نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

۱۵ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مزایا و معایب انواع کف کاذب چیست؟

آیا می دانید علاوه بر سقف کاذب، کف کاذب نیز وجود دارد؟ همانطور که می دانید برای پوشش کف ساختمان و زیباسازی آن از کفپوش های مختلفی استفاده می شود که هر کدام ویژگی ها و زیبایی خاص خود را دارند.

برای مثال پارکت چوبی یکی از بهترین پوشش هایی است که در دکوراسیون به سبک روستیک خودنمایی کرده و حسی گرم و دوست داشتنی به فضا می بخشد. تمام کفپوش ها با استفاده از چسب یا پیچ و مهره مستقیماً بر روی کف نصب می شوند اما کف کاذب کمی متفاوت بوده و به دلیل قابلیت های منحصر بفرد خود با نام کف مرتفع یا کف متحرک شناخته شده است.

کف کاذب با استفاده از پایه های مرتفع بر روی سازه آماده نصب می شود. این کفپوش سطحی با ارتفاع برای تردد افراد فراهم می نماید و گزینه ای ایده آل برای پوشش سیم ها و کابل های ارتباطی به شمار می آید.

اجزای این کف یکسری قطعات پیش ساخته هستند که بر روی کف اصلی قرار گرفته و تاسیسات را پنهان می کنند، از این رو در اماکن و ساختمان های مختلف کاربرد دارد.

در فاصله بین کف کاذب و کف اصلی ممکن است لوله های آب گرم یا آب سرد، سیم برق، تجهیزات تهویه هوا، کابل های مخابرات و سایر منصوبات برقی و مکانیکی عبور داده شوند که با اجرای کفپوش مرتفع امکان دسترسی و یا تعمیر آن ها وجود خواهد داشت.

هدف از نصب کف کاذب ایجاد یک فضای خالی در زیر کف به منظور پوشش تاسیسات برقی و مکانیکی و امکان دسترسی راحت به آن ها است. این محصول به دلیل ایمنی با استفاده از تایل های فلزی ساخته شده و بر روی پایه هایی که فواصل موازی دارند محکم می شوند.

لازم به ذکر است که این تایل ها را می توان جا به جا نمود و ارتفاع کف را نیز تنظیم کرد. فاصله زیر کف به حدی است که افراد می توانند وارد آنجا شده

انواع کف کاذب

کف کاذب آلومینیومی

این نوع کف همانطور که از نامش پیداست از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شود و تولید آن به روش ریخته گری باعث افزایش تراکم و مقاومت فشاری این محصول شده است. زیبایی، ظرافت، وزن سبک و تنوع طراحی کف کاذب آلومینیوم استفاده از این کفپوش را رواج داده است.

از جمله انواع کف کاذب آلومینیومی می توان موارد زیر را نام برد:

کف کاذب آلومینیومی با روکش HPL

کف کاذب آلومینیومی با روکش پی وی سی

کف کاذب آلومینیومی با روکش پی وی سی آنتی استاتیک

کف کاذب آلومینیومی با روکش موکت

مزایا

تایل کف کاذب آلومینیومی وزن بسیار سبکی دارد و بار مرده بر ساختمان وارد نمی کند، از این رو در طبقات بالا از این نوع کفپوش استفاده می شود.

آلومینیوم ماده ای قابل بازیافت است. چنانچه پس از چند سال تصمیم به تعویض کف ساختمان گرفتید می توانید مواد اولیه آن را بازیافت کنید.

این کفپوش متحرک به دلیل مقاومت در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی نمی شود، از این رو می توان آن را در مناطق مرطوب و شرجی نصب نمود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

سازه کششی چیست؟

سازه کششی به طرق مختلفی، فرصت هایی را برای معماران و سازندگان در سرتا سرجهان فراهم آورده است. این نوع خلاقانه از معماری به ایجاد فضاهای کاربردی تر و مملو از انرژی کمک می کند.

در این سازه ها پوسته یا همان چادر تمام بار یا قسمتی از آن را تحمل می کنند که با استفاده از دکل یا همان قوس ثابت نگه داشته می شوند. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان نکات تکمیلی در این زمینه می پردازیم. با ما همراه باشید.

سازه کششی

در بسیاری از موارد، استفاده از سازه های کششی نسبت به سایر سازه ها در الویت قرار دارد. از جمله ویژگی هایی که باعث می شود، انتخاب این سازه در صدر قرار گیرد، می توان به سبک بودن و نمای مناسب آن برای استفاده در فضای باز اشاره کرد.

از دیگر ویژگی های این سازه ها قابلیت نوردهی آن ها به فضای داخلی سازه و در نتیجه روشن بودن فضای داخلی آن می توان اشاره کرد. هزینه نصب این گونه سازه ها نسبت به سازه های دیگر پایین می باشد. نصب سازه های کششی این امکان را فراهم می کند که در فضای باز امکان تشکیل سایه وجود داشته باشد.

