نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

۱۶ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کفپوش پارکت بهتر است یا کفپوش لمینت؟ مزایا و معایب هر کدام

کفپوش پارکت و کفپوش لمنیت دو نوع اصلی و صد البته محبوب از کفپوش ها به منظر اجرا در ساحتمان های مسکونی وی غیرمسکونی هستند. هر یک از این دو کفپوش مزایا و معایب خاص خود را دارند که در این مقاله قصد بررسی آن‌ها را داریم:

پارکت دقیقاً به چه معناست؟

پارکت اصطلاحی برای کفپوش ساخته شده از چوب منبت‌کاری است که به صورت هندسی چیده شده است. کلمه «پارکت» از کلمه قدیمی فرانسوی «parchet» گرفته شده که به معنی فضا یا محفظه کوچک است.

مزایای پارکت در مقایسه با لمینت

زیبایی و جذابیت:از آنجا که پارکت از چوب ساخته شده، احساس گرما را به مکانی که در آن نصب می‌کنید، می‌دهد. پارکت به دلیل داشتن الگوی هندسی و زاویه‌ای، موجب شده تا در برخی از بزرگ‌ترین کاخ‌ها در طول زمان، به انتخابی خاص تبدیل شود. از آنجا که می‌توان الگوها و مواد موجود در پارکت را سفارشی کرد، این کفپوش می‌تواند به خانه شما ظاهری کلاسیک یا مدرن ببخشد.

نه تنها می‌توان از انواع الگوها و مواد در انتخاب پارکت استفاده کرد، بلکه می‌توان چوب را به رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرد. هنگامی که به راحتی و لوکس بودن فکر می‌کنیم، کفپوش چوبی همیشه انتخاب اول بوده است، به همین دلیل جای تعجب نیست که از کفپوش پارکت در خانه‌ها و هتل‌های سراسر جهان استفاده می‌شود.

منحصر به فرد بودن:اگر به دنبال کفپوشی کاملاً بی‌نظیر هستید، پارکت گزینه مناسبی است که باید در نظر بگیرید. هر کاشی آن واقعاً منحصر به فرد است، زیرا مواد موجود در آن قبل از نصب، ترکیب شده و سپس برش داده می‌شوند. می‌توان الگوها، مواد، بافت و رنگ کفپوش پارکت را سفارشی کرد تا هر اتاق، کفپوش خاص خود را داشته باشد.

غیر آلرژیک بودن:برخلاف فرش و گلیم که گردوغبار، خاک و مواد حساسیت‌زا را در خود جای می‌دهند، کفپوش پارکت جایی برای این مهمانان ناخواسته فراهم نمی‌کند. این کفپوش، انتخابی عالی برای خانواده‌های دارای فرزند خردسال که در معرض خطر آلرژی هستند، محسوب می‌شود و برای افرادی که آلرژی دارند نیز بسیار مناسب است

دوام:کفپوش پارکت نسبت به کفپوش‌های سنتی چوبی دوام بیشتری دارد. دلیل آن استفاده از سه لایه چوب برش خورده در زاویه 90 درجه برای کاهش حرکت چوب است. لایه بالایی کفپوش پارکت، لایه سایشی است. این لایه با دقتی بالا انتخاب شده تا بیشترین مقاومت را در طول زمان داشته باشد. لایه‌های زیر لایه سایشی، ضربات وارد شده را به خود جذب می‌کنند تا دوام بیشتری را تضمین کنند.

معایب پارکت:

نیاز به نگهداری:مهم نیست که چقدر از کفپوش پارکت مراقبت کنید، مهم این است که این کفپوش باید دوباره آب‌بندی، سنباده کاری و صیقل داده شود. این فرایند به منظور اطمینان از زیبا و نو ماندن کفپوش و همچنین افزایش طول عمر آن انجام می‌شود.

حساس به رطوبت:از آنجا که کفپوش پارکت از چوب ساخته شده، در برابر نم و رطوبت حساس است. همان‌طور که گفته شد، ضروری است که رطوبت خانه را کنترل کرده و پارکت را خشک نگه دارید.

کفپوش لمینت چیست؟

کفپوش لمینت سال‌ها پیش به عنوان جایگزینی برای کفپوش چوبی با قابلیت نصب آسان، ظاهری جذاب و بادوام تولید شد. از آن زمان به بعد، فناوری آن با سرعت زیاد با تصویربرداری با وضوح بالاتر، منبت‌کاری عمیق‌تر، مکانیسم‌های درزگیری بهتر و انبوهی از نوآوری‌های دیگر پیشرفت کرده است.

مزایای کفپوش لمینت

کفپوش لمینت به صورت الوار یا کاشی است. لبه‌ها و انتهای کفپوش به گونه‌ای طراحی شده که به هیچ‌گونه چسب یا میخ برای نصب نیازی ندارد و هرکس می‌تواند آن را به راحتی نصب کند.

ساختار لمینت به قطعات آن پایداری می‌دهد و از باز شدن درزها هنگام تغییر رطوبت جلوگیری می‌کند.

کفپوش لمینت وزن سبکی دارد و روی یک لایه فوم نازک ضربه‌گیر نصب می‌شود.

معایب کفپوش لمینت

کفپوش لمینت را نمی‌توان مانند کفپوش چوبی صیقل داد و پس از فرسوده یا پاره شدن، باید آن را جایگزین کرد. ضمانت کفپوش مورد نظر خود را هنگام خرید بررسی کنید. محصولات با ضمانت بالاتر، به معنای کیفیت بهتر و طول عمر بیشتر است. از خرید کفپوش لمینت ارزان قیمت خودداری کنید.

