نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

۱۶ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انواع مختلف روشهای ساختمان سازی در ایران با رویکرد صنعتی کردن ساخت و ساز:

1 (ساختمان سازی با روشهای ابتدائی System Building Elementary

در این روش، قسمتهای باربر از خشت و گل و یا چوب و گل و یا گل و سنگ و یا گل و گچ و سنگ و یا خشت و آجر

ساخته می شود و پوشش آنها از طاق خشتی و یا تیر چوبی و الیاف گیاهی ساخته می شود.

نیروی انسانی به کار گرفته شده در این ساختمانها بعضاً غیر ماهر و یا نیمه ماهر بوده و از مصالح سنتی در دسترس

محلی استفاده می شود.

ساختمان سازی با این گونه روش ها حداقل مقاومت را در مقابل حوادث طبیعی )زلزله، سیل، طوفان و...( داراست و

می توان تنها بعنوان یک سرپناه موقت از آن ذکر نمود.

2 (ساختمان سازی با روش های سنتی ویا متداول System Building Conventional or Traditional

در این روش، عملیات ساختمانی با استفاده از وسایل ابتدائی توسط افراد متخصص و نیمه ماهر و غیرماهر انجام می

شود.

ساختمان های با دیوار آجری باربر در این تقسیم بندی منظور می شوند.

برخی از حرفه های دست اندرکار با این شیوه عبارتند از: کارگر ساده، بنا، گچ کار، نقاش، آهنگر، لوله کش، سیم

کش، عایق کار، کاشی کار، آسفالت کار، شیشه بر و...

سرعت اجرای کار ساختمان با این روش بطور متوسط در ایران 14 تا 18 ساعت برای هر مترمربع زیر بنا می باشد.

3 (ساختمان سازی پیشرفته

این روش که ساختمان سازی پیشرفته یا بهبود یافته نیز نامیده می شود، عبارت از: اجرای کار توسط افراد و

متخصصان ذکر شده در روش قبلی که از ماشین آالت و تجهیزات ساختمانی مکانیکی به منظور اضافه نمودن

سرعت و حجم کار استفاده می نمایند.

ساختمانهای با اسکلت فلزی و یا اسکلت بتنی در این تقسیم بندی منظور می شوند،

برخی از لوازم و تجهیزات مورد استفاده در اینگونه ساخت و سازها عبارتند از:

انواع جرثقیلهای ثابت و متحرک، باالبرهای برقی، داربستهای فلزی، دستگاه های تهیه کننده بتن )ثابت و متحرک(

و دستگاه های سیمان پاش و رنگ پاش، ماشین های جوش و... .

سرعت اجرای کار ساختمان در این روش 20 تا 48 ساعت برای هر متر مربع زیر بنا بطور متوسط می باشد.

یعنی سرعت اجرای عملیات ساختمانی را می توان با استفاده از تجهیزات مکانیکی و برقی تا حدود زیادی افزایش

داد. به دلیل استفاده از اسکت بتنی و فلزی، تعداد طبقات و ارتفاع کل ساختمان را بیش از 50 طبقه و 150 متر نیز

می توان پیش بینی کرد.

4)ساختمان سازی صنعتی

در این روش از قطعات آماده شده از قبیل بلوک ها، تیرچه ها، پانلهای پیش ساخته، تیرها و ستونهای فلزی و بتنی،

شبکه های فلزی، قطعات گچی و بتنی و... استفاده می شود. و اکثر عملیات با استفاده از تجهیزات و لوازم کارگاهی

بطور مکانیکی انجام می شود.

انواع کفراژهای یکپارچه فلزی از قبیل کفراژهای صفحه ای، تونلی، لغزنده و کفراژهای مدوله و کفراژهای ساخته

شده از مواد سبک و همچنین کفراژهای پالستیکی و بازشو و لغزنده ها نیز در این روش جهت بتن ریزی سریع

ساختمانها در چهار فصل سال مورد استفاده قرار می گیرند.

تعداد تخصصها و افراد کارگر در این روش از نظر کمیت کمتر از روش های قبل است، ولی از نظر کیفیت باید از افراد

متخصص در سطح باالی مهارت و دقت فنی استفاده شود.

سرعت اجرای کار در این روش بین 9 تا 14 ساعت برای هر متر مربع می باشد. با برنامه ریزی مناسب و بکارگیری

فناوری های مناسب، این روش می تواند با پیش سازیهای سنگین نیز رقابت نماید. در حالی که تعداد کارگران ماهر و

نیمه ماهر آن در مقایسه بیشتر بوده ولی سرمایه گذاری اولیه کمتر از روش های پیش ساخته می باشد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

صفحات 3D در ساختمان به عنوان دیوارهای باربر و جداکننده و سقف و کف ساختمان به طور دلخواه کاربرد دارد و شبکه مش بیرونی و داخلی صفحات (هر دو طرف) با بتن ریز دانه بتن پاشی می شود.

ضخامت بتن در هریک از لایه های طرفین حدود 3 تا 4 سانتی متر می باشد، ساختمان های احداثی با 3D رفتار سازه ای جعبه ای شکل (BOX) دارند در این نوع ساختمان ها انتقال نیرو به صورت خطی انجام نمی شود، بلکه به صورت سطحی است، در ساختمان های با سازه تیر و ستون انتقال بار به صورت خطی است یعنی بار هر طبقه از طریق تیرها به ستون و از ستون به فونداسیون منتقل می شود، در ساختمان های تیر و ستونی در هنگام وقوع زلزله با تخریب سازه ای در هر یک از اجزا اعم از تیرها یا ستون ها تخریب کلی و فروریزی ناگهانی صورت می گیرد، اما در ساختمان های احداثی با 3D چنانچه در اتصال یک دیوار یا سقف یا کف تخریبی ایجاد شود سایر اجزاء بار وارده را تحمل می نماید و مانع از تخریب کلی ساختمان می شوند.

