نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

بندکشی نما چیست؟

بندکشی نما عملیاتی روکار است که باید توسط افراد کاربلد و مواد و ترکیبات بسیار مناسبی در نمای ساختمان ها انجام شود، این عملیات از نفوذ آب، رطوبت و هوا به میان دیوارها و مصالح ساختمانی که برای نمای ساختمان استفاده شده است جلوگیری می کند

این عملیات از بیرونی ترین عملیات نمای ساختمان ها می باشد به همین دلیل باید خیلی تمیز و حرفه ای صورت گیرد تا به زیبایی نمای ساختمان آسیبی وارد نکند و به آن ظاهر زیباتری ببخشد.

برای این کار باید ابتدا مقدماتی را بر روی نمای ساختمان انجام داد، قبل از اقدام به تهیه ملات و بندکشی باید ابتدا عملیات زیرسازی نما را انجام داد به طوری که باید فواصل بین آجرها و سنگ های نماهای سنگی و آجری را به خوبی خالی کرد و آنها را مرطوب کرد تا خاصیت چسبندگی ملات بندکشی در آنها اضافه شود

البته قابل ذکر است که عمق این شیارها باید در نماهای سنگی مقداری از نماهای آجری بیشتر باشد تا ملات به خوبی در آن جای گیرد و ریزش نکند.

انواع روش های بندکشی نما

بندکشی نما دارای مدل ها و انواع مختلفی از شکل ها و طرح ها از قبیل بندکشی محدب، بندکشی برجسته، بندکشی شیب دار، بندکشی صاف، بندکشی گود، بندکشی شیاردار و بندکشی لبه دار می باشد که انتخاب نوع آن بستگی به نوع ساختمان و مصالح به کار رفته در آن دارد به همین دلیل بندکشی ساختمان را باید به فرد متبحر و با تجربه سپرد.

بندکشی محدب یکی از انواع روش های بندکشی می باشد که بر زیبایی نما تاثیر زیادی دارد و ظاهر نما را مجلل می کند.

در این نوع بندکشی نما فرد معمار ساختمان ابتدا درزها و شکاف ها را با ملات پر می کند و سپس با وسیله خاصی از ابزارهای ساختمان سازی یک شکل نیم دایره به آن ملات می دهد، این نوع بندکشی برای درزهای عمودی مناسب تر می باشد و زیبایی بیشتری نیز دارد.

بندکشی برجسته نیز یکی دیگر از انواع روش های بندکشی عمومی است که معمار ساختمان ابتدا در آن درزها را با ملات پر می کند و سپس مرکز بندکشی را با مقداری آهک به سمت بیرون پر می کند که البته این برجستگی زیاد دوام ندارد و فقط به نما زیبایی زیادی می بخشد.

بندکشی صاف ساده ترین نوع بندکشی نما می باشد و به این روش صورت می گیرد که بعد از خالی کردن و تمیز کردن مکان بندکشی، درزها و شکاف ها را با ملات بندکشی پر می کنند و با ابزار ساختمان سازی مانند ماله آن را صاف و یک دست می کنند، این نوع بندکشی به صورت عمودی صورت می گیرد و دوام زیادی دارد و از نفوذ آب و گرد و غبار به دیوارها و شیارهای بندکشی شده جلوگیری می کند.

بندکشی شیب دار نوعی دیگر از روش های بندکشی می باشد که به صورت عمودی انجام نمی شود، بلکه معماران ساختمان ها باید ملات بندکشی را به سمت بیرون شیب دار کنند( البته این شیب نباید زیاد باشد)، این نوع بندکشی بیشتر برای نماهای آجری و بندهای افقی نمای ساختمان ها استفاده می شود.

در این نوع بندکشی نما ، معمار ساختمان ابتدا درزها و شکاف ها را با ملات پر می کند و بعد با استفاده از قلم های مخصوص قبل از اینکه ملات خشک شود آنها را به اندازه دلخواه حدود یک سانتی متر در مکان های مناسب می فشارد تا شیب دار شوند.

بندکشی گود نوعی دیگر از روش های بندکشی است که ملات بندکشی در آنا به شکل عمودی است و به صورت کامل به داخل نما فشرده می شود، البته معماران ساختمان ها زیاد تمایل به استفاده از این روش ندارند زیرا در جلوه ظاهری بنا هیچ تاثیری ندارد و دارای عمر کمتری نیز می باشد.

در بندکشی شیاردار نیز ابتدا درزها و شکاف ها با ملات پر می شوند و سپس با ابزار خاصی یک شکل شیاردار به صورت حرف v به مکان های بندکشی شده داده می شود، اما در نوع بندکشی لبه دار نمای ساختمان همه اقدامات بندکشی محدب صورت می گیرد اما در مرحله آخر برعکس نوع بندکشی محدب نیم دایره ایجاد شده به سمت بیرون ایجاد می گردد.

قابل ذکر است که بهترین نوع بندکشی، بندکشی محدب می باشد که هم زیبایی دارد و هم عمر طولانی تر و کیفیت بهتری دارد.

مواد و ملات استفاده شده در بندکشی نمای ساختمان

برای بندکشی نمای ساختمان باید از مواد و ترکیبات ویژه ای بهره گرفت و نباید آن را کار کم اهمیتی تصور کرد، باید از موادی استفاده کرد که استحکام و تراکم لازم را داشته باشند و به خوبی منبسط و منقبض شوند و فضای خالی بین نماهای مختلف سنگی و آجری را پر کنند و دیگر آب و گرد و غبار به داخل نما و در نتیجه دیوارها نفوذ نکند.

ملات بندکشی نما باید شامل ریز دانه هایی باشد که بتواند به خوبی تمامی پشت نماهای آجری و سنگی را به نقاط بندکشی شده متصل کند و دیگر خاصیت درز و مویی مانندی در میان آنها به وجود نیاید تا در مرور زمان آب به داخل بنا و دیوارها نفوذ نکند.

برای یک عملیات بندکشی موفق، به طور معمول از انواع ملات سیمانی، آهکی و گاهی اوقات از ملات کامپوزیتی استفاده می گردد.

انواع ملات های استفاده شده برای بندکشی نما باید به گونه ای باشند که بعد از استفاده به خوبی منبسط شوند و درزها و شکاف های نما را به صورت کامل بپوشانند.

  • ۰۰/۰۹/۲۷
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی