بیش از حد بتن

بالا بودن نسبت آب به سیمان ( نسبت آب به سیمان بطور معمول بین 4/0 تا 6/0 است )

استفاده از مخلوط بتنی که از آماده شدن آن زمان زیادی گذشته و بتن سفت شده.

عدم چکشکاری دیواره های جانبی قالب بعد از بتن ریزی و قبل از سفت شدن آن

عدم رعایت شرایط دمایی محیط اجرا بتن ( اجرا در دمای خیلی سرد که موجب یخ ضدگی می شود یا دمای خیلی گرم که آنرا بیش از حد روان می کند )

روش اجرای نادرست بتن ریزی به درون ستون یا دیوار

عدم رعایت ارتفاع مجاز هنگام بتن ریزی

طراحی و اجرای غیر صحیح آرماتور بندی اجزا

عدم رعایت شرایط مطلوب جهت عمل آوری بتن

قالب بندی و درز بندی نامناسب که سبب گریز شیره بتن از مخلوط و باقی ماندن سنگ دانه در بتن می شود

دلایل ترمیم بتن کرمو:

ترمیم بتن بدلیل کاهش مقاومت فشاری، خمشی، برشی و کشش بتن ناشی از کرمو شدن آن

ترمیم بتن بعلت کاهش ظرفیت باربری قطعه بدلیل کاهش اتصال بین بتن و میلگرد ناشی از شن زدگی

ترمیم بتن به علت افزایش نفوذ پذیری بتن در منطقه آسیب دیده

ترمیم بتن جهت عدم نفوذ عوامل زیان آور به درون آن و آسیب به بتن ( مواد اسیدی , سولفاتها و ...)

ترمیم بتن به خاطر کاهش دوام بتن در محل هایی که دچار یخ بندان و آبشدگی می شوند

ترمیم بتن جهت عدم افزایش شدت زنگ زدن و خوردگی میلگردها

ترمیم بتن به علت اصلاح منظره ی نامطلوب در سطح بتن کرمو شده

ترمیم بتن به علت کاهش مقاومت الکتریکی بتن در منطقه اطراف میلگرد

ترمیم بتن به علت نشت شدید آب در سازه های نگهدارنده مایعات در داخل حفره های بتن

نکات اجرایی ترمیم بتن کرمو و شن نما شده:

در هنگام تخریب بتن کرمو لازم است تمام قسمت های مشکل دار و شن نما شده تخریب شده و از بتن جدا شوند برای اینکار از ابزارهای مختلف تخریب بتن استفاده می شود.

دقت شود که قسمت های کرمو شده تا زیر میلگردها تخریب شوند.

یکی از ابزار های سریع و با کیفیت در تخریب بتن طی ترمیم بتن، استفاده از واترجت به علت عدم ایجاد میکرو ترکها در بتن است بنابراین عملیات تخریب بتن به بهترین و کامل ترین روش انجام می پذیرد ضمن اینکه سطوح را کاملا تمیز می کند.

بهتر است که در اجزای سازه، شن های بادامی حذف گردند و بیشینه ی ابعاد سنگدانه از ۲۰ میلی متر تجاوز نکند.

جهت پیشگیری از کرمو شدگی بتن توصیه می گردد در اختلاط بتن به میزان بیشتری از ماسه استفاده شود.

 بهتر است برای روان سازی بتن نسبت آب و سیمان در طرح اختلاط ثابت بماند و در عوض روان کننده ها و مواد کاهنده ی آب به ترکیب افزوده شود.

توصیه می گردد برای افزایش انسجام و مقاوم سازی بتن از مواد روان ساز بتن در طرح اختلاط آن استفاده گردد.

استفاده ی بیش از حد و خارج از محدوده ی مجاز از مواد روان ساز مانع گیرش به موقع در بتن و مسبب گسیختگی آن پیش از بتن ریزی می گردد لذا پیشنهاد می گردد از استفاده ی بی رویه ی آن جلوگیری بعمل آید. 

برای پیشگیری از گسیختگی بتن می توان در ترکیب بتن، پودر سنگ یا ماسه ریز بکار برد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

ترمیم بتن

ترمیم بتن

در صورت لطمه دیدن بتن و نمایان گشتن علائمی مانند وجود ترک، کرمو شدن بتن، شن زدگی و .... نیاز می باشد تا طی عملیاتی به نام ترمیم بتن، بتن آسیب دیده را بهبود بخشید. بنابراین ترمیم بتن به معنای اصلاح بخش های آسیب دیده از سازه و جایگزینی اجزاء تخریب شده است.