اتصال ساختمان در سازه های اسکلت فلزی یا بتنی پیش ساخته موضعی و محدود است و به خصوص اگر ضعف جزئی در هر یک از اتصالات وجود داشته باشد در اثر نیروی جانبی، ساختمان را در معرض تخریب و آسیب جدی قرار می دهد، اما در ساختمان هایی که با روش 3D ساخته می شوند یکپارچگی اتصالات یکی از مهم ترین ویژگیهای این روش ساختمانی می باشد و همین موضوع توجه مهندسین ساختمان را به این روش جلب کرده است.

الف: عده ای از سازندگان در ساختمان سازی صنعتی از قطعاتی به نام ساندویچ پانل پلی اورتان استفاده می نمایند که یکی از مواد مصرفی در تولید عایق اینگونه پانل ها که اختصاراً (P . U) نامیده می شود ایزوسیانات و ماده پلی یور است و دیگری که به عنوان مکمل یا اکتیو مورد استفاده قرار می گرفت گاز فریون 11 به میزان 10 کیلوگرم در هر متر مکعب عایق می باشد که با توجه به تولید پانل های P.U توسط سه کارخانه بزرگ و چندین کارگاه کوچک در کشور که سالانه حدود 1،500،000 وارد متر مربع می باشد و جهت تولید این مقدار P.U حدود 1500 تن گاز فریون 11 وارد چرخه آلاینده های محیط زیست می شود، مضافاً اینکه هنگام تولید پانل و پس از آن نیز خطر گاز سیانور ناشی از ماده ایزوسیانات انسان ها، محیط زیست و دیگر جانداران را تهدید می کند.

چنانچه در پوشش دیوار و سقف سالن های سوله ساندویچ پنل های پلی استایرن جایگزین پانل های P.U شود علاوه بر حمایت از تولید داخلی (مواد اولیه پلی استایرن را پتروشیمی تبریز تولید می نماید) از خروج مقدار قابل ملاحظه ای ارز نیز جلوگیری خواهد شد، زیرا مواد اولیه P.U کلاً وارداتی است.

ب: حال اگر در ساختمان سازی به جای آجر و دیگر مصالح پانل های عایقدار  را جایگزین  کنیم به جهت عایق شدن دیوارها و سقف ساختمان ها، مصرف سوخت کاهش می یابد در نتیجه دود آلاینده بخاری ها، آبگرمکن ها و شوفاژها به میزان زیاد کاهش می یابد و طبعاً در کاهش آلودگی از ناحیه نیروگاه های گازی نیز شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود و شاید دود دودکش های بلند کارخانه های تولید آجر نیز کاهش یابد.

1- نفوذ آلودگی صوتی شهرهای بزرگ به منازل شهروندان کاهش می یابد و آن ها در محیط آرام تری به استراحت و تجدید قوا می پردازند.

2- به طور کلی در هزینه های بخش ساختمان سازی و صنایع جنبی صرفه جویی قابل ملاحضه ای خواهیم داشت.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

بزرگ‌ترین خطرات سلامتی و ایمنی در ساخت‌وساز

برخی از رایج‌ترین خطرات سلامتی و ایمنی در ساخت‌وساز نگاهی دقیق بیندازیم به‌طور خلاصه می‌توانیم آن‌ها را به شرح زیر بیان کنیم:

1. سقوط‌ها و لغزش‌ها

سایت‌های ساختمانی برای کسانی که دقت زیادی ندارند پر از انواع تله‌ها و موانع است. گفته می‌شود برای کلیه کارگران و بازدیدکنندگان از سایت پیروی از دستورالعمل‌های ایمنی که توسط مدیر سایت و مدیر QHSE ارائه‌شده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این حالت تیم‌های حاضر در سایت می‌توانند کارهای خطرناک مانند حفر کردن گودها و انتقال تجهیزات را به روشی ایمن‌تر انجام دهند.

2. حوادث بلندی

طبق گزارش مرکز تحقیقات و آموزش ساخت‌وساز، سقوط از ارتفاع منبع اصلی حوادث کشنده در اماکن ساختمانی است. افرادی که بر روی جرثقیل، بالابر قیچی یا داربست کار می‌کنند باید تحت آموزش‌های ویژه قرار گیرند تا با نحوه جلوگیری از حوادث آگاه شوند.

و این حوضه‌ای است که یک مدیر QHSE فعال (یا SEHQ) به‌منظور ایجاد فرآیند آموزش استاندارد برای افرادی که در حال انجام چنین وظایفی هستند، نیاز به تمرکز دارد.

3. جابجایی مواد و تجهیزات

انجمن بهداشت و ایمنی زیرساخت‌ها به‌طور متوسط از 2000 صدمه در زمان ازدست‌رفته در اثر سقوط اشیاء در طی یک دوره 5 ساله خبر داد. یک سایت ساخت‌وساز با اشیاء متحرک زنده است که مرتباً با تجهیزات مختلفی که بارهای سنگین را به بالای سر می‌برند یا بارهای دورریختنی را جابجا می‌کنند، تغییر می‌کند؛ بنابراین خطرات اجتناب ناپذیرند.

متداول‌ترین اشیایی که سقوط می‌کنند از تیرهای فلزی گرفته تا ابزاردستی کوچک، باعث ایجاد صدمات مختلفی چون کبودی، شکستگی، کشیدگی و پیچیدگی می‌شوند. محدود کردن تعداد صدمات مربوط به اجسام در حال حرکت شامل دو نوع کنترل است: کنترل‌های فیزیکی که از افتادن اشیاء یا افتادن آن‌ها از فاصله زیاد جلوگیری می‌کند و کنترل‌های رویه‌ای که نحوه کار تاجران را تغییر می‌دهد تا اجسام سقوط نکنند.

4. برق

آمارها بیان می‌کند که به‌طور متوسط هرسال سه کارگر در صنعت ساخت‌وساز در حین کار نوسازی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری در اثر برق‌گرفتگی می‌میرند. کار کردن در نزدیکی خطوط برق و کابل‌ها خطر را افزایش می‌دهد. کارگرانی که صلاحیت کار به‌عنوان برق‌کار را ندارند اما کارهای برقی را انجام می‌دهند نیز تعداد برق‌گرفتگی‌ها در این صنعت را افزایش می‌دهند.

