نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

۱۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

علل ترک خوردن گچ کاری

گاهی درساختمان ملاحظه می کنیم که سطوحی گچ کاری شده پس از خشک شدن و سخت شدن ترک می خورد و شکل بسیار بدی به محل آن می دهد این ترک خوردگی می تواند به دلایل زیر باشد:

۱-اگر در موقع ساختن ملات گچ مقدار گچی را که در آب می ریزیم ازحد معینی کمتر باشد ( درصد وزن آب نسبت به گچ زیاد باشد) بطوریکه گچ نتواند پس از انبساط حجم آب مصرف شده در ملات را پر کند در نتیجه گچ پس از خشک شدن تقلیل حجم داده و میترکد.

۲- اگر کلفتی ملاتی ( ضخامت ملات گچ و خاک و یا گچ ) که روی دیوار می کشیم از ۸-۷ سانتیمتر بیشتر باشد و آنرا در یک نوبت بکشیم لایه های روئی گچ دراثر مجاورت با هوا به فوریت خشک میشوند در حالی که هنوز لایه های درونی مرطوب هستند و اگر این لایه ها هم بخواهند خشک شوند یعنی آب آنها تبخیر شود ناچارا ً باید درسطح گچ کاری ترکهایی ایجاد شود تا امکان خروج بخار آب لایه های زیرین حاصل شود.

۳- اگر درفصل سرما و درجات زیر صفر اقدام به گچ کاری بنمائیم و آب ملات گچ قبل از انبساط و سخت شدن گچ یخ بزند فعل و انفعالات شیمیائی برای سخت شدن در ملات متوقف می شود. پس از آنکه یخ ذوب شد گچ فاسد شده و دیگر به انبساط خود ادامه نمی دهد در نتیجه در سطح گچ کاری شده ترک خوردگی مشاهده می گردد.

۴- بعضی از ترکها درگچ کاری بعلل فوق نبوده و در اثر نشستهای ساختمان بوجود می آید، این نوع ترکها معمولا ًبا زاویه ۴۵ درجه نسبت به افق ظاهر می شود.

۵- درصورتی گچ روی بتن CLC یا کفی اجرا شود ( به علت جمع شدگی این نوع بلوکها در طول زمان )

۶- درصورتی که ملات گچ قبل از رسیدن به گیرش اولیه روی دیوار کشیده شود گچ ترک می خورد زیرا قبل از واکنش گچ با آب، دیوار آب ملات را جذب کرده و باعث ایجاد جمع شدگی در ملات می گردد.

۷- اجرای گچ روی یونولیت به علت اختلاف ضریب انبساط حرارتی گچ با یونولیت

۸ ترک دیوار یا سقف به علت عدم وجود درز حرارتی در سازه و یا ساختمان

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

اسکلت بتنی بهتر است یا اسکلت فلزی

سوالی که برای اکثر کارفرمایان به وجود می آید این است که کدام سیستم باربر را برای سازه خود انتخاب و اجرا نمایند. در اینجا سعی می کنیم تفاوت این دو سیستم را به طور مختصر در چند حوزه بررسی و به صورت ساده بیان کنیم.

- مقاومت در برابر زلزله

معمولا این باور غلط وجود دارد که ساختمان اسکلت فلزی در برابر زلزله مقاوم تر است و یا برعکس. این ایده اصولا اشتباه است بدین صورت که هم سیستم بتنی و هم سیستم فلزی را می توان برای مقاومت های مختلف طراحی نمود که هر دو نیز به صورت مورد نظر در زلزله عمل کنند. در حقیقت عامل مهم طراحی صحیح سازه است و دو سازه فلزی و یا بتنی ای که به صورت صحیحی طراحی شده اند عملکرد یکسانی در برابر زلزله خواهند داشت.

- طول عمر

این واقعیت وجود دارد که سازه های بتنی دارای عمر طراحی هستند بدین مفهوم که یک سازه بتنی برای عمری معین طراحی می شود گرچه این عمر ۵۰ یا ۶۰ سال باشد. بتن با گذشت عمر دچار افت و خزش می شود که نهایتا باعث تاثیر منفی در عملکرد سازه هنگام وقوع زلزله می شود. اما در سازه فلزی مشکل افت مقاومت با افزایش عمر وجود ندارد که این یک مزیت برای اسکلت فلزی محسوب می شود. البته بر طبق آیین نامه ها ساختمانها برای عمر ۵۰ سال و سازه هایی مثل پل برای ۷۵ سال طراحی می شوند.

- ارزش اسقاط

معمولا در ساخت و سازهای رایج در کشور به مسئله اسقاط سازه کمتر توجه می شود بدین مفهوم که در زمان تخریب سازه ساختمان های فلزی دارای ارزش اسقاط به مراتب بالاتر و هزینه تخریب کمتر می باشند. که این نیز می تواند یک مزیت برای اسکلت فلزی محسوب شود.

- مقاومت در برابر آتش سوزی

مقاومت فولاد در آتش سوزی پائین می باشد بدین صورت که با گرم شدن مقاومت خود را از دست می دهد در صورتی که اسکلت بتنی مقاومت به مراتب بیشتری در برابر آتش از خود نشان می دهد. البته لازم به ذکر است با ایجاد تمهیداتی در سازه فلزی که بعضا هزینه بر نیز می باشند می توان مقاومت آن در برابر آتش را افزایش داد. بنابراین مقاومت بیشتر اسکلت بتنی در آتش سوزی به عنوان یک مزیت قلمداد می گردد.

