نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

۳ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا وظایف مهندس ناظر ساختمان، ساده است؟

برخی گمان می کنند، وظایف مهندس ناظر ساختمان ساده است. تنها وظیفه اش این است که بنای اجرا شده را با نقشه تطبیق دهد. اما وظایف مهندس ناظر ساختمان بسیار فراتر است.

در همه این موارد، همه چیز بستگی به نظر مهندس ناظر ساختمان دارد و او باید تصمیم بگیرد و مسئولیت تصمیماتش را نیز بپذیرد.

مطابق مقررات ملی ساختمان، اجرای ساختمان باید به دست مجری انجام شود . مهندس ناظر باید بر کار مجری نظارت کند. اما متاسفانه، در حال حاضر بسیاری از پروژه ها فاقد مجری هستند و یا مجری آن ها صوری است. در این شرایط وظایف مهندس ناظر ساختمان دو چندان است.

معمولاً پروژه های کوچک  فاقد مجری هستند. شاید برخی تصور کنند، پروژه های کوچک، برای مهندس ناظر ساختمان، چندان مشکل ساز نیستند. اگر اینگونه فکر کنیم متاسفانه کاملاً در اشتباه هستیم. کافی است، سری به سازمان نظام مهندسی بزنیم.  بیشتر پرونده ها در شورای انتظامی، مربوط به همین پروژه های کوچک هستند.

اگرچه با ابلاغ سازمان نظام مهندسی، ناظرین می بایست مالکان را ملزم به بکارگیری مجریان ذیصلاح کنند. اما در این فقره کاری که سازمان نظام مهندسی خود باید انجام دهد، به گردن ناظران انداخته است.

مهندس ناظر در شرایطی که تقریبا هیچ پشتیبانی از جانب سازمان نمی شود باید یک تنه به جنگ مالکان و سازندگان و پیمانکاران و شهرداری ها برود.

خیلی از مواقع مالکان به هیچ وجه زیر بار این کار نمی روند و ناظر یا باید با همین شرایط پروژه را قبول کند یا انصراف بدهد و مجددا در صف طولانی ارجاء نظارت قرار بگیرد.

توانایی تحلیل نقشه ها

مهارت نقشه خوانی از مهارت های ابتدایی و ضروری برای یک مهندس عمران هست. برای هر ساختمان ۴ دسته نقشه تهیه می شود: نقشه های سازه، نقشه های معماری ، نقشه های تاسیسات برقی و نقشه های تاسیسات مکانیکی .

آشنایی با نحوه گزارش نویسی و متون حقوقی

نامه نگاری اداری و نوشتن متون حقوقی از مهارت های مهمی است که به آن پرداخته نمی شود. یکی از حساس ترین متون حقوقی، گزارشات نظارت ساختمان است. تنها ابزار قانونی مهندس ناظر برای اینکه بتواند، وظیفه اش را انجام دهد، گزارشاتی است که به شهرداری ارسال میکند.

در واقع تنها ابزاری که ناظران ساختمان در ساخت و ساز شهری با استناد به آن می توانند ثابت کنند که به وظایف قانونی خود عمل کرده اند، خروجی های ایشان یا مکاتباتشان می باشد. مکاتباتِ مهندسینِ ناظر، شامل دستور کارها، گزارشات مرحله ای و نامه هایی است که در دوره نظارت خود از شروع به کار تا پایانکار به مراجع ذیصلاح اشخاص حقوقی و حقیقی ابلاع می نماید

اجرای سازه نگهبان و مهار بندی دیواره های گودبرداری شده

اجرای سازه نگهبان نیز یکی از بحث های مرتبط با گودبرداری است. گودبرداری های غیر اصولی و بدون سازه نگهبان، ممکن است باعث آسیب دیدن ساختمان های مجاور و حتی تخریب یا ریزش گود گردد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

تجهیزات ساختمانی سنگین برای اهداف مختلف در پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، انتخاب انواع مختلف تجهیزات سنگین بستگی به اندازه ی کار و شرایط اقتصادی پروژه دارد.این امر در روند ساخت و ساز و سرعت بخشیدن به آن نقش مهمی دارد.

انواع مختلف تجهیزات سنگین که معمولا در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از :

بیل مکانیکی ، بیل مکانیکی معکوس، بولدوزر، گریدر ( جاده صاف کن)، تراکتور، ترنچر، لودر، جرثقیل، کفپوش کننده، فشرده ساز، کامیون کمپرسی، ماشین حفاری، غلتک و … .

در این مقاله سعی بر آن است که برخی از تجهیزات بالا را مورد بررسی قرار دهیم و به معرفی آنها بپردازیم.