ممکن است این کفپوش واقعی به نظر برسد، اما از مواد مصنوعی ساخته شده که سختی آن احساس می‌شود و هنگام راه رفتن می‌تواند صدایی ناخوشایند ایجاد کند.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

چرا پارکت صدا می دهد؟ بهترین روش رفع صدای پارکت

شل شدن میخ‌ها و رفع صدای پارکت

یکی از دلایل جیرجیر کردن پارکت و کفپوش‌های چوبی شل شدن میخ‌ها یا نبود میخ کافی است. در صورتی که به زیرسازی پارکت دسترسی دارید، بهتر است از آن جا پارکت را بررسی کنید. اگر مشکل از کمبود میخ بود می‌توانید با زدن چند میخ جدید روی پارکت، صدای آن را رفع کنید.

نصب ضعیف و رفع صدای ناشی از آن

معمولاً در مناطق گرم و مرطوب، پارکت و لمینت‌هایی که به خوبی نصب نشده‌اند پس از مدتی شروع به جیرجیر کردن یا متورم شدن می‌کند؛ البته چنین مشکلی برای پارکت‌های لمینت نسبت به پارکت‌های چوبی بسیار کمتر روی می‌دهد اما باز هم این احتمال وجود دارد که صدا دادن پارکت شما هم به دلیل رطوبت باشد. برای رفع صدای پارکت ناشی از این مشکل فضای خالی بین تایل‌ها را تا حد امکان گسترش دهید.

همچنین اگر برخی از تایل‌ها به درستی نصب نشده‌اند و یا ناهموار هستند، اگر می‌توانید خودتان تایل‌هایی را که ناهموار هستند را با استفاده از چکش‌های فلزی یا دیگر ابزار مناسب بیرون بکشید. سعی کنید چند تایل یدکی دم دست داشته باشید تا در صورت صدمه زدن به تایل‌های قبلی، بتوانید آن ها را با تایل‌های جدید جایگزین کنید.

اگر به هر دلیل قادر به تعمیر تایل‌ها نیستید می‌توانید با افراد حرفه‌ای در زمینه نصب و تعمیر پارکت لمینت تماس بگیرید تا صدای اضافی پارکت شما رفع شود.

رطوبت و تغییرات دمایی و رفع صدای آن

تغییرات دمایی یکی از دلایل عمده صدا دادن پارکت‌ها است و همچنین دمای هوا در ساعات مختلف روز ممکن است متفاوت باشد و به همین دلیل شاید در برخی ساعات روز پارکت خانه شما بیشتر صدا بدهد. علاوه بر این، پارکت‌ها از چوب یا ام‌دی‌اف ساخته شده‌اند و این دو موارد در مقابل رطوبت مقاومت بالایی ندارند و ممکن است به‌مرور متورم شوند.

تغییرات دمایی شدید به‌خصوص در ساختمان‌هایی که دارای سیستم گرمایشی از کف هستند می‌تواند صدمات زیادی به پارکت لمینت وارد کند

 برای رفع صدای پارکت و لمینت در این ساختمان‌ها در ابتدا لازم است عایق‌کاری لوله‌ها به درستی انجام شود و علاوه بر این ساکنین این خانه‌ها باید توجه داشته باشند که سیستم گرمایش از کف نباید به طور ناگهانی کم یا زیاد شود.

به‌علاوه هنگام خرید تایل‌ها بلافاصله شروع به نصب آن ها نکنید چرا که آن ها ممکن است مرطوب باشند و پس از مدتی به پارکت آسیب بزنند. توصیه می‌شود پس از خرید و دریافت تایل‌ها به مدت یک هفته به آن‌ها دست نزنید تا با دما و رطوبت محیط مطابقت پیدا کنند.

رفع صدای پارکت ناشی از ناهموار بودن لمینت

می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین دلایل صدا دادن پارکت و لمینت، ناهموار بودن آن ها است. اگر علی‌رغم اینکه پارکت را به‌تازگی نصب کرده‌اید، صدا می‌دهد در ابتدا کفپوش اصلی را بررسی کنید که آیا آن هم همین مشکل را داشته است یا نه.

همچنین اگر پارکت را تعویض کرده‌اید و باز هم صدای آن رفع نشده است، به احتمال زیاد ایراد از کف اصلی است، اما اگر پس از نصب پارکت جدید چنین صدایی می‌دهد، مطمئناً نصب آن ایراد دارد یا ضعیف است که باعث تولید چنین صداهایی شده است

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

مصالح پایدار

مصالح پایدار

برخی از مصالح ساختمانی از قابلیت تجدیدپذیری برخوردار نیستند و استفاده بی رویه از آن ها منجر به اتمام منابع و محروم شدن نسل های آینده از مصرف آن ها می گردد. در کل تمام مصالح چرخه محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهند و می توانند باعث ایجاد و یا پرهیز از خطرات زیست محیطی شوند.

در واقع از زمانی که این مواد از طبیعت استخراج می شوند تا هنگام تخریب، آلودگی های بی شماری پدید می آورند که بر زمین و اتمسفر تاثیر سوء خواهد داشت. از این رو می توان گفت انتخاب مصالح پایدار اهمیت بسیار زیادی در حوزه ساخت و ساز دارد و با به کارگیری این مواد گام موثری در جهت کاهش خطرات زیست محیطی برداشته خواهد شد.

مزایا و ویژگی های مصالح پایدار

تولید و بهره برداری از آن ها باید از نظر انرژی کارآمد باشد.

تا زمانی که این مصالح عمر می کنند، نباید آلودگی دائمی برای محیط زیست اتفاق بیفتد.

این مصالح باید از قابلیت تخریب پس از استفاده برخوردار باشند.

مصالح پایدار برخلاف تصور عموم از نظر اقتصادی مقرون بصرفه هستند و در صورت استفاده درست نقش موثری در کاهش هزینه ها ایفا می کنند.

این مصالح باید در چرخه طبیعت قرار گیرند.

مصالح پایدار باید غیر سمی بوده و هیچ نوع آلودگی ایجاد نکنند.

آن ها باید همواره قابل بازیافت بوده و هیچ گاه به ترکیب های تجزیه ناپذیر تبدیل نشوند.

کیفیت هوای ساختمان با استفاده از آن ها بهبود پیدا کند.

تمام جوانب مربوط به چرخه عمر آن ها باید مورد ارزیابی قرار گرفته باشد.

فاکتورهای مهم در ارزیابی مصالح پایدار

معیارهای متعددی به منظور ارزیابی مصالح پایدار وجود دارند که به طور کلی به چهار گروه زیر طبقه بندی می شوند و هر کدام شاخص های ویژه خود را شامل می شوند.

معیارهای سلامتی و زیست محیطی

سازگاری با اصول زیست محیطی

روش استخراج مواد اولیه

انرژی پنهان

تاثیر مصالح بر وضعیت هوا

قابلیت بازیافت

میزان هدر رفت مصالح

تامین آسایش و آرامش ساکنین

پتانسیل اسیدسازی

اثر چرخه حیاط مصالح

تخریب لایه اوزون

گرمای ناشی از گازهای گلخانه ای

تغییر در محیط طبیعی

آلودگی آب و هوا

تولید مواد سمی

ایمنی در برابر آتش

ایمنی افراد حین استفاده

کیفیت هوای داخل ساختمان

معیارهای تکنیکی

دوام، مقاومت و حداکثر میزان عمر مصالح

سهولت استفاده در ساخت و ساز

استحکام در برابر تخریب

مقاومت در برابر حرارت و آتش

قابلیت نگهداری

تکنیک های فنی

خاصیت آکوستیک

وزن و جرم مصالح

قابلیت سازه ای

معیارهای اقتصادی و اجتماعی

تامین امنیت و سلامتی برای افراد جامعه

زیبایی و جلوه ظاهری

هزینه نگهداری

هزینه دورریز مصالح

هزینه مالکیت

به کارگیری مصالح بومی

تطبیق با سنت ها و فرهنگ ها

سازگاری با اصول زیبایی شناسی

فاکتورهای حسی

هزینه نیروی کار

معیارهای مدیریت طراحی

خلاقیت و ایده پردازی

ذوق و سلیقه معمار

فاکتورهای جغرافیایی و آب و هوایی

قابلیت دسترسی

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

انواع شیشه های ساختمانی، تفاوت ها و کاربردها

شیشه سودا لایم (شیشه جام)

 بیشتر از ۹۵ درصد از میزان کل شیشه تولیدی در جهان، شیشه سودالایم است. شیشه‌های در و پنجره ساختمان، شیشه‌های خودرو، بطری‌ها و بسیاری دیگر از محصولات شیشه‌ای روزمره از جنس شیشه سودالایم هستند. مهمترین اجزای تشکیل‌دهنده این نوع شیشه عبارتند از اکسید سیلیسیوم، اکسید کلسیم و اکسید سدیم.

مراحل ساخت شیشه جام

تهیه مواد اولیه و تبدیل آنها به پودر با دانه‌بندی بین 0.1 تا 2 میلی‌متر

توزین هر یک از مواد اولیه به نسبتهای مورد نظر و مخلوط کردن آنها همراه با 4 تا 5 درصد آب و انتقال مخلوط به کوره

ذوب کردن مخلوط در کوره و تهیه خمیر شیشه

بی‌رنگ کردن خمیر شیشه و خارج کردن گازها

تبدیل به فرآورده‌های مورد نیاز بازار و صنایع

پختن شیشه ( قرار دادن شیشه داغ در کوره‌هایی که دمای کمی دارد، برای کاهش شکنندگی شیشه)

شیشه فلوت

شیشه فلوت یا شیشه تخت، اولیه ترین حالت شیشه تولید شده می باشد. شیشه فلوت در ضخامت های مختلف از 2 میلی متر تا بیش از 20 میلی متر تولید و عرضه می شود اما به صورت متداول ضخامت های 4-8 میلی متر در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه فلوت به دلیل روش تولید خاص خود، اغلب بدون موج و خمیدگی می باشد، به همین دلیل در ساختمان ها و بخصوص پنجره ها کاربرد فراوانی دارد. شیشه فلوت را می توان به صورت اولیه و یا به صورت فراوری شده و افزایش کارایی های جدید مورد استفاده قرار داد.

شیشه مشجر (طرح دار)

نوع دیگر شیشه که معمولا برای ایجاد محیط خصوصی و خارج از دید در ساختمان ها از آن استفاده می شود، شیشه مشجر یا طرح دار می باشد. شیشه های مشجر در طرح ها مختلف تولید و عرضه می شوند.

