نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

۱۷ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سقف شیبدار چیست؟

سقف شیبدار چیست؟

سقف‌ شیبدار نوعی از سقف‌ می باشد که به خاطر ظاهر زیبایی که دارد، همچنین کمک به سرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی بنای سازه، محبوب می باشد. اما باید دانست که هر سقفی مناسب شرایط جوی خاصی می‌باشد. از همین رو بر آن شدیم تا انواع سقف شیبدار را به همراه مزایا و معایب آن به شما معرفی کنیم.

دو نوع سقف اصلی شیبدار

۱- سقف مسطح

۲- سقف شیبدار

جالب است بدانیم که در معماری نوین سقف های مسطح بیشتر در ساختمان های تجاری شایع هستند، در مقایسه با آن سقف شیبدار به دلیل تنوع بسیار زیاد،نصب آسان، صرفه جویی در زمان، پرت کم مصالح ساختمانی، امنیت بالا در مقابل آتش سوزی، وزن کم، سازگاری با شرایط اقلیمی، دوام بالا و ظاهر زیبایی که نسبت به سقف های مسطح دارد علاوه بر سازه های تجاری بیشتر در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

سقف مسطح

به سقف هایی که شیب آنها صفر تا کمتر از ۱۵ درجه باشد سقف مسطح گویند. در سقف مسطح آب بروی سقف جمع شده و توسط سیستم زه کش ایجاد شده از خروجی تخلیه می شود.

معمولاٌ پوشش اینگونه سقفها موزائیک، سرامیک و ایزوگام می باشد.

سقف های مسطح با توجه به نوع کاربردشان دارای ساختار متنوعی می باشند.

سقف شیبدار

به سقفی که حداقل شیب آن ۱۵ درجه تا حداکثر۷۰ درجه باشد سقف شیبدار گویند، بهترین میزان شیب برای بام شیبدار بین ۳۵تا ۵۰ درجه است ،حداکثر شیب را میتوان تا ۷۰ درجه درنظرگرفت

البته نظر طراحان ساختمان نسبت به مقدار درجه شیب از منظر زیبایی شناختی متفاوت است، بعنوان مثال آقای دکتر ادوین لوتنیز ( یکی از معماران مطرح انگلستان ) در کتاب خود که درباره انواع تایلهای سقف شیبدار نوشته است، زاویه ۴۵ درجه را زاویه زشت توصیف کرده است.

با توجه به اینکه درصد شیب در زیبایی نمای ساختمان بسیار موثر است، باید این موضوع را درنظر داشت نوع پوششی که انتخاب میکنیم محدودیتی برای ما هنگام طراحی شیب مورد نظرمان ایجاد نکند. برفرض مثال تایهای سفالی را نمیتوان بر روی سقفهای شیبدار با شیب کمتر از ۴۰درجه نصب کرد.

سقف بام با زاویه ۱۵ تا ۲۰ درجه اغلب سقفهای با شیب کم نامیده می شوند. هنگام اجرای پوشش سقفی بر روی اینگونه سقفها که دارای حداقل شیب می باشند به منظور جلوگیری از نفوذ آب بر اثر وزش باد شدید باید حداکثر همپوشانی تایلهای سقفی انجام گیرد و ابتدا عایق رطوبتی (ایزوگام) در زیر تایلها اجرا شود.

طراحی سقف شیبدار

اصولاً سقفهای شیبدار به دوگونه طراحی می شوند: سقف شیبدار ساده (یک شیب ویا دوشیب ساده) و نوع دیگر سقف چندشیب

سقف شیبدار تک‌ بر

سقف تک بر تنها یک ضلع دارد. پانل شیبداری که به یک دیوار بلند متصل شده است. می‌توانید آن را به عنوان یک سقف شیروانی در ذهن خود مجسم کنید که از وسط به دو نیم تقسیم شده است یا یک سقف مسطح که زاویه‌ای ۴۵‌ درجه به خود گرفته است. این نوع سقف‌ها را می‌توان اغلب بر روی بخش‌ های جانبی ساختمان از قبیل تراس و آلونک یافت. با این اوصاف، امروزه شاهد استفاده از این گونه سقف‌ها بر بام عمارات مدرن‌تر هستیم.

ساختمان هایی که با سقف شیب دار تک پر ساخته میشوند اصولا ارتفاع بلندتری نسبت به دیگر ساختمانها دارند و به اندازه کافی فضای مناسب برای نصب پنجره در زیر شیروانی وجود دارد. این فضا به اندازه ای بزرگ است که میتوان برای ورود نور خورشید به داخل ساختمان و روشن نمودن فضای داخل بنا پنجره ها را بزرگتر ساخت. به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی آن، میتوان بر روی سقف های شیب دار پنل های خورشیدی نیز نصب نمود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

ورق فایبرگلاس چیست؟

ورق فایبرگلاس از ترکیب مواد نفتی و پشم شیشه تشکیل می شود و در عایق کردن مخازن آب و اسید کاربرد های فراوانی دارد، به ویژه در کارخانه ها و که سبب جلوگیری از پوسیدگی و از بین رفتن مخزن ها، هم چنین جلوگیری از ضرر های آن می شود.