پیشرفت تکنولوژی بر روی این سازه ها نیز تاثیر گذار بوده است. این امر به گونه ای است که می توان از مصالحی با دوام و با کیفیت برای اجرای این سازه ها استفاده کرد. متریال هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند باید به گونه ای باشند که در برابر آتش از خود مقاومت نشان دهند.

همچنین از انتشار حریق نیز جلوگیری به عمل آورند. از دیگر عواملی که می توان با استفاده از این سازه ها به آن دست یافت، تنظیم شرایط محیطی داخلی سازه های کششی با استفاده از متریال مناسب برای انجام این کار می باشد. برای مثال در مناطق سردسیر و یا در فصول سرد سال می توان با استفاده از یک لایه عایق حرارتی فضای داخلی سازه را گرم نگه داشت.

هم چنین می توان در مناطق گرمسیر و یا در فصول گرم سال نیز با استفاده از یک لایه مناسب از ورود نور خورشید به داخل سازه جلوگیری کرده و فضای داخلی را خنک تر نگه داشت. نکته مهمی که در ساخت این گونه سازه ها باید به آن توجه شود، اجرای آن زیر نظر مهندسین ناظر و با استفاده از محاسبات فنی و مهندسی می باشد.

رویه های تشکیل دهنده سازه های کششی در سه نوع مختلف هستند که می توان به سطح زین اسبی، خیمه و آرک اشاره کرد.

در سطح زین اسبی، بار وارد شده از طریق گوشه ها انتقال پیدا می کند. ساختار این گونه سازه ها به گونه ای است که دو گوشه از آن به سمت پایین و دو گوشه آن به سمت بالا می باشد.

ساختار خیمه به شکلی است که در سطح پارچه با ایجاد انحنا، نیروها به دو سمت سازه انتقال پیدا می کند.

ساختار سازه های آرک به گونه ای است که سطح این گونه سازه ها با زین اسب شباهت زیادی دارد. از این مدل در سقف های سنتی طاق ضربی استفاده می شود.

در اجرای برخی از سازه های کششی از ترکیب هر سه مدل استفاده شده و نمونه های بسیار جذاب از لحاظ معماری ایجاد می شود. طراحی این گونه سازه ها باید متناسب با فضا انجام شود.

کاربرد سازه کششی

از جمله کاربردهای این گونه چادرها می توان به برپایی آن ها در فضای باز به عنوان سالن های نمایشی، نمایشگاه، سیرک و غیره اشاره کرد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

آکواپنل و کاربرد آن

آکواپنل نمونه ای از پانل های پیش ساخته سیمانی هستند که استفاده از آن ها به منظور مقابله با رطوبت صورت می گیرد. از آن جایی که این محصول در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد، می توان از آن در فضاهای مرطوب هم چون استخرها، آشپزخانه های صنعتی و غیره استفاده کرد.

ویژگی های آکواپنل

صفحات آکواپنل غیر قابل اشتعال بوده و در برابر ضربه های احتمالی سبک و سنگین از خود مقاومت نشان می دهند.

استفاده از این صفحات از پیش ساخته مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به دارا بودن خاصیت عایق صوتی و حرارتی اشاره کرد.

همان گونه که در بالا اشاره شد، از آکواپنل ها در محیط های مرطوب و مکان هایی هم چون بیمارستان، مکان های ورزشی، اداری، تجاری و مسکونی استفاده می شود.

از آن جایی که آکوپنل های سیمانی عاری از هرگونه مواد آلی می باشد، در برابر رشد قارچ و کپک از مقاومت بالایی برخوردار می باشند.

از دیگر ویژگی های صفحات آکواپنل می توان به برش آسان آن ها با استفاده از ابزار ساده اشاره کرد. این گونه پانل ها این قابلیت را دارند که به سرعت و با به کارگیری روش های ساده نصب شوند.

از ویژگی های بارز این گونه پنل ها که آن را به گزینه ای مناسب برای استفاده در ساختمان سازی تبدیل کرده است قابلیت خم شدن آن ها تا شعاع یک متر در حالت خشک و بدون نیاز به هرگونه برش کاری می باشد.

این پانل ها در برابر رطوبت 100 درصد مقاوم می باشند. از دیگر ویژگی و مزایای این متریال می توان به ایجاد فضای مفید بیش تر با استفاده از ضخامت کم ساختار دیوارها و سازگاری آن ها با محیط زیست اشاره کرد.

صفحات آکواپنل در دو نوع داخلی و خارجی تولید و به بازار عرضه می شود. همان طور که در بالا گفته شد از آکواپنل ها در محیط های مرطوب و مکان هایی هم چون دیوارهای پیرامونی، فضاهای همراه با آبریزی، دیوار و سقف استخرها، سرویس های بهداشتی و غیره استفاده می شود.

تفاوت آکواپنل های داخلی و خارجی را می توان در روش تولید آن ها دانست. به این گونه که روش ساختن و مشخصات فنی پانل هایی که در بیرون و در داخل مورد استفاده قرار می گیرند با یکدیگر متفاوت می باشد. آکواپنل های خارجی نسبت به آکواپنل های داخلی دارای چگالی و وزن بالاتری می باشد. همین ویژگی امکان استفاده از آکواپنل های خارجی را در فضای داخلی امکان پذیر می سازد اما بر عکس این امر ممکن نمی باشد.