ترمیم درواقع جایگزینی یا اصلاح مصالح، اجزاء یا اعضای خراب شده، آسیب دیده، یا معیوب یک سازه است. به عبارت دیگر، ترمیم شیوه‌ای است که به طولانی‌تر شدن عمر مفید واقعی سازه و رسیدن به عمر مفید طراحی آن کمک می‌کند.

پس ترمیم بتن موجب افزایش طول عمر مفید سازه و بهبود عملکرد آن می گردد.

امروزه بتن به عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در اکثر سازه های موجود در دنیا شناخته می شود. با این وجود همانطور که میدانیم نحوه ی عمل آوری، ساخت بتن و همچنین اجرای آن، رابطه ی مستقیمی با طول عمر و مقاومت بتن دارد ولی تجربه ثابت کرده است که عمر و دوام بتن علاوه بر وابستگی به کیفیت مصالح مصرفی تحت تاثیر شرایط محیطی نیز قرار دارند و چنانچه بتن بر اساس شرایط محیطی ساختمان مربوطه طراحی و اجرا نگردد، با گذشت زمان از عمر مفید آن کاسته می شود و ساختار فیزیکی بتن دستخوش تغییرات نامطلوبی می گردد که می تواند منجر به خرابی سازه ی بتنی گردد.

همانطور که بیان شد بدلایل متفاوتی اعم از ایرادات ساخت و طراحی، عوامل تاثیر گذار محیطی و نحوه ی بهره برداری، بتن نیازمند تعمیر و ترمیم و در نهایت مقاوم سازی می شود.

انواع روش ترمیم بتن:

امروزه روش های استاندارد متنوعی برای ترمیم و بازسازی سازه های بتنی وجود دارد که هر یک دارای مزایا، معایب و محدودیت هایی می باشند. به کارگیری هر یک از این روش های ترمیم و بازسازی نیازمند شناخت دقیق پتانسیل هر یک از این روش ها، معایب آنها، علت ایجاد عیب و تخریب، ابعاد، اکسپوز یا غیر اکسپوز بودن، شرایط بهره برداری، محدودیت های اقتصادی و زمانی، محدودیت های اجرایی و توقعات از عملیات می باشند.

انواع عیوب سازه های بتنی را می توان به عیوب و تخریب سازه ای و غیر سازه ای تقسیم بندی کرد. عیوب و تخریب های سازه ای به مشکلاتی اطلاق می شود که بر ظرفیت باربری سازه تاثیر داشته و باعث اختلال در باربری سازه می گردد. ترمیم و تقویت بتن جهت رفع عیوب سازه ای باید به نحوی باشد که بتن قادر به افزایش ظرفیت باربری و تحمل مقداری از بار وارد شده به سازه را داشته باشد.

از مشکلات غیر سازه ای که نیازمند ترمیم بتن ضیعف می باشند نیز می توان به مواردی مانند: وجود ترک های عریض و پرعمق ناشی از بروز حوادث، خوردگی و شکستگی بتن با ابعاد زیاد، درز های اجرایی ناشی از قطع بتن و ... اشاره کرد.

در ترمیم بتن و تعمیرات غیر سازه ای، عملیات صورت گرفته باربر نبوده و صرفاً به منظور زیباسازی، جلوگیری از معضلات بهره برداری مانند نشت آب، حفظ دوام و .... انجام می گیرد.

نحوه ی ترمیم بتن

 هنگامی که به بتنی با ظاهر خشن، متخلخل و پوسته پوسته (که به اصطلاح به آن بتن کرمو گفته می شود) برخورد میکنیم، می بایست عملیات ترمیم و تعمیر بتن را در دستور کار قرار دهیم.

در صورت عدم ترمیم عضو بتنی، ساختمان مورد نظر به شدت مقاومت خود را از دست می دهد و به مرور سست می گردد.

برای ترمیم بتن آسیب دیده ابتدا باید بتن کرمو تخریب شود سپس ملات ریزی مجددی صورت گیرد و با استفاده از مواد ترمیم بتن و ملات های ترمیمی، با روش مناسب اقدام به ترمیم بتن کرد سپس می توان میزان مقاومت فشاری بتن را با آزمایش بتن اندازه گیری و در صورت نیاز اقدام به مقاوم سازی ساختمان نمود.