ورق های فایبر گلاس در صنعت به سبک بودن و استحکام بالا شناخته می شوند، به همین دلیل استفاده از فایبر گلاس در صنعت قطعات خودرو، هواپیما و انواع لوازم الکترونیکی کاربرد فراوانی دارد.

مواد تشکیل دهنده فایبرگلاس:

فایبر گلاس از مواد نفتی و همچنین پشم شیشه تشکیل شده است که هر کدام از این مواد ویژگی ها و مزایایی دارند که با ترکیب این مواد محصولات فایبر گلاس بسیاری تولید می گردد.

به دلیل سبک بودن و محکم بودن فایبر گلاس این محصول در تولید دیگر مصالح ساختمانی نیز استفاده می شود که از جمله آنها می توان به ایرانیت یا ساندویچ پانل های فایبر گلاس اشاره کرد.

اگر بخواهیم کامل تر این محصول را معرفی نماییم، می توان گفت که فایبرگلاس کامپوزیتی می باشد که از الیاف شیشه به همراه مواد پلیمری تشکیل شده و از پشم شیشه به عنوان ماده ای تقویت کننده و از مواد پلیمری نیز به عنوان مواد پایه استفاده می گردد که این محصول بسیار در ساخت مخزن و عایق کاری استفاده دارد.

چگالی فایبرگلاس مابین ۱۸۵۰ -۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مربع می باشد.

معایب ورق فایبرگلاس

ورق فایبر گلاس در برابر آفتاب تغییر رنگ داده و به رنگ زرد تبدیل می شود.

قابلیت استفاده در مناطق بادخیز را دارا نمی باشد.

در برابر بارش های تگرگ مناسب نمی باشد و امکان سوراخ شدن آن وجود دارد.

این ورق ها خاصیت شکنندگی دارند.

مزایای ورق فایبرگلاس

به دلیل داشتن وزنی سبک که علت این وزن کم استفاده از مواد به خصوص در ساخت آن می‌باشد، به صورتی که باعث شده در استفاده از این نوع ورق وزن قطعات ساخته شده به شدت کاهش پیدا کند، به همین دلیل یکی از مهم ترین کاربرد های این ورق در ساخت قطعات برای هواپیماها و می باشد.

به دلیل دارا بودن استحکام بالا در مقابل ضربه و مانند فلزات عمل کرده و تقریبا می‌توان تحمل ضربه از سوی این ورق را با ورق های از جنس آهن مقایسه نمود.

دارای دوام بسیار بالا در مقابل اشعه های یو وی uv  که از خورشید ساطع می شود و از طرفی دارای مقاومت شیمیایی بالا در صنعت ساخت و ساز مواد می باشد.

در ساخت ورق هایی از جنس فایبر گلاس از طرح های مختلف، رنگ های متفاوت استفاده گردیده و هم چنین از کیفیت سطحی بالا بر خوردار می باشد. به همین دلیل باعث شده که علاوه بر داشتن این گونه مزیت ها ورق فایبر گلاس از نظر اقتصادی قیمتی قابل توجیه و از لحاظ اقتصادی مناسب می باشد.

در ساخت مخازن نگهداری اسید، مواد شیمیایی و از ورق فایبر گلاس استفاده می شود.

ورق فایبر گلاس در طبیعت تجزیه نمی‌شود.

انواع ورق های فایبرگلاس

این محصول با نام های زیر در بازار عرضه می شود:

ورق فایبرگلاس ضخیم

ورق فایبرگلاس طرح دار

ورق فایبرگلاس رنگی

ورق فایبرگلاس شفاف

ورق فایبرگلاس مات

کاربرد های ورق فایبرگلاس

از کاربرد های ورق فایبر گلاس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده به عنوان نورگیر سالن ها، سوله ها، گل خانه ها، پوشش سقف و یا بدنه

قالب ها و قطعات صنایع هواپیمایی

قالب ها و قطعات دریایی

قالب ها و قطعات صنایع ساختمانی

به کارگیری در انواع گلخانه ها

استفاده در پارکینگ ها

تولید ساندویچ پانل

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

سقف پلی کربنات چیست؟

سقف پلی کربنات یکی از زیباترین و کارآمدترین ها برای پوشش سقف می باشد که از ورق های پلی کربنات استفاده می شود. از پوشش سقف پلی کربنات برای پوشش انواع سقف های شیروانی، سقف تراس، سقف شیبدار، سقف پارکینگ، سقف پاسیو و سقف حیاط خلوت استفاده می شود. ورق های پلی کربنات بسیار شفاف هستند و نور را به میزان زیادی از خود عبور می دهند. پوشش پلی کربنات حتی تا بعد از سال ها سالم می ماند و از دوام بالایی برخوردار می باشد.