کمیسیون‌های ایمنی با اجرای استفاده از مواد غیر رسانا در محدوده خطوط برق و کابل‌ها در کنار آموزش‌های ایمنی ضروری، خطرات را کاهش داده‌اند. برچسب‌های هشدار خطر برق‌گرفتگی نیز این مشکل را به‌شدت کاهش داده است.

5. آلودگی صوتی

سروصدا یکی از مهم‌ترین خطرات خاموش است. سروصدای قدرت شوکه کننده سقوط را ندارد، اما تکرار و سروصدای بیش‌ازحد می‌تواند باعث مشکلات شنوایی طولانی‌مدت شود. آن‌ها همچنین می‌توانند یک منحرف‌کننده خطرناک در محل کار باشند که می‌تواند منجر به حوادث دیگر شود. گوش‌گیر‌ها در برابر آسیب شنوایی به‌طور کامل محافظت نمی‌کنند.

طبق قانون شرکت‌ها ملزم به رعایت مقررات آلودگی صوتی هستند که شامل اجرا و مستندسازی ارزیابی‌های جامع خطر آلودگی صوتی و توزیع تجهیزات محافظت شخصی مناسب می‌باشد.

6. مدیریت دستی

معاملات مختلف شامل سطوح مختلفی از مدیریت دستی هستند که همه این موارد ممکن است نوعی از خطر را در بربگیرند. باید به کسانی که در کارهای روزانه خود مدیریت دستی انجام می‌دهند، آموزش کافی و مرتبط داده شود. THSP نیازهای مدیریت دستی درخور نیازهای دقیق شمارا فراهم می‌کند و می‌توانید در اینجا بیابید.

7. ارتعاشات

ارتعاشات تکراری با استفاده طولانی‌مدت از ابزارهای قدرت و تجهیزات کار زمینی می‌تواند به سندرم لرزش بازو یا «انگشت آبی» که معمولاً نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد، منجر شود. با ارزیابی‌های ریسک مؤثر و PPE صحیح، می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

8. آزبست

مردم به‌اشتباه معتقدند که آزبست محصولی قدیمی است، زیرا در انگلستان از سال 1999 ماده ممنوعه شده است. بااین‌حال بیش از 500،000 ساختمان در انگلیس وجود دارد که شامل آزبست دست‌نخورده و فراموش‌شده پنهان هستند. این مواد باید به‌طور صحیح و قانونی دور ریخته شوند. آزبست همچنین منجر به سرطان ریه ناشی از آزبست، مزوتلیوما و آزبستوز می‌شود.

9. بیماری‌های تنفسی

تنها آزبست نیست که باعث بیماری‌ها و مشکلات تنفسی می‌شود. گردوغبارهای مواد خطرناک در سایت‌های ساخت‌وساز می‌تواند توسط کارگران بی‌گناه تنفس شود. بیماری‌های طولانی‌مدت شامل مشکلات ریوی، سیلیکوز و آسم است. کلیه PPE های صادرشده باید به‌طور صحیح مورداستفاده قرار گیرد. اگر از تجهیزات خود به‌درستی استفاده نکنید، ممکن است به‌طور بالقوه منجر به بازجویی HSE شود، چه رسد به مشکلات سلامتی طولانی‌مدت.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

QHSE در صنعت ساختمان به چه معناست؟

QHSE مخفف مدیریت کیفیت، بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست است که طبق استانداردهای ISO14001، ISO9001 و OHSAS18001 تعریف‌شده است.

به بیان ساده‌تر، QHSE یک سیستم مفصل است که زمینه مشخصی را ارائه می‌دهد و در آن کلیه شرکت‌ها عملیات بهداشت و ایمنی و همچنین کلیه ابعاد فعالیت‌هایشان را که مربوط به کیفیت و محیط است، مدیریت می‌کنند.

 

QHSE (یا SEHQ / QESH) مبتنی بر این ایده است که پیشگیری بهتر از درمان است و همه خطاهای داخل و خارج از سایت را به‌عنوان موقعیت‌هایی در نظر می‌گیرند که با اجرای صحیح سیستم‌ها و فرآیندها می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد.

 

به همین ترتیب سیستم مدیریت سلامتی و ایمنی می‌تواند به‌طور موثر از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند محافظت کند و اطمینان حاصل کند که عملیات‌های در حال انجام و برنامه‌ریزی‌شده تا حد امکان کمترین آسیب را به محیط‌زیست می‌رسانند. این رویکرد قوی نسبت به‌سلامتی و ایمنی منجر به آموزش و روش‌های مدیریت پروژه باکیفیت بالاتر نیز می‌شود.

شغل یک مدیر QHSE یا SEHQ چیست؟

مدیر QHSE بخشی جدایی‌ناپذیر در طراحی، توسعه و نهایتا نظارت بر اجرای یک سیستم دارای کیفیت شهودی، سالم و ایمن در یک شرکت ساختمانی است. مدیران QHSE باید به‌طور مداوم اطمینان حاصل کنند که استانداردهای لازم پیروی می‌شود تا کلیه وظایف پروژه در شرایط ایمن گسترش پیدا کند و نتیجه نهایی کار انجام‌شده در سایت بدون اینکه تأثیر منفی بر محیط بگذارد مطابق باکیفیت مورد انتظار مشتری باشد.

ناگفته نماند که این‌یک پروسه پیوسته است و به همین دلیل مدیران QHSE یا SEHQ همیشه باید تمام حواس خود را جمع کنند تا از پیروی دستورالعمل‌های توافق شده اطمینان حاصل شود.

از یک‌جهت مدیران QHSE باید به‌عنوان سفیران فرهنگ سلامت و ایمنی تلقی شوند؛ زیرا بسیج کردن و آگاه ساختن بقیه از الزامات کیفیت، سلامت و ایمنی در حوضه وظایف آن‌هاست.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

تفاوت بازسازی با نوسازی ساختمان در چیست

کلمات بازسازی و نوسازی ساختمان دو کلمه مترادف هستند که در اغلب موارد در کنار هم و گاهی به اشتباه به جای هم مورد استفاده قرار میگیرد .در صورتیکه از نظر متخصصین ساختمان این دو معانی متفاوت و کاربردی مجزا دارند که هر کدام نیاز به مهارت و تخصص جداگانه ای دارند . بنابراین اطلاع از این امر به شما کمک میکند که هنگام نیاز به نیروی متخصص جهت اجرای پروزه خود با آگاهی کامل پیمانکار و مجری خود را انتخاب و اقدام به اجرای پروژه خود نمائید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.