شیشه آینه ای (شیشه رفلکس یا انعکاس دهنده)

یکی از فراورده های شیشه فلوت، شیشه آینه ای می باشد که با ماده پوششی که روی شیشه فلوت قرار می گیرد خاصیت انعکاسی به خود می گیرد. شیشه رفلکس معمولا در نما های خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

این شیشه نور خارجی را بازتاب داده و سبب کاهش نفوذ نور خورشید به ساختمان و همچنین ایجاد حالت آینه می شود در حالیکه از سمت داخل ساختمان مشابه شیشه های معمولی عمل کرده و خاصیت بازتاب دهنگی و آینه ای ندارد. این ویژگی در شب برعکس می شود.

شیشه ضد آتش (پیرکس)

شیشه های پیرکس یا ضد آتش در مقابل حرارت، مقاومت زیادی دارند، معمولا از آن ها به عنوان ظروف آزمایشگاه و آشپزخانه و یا در جلوی بخاری های دیواری و اجاق ها استفاده می نماید.

شیشه مسلح

شیشه های مسلح را با اضافه نمودن توری فلزی، میان شیشه می سازند و بیشـتر برای درب های ورودی، کارگاه ها، موتورخانه ها، آسانسورها و هـر جایی که خطر شکـسـتن و فرو ریختن شیشه وجود دارد، استفاده می نمایند.

نکات اجرای شیشه های ساختمانی

نوع شیشه انتخابی متناسب با نوع کاربرد آن باشد. به عنوان مثال سعی شود شیشه پنجره های ساختمانی از نوع دوجداره باشد.

شیشه های تهیه شده بدون موج باشد

شفافیت شیشه در تمام سطح آن باید بصورت یکنواخت باشد

درصورت استفاده از شیشه های دوجداره، نوارها و چسب عایق بندی مابین دولایه شیشه آن بصورت کامل اجرا شده باشد و همچنین تست های لازم جهت وجود گاز مابین دولایه انجام شود

کنترل گونیا بودن و عدم وجود ترک و لب پریدگی در شیشه ها قبل از نصب صورت پذیرد

جهت حمل و نقل شیشه ها از خودروهای مناسب و تجهیزات مربوط به این امر استفاده گردد.

انبارداری و دپوی شیشه های در محل پروژه باید به نحوی صورت پذیرد که در مسیر تردد نباشد و ترجیحا زیر آنها از الوارهای چوبی و شاسی های مخصوص شیشه استفاده شود

بسته بودن صحیح پیچ ها و بست های نگهدارنده شیشه بعد از نصب حتما باید کنترل گردد.

درصورت نیاز به گردگیر در اطراف شیشه های نصب شده، درست بودن محل قرارگیری آنها حتما کنترل گردد

درصورت استفاده از شیشه های بزرگ در نما (نماهای شیشه ای) حتما از شیشه های سکوریت و لمینت استفاده گردد

شیشه هایی که در معرض عبور و مرور افراد می باشد، باید از نوع سکوریت باشد تا درصورت شکستن به کسی آسیب نرساند

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

مصالح نوین ساختمانی

با پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از شیوه های نوین در ساخت مصالح ساختمانی روز به روز شاهد مصالحی با کیفیت تر و مقاوم تر هستیم. این مصالح عمر سازه را طولانی تر می کنند و در برابر عوامل مختلف از مقاومت لازم برخوردارند.

یکی از تکنولوژی هایی که در تولید مصالح به کار گرفته می شود، تکنولوژی نانو است. تکنولوژی نانو به افزودن ذرات نانو به مصالح و افزایش کیفیت و کارایی آن ها اشاره دارد. مصالح نانو به خوبی در برابر تغییرات آب و هوایی، فرسودگی، زنگ زدگی، تخریب، نفوذ آب و حمله سولفات ها از خود مقاومت نشان می دهند و امروزه جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند.

همچنین با گرایش افراد به سمت هوشمندسازی ساختمان و اجرای اصول بهینه سازی مصرف انرژی، مصالح جدیدی به نام مصالح هوشمند با قابلیت های منحصر به فرد وارد بازار شده اند. از جمله مصالح جدید که با همت و دانش متحصصین و فعالان حوزه ساخت و ساز تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند به شرح زیر می باشند:

انواع مصالح جدید

بتن اسفنجی

بتن اسفنجی به دلیل داشتن حفره های خالی، از قابلیت حذب آب و خارج نمودن آن برخوردار است. استفاده از موادی نظیر خاکستر بادی، گاز سیلیس و سرباره در تولید این بتن، آن را در برابر ترک خوردگی و تخریب محافظت می نماید. بتن اسفنجی برای زیرسازی چمن ها و هدایت آب باران به سطوح زیرزمینی کاربرد دارد.

پانل های گچی پیش ساخته

پانل های گچی پیش ساخته از جمله مصالح نوین هستند که نه تنها برای ساخت دیوارهای کاذب مورد استفاده قرار می گیرند، بلکه نوعی عایق صوتی و حرارتی هستند که مانع از انتقال گرمای ساختمان و همچنین سر و صدا می گردند.

ورق پلی کربنات

این نوع ورق ها که از جنس ترموپلاستیک هستند ظاهری همانند شیشه دارند و به عنوان یک محصول جدید می توانند به عنوان جایگزین شیشه استفاده شوند. وزن ورق پلی کربنات بسیار پایین است و در رنگ های متنوع در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

یکی از قابلیت های ویژه این محصول مقاومت در برابر اشعه های مضر خورشید و ممانعت از عبور آن هاست. در اجرای سقف کاذب از ورق پلی کربنات استفاده می شود.