در صورتی که از سیستم آکواپنل خارجی به عنوان نمای نهایی استفاده شود، باید عملیات درزگیری صورت گرفته و از شبکه توری فایبرگلاس و اندود مخصوص سیمانی در کل سطح پانل استفاده شود.

آکواپنل های خارجی در برابر باران و شرایط متغیر جوی مقاوم می باشد.

از دیگر موارد به کارگیری آکواپنل ها می توان به استفاده از آن ها در ساختار دیوارهای جدا کننده داخلی در فضاهای تر و خشک، ساخت انواع دیوار و انواع نمای خرجی، به عنوان پوشش نمای داخلی تونل ها و استفاده از آن به منظور بازسازی نماها اشاره کرد.

از آن جایی که یکی از عوامل مهم در آسیب رساندن به ساختمان رطوبت می باشد، آشنایی با آب های موجود که می تواند در ساختمان وجود داشته باشد لازم می باشد. آب های موجود در ساختمان به شکل آب راکد یا آب های در حال حرکت، قطرات آب یا نم آب میباشد. از این رو استفاده از متریال مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

تریدی پنل و نکات دانستنی آن

تریدی پنل به دیوارهای پیش ساخته ای گفته می شود که در ساختار آن ها از عایق پلی استایرن و مش یا همان شبکه های پیش جوش فولادی استفاده شده است. از جمله کاربردهای این گونه پنل ها می توان به استفاده از آن ها به عنوان دیوار باربر یا دیوارهای جداکننده غیر باربر اشاره کرد.

مشخصات تری دی پنل

3D پنل ها نمونه ای از دیوارهای پیش ساخته محسوب می شوند. این امکان وجود دارد که از تری دی پنل به جای دیوارهای آجری استفاده کرد. هم چنین می توان از آن به عنوان سیستمی مناسب برای کف، سقف و بام یاد کرد.

در سیستم پانل های سه بعدی، دیوارها و سقف یکپارچه می باشد و می توان آن ها را به عنوان المانی باربر نیز مورد استفاده قرار داد. همین امر حذف ستون و تیرها را سبب می شود. از جمله ویژگی های این گونه پانل ها می توان به وزن کم آن ها و در نتیجه کاهش وزن ساختمان به واسطه استفاده از آن ها اشاره کرد.

این ویژگی سبب می شود ساختمان هایی که در آن ها از تریدی پنل استفاده شده است، در برابر زلزله از خود مقاومت نشان دهند. از دیگر ویژگی های تریدی پنل ها می توان به قابلیت برش آن ها در ابعاد و اشکال مختلف اشاره کرد. ساختار این المان به گونه ای است که امکان اجرای تاسیسات ساختمانی مانند تاسیسات برقی تا قبل از بتن پاشی فراهم می باشد.

همان گونه که در بالا اشاره شد، در ساخت تریدی پانل ها از پلی استایرن استفاده می شود. از ویژگی های پلی استایرن ها می توان به نسوز بودن آن ها اشاره کرد. میزان مقاومت حرارتی پلی استایرن به کار رفته در ساختار این گونه دیوارهای پیش ساخته بین 90 تا 120 می باشد. هم چنین میزان تحمل بار ساختمانی این گونه پنل ها پس از بتن پاشی به اندازه 200 کیلوگرم بر مترمربع می باشد.

تریدی پنل باربر

تریدی پنل های دیوار باربر به عنوان دیوار برشی در سازه مورد استفاده قرار می گیرد. آن چه که در استفاده از تریدی پنل های باربر حائز اهمیت می باشد نحوه اجرای آن ها می باشد. اجرای این پنل ها باید به گونه ای باشد که انتقال نیروهای جانبی به آن ها به درستی صورت پذیرد. ضخامت این گونه پنل ها نسبت به نمونه های غیر باربر بیش تر می باشد.

تریدی پنل غیر باربر

تری دی وال غیر باربر به عنوان دیوار جداکننده در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این گونه پنل ها از ضخامت کم تری نسبت به نمونه های باربر برخوردار می باشند.

تریدی پنل سقفی

پانل های سقفی به صورت افقی یا شیبدار می باشند و به عنوان باربر خمشی و دیافراگم افقی عمل می کنند.

مزایای پانل های سه بعدی

استفاده از پانل های سه بعدی یا تری دی پنل ها مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از آن جایی که این گونه پنل ها از وزن کمی برخوردار هستند، استفاده از آن ها باعث کاهش وزن سازه خواهد شد.

به کارگیری این گونه دیوارهای پیش ساخته باعث کاهش زمان اجرای سازه می شود.

استفاده از پنل های تریدی این امکان را فراهم می کند که قبل از بتن پاشی اجرای تاسیسات ساختمان صورت پذیرد.