ورق های پلی کربنات به دلیل داشتن تنوع زیاد و در اندازه های گوناگون کاربرد گسترده ای را در صنعت ساختمان به خصوص مصالحی که برای ایجاد نورگیر از آنها استفاده می شود، فراهم نموده است. ورق های چند جداره پلی کربنات به دلیل ساختار خاص خود به انتخاب اول در ساختارهای انتقال نور همراه با بهینه سازی مصرف انرژی تبدیل گردیده اند. این محصول با توجه به اینکه در رنگ های متنوع و ضخامت های مختلف تولید می شوند، نیازهای مشتریان به طیف های رنگی مختلف و نیز شرایط متنوع پروژه های مشتریان با توجه به تنوع بارگذاری را تامین می نمایند.

خواص شیمیایی ورق های پلی کربنات

در درجه حرارت اتاق، و در مقابل اسیدهای آلی و معدنی، روغن ها و محلول نمک های خنثی، هیدروکربن های آلیفاتیک و الکل ها از مقاومت بالایی برخودار می باشند.

مقاومت شیمیایی این ورق ها در مقابل بسیاری از مواد پاک کننده درزگیرها و چسب‌های موجود در بازار با توجه به نتایج آزمایش های متعدد محرز گردیده است. مقاومت ضربه‌ای ورق های پلی کربنات ۲۵۰ برابر شیشه هم ضخامت با آن می‌باشد.

ضعف این ورق ها در برابر نور خورشید با استفاده از یک لایه پوشش مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش به ضخامت ۶۰ الی ۸۰ میکرون برطرف شده است تا آنجائیکه از این ورق ها به عنوان نورگیر برای مصارف مختلف در فضای آزاد در مقابل نور مستقیم خورشید بدون هیچ مانعی می توان نام برد.

این ورق ها در دو نوع مختلف تخت (Flat) و چند جداره (Hollow) تولید می گردند.

ابعاد استاندارد ورق های پلی کربنات تخت ۳۰۵۰*۲۰۵۰ میلیمتر و ضخامت ۲ الی ۱۲ میلیمتر قابل سفارش می باشد.

ضخامت ورق های دو جداره پلی کربنات ۱۶ و ۲۰ میلیمتر در ابعاد ۶۰۰۰* ۲۱۰۰ میلیمتر به صورت استاندارد موجود می باشد.

مزایای پوشش سقف پلی کربنات

پوشش سقف با پلی کربنات سبک می باشد و ضخامت زیادی ندارد.

مانع از انتقال حرارت و صوت به داخل ساختمان می گردد.

سرعت نصب پوشش پلی کربنات بالا است از لحاظ نصب بسیار آسان می باشد.

در صورت پوشش سقف با پلی کربنات، در مصرف برق و گاز در ساختمان صرفه جویی می گردد، زیرا نور محیط حفظ می شود و حرارت را نیز انتقال نمی دهد، این مسئله در سرمایش و گرمایش مناسب ساختمان ها نقش بسیار مهمی دارد.

پلی کربنات به آسانی تغییر شکل داده و در نتیجه آنرا می توان با توجه به شکل سقف، فرم دهی نمود.

در صورت آتش سوزی، پلی کربنات مقاومت بالایی در مقابل آتش از خود نشان می دهد.

طریقه نصب پلی کربنات به گونه ای می باشد که به خم کاری، سکوریت کردن و لمینت کاری نیازی ندارد.

ورق های پلی کربنات در برابر نور خورشید، دچار رنگ پریدگی، زردشدگی و پوسیدگی نمی شوند.

با توجه به شرایط جغرافیایی ایران و تابش نور شدید خورشید در بسیاری از نقاط کشور، پلی کربنات مقاوم خواهد بود و در اثر تابش نور شدید خورشید خراب نمی گردد.

حمل و نقل و جابجایی ورقه های پلی کربنات، مانند شیشه و چوب دشوار نمی باشد و با هزینه کمتری انجام می شود.