کاشی حرارتی

کاشی حرارتی از جمله کاشی هایی است که با تغییر دمای محیط، رنگ آن تغییر می کند. این کاشی ها جنبه دکوراتیو دارند و در مکان هایی نظیر آشپزخانه و حمام قابل استفاده هستند. کاشی حرارتی نقش یک عایق را ایفا می کند و از استحکام و دوام بالایی برخوردار است.

شیشه مات شونده هوشمند

شیشه هوشمند بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و در خانه های هوشمند به منظور جلوگیری از هدررفت انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. این شیشه با توجه به نور و حرارت مورد نیاز ساختمان مات یا روشن می شود و نه تنها برای درب و پنجره بلکه به منظور پارتیشن بندی نیز کاربرد دارد.

پانل کامپوزیت آلومینیومی

این پانل های آلومینیومی شامل دو ورق آلومینیوم می باشند که بین آن ها پلی اتیلن قرار گرفته است و به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت، انجماد، آب و ضربه گزینه ای مناسب برای نماسازی ساختمان به شمار می آیند.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

بتن

بتن

بتن از مخلوط آب و سیمان بدست می آید. سیمان مورد استفاده در بتن از نوع پرتلند می باشد. هنگام ساخت این محصول به منظور جلوگیری از ایجاد حباب که موجب کاهش استقامت بتن می شود، از ویبراتورهای ویژه ای استفاده می گردد.

انواع بتن

بتن سنگین: بتنی که در ساخت آن از سنگدانه های سنگین استفاده می شود، بتن سنگین نام دارد. وزن این بتن بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

بتن سبک: بتن سبک به بتنی گفته می شود که سنگدانه های آن وزن کمی دارند. اگر وزن بتن کمتر از 1920 کیلوگرم بر متر مربع باشد، جزء بتن سبک به شمار می آید. از بتن سبک برای ساخت بلوک های بتنی استفاده می شود.

بتن متخلخل: به بتنی که دارای روزنه ها و حفره های متعدد به منظور عبور آب یا هوا باشد بتن متخلخل گفته می شود.

بتن سبک هوادار: در تولید این بتن از افزودنی های هوازا استفاده می شود. بتن سبک هوادار در مکان هایی که امکان ذوب و انجماد بتن وجود دارد استفاده می گردد.

بتن با مقاومت بالا: بتن با مقاومت بالا دارای مقاومتی بالاتر از 40 مگاپاسکال است. هنگامی که نسبت آب به سیمان کم شود، بتن با مقاومت بالا تولید می گردد. خواص مکانیکی این بتن بسیار بالاست و مواد شیمیایی نمی توانند به آن آسیبی وارد کنند.

بتن پلیمری: در این نوع بتن از مواد پلیمری به منظور اتصال سنگدانه های بتنی استفاده می شود، از این رو در تولید آن سیمان حذف می شود. مواد پلیمری حجم حفره های بین سنگدانه ها را به میزان قابل توجه کاهش می دهند.

بتن خودمتراکم: بتن خود متراکم به بتنی گفته می شود که نیاز به ویبره نداشته و تنها با وزن خود متراکم می گردد. بتن خودمتراکم برای بتن ریزی های حجیم کاربرد دارد.

کاربرد بتن

در بین مصالح ساختمانی، بتن ماده ای بسیار مقاوم است که برای مقاوم سازی سازه مورد استفاده قرار می گیرد. بتن ها با توجه به نوع خود در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند اما در کل برای ساخت پل ها، سدها، کف سازی ها، تونل ها و کفپوش کاربرد دارند.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

انواع مختلف روشهای ساختمان سازی در ایران با رویکرد صنعتی کردن ساخت و ساز:

1 (ساختمان سازی با روشهای ابتدائی System Building Elementary

در این روش، قسمتهای باربر از خشت و گل و یا چوب و گل و یا گل و سنگ و یا گل و گچ و سنگ و یا خشت و آجر

ساخته می شود و پوشش آنها از طاق خشتی و یا تیر چوبی و الیاف گیاهی ساخته می شود.

نیروی انسانی به کار گرفته شده در این ساختمانها بعضاً غیر ماهر و یا نیمه ماهر بوده و از مصالح سنتی در دسترس

محلی استفاده می شود.

ساختمان سازی با این گونه روش ها حداقل مقاومت را در مقابل حوادث طبیعی )زلزله، سیل، طوفان و...( داراست و

می توان تنها بعنوان یک سرپناه موقت از آن ذکر نمود.

2 (ساختمان سازی با روش های سنتی ویا متداول System Building Conventional or Traditional

در این روش، عملیات ساختمانی با استفاده از وسایل ابتدائی توسط افراد متخصص و نیمه ماهر و غیرماهر انجام می

شود.

ساختمان های با دیوار آجری باربر در این تقسیم بندی منظور می شوند.

برخی از حرفه های دست اندرکار با این شیوه عبارتند از: کارگر ساده، بنا، گچ کار، نقاش، آهنگر، لوله کش، سیم

کش، عایق کار، کاشی کار، آسفالت کار، شیشه بر و...

سرعت اجرای کار ساختمان با این روش بطور متوسط در ایران 14 تا 18 ساعت برای هر مترمربع زیر بنا می باشد.

3 (ساختمان سازی پیشرفته

این روش که ساختمان سازی پیشرفته یا بهبود یافته نیز نامیده می شود، عبارت از: اجرای کار توسط افراد و

متخصصان ذکر شده در روش قبلی که از ماشین آالت و تجهیزات ساختمانی مکانیکی به منظور اضافه نمودن

سرعت و حجم کار استفاده می نمایند.