بازسازی ساختمان RESTORATION

بعد از گذشت چندین سال از عمر بنا و ساختمان در اثر گذشت زمان در اثرعوامل فرسایشی همچون عوامل محیطی و حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و.. ممکن است آسیبهایی به ساختمان و بنا وارد شود که نیاز به بازسازی و مرمت داشته باشد بدون اینکه ساختار کلی بنا دستخوش تغییرات شود و نیاز به این باشد که آسیب های وارد شده برطرف و بنا به همان شکل اولیه بازسازی و مرمت شود . این امر بیشتر در مورد بناهای و ساختمانهای بافت تاریخی شهر و آثار فرهنگی انجام میپذیرد که متحصصین امر با داشتن تخصص کافی در نحوه مرمت و بازسازی بنا بدون اینکه خدشه ای به چهره و بافت اثر وارد شود با مواد مشابه و سبک معماری اولیه اقدام به بازسازی و مرمت مینمایند .

نوسازی ساختمان RENOVATION

زمانی احتیاج به نوسازی بنا پیدا خواهید کرد که بدون تغییر در ساختار و نمای کلی ساختمان تمایل به ایجاد تغییرات داخلی و مدرن سازی و جابه جایی بعضی المانها جهت ایجاد تنوع و یا تغییر سبک و گاهی تغییر کاربری و استفاده بهینه از فضا های داخلی همگام با متد های روز داشته باشید

بعضی از اقدامات رایجی که در نوسازی صورت میگیرد عبارتند از

تغییر در نمای بیرونی ساختمان

تغییر روکش دیوارها مثل نصب کاغذ دیواری و پوستر و یا تغییر رنگ امیزی و یا انواع روکش های تزپینی و دیوار پوشهای مدرن و سه بعدی

تغییرات کف ساختمان و نصب کاشی و سرامیک جدید و یا انواع کف‍پوش و پارکت و اپوکسی

تغییرات در سقف و نورپردازی سقف پلکسی و یا انواع سقف کاذب و کناف

تعویض و تغییر دربها و پنجره ها و دستگیره ها تعویض کلید و پریز ها

تغییر کابینت یا کانتر و پیشخوان و پارتیشن بندی فضا با متریال های جدید

نوسازی تاسیسات ساختمان مثل تاسیسات گرمایشی و سرمایشی لوله کشی های آب و فاضلاب تقویت و بهینه سازی و هوشمند سازی سیم کشی های برق و نور پردازی

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

ضد یخ بتن

ضد یخ بتن

افزودنی مایعی که به منظور حفاظت از بتن در هوای سرد به کار برده می‌شود را ضد یخ بتن می‌نامند. ضدیخ بتن از یخ زدگی بتن در دماهای پایین جلوگیری می‌کند. انجماد باعث کاهش قدرت بتن بین 20 تا 40 درصد می‌شود، به خصوص زمانی که بتن تازه در معرض هوای سرد قرار می گیرد. یخ زدگی بتن می تواند هزینه‌های زیادی را به دنبال داشته باشد، که برای رفع این مشکل تنها کافی است نکاتی را رعایت نمایید. ترکیبات ضد یخ بتن، خصوصیات و کاربرد آن در هوای سرد مطلبی است که در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت.

مقاومت بتن تازه در برابر انجماد و چرخه یخ زدایی از طریق فاکتور دوام پذیری سنجیده می‌شود که معمولا ثابت شده است که مقاومت بتن در برابر انجماد بین 40 تا 60 درصد کاهش خواهد یافت. اتصال بین آرماتور و بتن در هوای سرد گاها تا 70 کاهش خواهد یافت. از این رو ضروری است که در شرایط آب و هوایی سرد به منظور اطمینان از مقاومت بتن و جلوگیری از انجماد آن از ضد یخ استفاده شود تا از پلاستیکی شدن بتن ممانعت شود.

دو روش برای انجام بتن ریزی در هوای سرد وجود دارد:

فراهم آوردن دمای محیط عادی برای بتن. برای انجام این کار از طریق گرم کردن مولفه‌های بتن یا فراهم آوردن محفظه‌های گرمایشی انجام می‌شود.

افزودن مواد و ترکیبات شیمیایی مانند ضد یخ برای بتن.

ترکیبات ضد یخ بتن

در بتن معمولی اغلب از کلرید کلسیم به عنوان تسریع کننده استفاده می‌شود تا اثرات بازدارندگی هیدراتاسیون بتن در دماهای پایین را کاهش دهد. این ترکیب در دمای پایین تر از دمای انجماد کارایی ندارد. به نظر می‌رسد که در این شکل متعارف استفاده از مواد شیمیایی مشکلاتی وجود داشته باشد. از این برای شرایط آب و هوایی سرد لازم است از ترکیبات خاصی استفاده شود که اصطلاحا به آن ضد یخ گفته می‌شود.

ترکیبات ضد یخ بتن بر روی وضعیت فیزیکی بتن ترکیب شده با آب تاثیر می‌گذارد. ضد یخ بتن تا حد زیادی نقطه انجماد آب را تحت فشار قرار می دهد و در دماهای کمتر از 30- درجه سانتی گراد کاربرد دارد. این امر باعث تمدید زمان مورد نیاز برای ساخت و ساز می‌شود.

دو گروه مواد افزودنی به عنوان ضد یخ بتن وجود دارد که ویژگی های ضد یخ را شامل می‌شود و خاصیت سخت شدن بتن را تسریع می‌بخشد. گروه اول شامل مواد شیمیایی، الکترولیت‌های ضعیف، نیتریت سدیم، کلرید سدیم و ترکیبات آلی غیر الکترولیتی است که باعث کاهش نقطه انجماد آب مورد استفاده در بتن می‌شود. اما این گروه به عنوان شتاب‌دهنده‌های ضعیف عمل می‌کند تا ویژگی ها و خاصیت سخت شدن آن‌ها را ارتقا دهد.