دستورالعمل ترمیم و تعمیر بتن کرمو یا شن نما شده:

لایه برداری قسمت های شن نما شده و ذرات سست بتن به وسیله ی تجهیزات مخصوص نظیر واتر جت صنعتی، چکش برقی یا برس سیمی

آماده سازی، پاکسازی و شستن سطح بتن از سنگدانه های ریز و سایر اجزای سست آن

استفاده از چسب بتن پس از خشک شدن کامل سطح

آماده سازی گروت و یا قالب گذاری، جهت عملیات بتن ریزی برای ترمیم بتن

برداشت قالب های آماده شده در ترمیم بتن بعد از 12 ساعت

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

گریتینگ چیست؟

گریتینگ چیست؟

گریتینگ در واقع صفحه مشبکی است که در دو جنس فلزی و غیر فلزی با وزن سبک تولید می‌شود. جنس آن معمولا فولاد یا کامپوزیت است و اجزا آن بسته به کاربرد و خواص خواسته شده از میلگرد به عنوان رابط، تسمه به عنوان باربر و قاب به صورت شبکه‌های مستطیلی، مربعی، مثلثی و... تشکیل می‌شود. علت وجود و تولید این محصول صنعتی، به خاصیت استحکام بالا در مقابل وزن کم و مشبکی بودن آن برمی‌گردد که در کاربردهای مختلف نقش فیلتر هوا و نور را در کنار تحمل بار بر عهده می‌گیرد. قیمت گریتینگ بر اساس متغییرهایی مثل وزن ، جنس، شکل هندسی، مشخصات فنی و نوع پوشش آن تعیین می‌گردد. گفتنی است که پس از ساخت با روش دستی یا الکتروفورج، پوششش را با توجه به نیاز خاصیت مقاومت به خوردگی در اکثر کاربردهای آن، به صورت گالوانیزه است.

انواع گریتینگ

گریتینگ بر اساس پارامترهای متفاوت جنس، ظاهر و ساختار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

طبقه‌بندی بر اساس جنس

همانطور که مختصرا اشاره شد گریتینگ از نظر جنس معمولا دو دسته فلزی و کامپوزیتی دارد، گریتینگ فلزی از آلومینیوم، چدن، فولاد (معمولا آلیاژ ST37) در دو حالت گالوانیزه گرم و سرد و استنلس استیل تولید می‌شود. نوع کامپوزیتی هم عموما از نوع فایبرگلاس است که در آن رزین پلیمری با الیاف شیشه تقویت می‌شود.

طبقه‌بندی براساس ساختار و اجزا تشکیل دهنده

این دسته‌بندی به انتخاب و تولید اجزا تشکیل‌دهنده گریتینگ بر می‌گردد و چهار دسته اصلی دارد:

گریتینگ تسمه در تسمه: در این نوع گریتینگ تسمه باربردار یا عرضی با تسمه رابط یا طولی به هم متصل شده و شبکه اصلی را تشکیل می‌دهند. قابل توجه است که این نوع به علت استحکام بالا در صنایع سبک و سنگیین کاربرد دارد.

گریتینگ تسمه در نیم‌تسمه: نیم تسمه در واقع همان تسمه رابط (طولی) است اما با این تفاوت که ابعاد آن برای دستیابی به وزن کم‌تر، کاهش پیدا کرده است. این حالت همچنان استحکام خوبی دارد اما برای کاربردهایی که ناچار به تحمل وزن خیلی سنگین است توصیه نمی‌شود.

گریتینگ تسمه در میلگرد: برای ساخت شبکه به جای تسمه از میلگرد ساده یا آجدار در محور طولی استفاده می‌شود و این کار موجب کاهش وزن آن در مقایسه با دو نوع قبلی است.

گریتینگ تسمه در چهارپهلو تابیده: در این گریتینگ رابط به جای تسمه و میلگرد پروفیل چهارپهلو با ابعاد یکسان و مشخص است.

تقسیم‌بندی گریتینگ بر اساس ظاهر

گریتینگ بر اساس ظاهر که کاربرد و روش تولید متفاوت دارند به سه گروه یا اصطلاح معروف شناخته شده‌اند:

گریتینگ اسلات: گریتینگی است که شبکه آن از سوراخ‌های موازی یا نرده‌ای تشکیل شده است.

گریتینگ پانچ: به گریتینگی که شبکه آن از پانچ شدن سوراخ‌های مربعی و دایره‌ای تشکیل می‌شود، گفته می‌شود.

گریتینگ مشبک: گریتینگی است که سوراخ‌هایش به صورت مستطیل و مربع است و تنها از تسمه و نیم‌تسمه برای رابط استفاده می‌شود.