ساختمانهای با اسکلت فلزی و یا اسکلت بتنی در این تقسیم بندی منظور می شوند،

برخی از لوازم و تجهیزات مورد استفاده در اینگونه ساخت و سازها عبارتند از:

انواع جرثقیلهای ثابت و متحرک، باالبرهای برقی، داربستهای فلزی، دستگاه های تهیه کننده بتن )ثابت و متحرک(

و دستگاه های سیمان پاش و رنگ پاش، ماشین های جوش و... .

سرعت اجرای کار ساختمان در این روش 20 تا 48 ساعت برای هر متر مربع زیر بنا بطور متوسط می باشد.

یعنی سرعت اجرای عملیات ساختمانی را می توان با استفاده از تجهیزات مکانیکی و برقی تا حدود زیادی افزایش

داد. به دلیل استفاده از اسکت بتنی و فلزی، تعداد طبقات و ارتفاع کل ساختمان را بیش از 50 طبقه و 150 متر نیز

می توان پیش بینی کرد.

4)ساختمان سازی صنعتی

در این روش از قطعات آماده شده از قبیل بلوک ها، تیرچه ها، پانلهای پیش ساخته، تیرها و ستونهای فلزی و بتنی،

شبکه های فلزی، قطعات گچی و بتنی و... استفاده می شود. و اکثر عملیات با استفاده از تجهیزات و لوازم کارگاهی

بطور مکانیکی انجام می شود.

انواع کفراژهای یکپارچه فلزی از قبیل کفراژهای صفحه ای، تونلی، لغزنده و کفراژهای مدوله و کفراژهای ساخته

شده از مواد سبک و همچنین کفراژهای پالستیکی و بازشو و لغزنده ها نیز در این روش جهت بتن ریزی سریع

ساختمانها در چهار فصل سال مورد استفاده قرار می گیرند.

تعداد تخصصها و افراد کارگر در این روش از نظر کمیت کمتر از روش های قبل است، ولی از نظر کیفیت باید از افراد

متخصص در سطح باالی مهارت و دقت فنی استفاده شود.

سرعت اجرای کار در این روش بین 9 تا 14 ساعت برای هر متر مربع می باشد. با برنامه ریزی مناسب و بکارگیری

فناوری های مناسب، این روش می تواند با پیش سازیهای سنگین نیز رقابت نماید. در حالی که تعداد کارگران ماهر و

نیمه ماهر آن در مقایسه بیشتر بوده ولی سرمایه گذاری اولیه کمتر از روش های پیش ساخته می باشد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

صفر تا صد آهن کشی نمای ساختمان

نمای ساختمان مهمترین بخش یک ساختمان به شمار می ‌رود. برخلاف تصور اغلب مردم نمای ساختمان صرفا جهت زیبایی بصری صورت نمی‌ پذیرد و این ‌کار دلایل مهم دیگری همچون جلوگیری از تاثیر رطوبت بر بخش ‌های داخلی ساختمان را دارد. نمای ساختمان اگر به درستی زیرسازی نشود، احتمال تخریب دارد و در صورت تخریب شدن ضمن ایجاد ظاهر نا زیبا، باعث می ‌شود که باران و رطوبت به قسمت ‌های زیرین سازه نفوذ کرده و آن را فرسوده کند.

اصول آهن کشی نمای ساختمان

آهن کشی نمای ساختمان با عناوینی همچون نبشی کشی و شاسی کشی نما در صنعت ساختمان‌ سازی نیز معروف است. طی عملیات آهن کشی نمای ساختمان، مهندس معمار یک طراحی را برای نمای ساختمان در نظر می‌ گیرد که با توجه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه ساختمان سازی طرح‌ های متنوعی و متریال‌ های مختلفی را می ‌توان برای اجرای زیرسازی نما استفاده کرد. طرح‌ های منحنی و با جزئیات زیاد در نما نتیجه طراحی خوب و اصولی در آن است. پس از ایجاد طرح، عملیات آهن کشی نمای ساختمان یا همان شاسی کشی اجرا می ‌شود که این بخش باید اصولی و طبق استاندارد های روز دنیا انجام گردد تا از ریزش و یا تخریب آن حتی به هنگام زلزله اجتناب شود.

دلایل آهن کشی نمای ساختمان

آهن کشی نمای ساختمان مانند نبشی کشی ساختمان از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. دلایل زیادی پشت این امر وجود دارد که به چند دلیل مهم در اینجا اشاره می ‌کنیم. آهن کشی نمای ساختمان به مهندسان کمک می‌ کند بدون هیچ محدودیتی هر طرح و شکلی که بخواهند در نمای ساختمان ایجاد کنند و با این کار زیبایی ظاهری و ارزش مادی آن را افزایش دهند. نبشی کشی نمای ساختمان باعث استحکام نما و عدم تخریب و افتادن سنگ و آجرها به مرور زمان می ‌شود. شاسی کشی نمای ساختمان باعث افزایش مقاومت ساختمان به رطوبت و شرایط جوی می ‌شود و با اینکار جلوی فرسوده شدن ساختمان را می‌ گیرد. به عبارت دیگر نمای ساختمان اولین سد دفاعی در برابر رطوبت و حرارت است. زیرسازی نمای ساختمان اگر اصولی و درست انجام شود، حتی در برابر زلزله هم مقاومت نشان می ‌دهد. آهن کشی نمای ساختمان جلوی خطرات احتمالی ریزش نما بر سر عابران پیاده را می ‌گیرد.