استفاده از پنل ها در ساختمان سازی می تواند ساختمان را در برابر نفوذ حشرات مقاوم سازد.

یکی از مزایای استفاده از پانل های سه بعدی در ساختمان سازی، افزایش عمر مفید ساختمان می باشد.

از آن جایی که در ساختار این گونه پنل ها از پلی استایرن استفاده می شود، این پنل ها به عنوان عایقی مناسب در برابر حرارت، رطوبت و صدا عمل می کنند.

حمل و نقل و جابه جایی این گونه پنل ها آسان می باشد.

استفاده از این پنل ها می تواند در هزینه های اجرای فونداسیون تاثیر گذار بوده و باعث صرفه جویی در آن ها شود.

این پانل ها در برابر آتش سوزی از خود مقاومت نشان می دهند.

از آن جایی که تریدی پانل ها ضخامت ناچیزی دارند، فضای مفید بیش تری ایجاد می کنند .

به کارگیری تریدی پنل ها در ساختمان سازی می تواند ساختمان را تا اندازه زیادی در برابر زلزله مقاوم کند

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

آیا می دانید بین پنل دوش با یونیورست حمام چه تفاوت هایی وجود دارد؟ دوش های حمام که از استایل اسپا برخوردار هستند، یکی از المان های اساسی در بازسازی حمام های مستر هستند. گذشته از این، دوش های چند سر نمونه ای از دوش های لاکچری هستند که می توانند لذت یک حمام روزانه را به همراه داشته باشند.

البته برای طراحی یک حمام لوکس راهکارهایی بیش از استفاده از تنها یک دوش وجود دارد. آن چه که مهم است میزان بودجه ای است که برای انجام این کار در نظر گرفته اید. 

پنل دوش حمام چیست؟

از ویژگی های بارز پنل های دوش حمام سری بزرگ آن ها می باشد. ساختار انواع پنل های دوش حمام به گونه ای هستند که جایگزین دوش فعلی حمام می شوند. این گونه پنل ها معمولا بلند بوده و عرض کمی دارند و بر روی سطح آن ها تعدادی سری دوش از بالا به پایین قرار گرفته است.

به عبارت دیگر می توان گفت، پنل های دوش حمام شامل اجزاء یونیورست می باشند که بر روی یک پنل تعبیه شده و به دیوار نصب می شوند.

مزایای استفاده از پنل دوش حمام

نصب آسان

نصب پنل های دوش حمام آسان بوده و به سرعت انجام می شود. این پنل ها به طور مستقیم به سیستم لوله کشی موجود متصل شده و تنها برای ایجاد ثبات لازم، به دیواری که قرار است دوش بر روی آن قرار گیرد، متصل می شود.

مقیاس و اندازه

این گونه پنل ها قابلیت استفاده در حمام با متراژهای متفاوت را داشته و می توان از آن ها برای یک تغییر ساده تا اساسی در حمام استفاده کرد.

صرفه جویی در مصرف آب

از آن جایی که در این گونه پنل ها از سیستم لوله کشی برای سری تک دوش استفاده می شود، این گونه پنل ها از آب کم تری نسبت به یونیورست استفاده می کنند. همین امر سبب صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه ها می شود.

قیمت مناسب

در مقایسه با یونیورست حمام، پنل دوش حمام از قیمت پایین تری برخوردار بوده و نگهداری و نصب آن ها ساده تر می باشد. اگرچه هر دو این ها کارایی یکسانی دارند، اما قیمت پنل دوش کم تر بوده و فرآیند نصب و هزینه های نگهداری آن ها کم تر می باشد.

یونیورست حمام چیست؟

در ساختار سیستم یونیورست حمام از سری های مختلفی استفاده شده و بر روی آن سیستمی شبیه به جت شاور نیز قرار دارد که بعضا بر روی دیوار و حتی سقف تیز تعبیه می شوند. در این سیستم حجم زیادی از آب به واسطه سری های مختلف اسپری شده و عموما بخش بزرگی از یک دیوار را در بر می گیرد.

مزایای استفاده از یونیورست

قابلیت تنظیم

یکی از مزایای استفاده از این سیستم، قابلیت تنظیم آن ها می باشد. چرا که امکان کنترل سری های مختلف دوش در این سیستم وجود دارد. قابلیت تنظیم این سیستم به گونه ای است که همه افراد چه با قد بلند چه کوتاه می توانند لذت یک حمام بی نظیر را تجربه کنند.

میزان پوشش

سیستم یونیورست به گونه ای طراحی شده است که سری آن با گردش 360 درجه می تواند در تمامی جهات مورد استفاده قرار گیرد.

حداکثر میزان فشار آب

سیستم یونیورست، شامل سری های مختلف می باشد که هر کدام از آن ها از یک سیستم لوله کشی مستقل برخوردار می باشد. این بدان معناست که هر یک از سری ها به صورت جداگانه از میزان فشار آب لازم برخوردار هستند.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

سازه LSF

سازه LSF که اختصار Light Weight Steel Frame می باشد، سازه فولادی سبکی است که در دسته سیستم های نوین ساختمانی قرار می گیرد. استفاده از این سازه معمولا در ساخت ساختمان هایی با تعداد طبقات کم که معمولا تا 5 طبقه می باشد، صورت می گیرد.

سازه LSF نمونه ای از سازه های از پیش ساخته شده ای است که پس از ساخت در کارگاه به محل مورد نظر برده شده و نصب می گردد. از این سازه در جهت ایجاد پایداری ساختمان استفاده می شود.

از برترین ویژگی های این سازه می توان به کاهش 50 درصدی وزن ساختمان با استفاده از آن اشاره کرد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان توضیحات بیش تر در زمینه سازه LSF می پردازیم.

سازه lsf

همان گونه که گفته شد، سازه LSF نمونه ای از سیستم های نوین ساختمانی می باشد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. آن چه که باعث ایجاد تمایز این سازه با سایر سازه ها می شود، مقاطع فولادی جدار نازک آن ها می باشد.

از ویژگی های این مقاطع می توان به وزن کم و استفاده آسان از آن ها اشاره کرد. سیستم سازه LSF در بیش تر پروژه های ساختمانی در کنار سقف سبک مورد استفاده قرار می گیرد. اما امکان استفاده از آن در کنار انواع سقف امکان پذیر می باشد.

سقفی که در نهایت در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، شیب دار بوده و در ساخت آن از خرپای فلزی استفاده می شود. در اجرای دیگر قسمت های ساختمان که از سازه ال اس اف در آن استفاده شده است، پروفیل های سرد نورد شده به کار می رود.

در اجرای نمای ساختمان از متریالی هم چون سنگ، آجر نما، نمای PVC و غیره استفاده می شود. از این سازه به عنوان یک سیستم مستقل در ساختمان سازی استفاده می شود که قابلیت ترکیب با سیستم های سازه ای دیگر را دارا می باشد. این سازه در ابعاد مختلفی تولید شده و ضخامت آن می تواند متغیر باشد.

اجزای تشکیل دهنده سازه LSF

به طور کلی اجزای تشکیل دهنده سازه LSF به سه بخش تقسیم بندی می شوند. یکی از اجزای تشکیل دهنده این سازه، ورق و ستون های فولادی و گالوانیزه می باشند. از دیگر اجزای تشکیل دهنده صفحاتی از جنس پی وی سی هستند که از آن ها به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود.

استفاده از این صفحات به عنوان عایق می تواند هزینه های مصرف انرژی را تا اندزه زیادی کاهش دهد. دیواره بتنی پیش ساخته که در سازه های قاب فلزی سبک مورد استفاده قرار می گیرد، از دیگر اجزای تشکیل دهنده سازه بتنی می باشد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

نکات مهم در نوسازی ساختمان

تعیین اولویت ها

در نوسازی منزل اولویت های خود را مشخص کنید. تعیین کنید چه چیزی در دکوراسیون داخلی برای شما مهم تر است. آیا کفپوش بسیار اهمیت دارد یا نصب کابینت در آشپزخانه! لیستی از انتظارات خود تهیه نموده و آنها را بر اساس اولویت مرتب کنید.

با انجام این کار راحت تر می توانید وقت و بودجه خود را طبق اولویت ها صرف نمائید. اگر برای بازسازی بودجه زیادی در نظر نگرفته اید باید تنها تغییرات جزئی در خانه اعمال نمائید و از صرف هزینه سنگین برای سایر امور خودداری کنید.

گاهی اوقات تغییراتی بسیار ساده نظیر رنگ آمیزی دیوار می تواند تغییری اساسی در چهره ساختمان به وجود آورد. بنابراین با توجه به بودجه اولویت بندی کرده و برای نوسازی آماده شوید.

تعیین بودجه

نوسازی یک بنا باید بر اساس برنامه ریزی و بررسی معماری آن صورت گیرد زیرا در غیر اینصورت تلفات جانی و مالی به همراه خواهد آورد. بازسازی به منظور فروش یک بنا و یا تغییر در سبک زندگی انجام می شود که این دو امر نقش تعیین کننده ای در میزان بودجه برای این کار ایفا می کنند.

قبل از اقدام به بازسازی ساختمان باید میزان بودجه را در نظر گرفت. تنها با تخمین بودجه می توان یک برنامه ریزی دقیق و اصولی آماده کرد و تکلیف مجریان طرح بازسازی را برای ارائه طرح روشن نمود.

گاهی اوقات ممکن است هزینه ای که برای نوسازی ساختمان محاسبه می کنید بالا رود که با مشورت با طراحان می توانید راهکاری برای آن اندیشیده و طرحی مناسب با بودجه تهیه کنید.

زمان بندی انجام پروژه

مراحل انجام نوسازی ساختمان را طبق زمان بندی که از قبل آماده نمودید انجام دهید. زمان بندی به کارها نظم می بخشد و از سردرگمی جلوگیری می کند. علاوه بر آن روند اجرای پروژه با سرعت بیشتری صورت می پذیرد و از صرف هزینه های اضافی ممانعت می گردد.