پوشش شبکه فلزی و غیر فلزی

پوشش‌دهی برای انواع گریتینگ فلزی به سه حالت با استفاده از رنگ، پلی اتیلن و گالوانیزه گرم انجام می‌گیرد.

پوشش با رنگ از همه ارزان‌تر است و ضخامت کمتری دارد. البته گاهی ابتدا عملیات پوشش گالوانیزه گرم انجام می‌شود و سپس برای زیبایی بیشتر از رنگ هم روی آن استفاده می‌کنند.

پوشش پلی اتیلن سبک به جهت مقاومت در برابر خوردگی و عایق کردن در مقابل جریان الکتریسیته استفاده می‌شود. همچنین در برابر رطوبت عایق مناسب و متوسط ضخامت این پوشش ۷۰۰ میکرون است.

پوشش گالوانیزه گرم در صنایع پتروشیمی و کشتی‌سازی بیش‌ترین کاربرد را دارد و برای ایجاد مقاومت به زنگ زدگی ایجاد می‌گردد. همچنین ظاهر آن با این نوع روکش زیباتر می‌باشد.گاهی اوقات برای صنعت شهرسازی دیده شده است که گریتینگ‌های مورد نیاز را در پارکینگ‌ها و حتی راه پله‌ها با گالوانیزه گرم پوشش می‌دهند.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

از تکنولوژی ساخت و ساز چه می دانید؟

تکنولوژی یا به عبارت دیگر فناوری هر روز در حال دگرگونی و پیشرفت است و هرروز ما شاهد آن هستیم که به حوزه جدیدی پا گذاشته است، صنعت ساختمان‌سازی هم از آن دسته از حوزه‌هایی است که از این تکنولوژی بی نصیب نمانده و انواع نوآوری و ایده های جدید در حال عملیاتی شدن در آن هستندکه این مساله به بهبود کیفیت ساخت‌وساز هم کمک شایانی کرده است.

در واقع این گونه می‌توان گفت که به مجموعه ای از روش ها و کاربردهای تکنولوژی در ساخت‌وساز که به بهینه شدن عملکرد پروژه‌های این حوزه کمک می کند تکنولوژی ساخت‌وساز می‌گویند.

اینگونه می‌توان گفت که زمانی این تکنولوژی‌ها پا به عرصه ساخت‌وساز گذاشتندکه هدر رفت بالای انرژی در سازه‌های سنتی احساس شد و امروزه نحوه استفاده از مصالح به گونه‌ای است که انرژی‌های موجود بهینه‌سازی می‌شوند.

اما با این وجود تکنولوژی‌های مدرن به طور جدی 10 سال است که وارد صنعت ساختمان شده‌اند.

جدید ترین تکنولوژی ها کدام هستند؟

همانطور که گفتیم نوآوری و ابداعات جدید کمک کرده تا در آینده نزدیک شاهد افزایش عمر مفید ساختمان‌ها باشیم تکنولوژی ساخت و ساز وهزینه کمتری بابت نگهداری و ترمیم آنها بپردازیم در ادامه به چند تکنولوژی در چندین سازه مدرن می‌پردازیم.

رنگ‌های نانو

این رنگ‌ها انقلابی در صنعت ساختمان‌سازی و رنگ آمیزی ساختمان به وجود آورده اند زیرا با استفاده از این رنگ‌ها شما می‌توانید فضای بسیار زیادی را رنگ کنید بدون آنکه نگران کثیف شدن آن فضا باشید.

در واقع رنگ آمیزی سازه مدرن امروزی به این صورت است که کاملا قابل شستشو بوده و حتی آلودگی و غبار هوا هم نمی تواند دیوار خانه‌ها را سیاه کند.

جدید ترین تکنولوژی ها کدام هستند؟

بتن‌های ترمیم شونده (هوشمند)

تعمیر و بازسازی برج‌ها و ساختمان‌ها نیازمند هزینه‌های سرسام‌آور و صرف انرژی بسیار زیادی است

که یکی از راه‌حل‌ها برای جلوگیری از این مساله استفاده از بتن‌هایی است که خودشان را بازسازی می‌کنند

در واقع این بتن‌ها با تعمیر خودشان به عمر مفید ساختمان‌ها می‌افزایند.

تکنولوژی بتن‌های بازسازی شونده به این صورت است که با نفوذ آب به آنها باکتری درون آنها فعال شده و شروع به بازسازی خود می‌کند.