مراحل اجرای نمای ساختمان

بعد از سفت زنی و اتمام کارهای ساختمان‌ سازی معمولا کار اجرای نمای ساختمان شروع می شود که خود به طور کل در سه مرحله کلی انجام پذیر است.

طراحی نمای ساختمان

زیرسازی یا نبشی کشی نمای ساختمان (آهن کشی)

اجرای نمای ساختمان

مهندسین معمار بیشترین تمرکز خود را بر روی مرحله دوم یعنی مرحله آهن کشی نمای ساختمان قرار می‌ دهند زیرا این مرحله بخش زیرسازی را شکل می ‌دهد و نمای ساختمان در نهایت بر روی آن اجرا می‌ شود. بنابراین هیچگونه خطایی در مرحله شاسی کشی نمای ساختمان جایز نیست، زیرا باعث کج و معوج شدن نما و ریزش آن می‌ شود. ضمن اینکه اجرای یک زیرسازی خوب و بی ‌نقص، نمای ساختمان را از رطوبت و زلزله در امان نگاه می‌ دارد.

اصول نبشی کشی (شاسی کشی) نما

آهن کشی نمای ساختمان باید دقیق و اصولی و طبق برنامه از پیش طراحی شده انجام بگیرد. بنابراین طبق اصول و استاندارد های جهانی، برای آهن کشی نمای ساختمان از اصول زیر برای اجرای آن استفاده می ‌شود.

انتخاب پروفیل مناسب

پروفیل مورد نیاز اجرای نمای ساختمان برای همه انواع ساختمان‌ ها یکسان نیست و بایستی هر پروفیل بسته به نوع متریال استفاده شده برای نما انتخاب شود‌. انتخاب پروفیل توسط مهندس معمار یا فرد واحد شرایط می‌ بایست انتخاب گردد.

تهیه نقشه شاسی کشی نمای ساختمان

در این مرحله و بعد از انتخاب پروفیل نوبت به تهیه نقشه آهن کشی نمای ساختمان می ‌رسد که باید با دقت خاصی طراحی شود. در مرحله تهیه نقشه، همه قسمت ‌های نمای ساختمان با دقت بررسی می‌ شود. برای ایجاد هر گونه منحنی یا اشکال مختلف در نمای ساختمان، زیرسازهای آن در نقشه بایستی مشخص شود. همچنین محل اتصالات و محل جوش‌ در نقشه برای دقت بیشتر معین می ‌گردد. معمولا برای ایجاد منحنی در نمای ساختمان از پروفیل ‌های آهنی برای شاسی کشی آن بهره می ‌گیرند.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

مراحل اجرای فونداسیون و انواع آن

فونداسیون چیست؟
اولین بخش ساختمان که بارهای مرده و زنده به آن وارد شده و سپس آنها را به زمین منتقل می کند، فونداسیون نام دارد. با این تعریف می توان به اهمیت نقش این عضو سازه ای در ساختمان پی برد چرا که اگر ساختمانی دارای فونداسیون نباشد یا فونداسیون آن به صورت اصولی و علمی طراحی و اجرا نشده باشد، هر قدر هم که ظاهر خوبی داشته باشد و مصالح خوب در آن استفاده شده باشد، ساکنان آن در امان نیستند! در گذشته اغلب ساختمانها، فونداسیونی به معنای امروزی نداشتند. اکثر ساختمانها یک طبقه بودند و دیوارهای باربر وظیفه انتقال بار از سقف به زمین را بر عهده داشتند. دیوارهای باربر مستقیما روی زمین با شفته آهک اجرا میشدند.

با پیشرفت علم مهندسیِ خاک و پی و مهندسی سازه، فونداسیون ها به شکل امروزی که ترکیبی از میلگرد و بتن (بتن مسلح) هستند درآمدند. البته مطمئنا افزایش ارتفاع ساختمانها در عصر حاضر که برگرفته از نیاز انسان به استفاده از ارتفاع و زیربنای بیشتر بوده، در تغییر شکل و تغییر مصالح مورد استفاده در فونداسیونها بدون تاثیر نبوده است.

معرفی انواع فونداسیون

با توجه به بارهای وارده به فنداسیون ونیز تیپ خاک زیر فونداسیون که از طریق آزمایشات خاک مشخص می شود، انواع فونداسیون ها طراحی می شود. ولی عموما فونداسیونها در ساخت و ساز شهری (ساختمانهای مسکونی) یکی از انواع نواری، رادیه(گسترده) و یا تکی میباشد.در ادامه به شرح هرکدام از این موارد میپردازیم:

1) فونداسیون نواری:

در این نوع فونداسیون که در اغلب ساختمانها نیز اجرا می شود، ستونها توسط نوارهایی با عرض و عمق مشخص شده طبق نقشه های مصوب، به یکدیگر متصل می شوند. این نوارها باعث می شوند، بارهای وارده از طرف ساختمان به طور یکنواخت به زمین منتقل شوند. 

2) فونداسیون رادیه:

 در صورتیکه بار وارده به زمین زیاد باشد یا با توجه به تیپ خاک زیر پی، برای جلوگیری از زیاد شدن عمق فنداسیون، تمام سطح اشغال ساختمان را به عنوان فونداسیون، آرماتوربندی و بتن ریزی می کنند.