گروه دوم شامل ترکیبات دوگانه و سه گانه است که حاوی پتاس و مواد فزودنی بر اساس کلرید کلسیم، نیترات سدیم، کلرید سدیم با نیتریت سدیم، نیترات کلسیم، نیترات - اوره و سایر مواد شیمیایی است. این مواد خواص ضدیخ بتن را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند و باعث تسریع سرعت سخت شدن بتن می‌شود. در صورتی که این مواد در دوز بزرگتر نسبت به دوز معمولی در ترکیبات مرسوم بتن استفاده شود، باعث افزایش خاصیت ضد یخ بتن می‌شود. به عنوان مثال می‌توان از 8 درصد سدیم نیترات به منظور نگهداری مایع در دمای 15- درجه سانتی گراد استفاده کرد.

این ترکیبات با کاهش نقطه انجماد فاز مایع و سرعت بخشیدن به هیدراتاسیون سیمان در دمای انجماد کار می‌کند. بر اساس دوز موجود در مخلوط، ترکیبات غیرکلرید بتن را در دمای زیر انجماد قرار می‌دهد. از این رو نیاز به اقدامات حفاظتی لازم به هنگام کار در هوای سرد را کاهش می‌دهد.

فواید استفاده از ضد یخ بتن

استفاده از ضد یخ بتن باعث بهبود کیفیت بتن می‌شود، در عین حال باعث می‌شود که سرعت سخت شدن افزایش یابد در نتیجه امکان برداشتن سازه‌ها به هنگام بتن‌ریزی زودتر فراهم می‌شود. این کار به استفاده مجدد در مدت زمان کوتاه کمک می‌کند، در نتیجه باعث سرعت بخشیدن به ساخت و ساز می‌شود.

برای انتخاب نوع ترکیبات ضد یخ بتن باید عواملی را در نظر گرفت، این عوامل عبارتند از:

نوع ساختار

شرایط عملیاتی

روش‌های محافظتی به کار رفته برای بتن ریزی در زمستان

برند سیمان و انواع مصالح به کار برده شده

انواع ضد یخ بتن

ضد یخ بتن شامل دو نوع ضد یخ پودری و ضد یخ مایع است.

ضد یخ  بتن پودری

ضد یخ پودری بتن نوعی افزودنی بتن است که موجب تسریع هیدراتاسیون بتن می‌شود و کاربرد ان در بتن غیر مسلح است. این نوع افزودنی بتن متشکل از کلرید کلسیم است. عملکرد ضد یخ پودری بتن افزایش سرعت گیرش بتن و بالا رفتن دمای آن است که همین عملکرد از یخزدگی بتن در دمای سرد جلوگیری می‌کند.

ضد یخ بتن مایع

ضد یخ مایع بتن موجب تسریع عمل گیرش بتن به ویژه در آب و هوای سرد می‌شود که یکی از بزرگترین چالش‌های اجرای بتن در دمای پایین است. ضد یخ مایع بتن دمای انجماد بتن را پایین می‌ آورد. ضد یخ مایع برای بتن فاقد کلراید است و همین ویژگی مانع از خوردگی فولاد توسط بتن می‌شود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

فوم بتن چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد؟

فوم بتن با هدف اصلی کاهش وزن ساختمانها، مخصوصا در قسمت غیره سازهای در صنعت ساختمان سازی به کار می‌رود. این ماده تحت عنوان بتن سبک هم شناخته می‌شود، این خاصیت را دارد که چگالی بتن را به مقدار قابل توجهی نسبت به وضعیت تولید بتن در حالت عادی، پایینتر می‌آورد. بتن همراه با ماده کف‌ساز با پایه پروتئین حیوانی تحت عنوان بتن فوم شناخته می‌شود. این ماده هم مزایای بتن معمولی را دارد و هم خواص منحصر به فردی مانند وزن مخصوص کم و مقاومت فشاری بالا. به دلیل وزن کم و سبکی این نوع بتن در سازه‌های مختلف باعث می‌شود تا از بار مرده ساختمان، کاسته شود. همچنین موجب صرفه جویی در حجم خاک برداری و بتن مصرف شده در قسمت فونداسیون ساختمان و کاهش بارهای وارده بر اثر زلزله می‌شود.

محصول استاندارد و صحیح مورد نیاز در پروژه‌های مختلف، با میزان لازم مقادیر اختلاط و افزودنی‌های مورد نیاز مطابق با پروتکل‌های کشورهای آلمان، انگلیس و آمریکا تولید می‌شود. جهت تهیه فوم بتن از ملات ماسه، سیمان، ماسه بادی، ملات بتن فوم (از نوع پروتئین حیوانی) و افزودنی‌های مجاز استفاده می‌شود اصول صحیح تولید محصول به این صورت است که اول وزن مخصوص و مقاومت فشاری آن متناسب با کاربرد در نظر گرفته شده در پروژه هدف تعریف می‌شود. در مرحله بعدی، بر اساس شرایط پیش بینی شده در مرحله اول، بتن با نسبت مناسب ترکیبات تشکیل دهنده‌اش مخلوط شده و افزودنی‌های لازم مطابق دستورالعمل‌هاو تجربیات قبلی تولید می‌شود.

کاربردهای اصلی فوم بتن

بیشترین و مهمترین موارد استفاده از بتن سبک برای تولید محصولاتی مانند بلوکهای سبک سقفی و دیواری و بتن کف‌سازی و شیببندی است.

انواع فوم بتن

این ماده با توجه به روش تولید حبابهای هوا به دو نوع  گازی و کفی تقسیم میشود.

بتن گازی

در تولید این محصول، به مخلوط مورد نظر پودر نرم آلومینیوم تحت شرایط خاصی  اضافه میشود. این کار با هدف ایجاد واکنش شیمیایی پودر نرم آلومینیوم با هیدروکسید کلسیم و تولید حبابهایی از هیدروژن در داخل بتن انجام شود. با آزاد سازی حباب‌های حاصل از این واکنش شیمیایی، این مخلوط منبسط میشود.