رنگ بندی ورق های پلی کربنات از تنوع بالایی برخوردار است و استفاده از آن زیبایی ظاهری ساختمان را افزایش می دهد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

زیپ پانل چیست؟

زیپ پانل چیست؟

پوشش سقف زیپ پانل یک پوشش سقف یکپارچه‌ای می باشد که به دلیل قابلیت انعطاف پذیری فوق‌العاده و بر اساس نیاز معماران امروزی در انواع شکل و رنگ متعدد قابل اجرا خواهد بود

این نیاز بشر می باشد که در زمینه فراوانی و تنوع در مسکن چه از لحاظ زیبایی، امنیت، استحکام، هزینه و ایجاد کارهای سریع و سبک منجر به اختراعات قابل توجهی در صنعت ساختمان‌سازی شده است. روند تولید سازه‌های پیشرفته هر روز در حال افزایش و پیشرفت است. از طرفی مهندسین و معماران نیز هر چه بیشتر در تلاش‌اند تا سازه‌هایی زیباتر، متنوع‌تر و ایمن‌تری را در اختیار صاحبان کار قرار دهند.

درواقع زیپ پانل یکی از همان اختراعات سریع و سبک روز می باشد که روند تولید موادی را در پی دارد که علاوه بر کاهش هزینه ‌های اضافی به‌عنوان عایقی مناسب عمل کرده و از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌نماید. از طرفی ظاهری زیباتری نسبت به سازه های پیشین دارد.

ویژگی های زیپ پانل

مقاومت بالا در برابر زلزله

انعطاف پذیری فوق العاده

عایق رطوبتی، صوتی و گرمایی خوب

وزن سبک و جابجایی آسان

تنوع در شکل، رنگ و اندازه

مقاومت در برابر خوردگی، سایش و خوردگی

عمر مفید بالا در مقایسه با سایر مصالح سنتی و سازه ها

کاهش هزینه های ساخت و ساز

صرفه جویی از انرژی ( تعدیل انرژی)

کاربرد های زیپ پانل

با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که این محصول دارد مانند تنوع در اشکال و اندازه آنها، می توانند در مکان ها مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. به دلیل ویژگی عایق حرارتی و صوتی زیپ پنل، به عنوان پوشش سقف بیمارستان ها، فرودگاه ها، سالن های ورزشی و مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل مقاومت بالای زیپ پانل در برابر حرارت و نشت آب، امروزه در معماری سبز نیز از آن استفاده می شود. با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی در حال تغییر بوده و سطح آلودگی هوا افزایش یافته است، امروزه معماری سبز می کوشد تا با ایجاد فضای سبز در پشت بام خانه ها و ساختمان ها، با آلودگی هوا مقابله کند. از این رو استفاده از زیپ پنل به عنوان عایق رطوبتی در چنین ساختمان هایی می تواند بسیار مناسب باشد. در این مورد، زیپ پنل به عنوان یک زیر لایه در زیر فضای سبز عمل کرده و علاوه بر ایمنی در برابر رطوبت و نفوذ آب، باعث زیبایی ظاهر ساختمان می شود.

مزایای سقف زیپ پانل

دارای سازه ای یکپارچه می باشد.

در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاوم می باشد.

عایق در برابر صوت، حرارت، رطوبت و می باشد.

ایمنی بالای کار و سبک بودن وزن سازه با به کار بردن زیپ پنل ها.

کاهش هزینه ها و صرفه جویی در انرژی با استفاده از زیپ پنل ها.

دارای انعطاف پذیری بالا بوده و می تواند دهانه های بزرگ با شکل های منحنی مختلف را پوشش دهد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

آردواز چیست و انواع آن کدامند؟

آردواز مخلوطی از سیمان، آزبست، الیاف معدنی (پنبه نسوز)، الیاف مصنوعی و مواد شیمیایی با آب می باشد و همچنین نوعی از مصالح ساختمانی است که جهت زیبایی برای پوشش سقف یا محافظت از نمای ساختمان استفاده می شود.

مشخصات فنی آردواز

اردواز در هنگام تولید تحت فشار ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع قرار گرفته و کاملا فشرده و متراکم می گردد و در ابعاد ۳۰ * ۶۰ سانتیمتر برش خورده و در بسته بندی های ۱۰ و ۱۷ تایی برای مصرف در اختیار مشتریان قرار گرفته و برش و سوراخ های مربوطه توسط دستگاه های دقیق و مدرن در کارخانه صورت می گیرد تا این محصول برای نصب آماده باشد. اردواز به صورت ورقه هایی می باشد که به دو شکل  طرح ساده و هلالی تولید و به صورت پله ای و با شیب های متفاوت آنها را نصب می کنند.

مزایای ورق آردواز

به دلیل اینکه اردواز تحت فشار بالا تولید می گردد، مقاومت و دوام آن بسیار  بیشتر از ورق صاف معمولی بوده و خواصی مشابه سنگ طبیعی دارد. آردواز سبک، غیرقابل نفوذ پوششی بسیار مناسب می باشد که به ساختمان نمای فوق‌العاده زیبا و کلاسیک می‌دهد. این محصول به صورت آماده بوده و مدت زمان نصب آن بسیار کوتاه می باشد. صفحه های اردواز به صورت از پیش رنگ شده نمی باشد و قابلیت رنگ آمیزی دارد و ظاهر آن تدائی کننده رنگ بتن می باشد.