3) فنداسیون های تکی:

این نوع فنداسیون ها عموما در سوله ها اجرا می شود. محل استقرار ستونها به ابعادی که طراح مشخص می کند ( مثلا 1*1 متر ) آرماتوربندی شده و این فونداسیونهای تکی توسط شناژهای بتنی با عرضهای کمتر از فنداسیونها و نیز عمق کمتر یا مساوی عمق فونداسیون ها، به همدیگر متصل می شوند. 

گودبرداری چیست و به چه منظور انجام می شود؟ 

همانطور که می دانید اولین قدم برای اجرای ساختمان گودبرداری است. باید توجه داشت که به هر مقدار خاکبرداری پایین تر از زمین طبیعی ، گودبرداری گفته می شود!

گودبرداری در ساختمان هایی که طبقه منفی ندارند ، برای تامین اهداف زیر انجام می شود:

1) رسیدن به زمین طبیعی: جنس زمین در این قسمت بکر و طبیعی بوده و هیچ خاک دستی ای در آن عمق وجود ندارد.

2) حفاظت فونداسیون از یخبندان: با محفوظ شدن فونداسیون در خاک، امکان آسیب رساندن یخ و سرما به آن از بین خواهد رفت.

3) تامین عمق کف سازی و پی کنی ساختمان: بخشی از گودبرداری برای این انجام می شود که اجرای لوله های تاسیساتی فاضلاب و برق و ...، در طبقه همکف، موجب بالا آمدن کف و ایجاد پله یا رمپ در پارکینگ نشوند .                                

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

سنگ کاری نمای ساختمان به چند روش انجام میشه؟

سنگ کاری نمای ساختمان به ۲ روش:

تر

خشک

انجام میشه که در ادامه هر دو روش رو کامل توضیح میدم.

بصورت خلاصه، روش “تَر”، روش قدیمی و سنتی تری هست و روش خشک روش جدید تری به حساب میاد.

انتخاب هر یک از این روش ها، به نظر شخصی شما بستگی داره. اگه پرداخت دستمزد بیشتر به نیروی کار برای شما مهم نیست، پیشنهاد اکثر سنگ کار های حرفه ای روش خشک هست. زیرا این روش نیاز به مهارت و در نتیجه نیروی کار ماهر تری داره که قطعا هزینه ی بیشتری رو هم به دنبال داره.

مراحل اجرای روش “تَر” در سنگ کاری نمای ساختمان چیست؟

بعد از این که معمار، نمای سنگی مورد نظر برای ساختمان شما رو طراحی کرد، این طراحی نیاز به اجرا داره. برای اجرای سنگ کاری خارجی و یا به عبارتی سنگ کاری نمای ساختمان، مراحل زیر باید طی بشن. این مراحل عبارتند از:

۱- نصب داربست در محل سنگ کاری نما

شروع سنگ کاری نما برای ساختمان های مرتفع از طبقه همکف انجام شده و به سمت طبقات بالاتر پیش میره. برای انجام سنگ کاری نما در طبقات بالاتر ساختمان ها، نیاز به زدنِ داربست داریم.

۲- زیرسازی یا شاسی کشی

دومین و مهم ترین اقدام برای سنگ کاری نمای ساختمان، انجام زیر سازی هست. کیفیت انجام زیر سازی، در اجرای سنگ کاری اصولی، اهمیت زیادی داره. نوع زیر سازی نما هم برای متریال متفاوت، مختلف هست.

هدف از اجرای زیر سازی چیست؟

هدف از اجرای زیرسازی، ایجاد شرایط مناسب برای اجرای نما هست. این مرحله برای صاف کردن سطح زیرین اجرای نما، تمیزی، استحکام و اتصال محکمتر نما به سطح پشتی صورت می گیره.

مراحل اجرای زیر سازی چیست؟

۱- در زیرسازی یا شاسی کشی ابتدا نقشه ای رو برای تعیین ابعادِ پروفیل ها، محل اجرای اون ها، محل های جوشکاری و دیگر موارد تهیه میکنن.

۲- سپس پروفیل هایی مثل نبشی رو که از قبل انتخاب شدن، روی پوسته ی ساختمان نصب می کنن. انتخاب نوع پروفیل با توجه به متریال مورد استفاده تعیین میشه. نصب این پروفیل ها برای صاف کردن سطح زیرین سنگ های نما هست.

۳- تراز کردن نهایی سطح کار هم در این مرحله و با تراز کردن نبشی ها صورت می گیره. این کار به وسیله بند کشی نبشی ها انجام میشه.

۴- در نهایت پروفیل ها در نقاط مخصوصی جوشکاری میشن تا بتونن وزن نما رو تحمل کنن.

۵- در برخی از نماکاری ها هم بعد از مراحل بالا، از توری رابیتس در زیر سازی استفاده میشه که توسط میلگرد به شاسی کشی متصل میشه و روی اون سیمان و دوغاب ریخته میشه. در نتیجه راویز کاری (رابیتس کاری) چسبندگی بین نما و ساختمان رو بیشتر کرده، وزن سنگ های نما رو تحمل می کنه و استحکام و طول عمر نما رو افزایش میده.

دوغاب ریزی و سنگ کاری در مراحل بعدی، روی این زیرسازی انجام میشه. برجستگی و فرورفتگی های موجود در نمای ساختمان ها هم با استفاده از همین شاسی کشی انجام میشه.

۳-   برش کاری سنگ نما

دومین مرحله برش زدن سنگ ها هست. این مرحله برای حمل و جایگذاری راحت تر سنگ ها در موقع نصب انجام میشه. در این مرحله سنگ ها بسته به نیاز برش می خورند تا به ابعاد دلخواه تبدیل بشن.

  • هنگامه میرزایی