- سهولت در اجرا

مطلب مهم در انتخاب سیستم سازه باربر فلزی و یا بتنی امکانات اجرای سازه در زمان ساخت است. اسکلت فلزی به علت حساسیت در عملیات برش کاری، جوش کاری و حمل و نصب، تخصص و دقت بیشتری را نسبت به اجرای اسکلت بتنی می طلبد. بنابراین باید پذیرفت که اجرای سازه بتنی نسبت به سازه فلزی نیاز به تخصص و مهارت و نظارت و کنترل کمتری دارد و با توجه به وضع موجود کشور ما این یک مزیت برای سازه بتنی محسوب می شود.

- هزینه ساخت

فولاد استفاده شده در ساخت یک سازه فولادی دارای یک مقاومت مشخص در صورت طراحی صحیح، نسبت به مقدار فولاد استفاده شده در سازه بتنی دارای همان مقدار مقاومت، معمولا در حدود ۳۰ درصد بیشتر می باشد. از این رو هزینه اجرای اسکلت فلزی بالاتر می باشد. بنابراین کافرمایانی که به دنبال کاهش هزینه در ساخت هستند اسکلت بتنی گزینه مناسب تری می باشد.

- زمان اجرا

سازه های فلزی به دلیل اجرای همزمان طبقات از سرعت پیشرفت بیشتری نسبت به سازه های بتنی برخوردار می باشند. همچنین در صورت ساخت اسکلت فلزی در کارخانه مدت زمان اجرا به صورت بیشتری نیز کاهش می یابد. اما در اسکلت بتنی با توجه به اجرای هر طبقه بعد از طبقه زیرین و همچنین رعایت زمان گیرش اولیه بتن سرعت پیشرفت به مراتب کمتر می باشد. همچنین سرعت بالا در اجرای سازه فلزی باعث کاهش هزینه های بالاسری و زمان بهره برداری پروژه می گردد که باعث جبران بخشی از هزینه گرانتر ساخت می باشد.

- تامین هزینه ساخت

برای آن دسته از کارفرمایانی که مایلند هزینه پروژه را به صورت خرد تر و با توجه به پیشرفت پروژه پرداخت کنند اسکلت بتنی گزینه مناسب تری خواهد بود. اما با توجه به اینکه عمده هزینه اجرای سازه فلزی هزینه خرید آهن خام مورد نیاز است مقدار بیشتری نقدینگی باید در شروع پروژه هزینه گردد. همچنین با توجه به این که در کشور ما پرداخت وام مسکن پس از تکمیل سقف طبقات پرداخت می گردد در سازه های بتنی می توان پس از اتمام هر سقف نسبت به دریافت وام اقدام و به پروژه تزریق نمود که این یک مزیت برای اسکلت بتنی محسوب می گردد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

بتن تاشو

بتن چگونه ساخته می شود؟

بتن مخلوطی از خمیر با سنگ و یا سنگدانه می باشد خمیر بتن از سیمان و آب است و سطوح متراکم کوچک و بزرگ را پوشش می دهد. خمیر از طریق واکنش شیمیایی هیدراتاسیون سخت و مقاوم می شود و به شکل سنگ در می آید که به آن  آبتن می گویند. برای دستیابی به یک بتن قوی و با دوام اندازه گیری دقیق و مخلوطی رقیق از مواد تشکیل دهنده ضروری است. مخلوطی رقیق که خمیر کافی برای پر کردن فضاهای ریز داخل سنگدانه ها ر ا دارا می باشد که اگر غیر این باشد تعبیه آن دشوار است و  سطوح خشن و بتنی که منافذ زیادی را دارد تولید می کند.

ویژگی های بتن تاشو

این سیستم پیچیده که کاربردهای فراوانی همچون استفاده از آن در ساخت پناهگاه های اضطراری و پل هایی برای مسافت های طولانی استفاده می شود. این نوآوری مانند ابداع گنبد ژئودزیک باکمینستر فولر در قرن 21 است. دیگر ویژگی های بتن تاشو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- از نظر شکل و اندازه یکنواخت است و هر عضو از یک جفت به بیرون گسترش می یابد تا ثبات و استحکام بیشتری را به مانند یک بلوک سفت و سخت ساختمانی فراهم کند و فضای کمتری را اشغال نماید.

- بتن های تاشو از هر دو طرف متقارن هستند اما هنگام اتصال استحکام زیادی دارند و متلاشی نمی شوند.

- برای رسیدن به ارتفاع حداکثر 86 بلوک می توانند روی هم قرار بگیرند و یک سازه ی قابل توجه در مقیاس و همچنین جرم کمتر در مقایسه با سایر انواع بتن ها فراهم آورد.

- ویژگی منحصر به فرد بتن تاشو این است که یک سیستم گرانش محور است که تنها منحصر به شکل بتنی خود نیست و با انواع متریال ها مانند چوب و مقوا و کتاب نیز قابلیت اجرا دارد.