بیل مکانیکی یکی از تجهیزات بسیار مهم است که استفاده گسترده ای در صنعت ساخت و ساز از آن می شود. وظیفه ی اصلی آن انجام حفاری است اما از آن برای اهداف بسیار دیگر نظیر گودبرداری در رودخانه، بریدن درختان و تخریب استفاده می شود.

– بولدوزرها نوع دیگری از تجهیزات حفاری در خاک هستند که برای حذف لایه های خاکی تا عمق خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. پاکسازی خاک ها به وسیله ی صفحه ی متخلخل که در جلوی آن قرار دارد انجام می گیرد.این صفحات را می توان با استفاده از پیستون های هیدرولیکی پایین آورد.

– لودر در محل ساخت و ساز استفاده می شود تا مواد را در کامیون ها بارگذاری کند. این مواد ممکن است خاک های ناشی از حفاری، نخاله های تخریب، مواد خام و … باشند. در جلوی لودر یک محفظه سطل مانند بزرگ قرار دارد که با بازویی کوتاه به حرکت در می آید.

– برج های جرثقیل ثابت هستند که برای ساخت سازه های بلند مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از این تجهیزات می توان مواد سنگین از قبیل بلوک های بتونی، توری های فولادی و قاب ها را بالا برد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

وضعیت داخلی ساختمانها:

1 -کلیه اتاقهای قابل سکونت باید دارای نور مستقیم کافی و هوای آزاد بوده

2 -سطح پنجره های هر اتاق مسکونی باید دست کم مساوی یک هشتم سطح آن باشد.

3 -ارتفاع اشکوب اول از کف تا زیر سقف دست کم سه متر بوده

تبصره ارتفاع گاراژ شامل این ماده نخواهد بود.

4 -قسمتهای مسکونی ساختمان و زیرزمین باید به طور کلی در مقابل رطوبت عایقسازی شده باشد.

5 -گرمابه و سرویس بهداشتی در داخل ساختمان باید مسـتقیماً از خـارج نـور و هـوا گرفتـه و از لحـاظ وسـائل

بهداشت از قبیل سیفون و هواکش کامل باشد به علاوه هواکش هر سرویس بهداشتی یا هواکش گرمابـه بایـد هرکـدام مستقل باشد.

تبصره اندازه سربینه جزء گرمابه نبوده و جداگانه منظور خواهد شد.

7 -سقف گرمابه و سرویس بهداشتی باید طوری فرش و عایق شده باشد که قابل شستوشـو بـوده و آب در کـف آنها باقی نماند.

8 -آشپزخانه باید دارای نور و هوای کافی بوده و کف آن عایق و قابل شستوشو باشد پاشیر و محل ظـرفشـویی و کلیه لولههای فاضلاب باید دارای سیفون باشند.

9 -چاههای سرویس بهداشتی و گرمابه و آشپزخانه باید دارای هـواکش مسـتقل و بـهعـلاوه بایـد چـاه سـرویس بهداشتی و گرمابه از چاه آشپزخانه مستقل باشد.

10 -دودکش باید با مصالح بنایی ساخته شده در مورد بـامهـای شیروانی سر دودکش نباید از تیغه فوقانی شیروانی پایینتر باشد فاصله دودکش نیز نباید از نمای سـاختمان کمتـر از یک متر باشد.

11 -هیچکدام از دودکشهای یک ساختمان نباید به یکدیگر مربوط باشند.

12 -سرسرا و محل پلکان و راهروها باید به حد کفایت روشن و دارای هوای مستقیم باشد.

13 -عرض پاگرد پله های اصلی هر ساختمان باید دست کم یک متر باشد.

14 -کلیه قسمتهای ساختمان که تشکیل پرتگاه میدهند باید به وسیله جان پنـاه یـا نـرده محافظـت گردنـد، ارتفاع جان پناه یا نرده نامبرده نباید از 80 سانتیمتر کمتر باشد.

15 مغازه هایی که مخصوص فروش خواربار فاسد شدنی است باید طوری ساخته شود که همیشـه هـوای آزاد در آنها گردش نماید.

16 -کف مغازه های خواربار فروشی باید طوری فرش و عایقسازی شده باشد که قابل شسـت و شـو بـوده و آب در کف آن باقی نماند و به وسیله سیفون به چاهی مربوط باشد.

17 -مالکین موظف هستند که از دو باب مغازه به بالا برای هر ده باب مغازه یک سرویس بهداشتی برای اسـتفاده مستأجرین بسازند

  • هنگامه میرزایی