بتن کفی

بتن کفی بر عکس بتن گازی، یک ماده کفزا، حبابهای هوا را تولید کرده و حباب‌های تولید شده با این روش در مرحله بعدی به مخلوط بتن اضافه میشوند. این فن‌آوری در مقایسه با تکنولوژی تولید بتن گازی سادهتر است. به همین دلیل در شرایط ساده‌ موجود در کارگاههای ساختمانی هم امکان ساخت بتن کفی وجود دارد.

مواد تشکیلدهنده فوم بتن

مواد به کار رفته در تولید فوم بتن عبارتند از پوکه و مواد صنعتی یا معدنی با چگالی پایین به عنوان سنگدانه یا پرکننده سبک. علاوه بر سبک بودن، بالا بودن عایق حرارتی و امکان بریدن با اره، امکان شیار زدن و بهکار بردن میخ و پیچ از جمله مزایای این محصول است.

مراحل تولید فوم بتن

اجزا و ترکیباتی که برای تهیه بتن سبک، به کارمی‌روند شامل مواردی چون ملات ماسه و سیمان، ملات بتن فوم با اسلامپ (سیمان پرتلند) و ماسه بادی هستند. از نکات مثبت این ماده به عدم به کارگیری شن می‌توان اشاره کرد. در مرحله بعدی پروتئین حیوانی که از شاخ و سم حیوانات استخراج می‌شود را همراه با افزودن مواد شیمیایی لازم به آن اضافه کرده و ماده کف ساز به دست می‌آید. دوام و طول عمر ماده کف ساز دو سال است. این ماده همچنین با محیط زیست سازگاری دارد چون به چرخه طبیعت بازمی‌گردد. برعکس این مورد، در مواد کف ساز شیمیایی برای تجزیه پذیری کلرید استفاده می‌شود. نکته منفی در مورد کلراید این است که این ماده باعث خوردگی در فولاد بتن آرمه شده، برای همین استفاده از آن نا مناسب است. ابتدا فوم را در دستگاه‌های مناسب تولید کرده و در مرحله بعدی با توجه به تناسب درست آن نسبت به حجم کلی مواد، آن را داخل دستگاهی که حاوی ملات ماسه و سیمان مخلوط شده است، می‌ریزند.

مزایای اقتصادی استفاده از فوم بتن

اگر در ساختار یک سازه از بتن سبک، استفاده شود به مقدار 35% از وزن ساختمان نسبت به حالتی که از بتن عادی استفاده شود، سبک‌تر می‌شود. اگر سازنده بنا دارای تجربه و دقت لازم در طراحی و استفاده مفید از این ماده امکان کاهش وزن سازه حتی تا مقدار 50 درصد نیز نسبت به ساختمانی با بتن معمولی قابل اجرا خواهد بود. به دنبال استفاده از بتن سبک وزن بار مرده ساختمان درون اسکلت سازه، ابعاد فونداسیون و کاهش آرماتور مصرفی برای فونداسیون  نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. مدت زمان اجرای پروژه کوتاه‌تر خواهد بود. به علت وجود خاصیت عایق حرارتی در این مواد، از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری می‌شود.

فوم بتن مایع چیست؟

نوعی سورفکتانت است که به وسیله آب رقیق می‌شود و به‌دلیل وجود هوای فشرده در ساختارش، به حباب‌های ریز و پایدار تبدیل می‌شود. اندازۀ حباب‌ها 0/3 تا 0/8 میلی‌متر است. به‌دلیل ظاهر کف مانندش فوم بتن مایع نامیده می‌شود. نقش حباب‌های شکلی است که قابلیت نگهداری حجم بتن و جلوگیری از هرگونه نشست بتن می‌باشد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

پرلیت چیست ؟

پرلیت چیست ؟

پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی از نوع سیلیکات آلومینیوم، سدیم و پتاسیم است که بشر از حدود قرن سوم قبل از میلاد آن را به عنوان یک شیشه آتشفشانی می‌شناخته است. پرلیت از لغت پرل به معنای مروارید که یک کلمه فرانسوی است گرفته شده است.

بخش عمده معادن این کانی غیر فلزی در اطراف شهر میانه در استان آذربایجان شرقی است. برای اینکه پرلیت در صنعت مورد استفاده گیرد ابتدا باید منبسط شود. برای این کار، پس از استخراج سنگ پرلیت از معدن، آن را خرد کرده، سپس دانه‌بندی و خشک می‌کنند. بدین ترتیب پرلیت خام بدست می آید.

 

پس از دانه‌بندی و خشک‌کردن، پرلیت خام آماده پخت و منبسط شدن در کارخانه‌های انبساط پرلیت می‌ شود. عمل انبساط، در کوره‌های ثابت عمودی همراه یا بدون پیش گرم‌کن انجام می‌ شود.

 

ابتدا پرلیت در پیش گرم‌کن تا حدود 400 الی 500 درجه سانتی‌گراد گرم شده و در مرحله بعد وارد کوره اصلی می‌گردد. در کوره اصلی، پرلیت در دمای حدود 700 الی 1350 درجه سانتیگراد انبساط پیدا می کند.

 

این افزایش حجم، به علت وجود 2 الی 5 درصد آب در درون پرلیت است که سبب نرم شدن و انبساط آن می‌شود. آب موجود در پرلیت تبدیل به هزاران حباب شیشه‌ای نازک در آن می شود. سبکی و خواص استثنایی که پرلیت پیدا می‌کند بخاطر وجود همین حباب‌های شیشه ای است. بعد از افزایش حجم، پرلیت وارد سیکلون‌ شده و پس از خنک شدن مجددا دانه‌بندی می‌گردد. نهایتا، در انتهای خط تولید، گرد و خاک آن گرفته می‌شود.