بتن های تاشو از ابتکارات بشر هستند که مدت های طولانی پس از اختراع جهانی شده ی آجر خاک رسی قرمز در صنعت ساخت و ساز ابداع گردید و این صنعت را متحول کرد و این سیستم را از بزرگترین ابداعات بشر به حساب می آورند. بتن تاشو یک واحد یکسان می باشد که از چهار قطعه به صورت یک عنصر ساختاری سفت و محکم  می باشد که در کنار هم در یک مجموعه تعبیه می شوند و  می توان بدون اغراق اظهار نمود که این امر چیزی کمتر از یک انقلاب در متریال نیست.

این ابتکار جدید توسط بنشتریت طراحی و  ابداع گردید؛ فناوری پییشرفته ی ابداع بتن تاشو پس از سال ها از در کنار هم قرار دادن روابط هندسی و روش های موجود ساخت در ساختمان به دست آمده است.  این سیستم با اینکه ساده به نظر می رسد اما به عنوان یک بلوک گرانش محور شناخته می شود که کاربردهای فراوان و غیر قابل تصوری دارد. از جمله کاربردهای بتن تاشو استفاده از آن برای ساخت پناهگاه های اضطراری است

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

بتن اسفنجی چیست؟

نام و نشان بتن اسفنجی شاید کمی غلط انداز باشد و همه فکر کنند که در ساخت آن‌ها اسفنج به کار رفته است اما در واقع این گونه نیست. اسفنج در واقع از ظاهر شبیه به اسفنج این بتن‌های سبک گرفته شده است. بتن‌های اسفنجی در واقع نوعی از بتن‌های سبک هستند که دارای ساختار پوک و متخلخل هستند. بتن‌های اسفنجی اگرچه مقاومت خوبی دارند اما نمی‌توان از آن‌ها استفاده سازه کرد. به این معنی که نمی‌توان آن‌ها را در ساخت دیوارهای باربر به کار برد.

مزایای بتن‌های اسفنجی کفی

بار مرده ساختمان به دلیل اینکه بتن کفی وزن کمی دارد، بسیار کاهش می‌یابد.

بتن کفی در حالت تازه خود آزادانه جریان دارد. این خاصیت به پر کردن کامل قسمت‌های خالی کمک می‌کند.

سازه بتنی کفی از قابلیت پخش و توزیع بار بسیار عالی برخوردار است.

بتن اسفنجی کفی بارهای جانبی زیادی را به سازه تحمیل نمی‌کند.

خاصیت جذب آب

بلوک‌های بتنی کفی بسیار ساده تولید می‌شوند، بنابراین بررسی و کنترل کیفیت به راحتی انجام می‌شود.

بتن فوم مقاومت بیشتری در برابر انجماد و ذوب دارد.

کار با آن‌ها هم سریع‌تر و هم کم خطرتر است.

مقرون به صرفه و به نگهداری کمتری نیاز دارد.

معایب بتن‌های اسفنجی کفی

وجود آب در مواد مخلوط، بتن کفی را بسیار حساس می‌کند.

جلا بخشیدن به آن‌ها به دلیل ساختار متخلخل عملاً امکان ندارد.

به زمان بیشتری برای مخلوط شدن مناسب نیاز دارد.

با افزایش تراکم، مقاومت فشاری و مقاومت خمشی کاهش می‌یابد.

بتن‌های سبک یکی از بهترین مصالح ساختمانی هستند که پیشرفت فناوری در اختیار بخش‌های مختلف صنعت ساختمان سازی قرار داده است. بتن‌های اسفنجی یکی از انواع بتن‌های سبک هستند که روز به روز استفاده از آن‌ها به دلیل مزایای بالقوه‌ای که در اختیار مهندسان قرار می‌دهند در حال افزایش است. بتن اسفنجی کفی و گازی دو نوع اصلی هستند و در کنار همه مزایایی که دارند از معایب کوچک و بزرگی هم برخوردارند.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

بتن اسفنجی گازی

بتن اسفنجی چیست؟

نام و نشان بتن اسفنجی شاید کمی غلط انداز باشد و همه فکر کنند که در ساخت آن‌ها اسفنج به کار رفته است اما در واقع این گونه نیست. اسفنج در واقع از ظاهر شبیه به اسفنج این بتن‌های سبک گرفته شده است. بتن‌های اسفنجی در واقع نوعی از بتن‌های سبک هستند که دارای ساختار پوک و متخلخل هستند. بتن‌های اسفنجی اگرچه مقاومت خوبی دارند اما نمی‌توان از آن‌ها استفاده سازه کرد. به این معنی که نمی‌توان آن‌ها را در ساخت دیوارهای باربر به کار برد.

بتن اسفنجی گازی

بتن اسفنجی گازی که گاهی نیز بلوک سبک بتنی هوادار اتوکلاو شده یا بتن هوادار اتوکلاوی خوانده می‌شود، نوعی بتن پیش ساخته است که از مواد اولیه طبیعی تشکیل شده است. این نوع از بتن اسفنجی نخستین بار در دهه 1920 در سوئد توسعه یافت که طی آن یک معمار ابتدا مخلوط بتنی معمولی شامل سیمان، آهک، آب و ماسه را با مقدار کمی از پودر آلومینیوم ترکیب کرد. پودر آلومینیوم به عنوان یک عامل انبساطی عمل می‌کند که باعث بالا رفتن بتن می‌شود که شباهت زیادی به ور آمدن خمیر نان دارد. در نتیجه بتنی شکل می‌گیرد که تقریباً تا 80 درصد هوا تشکیل شده است. بتن اسفنجی گازی به طور معمول به صورت بلوک و مصالحی ساخته می‌شود.