کاربرد های آردواز در صنعت ساختمان

ورقه های اردواز موجب محافظت هر چه بیشتر از بام ساختمان شما در برابر بارش های سنگین برف، باران و تگرگ و آلودگی های شیمیایی، تغییرات شدید دمایی و خوردگی ها می گردد. ضمن اینکه این ورقه ها زیبایی نمای ساختمان شما را چند برابر می کنند و در واقع این ورقه ها برای پوشش بام سازه ی شما یک انتخاب چند منظوره با مزایای بسیار زیاد می باشند. کاربرد اردواز فقط به پوشش سقف شیب دار خانه ها ختم نمی شود، این ورقه ها در زیبا و بادوام سازی آلاچیق ها، اتاقک‌های کلبه‌ای، سردر ورودی مجتمع ها و پارکینگ ها، فضاهای استراحتگاهی در جنگل ها و بسیار کاربرد دارند.

انواع آردواز

به طور کلی اردواز را به دو دسته سیمانی و فلزی تقسیم بندی می کنند که در ادامه به ویژگی های آنها اشاره می کنیم:

۱- آردواز سیمانی

شکل ورق های این محصول مانند پله می باشد.

با شیب های قابل تنظیم در نمای اصلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

در سقف ساختمان ویلایی و آپارتمانی، بالای پنجره ها، پوشش آلاچیق، اتاق های کلبه‌ای، سردرب ورودی و نیز کاربرد دارد.

۲- آردواز فلزی

اردواز فلزی بعداز اردواز سیمانی به بازار عرضه گردید.

در همان ورود اولیه بسیاری از مشتریان و علاقه مندان به زیبایی سقف را به سمت خود کشاند.

اردواز فلزی در ظاهر و در جنس استفاده شده با آردواز سیمانی تفاوت بالایی دارد.

محاسن آردواز فلزی نسبت به آردواز سیمانی:

طول عمر بالاتر

رنگ بندی متنوع

غیرقابل شکستن و حتی ترک خوردن

 می توان در نصب آردواز از پشم شیشه و فوم برای عایق بندی سرما و گرما به داخل استفاده نمود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

نکات مهم خرید پکیج که باید بدانید

پکیج های دیواری و زمینی از جمله وسایل گرمایشی هستند که این روزها در خانه و فضاهای مختلف زندگی از آن ها استفاده می شود. پکیج ها دارای انواع مختلفی می باشند و در برندهای متفاوتی تولید می شوند؛ در بهترین حالت خوب است هنگام خرید پکیج به نکات مهمی توجه داشته باشید تا بتوانید انتخاب خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید

نکات مهم خرید پکیج

برای آنکه هنگام خرید پکیج دیواری و زمینی، دچار اشتباه نشده و بعدها به مشکل برنخورید، لازم است ابتدا به فاکتورهای مهمی توجه فرمایید. مسلما اگر نتوانید پکیج متناسبی را برای خانه و یا هر فضایی که قصد استفاده از این وسیله را دارید، خریداری نمایید، قطعا با عملکرد مناسبی از پکیج دیواری و یا زمینی مورد نیاز خود رو به رو نخواهید شد.

متراژ فضا را حتما در نظر بگیرید

اولین نکته ای که در خرید پکیج دیواری و زمینی باید به آن توجه کنید، ابعاد و متراژ فضاست. بنابراین لازم است تا در ابتدا، از متراژ ساختمان به طور دقیق اطلاع یابید چرا که برای هر ساختمان با هر متراژی، پکیجی با توان متفاوتی لازم است. مثلا یک ساختمان با زیر بنای 150 متر مربع، نیازمند پکیجی با توان 26 کیلووات می باشد و هرچه متراژ ساختمان بالاتر می رود، می بایست به سراغ پکیج های با توان بالاتر بروید.

همچنین لازم است طبقات بالا و حتی میزان ارتفاع ساختمان از سطح دریا را در نظر بگیرید. همان طور که می دانید چگالی هوای هر منطقه جغرافیایی با دیگری متفاوت است. هرچه ارتفاع از سطح دریا بیشتر و چگالی هوا کمتر باشد، گرمایش بیشتری مورد نیاز است.

نوع دودکش خانه چیست؟

یکی دیگر از نکات مهم خرید پکیج که باید مد نظر قرار دهید، دودکش دستگاه می باشد. طول دودکش ها و نوع نصب آن ها در ساختمان ها می تواند در انتخاب و خرید نوع پکیج مورد نیاز بسیار تاثیرگذار باشد. مثلا اگر طول افقی لوله دودکش کمتر از یک متر باشد، پکیج بدون فن، انتخاب مناسب تری نسبت به سایرین خواهد بود.