 

قطر ذرات پرلیت پس از افزایش حجم حدود 3 برابر و حجم آن 27 برابر می‌گردد. چگالی پرلیت خام حدود 1200 کیلوگرم بر مترمکعب است که پس از انبساط، چگالی آن حدودا کمتر از ده درصد چگالی اولیه، یعنی حدود 30 الی 400 کیلوگرم در مترمکعب می شود. (بطور میانگین در اغلب موارد حدود 150-100 کیلوگرم در مترمکعب) .

 

پرلیت با بیش از 1500 نوع کاربرد، نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف دارد. مهمترین کاربردهای آن در صنعت ساختمان  بشرح زیر است :

 

- ساخت قطعات بتنی سبک و قطعات پیش ساخته

 

- کروم بندی سقف

 

- شات کریت

 

- پلاسترها (گچ و پرلیت)

 

- پوشش پلی استری

 

از موارد استفاده دیگر پرلیت می‌توان به کاربرد آن به عنوان اندود مقاوم در مقابل آتش و نیز عایق حرارتی در درجه حرارت‌هایی که عایق‌کاری در دماهای بین 200 تا 800 درجه سانتیگراد مورد نیاز است نام برد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با نمای خشک و مزایای استفاده از آن

سیستم مدرن نماسازی به روش خشک برای اولین بار در دهه 70 میلادی در آمریکا برای ساختمان‌های بلند و آسمان خراش‌ها مورد استفاده قرار گرفت. مشابه این روش در دهه 70 شمسی در ایران اجرا شد که طی سال‌های گذشته تا به امروز پیشرفت بسیار زیادی کرده است. با توجه به مدرن شدن تمام بخش‌های زندگی و درگیر شدن افراد به حس زیبایی شناسی، علم طراحی ساختمان با شتاب بالایی رشد کرده است و توجه به نمای ساختمان اهمیت بالایی پیدا کرده است. توسعه تمام روش‌های نمای خشک در نماسازی محور اصلی پیشرفت‌های ساختمانی به شمار می‌آید.

نمای خشک چیست و شامل چه اجزایی است؟

نمای خشک به نمایی گفته می‌شود که دوغاب و ملات سیمانی در ساخت آن استفاده نمی‌شود. در نمای خشک به جای استفاده از ملات از اتصالات مکانیکی مانند پبچ و مهره و چسب زیر کار استفاده می‌کنند. نمای خشک با ترکیب کردن مصالحی مانند شیشه و ورقه های آلومینیومی، کامپوزیت و کاشی و همچنین کاشی‌های سفالی تولید می‌شود.

اجرای نمای خشک به چه صورتی است؟

اجرای نمای خشک از چهار لایه تشکیل شده است. لایه اول شامل پوسته خارجی و نمای بیرونی ساختمان است. لایه دوم عایق حرارتی است. لایه سوم متعلق به فضای بین نما و عایق است و لایه چهارم چهارچوب و دیواره داخلی ساختمان است. نمای خشک ساختمان بر اساس اتصالات به دو دسته مشهود و نا مشهود تقسیم بندی می‌شود. در سیستم نمای خشک مشهود بست‌هایی برای نگهداری استفاده می‌شود که قابل مشاهده هستند. برای پوشاندن این بست‌ها می‌توان از رنگ استفاده کرد و با لایه ای از رنگ آن را پوشاند. اتصالات نامشهود به اتصالاتی گفته می‌شوند که بعد از نصب قابل مشاهده نیستند. نمای خشک ساختمان شامل تجهیزاتی است که این تجهیزات شامل موارد زیر است. مورد اول عایق حرارتی است که یکی از اجزای اصلی سیستم نمای خشک محسوب می‌شود که به زیر کار وصل می‌شود. مورد بعدی چهار چوب نگهدارنده است که برای این امر از چوب، فولاد ویا آلومینیوم استفاده می‌کنند و به علت طراحی که دارد مقاومت بالایی در برابر باد و باران دارد. مورد بعدی فضای خالی است که به خاطر عدم ورود رطوبت و تهویه محیط، فضایی بین عایق و نما در نظر گرفته میشود. و مورد آخر هم مصالح نمای خشک است که شامل سنگ، کامپوزیت، کاشی و آجر سفالی می‌باشد. در سازه نمای خشک از چهار چوب و اتصالاتی استفاده می‌شود که در برابر تمام عوامل محیطی بسیار مقاومت می‌کند. همچنین فشار مکانیکی و تحمل بار چهار چوب را می‌سنجند و از چهار چوبی استفاده می‌کنند که در برابر طوفان، باد و زلزله مقاومت می‌کند. سیستم نمای خشک شامل سیستم نمایان و سیستم کیل می‌باشد. در سیستم نمایان تایل‌ها که خود نوعی محصول سرامیکی هستند، به وسیله کلیپس به زیر کار متصل می‌شوند. این کلیپس کاملا تایل سرامیک پرسلانی را از پایین و بالا سر جای خود نگه می‌دارد. سیستم بعدی کیل نام دارد. این سیستم یک سیستم نمای تهویه شونده است که شامل پروفیل‌های افقی می‌باشد که توسط شبکه ای از ریل‌های عمودی سر جای خود محکم نگه داشته می‌شوند.