بتن اسفنجی گازی یک عایق حرارتی بسیار خوب است که در داخل و خارج ساختمان‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر قابلیت عایق کاری، یکی از مزایای این نوع از بلوک‌های اسفنجی نصب سریع و آسان است زیرا از طرفی وزن کمی دارند و با توجه به وزن کم در اندازه‌های بزرگ ساخته و در دسترس قرار می‌گیرند و همچنین در صورت نیاز با ابزار استاندارد و مناسب می‌توان به راحتی آن را برش داد و به اندازه دلخواه در آورد.

بتن اسفنجی گازی برای ساختمان‌های مرتفع و ساختمان‌های دارای طیف تغییرات گسترده‌ای از درجه حرارت بسیار مناسب است. به دلیل تراکم پایین‌تر، ساختمان‌های مرتفع که با استفاده از بلوک اسفنجی گازی ساخته شده‌اند، به فولاد و بتن کمتری احتیاج دارند. ملات مورد نیاز برای بلوک‌های بتن اسفنجی گازی به دلیل نیاز به تعداد کمتر اتصالات کاهش می‌یابد.

مزایای بتن‌های اسفنجی گازی

ماده‌ای عالی برای عایق صوتی و عایق صوتی

بسیار مقاوم در برابر آتش

در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود است.

جرم حرارتی بالا ذخیره شده و انرژی را با گذشت زمان آزاد می‌کند.

ساخته شده با مواد قابل بازیافت

هندلینگ و نصب آسان به دلیل وزن کم

برش آسان

حمل و نقل اقتصادی و جابجایی در مقایسه با بتن ریخته شده یا بلوک بتونی

معایب بتن‌های اسفنجی گازی

محصولات اغلب ناهماهنگی در کیفیت و رنگ را نشان می‌دهند.

دیوارهای خارجی برای محافظت در برابر آب و هوا، به روکش بیرونی احتیاج دارند.

در صورت نصب در محیط‌های با رطوبت بالا، اتمام داخلی نیاز به نفوذپذیری بخار کم دارد و اتمام‌های خارجی نیاز به نفوذپذیری بالایی دارند.

درجه عایق بودن آن‌ها در مقایسه با سایر مصالح مختص عایق کاری کمتر است.

هزینه بالاتر از بلوک بتونی معمولی

مقاومت بتن اسفنجی گازی به مراتب کمتر از بتن‌های سنتی معمولی است.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

موارد مهمی که توسط مامورین برای پروانه و پایانکار کنترل می شود

برخی موارد که می بایست به هنگام بازدید از بنای احداثی و یا بهنگام صدور پروانه یا پایانکار توسط مامور بازدید کنترل گردد و اعلام شود:

۱. مطابقت ابعاد و حدود اربعه زمین با سند ملکی ،با در نظر داشتن اصلاحی و طرح تفصیلی

۲. کنترل ۱.۵ متر فضای باز در املاک جنوبی

۳. کنترل کدهای ارتفاعی طبق نقشه مصوب

۴. کنترل ۲۰% فضای سبز مورد نیاز در محوطه باز حیاط

۵. کنترل وضعیت مجاورین

۶. کنترل رعایت درز انقطاع

۷. کنترل سطح اشغال مجاز و مقایسه آن با سطح اشغال بنای احداثی

۸. کنترل جانمایی و استقرار کل بنا در زمین طبق نقشه مصوب

۹. کنترل حداقل عرض ورودی پارکینگ

۱۰. کنترل حداقل عرض و شیب مورد نیاز در رمپ های ورودی

۱۱. کنترل حداقل عرض راهروها جهت گردش ۹۰ درجه و جهت مسیر مستقیم

۱۲. کنترل ارتفاع درب ورودی زیرزمین و ارتفاع پارکینگ در زیرزمین و پیلوت

۱۳. کنترل عدم استقرار پارکینگ در زیر فضای نورگیرها و در فضای مشاعی نظیر راه پله ها

۱۴. کنترل تامین تهویه پیلوت و زیرزمین

۱۵. کنترل تامین اتاقهای برق ،مخابرات،آتش نشانی،منبع آب

۱۶. کنترل حداقل عرض دسترسی به انباری ها

۱۷. کنترل حداقل عرض مورد نیاز جهت دسترسی به حیاط و فضای باز

۱۸. کنترل حداقل عرض مورد نیاز جهت دسترسی به حیاط و فضای باز

۱۹. کنترل شماره گذاری پارکینگ ها و انباری ها

۲۰. کنترل تعداد پارکینگ ها جهت هر کاربری

۲۱. کنترل مساحت اتاق سرایداری

۲۲. کنترل حداقل طول و عرض و شیب رمپ

۲۳. کنترل ارتفاع در آستانه ورودی رمپ به زیرزمین

۲۴. کنترل محافظ دیوار پیرامونی رمپ(نرده) جهت جلوگیری از سقوط

۲۵. کنترل عرض و ارتفاع پله و پاگرد پله

۲۶. کنترل نصب نرده محافظ راه پله

۲۷. کنترل محدود شدن دسترسی از دسترس خروج به زیرزمین

۲۸. کنترل جهت بازشو درب مقاوم حریق “خود بسته شو”

۲۹. توجه و کنترل جانمایی آسانسور در کنار راه پله

۳۰. کنترل تعداد آسانسورها طبق نقشه و ابعاد آن

۳۱. کنترل حداقل فضای مورد نیاز مقابل آسانسور

۳۲. کنترل حداقل ابعاد و مساحت نورگیر در بنای احداثی

۳۳. کنترل حداقل طول نورگیر در واحدهای مشرف

۳۴. کنترل عدم عبور پوتر و ستون از داخل نورگیر

۳۵. کنترل بازگذاشتن نورگیر در پیلوت

۳۶. کنترل داکت سرویسهای بهداشتی و کانالهای کولر

۳۷. کنترل ارتفاع حداقل مجاز دیوار جان پناه بام

۳۸. کنترل شیب بندی پشت بام و کف شوی پشت بام

۳۹. کنترل ونت ها و هواکشها

۴۰. ارتفاع و تنها از روی دیوار جان پناه رعایت شده باشد

۴۱. فاصله ونت ها تا کولر رعایت شده باشد

۴۲. کلاهک H نصب شده باشد

۴۳. کنترل ابعاد ساختمان از روی پشت بام

۴۴. کنترل درز انقطاع از روی بام

۴۵. کنترل موتورخانه به لحاظ نصب کلیه سیستم های مورد نیاز و عایق بندی

۴۶. کنترل نصب سیستم گرمایی و سرمایی در واحدها اعم از نصب رادیوتورها و دریچه های کولر

۴۷. کنترل تاسیسات برقی ساختمان در مرحله بهره برداری

۴۸. کنترل رعایت ضوابط آتش نشانی

۴۹. کنترل دودکشها

به طور کلی با سایر ضوابط از جمله مقررات ملی ساختمان ،در آستانه بهره برداری کامل قرار داشته باشد

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

گود برداری

تعریف گودبرداری

گودبرداری به آن قسمت از عملیات خاکی گفته می شود که پایین تر از سطح زمین برای احداث زیر زمین ، موتورخانه و انجام می گیرد. هرچند در بیشتر گودبرداری ها ، پی کنی نیز تواما انجام می گیرد، پی کنی به کلیه عملیات خاکی که در سطح زمین انجام می گیرد اطلاق می گردد. و برای مستحکم کردن ساختمان است .گود برداری به کندن و حفاری زمین برای رسیدن به خاک مرغوب می گویند. که به عبارتی گودبرداری به هر گونه حفاری و خاکبرداری در تراز پایین‌تر از سطح طبیعی زمین یا در تراز پایین تر از زیر پی ساختمان مجاور اطلاق می‌شود  عمده تفاوت های گودبرداری و پی کنی در ساختمان به نوع عملیات خاکی و همچنین عمق آن بر می گردد. و اینکه کاربرد گودبرداری و پی کنی ساختمان کاملا متفاوت است

در گود برداری ها بسته به حجم عملیات خاکی ، دسترسی ها و رعایت مسائل ایمنی ممکن است عملیات با دست انجام گیرد. ولی معمولا عملیات خاکی حجیم با ماشین آلات سنگین مانند بیل مکانیکی ( بیل بک)،لودر و بولدزر انجام می گیرد.

هدف از گودبرداری چیست؟

گودبرداری در زمین های انجام می شود که باید تمام یا قسمتی از ساختمان پایین تر از سطح طبیعی زمین احداث شود که گاهی ممکن است عمق گودبرداری بنابر جنس زمین به چندین متر برسد .

روش های مختلف گودبرداری:

۱-گودبرداری در زمین های کوچک

گودبرداری های کم عمق و با وسعت کم و یا در مواردی که راه دسترسی به ماشین آلات حفاری مقدور نباشد معمولا با دست صورت می گیرد، اما در مواردی که عمق زیاد است و وسعت کم از انواع ماشین های حفار مانند بیل بک (بیل مکانیکی) استفاده می شود.

حداکثر عمقی که بیل مکانیکی معمولی می تواند بکند حدود ۶ متر می باشد.

۲-گودبرداری در زمین های بزرگ

در صورتی که زمین بزرگ و حجم عملیات خاکی زیاد باشد و خاک کم دج باشد می توان از انواع لودر برای حفاری استفاده کرد ولی اگر زمین دج و دارای تخته سنگ باشد برای حفاری از انواع بولدزر استفاده کرده و برای بار کردن از لودر کمک گرفته می شود.

نحوه عمل بدین صورت است که لودر ابتدا برای خود یک شیب درست میکند سپس با پیشرفت خاکبرداری در صورتی که زمین وسیع باشد کمپرسی ها برای بار گرفتن داخل گود می شوند.

رعایت مسائل ایمنی در گودبرداری :

قبل از گود برداری:

الف: با همکاری سازمان ذیربط آب، برق ،گاز و سایر سرویس های مشابه در محل گودبرداری قطع شود.

ب:کلیه اشیاء زاید از قبیل دخت ، تخته سنگ و سایر از محل گودبرداری خارج گردد.

ج:در صورتی که ساختمان های مجاور ایستایی کافی نداشته باشند آنها را قبل از گودبرداری خالی از سکنه و با شمع بندی چوبی یا فلزی ساختمان از داخل شمع بندی کرد.

د: از وضعیت پایداری ساختمان های مجاور مطلع شده و نسبت به آن تمهیداتی در نظر گرفت.

حین گودبرداری:در حفاری با عمق بیش از ۱۲۰ سانتی متر خطر ریزش و یا لغزش دیوار وجود دارد و لازم است تمهیدات ایمنی لازم به عمل آید،مگر اینکه شیب دیواره از زاویه شیب طبیعی خاک کمتر باشد.

دو روش گودبرداری وجود دارد

۱:گودبرداری در زمین های نامحدود : منظور از زمین نامحدود زمین بسیار وسیعی است که اطراف آن هیچ گونه ساختمانی نباشد

۲: گودبرداری در زمین های محدود : منظور از زمین محدود زمین نسبتا کوچکی است که اطراف آن ساختمان هایی وجود داشته باشد

شیب دیواره های محل گودبرداری :

برای جلوگیری از ریزش دیواره های محل گودبرداری به داخل معمولا خاک برداری طوری صورت می گیرد که دیواره های کناری دارای شیب ملایمی باشد که با خط عمود زاویه ای به اندازه

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

20نکته قابل توجه برای مالکان خواستار مشارکت در ساخت

مالکانی که قصد مشارکت در ساخت  با سازنده ها را دارند باید چندین نکته را در ذهن داشته باشند چرا که بی توجهی به این نکات  ممکن است به مشکل چشمگیری در پروژه منجر شود. پس نکات زیر را با دقت هر چه تمام تر بخوانید و از آن برای یک مشارکت خوشایند و بدون دردسر استفاده کنید.به گزارش ملک رادار، 2۰ نکته بدین شرح است:

۱. جهت جلوگیری از بروز اختلافات لاینحل ازهر نوع توافق مستقیم با سازنده پرهیز نمایید. سازنده ها، قرارداد را به گونه ای تنظیم می نمایند که در صورت بروز مشکل به راحتی بتوانند از بار مسوولیت شانه خالی نموده و کمتر متضرر شوند.

۲. تعیین و ایجاد شرایط قرارداد، فنی و نیاز به تخصص دارد و از توان مالکین خارج است.

۳. قبل از اقدام به هر گونه قرار داد حتما یک کارشناس مشارکت در ساخت برای مذاکرات و عقد  قرارداد انتخاب و از او بهره گیری نمایید.

۴. به نمونه قرارداد های مشارکت در ساخت (خام) اطمینان نکنید.

۵. تمامی هزینه های محاسبات مهندسی، نقشه کشی و هزینه های شهرداری مربوط به صدور پروانه ساختمان، هزینه های تراکم بر عهده سازنده است.

۶. در تعیین میزان خسارات نباید افراط و تفریط شود.

۷. برخی سازنده ها شرایط لازم برای مشارکت را ندارند.

۸. در بحث داوری، رای داور بر خلاف رای دادگاه مبنی بر محکومیت، قابل اعمال ماده ۲ قانون محکومیت های مالی (حبس محکوم علیه با توجه به مفاد قانون مذکور) نخواهد بود.

۹. قبل از انجام قرارداد، اگر ملک شما دارای واحد تجاری واگذار شده (سرقفلی) است، نسبت به تعیین تکلیف آن و جلب رضایت مستاجر بصورت قانونی و یا توافقی اقدام کنید.

۱۰. با توجه به اینکه مشخصات چک و بابت آن، در قرارداد ذکر میگردد، این چک ها فاقد ضمانت اجرای کیفری است و صرفا اقدام حقوقی علیه صادر کننده آن، امکان پذیر است.

۱۱. مبنای تعیین میزان قدرالسهم برای طرفین براساس قیمت عرضه و میزان هزینه ساخت و غیره می باشد.

۱۲. در انتخاب نقشه معماری، طراحی داخلی و نما مشارکت داشته باشید.

۱۳. به جای فسخ  قرارداد مشارکت در ساخت، قرادادی مطمئن و اصولی تنظیم شود. فسخ  قرارداد، پس از شروع عملیات تخریب  و یا گود برداری تقریبا غیر ممکن است.

۱۴. اقاله قرارداد مشارکت (اقاله، نوعی عقد است که با رضایت و توافق، قصد و انشای طرفین محقق می‌شود و موضوع آن توافق برای از بین رفتن عقد نخست است.) بعد از تخریب تقریبا غیر ممکن است.

۱۵. در اکثر قراردادها، چک های صادره توسط سازنده نمی تواند صرفا به عنوان تضمین قرار داد باشد این چک ها جنبه حقوقی دارد.

۱۶. اساس مشارکت در ساخت، مبتـنی بر تجربه، خوش نامی، توانایی مالی و فنی، وفاداری به پیمان و قرارداد، دانش و تخصص  سازنده است.

۱۷. تعیین قدرالسهم شرکاء با توجه به نوع سند، محله، گذر و غیره بسیار متفاوت و متغیر است.

۱۸. تعیین قدرالسهم شرکاء بسته به نوع ساخت و سازنده متفاوت و متغیر است.