تعیین معمار و مجری طرح

قبل از انتخاب معمار برای پروژه بازسازی منزل خود ابتدا نمونه کارهای وی را ببینید و از مهارت وی اطمینان حاصل کنید، زیرا در غیر اینصورت مجبور به صرف وقت و هزینه بالا برای رسیدن به طرح خود توسط یک مجری ناکارآمد خواهید شد. انتخاب درست مجری طرح رابطه مستقیمی با کیفیت کار و زمان اجرای پروژه دارد.

تعویض تاسیسات ساختمان

تاسیسات آب، برق، گاز و تلفن را بررسی نمائید تا اگر مشکلی در عملکرد آن ها وجود دارد نسبت به تعمیر اقدام نمائید. بازسازی تاسیسات ساختمان هزینه بسیار باایی نیاز دارد اما در هر صورت باید از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کرد تا بعد از نوسازی ایرادی در آن ها ایجاد نشود.

 دقت در اندازه گیری ها

از جمله مواردی که عدم توجه به آن هزینه بسیاری بر دوش صاحب خانه می گذارد اندازه گیری المان های مختلف است. برای مثال اگر طول و عرض کابینت آشپزخانه کم یا زیاد شود نصب آن را با مشکل مواجهه کرده و برای ایجاد ابعاد جدید متحمل به پرداخت هزینه اضافی به کابینت ساز خواهید شد.

قیمت نوسازی ساختمان

در هزینه مربوط به نوسازی ساختمان عوامل متعددی مانند متراژ ساختمان، عمر بنا و قسمت هایی که نیاز به نوسازی دارند، موثر هستند. حتی شرکتی که پیمانکاری پروژه را بر عهده می گیرد، بنابر تاثیرش در بخش های مختلف بازسازی، در هزینه ها نقش مهمی ایفا می کند. در نتیجه برای نوسازی ساختمان باید با توجه به بودجه، اولویت ها را مشخص کرده و مطابق با آن ها اقدام نمود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

مزایا و معایب داربست‌های معلق

استفاده از داربست‌های معلق اگرچه نکات مثبت زیادی در پی دارد اما ویژگی‌های ساختاری خاص آن محدودیت‌هایی را نیز برای آن در پی داشته است. بدون شک عدم اشغال فضا در هنگام کار و اجرای این نوع از داربست و همچنین عدم وارد آوردن آسیب به دیوارهای ساختمان مورد نظر از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع از داربست‌ها به شمار می‌روند. در ادامه به مهم‌ترین مزایا و معایب این نوع از داربست اشاره شده است.

مزایا

سرعت اجرای بالا به ویژه در ساختمان‌های بلند

انعطاف پذیری بالا و امکان استفاده از آن در مقیاس‌های کوچک و بزرگ

هزینه پایین‌تر در مقایسه با سایر انواع داربست

بسیار کاربردی برای ساختمان‌های بلند

مناسب برای اجرای عملیات‌های سبک ساختمانی

پوشش سطح زیاد در مسیر قائم

معایب

اجرای آن تنها در ساختمان‌های بلند توجیه‌پذیر است.

عدم امکان اجرای عملیات‌های سنگین ساختمانی روی آن

محدودیت زیاد در بارگذاری

پوشش سطح کم در مسیر افقی

الزامات استفاده از داربست‌های معلق

استفاده از داربست‌های معلق باید مطابق با یک سری اصول و الزامات صورت گیرد تا میزان ریسک استفاده از آن را به حداقل رساند. در ادامه به مهم‌ترین این الزامات اشاره شده است.

قبل از نصب داربست معلق باید بازدید از محل صورت گیرد و هدف استفاده از آن مشخص شود.

در نصب و راه‌اندازی آن باید حتماً از افراد ماهر استفاده کرد.

اتصالات در این نوع داربست از اهمیت بالایی برخوردار هستند و سالم بودن آن‌ها قبل از اجرا باید کاملاً برسی شوند.

بعد از نصب باید از محکم بودن اتصالات اطمینان حاصل کرد.

با توجه به حساس بودن داربست معلق در برابر حرکات افقی، اقدامات لازم برای جلوگیری از حرکات افقی اضافی داربست صورت گیرد.

به دلیل محدودیت بارگذاری این نوع از داربست باید از تجمع بارها و وسایل اضافی روی داربست خودداری کرد.

استفاده از سیستم‌های ایمنی برای جلوگیری از سقوط افراد در داربست معلق الزامی است.

قبل شروع به استفاده باید از سالم بودن تجهیزات برقی به ویژه موتور برق اطمینان حاصل کرد.

بررسی سالم بودن ترمز ایمنی در داربست‌های معلق قبل از شروع به کار الزامی است.

سیستم‌های جلوگیری از سقوط افراد نباید به داربست بسته شود بلکه باید به طناب نجات مخصوص بسته شود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

کلایمر چیست؟

کلایمر چیست؟

کلایمر یا بالابرنما، دستگاهی برای دسترسی به ارتفاع جهت نماکاری، سیمانکاری، نماشویی و تعمیر و نگه داری . در پروژه های ساختمانی و صنعتی می باشد و عمدتا به جای داربست برای دسترسی به ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد. کلایمر (بالابرنما) در مدل ها و ظرفیت های متفاومت تولید می گردد که از مهمترین آنها می توان به کلایمرهای پرتابل برقی، کلایمر پرتابل مکانیکی ، کلایمر مونوریل اشاره کرد.

کلایمر پرتابل چیست و چه مزایایی دارد؟

کلایمر نوعی بالابر ساختمانی است که دارای یک سبد مخصوص به طول متغیر ۲ تا ۶ متری بوده و از آن می توان برای تمیزکاری و تعمیرات نمای ساختمان، بالابردن مصالح ساختمانی، جا به جایی تجهیزات کارگاهی و غیره از آن استفاده کرد. کلایمر در واقع جانشین بسیار مناسبی برای داربست های ساختمانی می باشد که علاوه بر هزینه بر بودن، وقت زیادی نیز جهت نصب آنها گرفته می شود.

کلایمر پرتابل و مزایای آن

کلایمر بوسیله موتورهای وینچی که با سیم بکسل مخصوص به پایه های نگهدارنده آن وصل می شود حرکت می کند و دارای ترمز اضطراری نیز می باشد. اما نکته مهم این است که آیا واقعا از کلایمر می توان به جای داربست استفاده کرد یا خیر؟ آیا قیمت کلایمر با قیمت داربست برابری می کند؟ از نظر فضای کاری داربست مناسب تر است یا کلایمر؟ و سوالاتی از این قبیل که در ادامه سعی می کنیم به صورت ریز به آن پاسخ دهیم.

۱) استفاده از کلایمرهای پرتابل در ساختمان هایی که در پشت بام ، جان پناه دارند

از ویژگی های مهم کلایمر پرتابل این است که پایه های این کلایمر را می توان حتی به ارتفاع ۴ متر افزایش داد تا سبد را به بالای جان پناه انتقال دهد. زیرا یکی از مشکلات راه اندازی کلایمرها این است که اگر مثلا همسایه شما اجازه استفاده از زمین خود جهت نصب کلایمر را نمی دهد و یا ساختمان کناری شما به نحوی است که نمی توانید سبد کلایمر را در پایین ترین قسمت ساختمان قرار دهید لذا مجبور می شوید سبد را به پشت بام ساختمان انتقال دهید و پس از نصب پایه ها و ریختن بکسل، نوبت به انتقال سبد به بیرون ساختمان و در راستای پایه ها می شود. اگر از پایه های معمولی ۲ متری که در همه کلایمرها استفاده می شود، استفاده کنید آنگاه در صورتی که ساختمان جان پناه داشته باشد لذا حتما بایستی حدود ۴ نفر جهت بلند کردن سبد و انتقال آن به بیرون از جان پناه اقدام کنند که کاری بسیار دشوار و وقتگیر می باشد.

اما با استفاده از کلایمر پرتابل این مشکل به صورت کامل حل شده است و دیگری نیازی به داشتن چندین نفر نیروی انسانی نمی باشد زیرا خود پایه ها به صورت ۴ متری طراحی شده است و به این ترتیب به راحتی سبد را می توان تا ارتفاع ۱۳۰ سانتی متر از کف پشت بام بالا آورد و از جان پناه عبور داد.

۲) متحرک بودن کلایمرهای پرتابل با استفاده از پایه های یکپارچه چرخدار:

پایه های کلایمرهای پرتابل به دلیل یکپارچه بودن و چرخدار بودن این امکان را به مصرف کننده می دهند تا هر لحظه بتوان آن را به وسیله نیروی انسانی به راحتی جا به جا کرد. شاید این سوال پیش بیاید که مگر پایه های کلایمرهای معمولی (غیر یکپارچه) را نمی توان چرخدار کرد؟ پاسخ این است که بله می توان چرخدار کرد اما به دلیل جدا از هم بودن پایه ها، جا به جا کردن آنها سخت و وقتگیر می باشد.

۳) استفاده کردن از ترمز و وینچ ها

همانطور که می دانید کلایمرها از دو قطعه اصلی ترمز (بلاک استاپ و وینچ تشکیل شده اند. ترمز یا بلاک استاپ که جهت جلوگیری از سقوط ناگهانی سبد استفاده می شود و وینچ برقی کلایمر که در واقع جهت هدایت سبد در مسیر عمودی به کار می رود. البته ناگفته نماند که وینچ دستی هم وجود دارد که بیشتر برای ساختمان های با ارتفاع کم (حدود ۴ طبقه) استفاده می شود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

انواع قیر

انواع قیر(چسباننده های سیاه)

الف: قیرهای معدنی

روغنهای نفت خامی که از زمین می جوشد ، به مرور زمان و در برابر عوامل جوی ، به آرامی و در گرمای کم می پرد و قیر آن ب ه جا می ماند که به آن قیر معدنی گفته می شود قیرهای معدنی خالص نیستند و بیشتر به همراه اجسام معدنی مانند خاک رس کلوئیدی ، خاکستر آتشفشانی، گوگرد و بقایای گیاهی می باشند . برای پالایش قیرهای معدنی آنها را تا حدود 160 درجه گرم کرده و صاف میکنند.