نوع مبدل حرارتی پکیج

برای انتخاب یک پکیج مناسب، لازم است تا نوع مبدل حرارتی آن را مشخص نمایید چرا که این نیز یکی از نکات مهم خرید پکیج دیواری و زمینی می باشد. به عنوان مثال در خانه هایی که گرمایش آن ها از کف و یا از طریق فن کویل است، شما لازم است از پکیج های متفاوتی انتخاب و استفاده نمایید. 

میزان آب گرم مصرفی ساختمان را تعیین کنید

برای خرید پکیج دیواری و زمینی باید به میزان آب گرم مصرفی مورد نیاز ساختمان نیز توجه فرمایید. به عنوان مثال اگر میزان آب گرم مصرفی خانه شما بالاست (خصوصا در ویلاها و یا واحدهایی که دارای چند حمام می باشند)، پکیج های بدون مخزن به کارتان نخواهد آمد، و لزوما باید از پکیج های زمینی دارای مخزن ذخیره آبگرم استفاده نمایید.

به چه میزان ظرفیت حرارتی نیاز دارید؟

اگر نیاز شما به ظرفیت حرارتی بالاست، می بایست به سراغ پکیج های مخزن داری که دوام زیادی دارند و نسبت به موتورخانه های رایج گاز کمتری مصرف می کنند، بروید. به همین دلیل است که توجه به میزان ظرفیت حرارتی مورد نیاز، از دیگر نکات مهم خرید پکیج دیواری و زمینی محسوب می شود، چرا که برخی از پکیج ها، نمی توانند نیازهای شما را به طور کامل مرتفع سازند.

پکیج هایی با خطای نمایی

برخی از پکیج ها به سیستم های عیب یاب اتوماتیک با کد مجهز هستند و می توانند در سریع ترین زمان ممکن عیب سیستم گرمایشی را تشخیص دهند. این پکیج ها کد خطا را روی مانیتور پکیج نشان می دهند که در این صورت کاربر می تواند به محض رویت کد، به دفترچه راهنما مراجعه کرده و متوجه عیب موجود در سیستم شود. اگر می خواهید به سرعت عیب پکیج را تشخیص دهید، پکیج هایی با خطای نمایی را خریداری نمایید.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

دلایل و عوامل سوراخ شدن و خوردگی آبگرمکن های برقی مخزن دار

در یک آبگرمکن، اجزایی که ممکن است خورده یا زنگ زده شوند کدامند؟

میتوان گفت در آبگرمکن ها به علت تماس همیشگی آب با مخزن، بیشترین احتمال خوردگی هم در همین بخش دیده می‌شود. ولی به طور کلی در هر قطعه یا ساختاری که با آب در تماس مستقیم باشد احتمال خوردگی افزایش می‌یابد.

برای مثال در بعضی از آبگرمکن ها که  به کیفیت ساخت مخزن و نصب اتصالات کم توجهی می شود، شاهد زنگ زدگی لوله و اتصالات هستیم. این اتفاق خصوصا در قسمت ورودی و خروجی لوله های آب بسیار شایع است.

انواع پوشش های مخزن آبگرمکن :

پوشش های فلزی:

حفاظت کاتدی:

دسته ای که در برابر خوردگی مقاوم هستند یا نسبت به فلز محافظت شونده در موقعیت کاتد قرار دارند باعنوان پوشش های نجیب یا کاتدی شناخته میشوند. پوشش هایی همچون مس، نیکل، کرم که دارای پتانسیل خوردگی مثبت نسبت به فولاد میباشند به پوششها کاتدی معروفند. پوششها کاتدی در مقایسه با پوششها آندی چون در شرایط خاص باعث تشدید خوردگی میشوند بطور وسیع مورد استفاده قرار نمی گیرند. یکی دیگر از پوشش ها ی رایج پوشش روی میباشد اگر ورق فولادی را با فلز «روی» پوشش دهند، ورق گالوانیزه ایجاد می‌شود میزان مقاومت ورق گالوانیزه متناسب با ضخامت آن است.گالوانیزه با روش حرارتی برای فلزاتی که به صورت مداوم در معرض مواد خورنده مثل اسید هستند، کاربردی ندارد. همچنین محیط های دریایی و آب شور هم به علت بالا بودن رسانایی الکتریکی آب، عمر  گالوانیزه  را کوتاه میکنند.  از فولاد ضدزنگ یا Stainless steel   برای این مشکل به عنوان جایگزین بهتر استفاده می‌شود.