۱۹. تصمیم به انجام مشارکت قدم اصلی است.

۲۰. زمانی اقدام به این کار نمایید که از انعطاف لازم برخوردار بوده و شریک بسیار منصف و قانونمندی یافته باشید.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

تخریب ساختمان

تخریب ساختمان یک علم مهندسی است که در آن ساختمان ها و سازه ها به طور ایمن و کارآمد از بین می روند. این علم شامل تخریب یک ساختمان با دقت است بطوری که عناصر ارزشمند آن حفظ شود تا اینکه بتوان از آن ها دوباره استفاده کرد. در زمینه ساختار فیزیکی، تخریب ساختمان شامل تخریب انتخابی اجزای ساختمان به ویژه برای بازیافت مورد استفاده می‌باشد و مدیریت مواد دفعی می‌باشد. این مورد با تخریبی متفاوت است که در آن یک محل خاص با شدیدترین روش‌ها به طور کلی از ساختمان‌ها پاکسازی می‌گردد. تخریب به عنوان ساخت معکوس خوانده می‌شود. فرایند تخریب ساختمان‌ها، به عنوان یک فعالیت قدیمی مطرح است که با حوزه علمی در حال توسعه روش پایدار و سبز ساختمان ارتباط دارد. ساختمان‌ها همانند هرچیز دیگر چرخه حیاتی دارند. تخریب ساختمان بر استفاده از مواد به کار رفته در ساخت ساختمان در شرایطی مربوط است که دیگر نمی‌توان از ساختمان استفاده نمود

علم تخریب

روند تخریب یک ساختمان به برنامه ریزی جماع و تجهیزات کامل نیاز دارد. هم چنین قبل از آغاز عملیات باید بررسی هایی انجام شود و سپس این فاز آغاز شود. این بررسی ها برای هر ساختمانی مجزا و به صورت منحصر به فرد است اما در کل برای همه ی سازه ها مواردی باید تجزیه و تحلیل گردند. کارشناسان و متخصصان جنبه های مختلف یک سازه مانند مصالح ساختمانی، روش ساخت، شرایط محیطی، زهکشی، ترافیکی و هم چنین موقعیت ساختمان های مجاور را آنالیزکرده و با توجه به این موارد چگونگی و نحوه ی تخریب ساختمان مشخص می شود.

مهندسی تخریب چیست؟

مهندسی تخریب دانشی است که در آن برنامه ریزی و نظارت های لازم برای خراب کردن سازه ها و اطمینان از حفظ ایمنی طی روند تخریب آموزش داده می شود. بر خلاف باوری که عامه مردم در خصوص عملیات تخریب دارند این پروسه تنها شامل انفجار ها نمی شود بلکه گستره ی وسیعی دارد. درست است که با انفجار ساختمان ها نابود می شوند اما روند تخریب در مهندسی تخریب چیزی فراتر از این مسئله است.

چیزی که در مورد عملیات تخریب بسیار حائز اهمیت است حجم و طبقات بنایی است که قرار است خراب شود. اگر این بنا تنها یک طبقه باشد به راحتی خراب می گردد، اگر ساختمان ۵ طبقه باشد اگر چه کار دشواری است و مهارت و لوازم خاصی را می طلبد اما انجام دادنش توسط عوام نیز غیر ممکن نیست؛ اما زمانی که قرار باشد سازه ای ۲۰ طبقه فرو ریخته شود به هیچ عنوان این گونه نیست. اینجاست که اهمیت مهندسی تخریب مشخص شده و می بایست یک متخصص در این حیطه وارد عمل شود. تخریب با استفاده از مواد منفجره بسیار کارآمد و مناسب برای سازه های بزرگ است، اگر چه تصمیم گیری در همین مورد نیز بسیار حساس می باشد و باید در موردش فکر شود که از چه موادی و به چه مقدار استفاده گردد. اگر ساختمانی که قرار است تخریب گردد توسط ساختمان های دیگری احاطه شده باشد اهمیت این موضوع دو چندان می شود.

کنترل تخریب

اکثر انسان ها در زمان کودکی این موضوع را تجربه کرده اند که دوست دارند چیزی را که با لگو ساخته اند، خراب کنند. تخریب عملیاتی بسیار مهیج از فرایند ساخت و ساز است و می توان گفت تخریب پروسه ی از بین بردن یک ساختمان با روش های از پیش برنامه ریزی شده و کنترل شده با در نظر گرفتن جرم سازه، مصالح آن، شرایط آب و هوایی و علم فیزیک است که توسط افراد متخصص و ماهر اجرا می گردد.با توجه به شرایط امروزی این علم روز به روز در حال گسترش بوده و افرادی که مایل به فعالیت در این زمینه هستند می توانند با کسب دانش و مهارت کافی پا به عرصه بگذارند. هنگامی که ساختمان به پایان طول عمر مفید خود می‌رسد، معمولاً تخریب شده و در برخی از قسمت‌ها نگاه داشته می‌شود. انفجارهای ساختمانی و یا تخریب دیواره‌ها برخی از انواع سبک‌های تخریب هستند که نسبتاً ارزان قیمت بوده و روش پاکسازی محل برای ساختمان‌های ایجاد کرده و فراهم می‌سازند. از سویی دیگر این روش‌ها مقادیر زیادی مواد دفعی را ایجاد می‌نمایند. اجزاء در ساختمان‌های جدید هنوز هم ممکن است ارزشمند باشند و برخی مواقع ارزشمندتر از زمان ساخت ساختمان هستند.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