ب: قیرهای خالص

قیرهای خالص از پالایش نفت خام به دست می آیند . در اثر حرارت دادن نفت خام، بنزین ، حلالهای نفتی، نفت چراغ، نفت گاز و سایر روغنهای سبک آن در برج های تقطیر پالایشگاه جدا شده و در گرمای بیش از حدود 380 درجه (در فشار عادی ) قیر آن ب ه جا می ماند که به صورت جامد  یا نیمه جامد  است . چنانچه تقطیر در خلاء انجام شود ، گرمای مذکور کاهش می یابد . نفت خام به انواع آسفالتیک، پارافینیک و آ سفالتیک  پارافینیک تقسیم می شود . بیشتر نفت های خام معادل ایران از نوع آسفالتیک  پارافینیک است . قیری که از نفت آسفالتیک به دست می آید برای کارهای راهسازی از همه مناسبتر است . با روش های ویژه ای پارافین قیرهای پارافینیک را جدا کرده و در راهسازی به مصرف می رسانند. در مقایسه قیرهای معدنی و قیرهای خالص، تفاوتهایی وجود دارد که اهم آنها بدین شرح است:  قیرهای نفتی گوگود کمتری دارند.  قیرهای معدنی حاوی مواد معدنی و خاکستر هستند، در حالی که قیرهای نفتی خالص ترند.  روغن قیرهای خالص بیشتر از قیرهای معدنی است. شمار اسیدی 2، استری 3 و صابونی شدن 4 قیر نفتی کمتر از قیر معدنی است.  پارافین قیر معدنی کمتر از قیرهای خالص است.

ج: قیر دمیده یا قیر اکسیده

قیر دمیده یا قیر اکسیده از دمیدن هوای داغ 300=200  درجه به قیر خالص  در مراحل نهایی پالایش یا قیر خالص حل شده در روغن های معدنی به دست می آید . در اثر دمش هوا اتمهای هیدروژن ملکو لهای قیر با اکسیژن هوا ترکیب شده و در نتیجه این واکنش ، آب و هیدروکربورهای سنگین تر به وجود می آید (پلیمریزاسیون( با دمیدن هوا به قیر ، روغن های آن نمی پرد و در سرما هم خاصیت انگمی 6 خود را از دست نمی دهد . قیر دمیده دارای درجه نفوذ کمتر و درجه نرمی بیشتری از قیر خالص اولیه است و حساسیت آن نسبت به تغییر درجه حرارت ، کمتر می باشد . چسبندگی قیر دمیده در گرمای زیاد نیز بیش از قیر خالص اکسید نشده است. ویژگیهای قیر دمیده نزدیک به قیر معدنی است . قیر دمیده برای ساختن لایه های آب بندی پیش ساخته (مقوا و شمع قیری ) اندودهای آب بندی، رنگهای ضد آب، اندودن لوله و مانند اینها مصرف می شود . پر کردن در زها و تر کهای رویه های بتنی و فضای خالی زیر آنها نیز با قیر اکسیده ساخته می شود R 90/ و 15 R 80/ انجام می شود . در پالایشگ اههای ایران دو نوع قیر اکسیده 25 که اعداد 25 و 15 درجه نفوذ و 80 و 90 درجه نرمی آنها است . با افزودن کاتالیزورهای ویژه در حین تولید قیر دمی ده، می توان قیر اکسیده ای ساخت که حالت خمیری آنها در سرما حفظ شود . از این نوع قیر که تا اندازه ای شبیه لاستیک است ، برای پوشش کف کانالها استفاده می شود.

د: قیرهای محلول یا پس بریده

قیرهای محلول از حل کردن قیر خالص در روغنهای معدنی به دست می آید . جنس قیر محلول بستگی به نوع قیر خالص و حلال آن دارد . هرچه حلال، زودتر بپرد ، قیر محلول زودگیرتر و هرچه مقدار حلال بیشتر شود، قیر آبکی تر است. مقدار حلال حداقل ( 10 %) وزن قیر محلول می باشد. روغن راه نوعی قیر محلول است که از حل کردن قیر خالص در روغن های سنگین مانند نف ت کوره ساخته می شود . قیرهای محلول آبکی را به صورت سرد و قیرهای سفت را با کمی گرم کردن به مصرف می رسانند . در صورت گرم کردن، درجه گرمای قیرهای محلول باید کمتر از درجه اشتعال حلال آنها باشد . قیرهای محلول را در ساختن رویه های سیاه راه در هوای سرد و خشک، اندود آب بندی و اندودهای سطحی و نفوذی راه به مصرف می رسانند

  • هنگامه میرزایی