آجرهای هوشمند

آجرهای هوشمند هم مانند بتن‌های هوشمند که در ارتباط با آن ها توضیح دادیم هستند

و شکل ظاهری آنها شبیه لگوهای اسباب‌بازی است که مانند اجزای یک پازل در هم قرار گرفته و نیاز به دیوار چینی و رنگ آمیزی ندارند.

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان نقش اصلی را در انتقال دیجیتالی اطلاعات ایفا کرده

و با تبدیل شدن به یک معیار سرعت صنعت ساخت‌وساز را افزایش داده است.

به عبارتی سازه مدرن امروزی با استفاده از این مدل‌سازی دیگر همچون گذشته با موانعی

مانند کمبود بودجه، تاخیر اتمام پروژه و مسائل پیش روی کنترل کیفیت روبرو نیستند.

پل‌های حرارتی

در سازه مدرن امروزی صنعت ساخت‌وساز مصالحی که عایق حرارتی باشند

به شدت طرفدار دارند در پل‌های حرارتی هدف از ایجاد این تکنولوژی انتقال انرژی گرمایشی خورشید از طریق دیوارها به داخل ساختمان است

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

گالوانیزه چیست؟

هنگامی که تصمیم به ساخت خانه،انبار،گاراژ یا سازه های بزرگ میگیرید و به دنبال متریالی برای ساخت آن هستید که بادوام و مقرون به صرفه باشد فولاد گالوانیزه بهترین گزینه است. گالوانیزه در دسته قوی ترین مصالح ساختمانی قرار دارد و شما میتوانید ساختمان خود را با رنگ های متنوع گالوانیزه بسازید. ساختمان های گالوانیزه را میتوان با سازه های از پیش ساخته شده ساخت که بسیار دقیق تر هستند و در کارخانه ساخته میشوند.  گالوانیزه بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد و بعد از آن بعنوان ماده اصلی در ساخت بدنه خودرو از آن استفاده میشود.

ساخت و ساز با چوب یا گالوانیزه؟

گالوانیزه پیچ و تاب های چوب را ندارد و نیازی به برش دادن نیست زیرا در هر اندازه ای قابل سفارش است. خورده و شکسته نمیشود و در برابر باد و باران و حشرات مقاوم است. وزن گالوانیزه از چوب کمتره و به جای میخ از گل میخ استفاده میشود.

 مزایای ساختمان های گالوانیزه

_دوام طولانی

_مقاوم در برابر زنگ زدگی

_باران و سایر عوامل نمیتواند به آن نفوذ کند

_مقرون بصرفه و قابل بازیافت میباشد

_هزینه نگهداری ندارند

معایب گالوانیزه

_لوله هایی که از گالوانیزه ساخته میشوند خطرات زیست محیطی بهمراه دارند

_گالوانیزه هنگام ترکیب با فلز برنج مقاومت ضدزنگ خود را از دست میدهد

_گالوانیزه و مس نباید با هم ترکیب شوند زیرا واکنشی شیمیایی را ایجاد کرده که اتصالات را تضعیف میکند

عملیات گالوانیزاسیون در ورق گالوانیزه

زمانیکه ورق فولادی را با فلز روی می پوشانند ورق گالوانیزه ایجاد می شود. لازم است بدانید که اگر پوشش روی از روی این ورق آهنی برداشته شود باز هم این ورق زنگ نخواهد زد. به همین دلیل قیمت ورق های گالوانیزه بالا است. در گالوانیزاسیون، فلز فاسد شدنی را در مذاب یک فلز فاسد نشدنی قرار می دهند تا سطح آن توسط فلز فاسد نشدنی پوشیده شود. در واقع با این روش فلزات فاسد شدنی را در برابر خوردگی و زنگ زدگی مصون می کنند. محصولات فلزی را می‌توان از دو روش در برابر زنگ‌زدگی مقاوم کرد. ۱- پوشش کویل ۲- رنگ کردن .

 

گالوانیزه به روش غوطه ور شدن به صورت فرایندی انجام می شود و شامل چند مرحله است. پیش از هرکاری مسئول فنی سطح قطعه آهنی یا فولادی را تمیز و چربی زدایی می کند و پس از اسیدپاشی مجدد آن ها را شستشو می دهد. معمولا برای اینکه روی و آهن در فرایند گالوانیزه بهتر ترکیب شوند از محلول های کمکی استفاده می شود. در انتها و پس از غوطه ور شدن آهن در مواد مذاب کیفیت آن بررسی و کنترل می شود.

  • هنگامه میرزایی