مزایای اجرای نمای خشک چیست؟

صرفه جویی در زمان

طراحی مهندسی ساختمان و کاهش پرت مصالح

سازگاری مصالح در برابر تغییرات دمایی و محیطی

سرعت اجرای بالا

کیفیت بالا

تولید صنعتی مصالح مصرفی ساختمان

کاهش هزینه بازسازی و ترمیم

کاهش حجم و وزن اسکلت و فوندانسیون ساختمان

عایق حرارت و صوت

کاهش وزن و انطباق با آیین نامه زلزله

امکان بازیافت دوباره مصالح به کار گرفته شده

حذف تقطیر در سطوح داخلی

انواع مدل های نمای خشک

نمای سنگ خشک چگونه است؟

نمای سنگ در ساختمان از نماهای بسیار پر کاربرد است که به دو صورت تر و خشک اجرا می‌شود و تفاوتشان در این است که اجرای نمای خشک بر خلاف تر به وسیله پیچ و مهره فلزی انجام می‌گیرد. سنگی که در اجرای خشک استفاده می‌شود باید ضخامت بیشتری نسبت به نوع تر داشته باشد زیرا اگر ضخیم نباشد در اثر پیچ کردن ترک می‌خورد. نمای سنگ خشک به روش نمایان و غیر نمایان صورت می‌گیرد. از جمله مزایای اجرای نمای سنگ خشک این است که وجود فضای بین سنگ و جداره ساختمان باعث عدم ترک خوردن سنگ در اثر تغییرات آب و هوایی می‌شود. مورد بعدی این است که عایق بودن جداره باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود. همچنین اجرای نمای سنگ خشک سرعت اجرای بالاتری نسبت به روش تر دارد. از معایب اجرای نمای سنگ خشک می‌توان به دو مورد اشاره کرد. مورد اول این است که به دلیل انجام سوراخ کاری احتمال شکستن سنگ در حین انجام عملیات وجود دارد و همچنین اجرای نمای سنگ خشک به نیروی کاربلد نیازمند است.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

لوله کشی گاز

لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار

لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار , این سوالی است که معمولا برای کسانی که قصد دارند , بازسازی و تغییرات و یا افزایش انشعابات گاز در ساختمان دارند , پیش آمده و معمولا در حال حاضر برای ساختمانهای نوساز در هنگام ساخت , لوله کشی گاز را در حین عملیات ساختمانی به صورت توکار انجام میدهند .

لوله کشی گاز توکار و روکار هرکدام بسته به موقعیتهای مختلف دارای مزایا و معایبی بوده که در ادامه به روشهای اجرا , مقرراد و استاندارد لوله کشی گاز توکار و روکار بایستی

لوله کشی گاز روکار موجب میشود که دکوراسیون منزل یا ساختمان از لحاظ شکل ظاهری کمی لطمه دیده و در برخی مواقع موجب میشود که ناچار شویم با وجود دردسرهای زیاد لوله کشی گاز را به صورت توکار انجام دهیم .

لوله کشی گاز توکار

لوله کشی گاز توکار علاوه بر اینکه لطمه ای به ظاهر ساختمان نمیرساند , موجب  میشود تا برآمدگیهای مربوط به لوله کشی گاز روکار هم از نظر ایمنی و هم از بعد ایجاد فاصله لوازم با دیوار یک مزیت دیگر به آن اضافه کند .

فرض کنید که در روی دیوار سالن پذیرایی  یک لوله چند متری وجود داشته باشد . با این وجود محل نصب کابینت و قرار دادن سایر وسایل منزل بایستی حتما چند سانتیمتر از دیوار فاصله داشته و علاوه بر این ظاهر دیوار هم شکل نامناسبی پیدا میکند .

اگر این لوله کشی گاز روی دیوار آشپزخانه باشد , حتی ممکن است طریقه نصب و قرار گرفتن کابینتها را نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد .

البته لوله کشی گاز توکار بایستی حتما با لوله اتصالات مانیسمان یا API , و با رنگ آمیزی و عایق کاری مناسب انجام شود .

جدای از اجرای مناسب , پس از اجرای لوله کشی و قبل از پوشاندن روی لوله ها بایستی تست لوله کشی تحت فشار به مدت معلوم انجام شود .

لوله کشی گاز روکار

با تمام کاستیهایی که لوله کشی گاز روکار به خصوص از نظر ظاهری دارد , برخی مواقع مجبور هستیم که از لوله کشی گاز روکار استفاده نماییم . لوله کشی گاز روکار در تغییرات کلی و جزیی گازکشی و گازرسانی و انشعابات دایمی و موقت گاز میتیواند راهگشای کار باشد .

لوله کشی گاز روکار باید از اصول و موازین لوله کشی گاز ساختمان پیروی کرده و حتما از لوله اتصالات استاندارد گاز بدون درز یا درزدار و جوشکاری برق استفاده شود .

استفاده از لوله های سبز و سفید پلیمری و دیگر لوله های پلیمری برای گازکشی کاملا غیرمجاز و خطرناک میباشد . مثلا برای تغییرات جزیی مانند لوله کشی گاز فر توکار حتما بایستی از جوشکاری لوله گاز استفاده نمود .

عبور لوله کشی گاز از محلهایی که رطوبت زیادی دارند ,بطور کلی ممنوع است اما اگر قصد چنین کاری را داشتید حدالامکان بصورت روکار و با عایق بندی قوی انجام شود . تست لوله کشی چه در لوله کشی توکار و چه در لوله کشی روکار گاز بهتر است که بلافاصله پس از اجرای لوله کشی انجام پذیرد

تعمیر لوله گاز

یک لوله کشی گاز بایستی پس از جوشکاری لوله اتصالات با ضوابط مربوطه و تست آب بندی آن تحت فشار لوله اتصالات را با ضدزنگ , رنگ , قیرپرایمر , نوار خطی آلتن , نوار سرجوش و غیرو , لوله و اتصالات توکار را عایق بندی کرده تا در دراز مدت دچار زنگ زدگی , پوسیدگی و مخاطرات نشت گاز نشویم.

هنگام طراحی و اجرای لوله کشی گاز نیز به اصول و قواعد کار پایبند باشیم. لوله کشی از کف و دیوار سرویس بهداشتی و مکانهایی که آب و رطوبت زیاد است به شدت برای لوله اتصالات گاز آسیب رسانی را بالا میبرد. لوله های گاز تو کار که به وسیله ملات  روی آن پوشیده شده اند. باید از لوله های آب سرد و گرم و سیم های برق بیشتر از 10 سانتیمتر فاصله داشته باشند .

لوله هایی که از کف رد میشوند باید با کانال کشی عبور داد و اگر احتمال نشت آب میدهیم بایستی با قیرگونی آب بندی شوند. جهت لوله کشی روکار نیز بایستی لوله کشی بوسیله جوشکاری لوله اتصالات گازی انجام شود.

 

انجام لوله کشی و تعمیر لوله گاز با لوله های پلاستیکی و پلیمری برای لوله کشی گاز خانگی حتی مسیرهای کوتاه ممنوع و خطرناک میباشد

  • هنگامه میرزایی