دیوار برشی

دیوار برشی

با نیروهای جانبی مؤثر بر یک سازه ( در اثر باد یا زلزله ) به طرق مختلف مقابله می شود که اثر زلزله بر ساختمانها از سایر اثرات وارد بر آنها کاملا متفاوت می باشد . ویژگی اثر زلزله در این است که نیروهای ناشی از آن به مراتب شدیدتر و پیچیده تر از سایر نیروهای مؤثر می باشند . عناصر مقاوم در مقابل نیروهای فوق شامل قاب خمشی ، دیوار برشی و یا ترکیبی از آن دو می باشند . استفاده از قاب خمشی به عنوان عنصر مقاوم در مقابل نیروهای جانبی بخصوص اگر نیروهای جانبی در اثر زلزله باشند احتیاج به جزئیات خاصی دارد که شکل پذیری کافی قاب را تأمین نماید .این جزئیات از لحاظ اجرایی غالبا دست و پاگیر بوده و در صورتی می توان از اجرای دقیق آنها مطمئن شد که کیفیت اجرا و نظارت در کارگاه خیلی بالا باشد از لحاظ برتری می توان گفت که دیوار برشی اقتصادی تر از قاب می باشد و تغییر مکانها را کنترل می کند در حالی که برای سازه های بلند قاب به تنهایی نمی تواند در این زمینه جوابگو باشد . حال به ذکر چند نمونه از دیوارهای برشی می پردازیم :

 1-دیوار های برشی فولادی : بعضی مواقع ورقهای فولادی به عنوان دیوارهای برشی بکار می روند . برای جلوگیری از کمانش موضعی چنین دیوارهای برشی فولادی لازم است از تقویت کننده های قائم و افقی استفاده شود.

 2-دیوارهای برشی مرکب : دیوارهای برشی مرکب شامل : ورقها ی تقویت شده فولادی مدفون در بتن مسلح ، خرپاهای ورق فولادی مدفون در داخل دیوار بتن مسلح و دیوارهای مرکب ممکن دیگر ، که تماما با یک قاب فولادی و یا با یک قاب مرکب تؤام هستند می شود .

 3- دیوارهای برشی مصالح بنایی : از دیر زمان در ساختمانهای مصالح بنایی از دیوارهای مصالح بنایی توپر غیر مسلح استفاده می شده است ولی روشن شده است که این دیوارها از نقطه نظر مقاومت در مقابل زلزله ضعف دارند و لذا اکنون به جای آنها از دیوارهای برشی مسلح نظیر دیوارهای با آجر تو خالی و پر شده با دوغاب استفاده می شود . 4-دیوارهای برشی بتن مسلح : نوع دیگری از دیواهای برشی ، دیوارهای برشی بتن مسلح است که در این مقاله به آن می پردازیم. یکی از مطمئن ترین روشها برای مقابله با نیروهای جانبی استفاده از دیوار برشی بتن مسلح است . دیوار برشی به عنوان یک ستون طره بزرگ و مقاوم در برابر نیروهای لرزه ای عمل می کند و یک عضو ضروری برای سازه های بتن مسلح بلند و یک عضو مناسب برای سازه های متوسط و کوتاه می باشد . انواع دیوار برشی بتن مسلح : دو نوع دیوار برشی بتن مسلح وجود دارد :

1-دیوار برشی در جا  :در دیوار برشی در جا به منظور حفظ یکنواختی و پیوستگی میلگرد های دیوار ، به قاب محیطی قلاب می شوند .

2-دیوار برشی پیش ساخته : در دیوار های برشی پیش ساخته یکنواختی و پیوستگی با تهیه کلیه های ذوزنقه شکل در طول لبه های پانل و یا از طریق اتصال پانلها به قاب توسط میخهای فولادی صورت می گیرد . تأثیر شکل دیوار : تعبیه بال در دیوارها برای پایداری و شکل پذیری سازه بسیار مفید می باشد نیروهایی که به دیوارهای برشی وارد می شوند :

 به طور کلی دیوار های برشی تحت نیروهای زیر قرار می گیرند :

1-نیروی برشی متغیر که مقدار آن در پایه حداکثر می باشد .

2-لنگر خمشی متغیر که مقدار آن مجددا در پای دیوار حداکثر است و ایجاد کشش در یک لبه ( لبه نزدیک به نیروها و فشار در لبه متقابل می نماید ) با توجه به امکان عوض شدن جهت نیروی باد یا زلزله در ساختمان ، کشش باید در هر دو لبه دیوار در نظر گرفته شود.

 3-نیروی محوری فشاری ناشی از وزن طبقات که روی دیوار برشی تکیه دارد .

توجه : در صورتی که ارتفاع دیوار برشی کم باشد ، غالبا نیروی برشی حاکم بر طراحی آن خواهد بود لیکن اگر ارتفاع دیوار برشی زیاد باشد لنگر خمشی حاکم بر طراحی آن خواهد بود . به هر حال دیوار باید برای هر دو نیروی فوق کنترل و در مقابل آنها مسلح گردد.

 

  • هنگامه میرزایی