خوردگی گالوانیکی:                                             

هر گاه دو فلز غیر هم جنس در یک الکترولیت تشکیل یک پیل خوردگی دهند، خوردگی گالوانیکی حاصل می‌شود. علت ایجاد این نوع خوردگی در بین فلزات را می‌توان به اختلاف پتانسیل الکتروشیمیایی آن‌ها نسبت داد. پتانسیل دو فلز در الکترولیت ‌های مختلف نسبت به یکدیگر متفاوت است. سرعت خوردگی به نسبت سطح کاتد/آند بستگی داشته و هر چه سطح کاتد بزرگ‌تر از آند باشد، سرعت خوردگی و از بین رفتن آند بیشتر است. مثال پوشش دادن فولاد با لایه‌ای از قلع میتواند ایجاد خوردگی کند اگر خراش یا شکافی در سطح خارجی قطعهٔ فولادی قلع اندود شده ایجاد شود، به‌طوری‌که فولاد به هوای محیط ارتباط پیدا کند، خوردگی در فولاد به وجود آمده و قلع سالم باقی می‌ماند. اما درصورت عدم حضور اکسیژن هوا، قلع نسبت به فولاد آند را تشکیل می‌دهد و در این حالت قلع مادهٔ پوششی مناسبی برای فلزات از جمله ظروف غذایی و آشامیدنی فولادی (آهنی) خواهد بود. پس در نتیجه اکسیژن نقش مهمی در در خوردگی گالوانیکی دارد.

خوردگی شیاری

گونه‌ای از خوردگی‌ست که واکنش آندی آن درون شیاری در سطح که تماس چندانی با بیرون ندارد رخ می‌دهد. شیار می‌تواند جای وصل‌شدن دو قطعه مانند پیچ یا واشر، درز و هرگونه جایی که الکترولیت بتواند در آن راکد بماند است.

پوشش های تیتانیومی:

یکی از انواع پوشش و عایق های فلزی که بعضی از  تولید کنندگان  معتبر  برای پوشش مخزن آبگرمکن استفاده میکنند، پوشش تیتانیوم است. این پوشش فوق العاده مقاوم و قدرتمند‌ است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این فلز میتوان مقاومت در برابر خوردگی و داشتن بالاترین نسبت مقاومت به چگالی در برابر دیگر عناصر فلزی را نام برد.

ورق فولاد ضد زنگ

از بهترین و مقاوم ترین مخزن های فلزی میتوان فولاد ضد زنگ ((Stainless Steel را نام برد. اما  بدلیل قیمت تمام شده بالا   معمولا تولید کنندگان از آن استفاده نمی کنند.

پوشش‌های معدنی

دسته ای دیگر از پوشش ها محافظ خوردگی از مواد معدنی تشکیل شده اند. این مواد شامل اکسیدهای فلزی، نمکهای فلزی، چینی، شیشه، سرامیک . . . میباشند

پوشش های سرامیکی به شکل لعاب در تأسیسات آب گرم، خـصوصاً درون مخـازن بیـشتر مورد استفاده قرار میگیرند. لعاب های شیشه ای  و لعابهای سرامیک  روکشهای از جنس شیشه-سرامیک میباشند که در پاره ای موارد برای حفاظت فلزات از آنها استفاده میگردد. این پوششها بصورت مذاب بر روی سطوح فلزی کشیده میشوند. برای اعمال این پوشش ها ابتدا سطح فلز کاملاً تمیزکاری شده پودر شیشه یا سرامیک کاملاً برروی آن اندود میگردد، سپس در کوره بصورت یک  پوشش بسیار سخت برسطح فلز ایجاد مینماید. محیط های مختلف بکار میروند. یکی از موارد کاربرد عمومی آنها در آبگرمکن های منازل است. لازم به ذکر است دوام

این نوع پوشش بستگی به خلوص،  کیفیت مواد و اجرای آن دارد و در این مرحله نیز اهمیت دوام مخازن برای سازنده تعیین

کننده کیفیت آن می باشد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

سیستم سرمایشی

تعریف سیستم سرمایشی:

سیستم سرمایشی چیست و چه کاربردی دارد؟ سیستم سرمایشی به نوعی از سیستم‌ها گفته می‌شود که جهت سرد نمودن یک محیط استفاده می‌شود. انواع مختلفی از این سیستم ها وجود دارند برای مثال میتوان: کولرهای آبی، کولرهای گازی، فن کوئل ها، چیلرها و را نام برد

از دیدگاه انرژی مصرفی می توان سیستم های تهویه مطبوع را در زمینه ی سرمایش به دو دسته ی کلی تقسیم بندی کرد:

تمام برقی مانند چیلر های تراکمی، اسپلیت کانالی، وی آر اف VRF

ترکیبی از گاز و برق همانند چیلرهای جذبی و جی اچ پی GHP یا پمپ حرارتی گازی

از دیدگاه طرز خنک سازی کندانسور میتوان سیستم های تهویه مطبوع را به دو سیستم تقسیم کرد:

آب خنک همانند چیلرهای جذبی یا تراکمی آب خنک که نیاز به برج خنک کننده دارند

سیستم هواخنک مانند چیلر تراکمی هوا خنک، اسپلیت، اسپلیت کانالی، وی آر اف VRF و جی اچ پی GHP یا پمپ حرارتی گازی

از نظر سیال انتقال حرارت می توان دو دسته ی زیر را در نظر گرفت:

سیستم های آبی که در آن سیال انتقال حرارت آب است و توسط چیلر یا بویلر و دیگ تولید می شود و با استفاده از پمپ ها به واحد های توزیع هدایت می شود

سیستم های با مایع مبرد که در قسمت اواپراتور هوا را  سرد می کنند و با استفاده از سیال هوا دما، رطوبت، کیفیت و فشار طرح داخل را تنظیم می کنند. مثال بارز این نمونه سیستم های وی آر اف، اسپلیت کانالی و اسپلیت دیواری هستند. توجه داشته باشید که در اغلب مواقع از سیستم های ترکیبی استفاده می شود.

از نظر نوع انتقال سیال انتقال حرارت می توان

با استفاده از لوله های گالوانیزه یا چند لایه آب را و یا با استفاده از لوله های مسی مبرد را انتقال داد.

به وسیله ی کانال های هوا و با استفاده از ایرواشر، هوارسان یا کولر آبی هوا را انتقال داد

انواع سیستم های سرمایشی

کولر آبی:کولر آبی نوعی کولر است که با تبخیر آب، هوا را خنک می‌کند. کولرهای آبی با فرایند سرمایش تبخیری کار می‌کنند.

سرمایش تبخیری فرایندی است که در آن پدیدهٔ تبخیر به عنوان یک جاذب گرماییِ طبیعی استفاده می‌شود. در این فرایند، گرمای محسوس هوا جذب شده و به عنوان گرمای نهانِ لازم برای تبخیر آب استفاده می‌شود. مقدار گرمای محسوس جذب‌شده هم به مقدار آبی که تبخیر می‌شود بستگی دارد.

کولرهای آبی نوعی از کولرها هست که برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک استفاده می‌گردد زیرا کولر آبی با ایجاد رطوبت مانع از خشک شدن هوا و ترک خوردن وسایل چوبی و ایجاد الکتریسته ساکن در این مناطق می‌گردد و همچنین به لطافت هوا نیز کمک می‌کند.

کولر گازی:کولر گازی را ویلیس کریر در سال ۱۹۰۲ میلادی اختراع کرد.

کولر گازی نوعی دستگاه تهویه است که به کمک سیکل تبرید تراکمی، گرما را از اتاق گرفته و آن را در خارج اتاق دفع می‌کند. در بعضی دستگاه‌ها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و می‌توان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی به انگلیسی: (Heat Pump) کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد.

به طور کلی کولر گازی وظیفه جذب هوای گرم داخل  و تولید هوای خنک و مطبوع از طریق فرایند تبخیر مایع مبرّد به گاز در اواپراتور کولر را دارا می باشد .

هر دستگاه کولر گازی از چهار جزء اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط یا لوله مویی تشکیل می‌شود.

در کولر گازی از گازهای مخصوص تبرید از جمله R-22 یا R-134a یا R-404 و استفاده می‌شود. بعضی از این گازها به شدت برای لایه ازون کره زمین مضر بوده و به همین دلیل در حال جایگزینی با گازهایی هستند که برای محیط زیست و لایه ازون مخاطرات کمتری داشته باشد.

اسپلیت:اسپلیت (Split) نوعی کولر گازی است که هوای گرم خانه را گرفته و به حالت خنک به داخل برمی گرداند این کار تا جایی اتفاق می افتد که ترموستات به دمای دلخواه برسد. کولر در واقع همانند یخچالی است که محفظه عایق ندارد. مایع مبرد مانند فرئون گرما را گرفته بخار می شود و محیط را خنک می کند. در کولرها دستگاهی که مبرد را بخار می کند همانند یخچال است. اسپلیت‌ها دو تکه (یونیت داخلی و خارجی) هستند در حالی که کولرهای گازی پنجره ای بصورت یک دستگاه کامل هستند.

فن کوئل:

نمونه ای از یک فن کوئل زمینی 1

فن کویل (به انگلیسی: Fan coil) دستگاهی جهت سرمایش و گرمایش و به‌طور کلی تهویه مطبوع در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی می‌باشد که دارای یک کویل ( رادیاتور) و فن بوده و جریان آب سرد یا گرم رادیاتور توسط فن دستگاه بصورت هوای گرم یا سرد در فضا منتشر می شود.

انواع فن کویل

امروزه فن کویل ها از نظر سلیقه ، کاربرد و محل نصب در اشکال متفاوتی ساخته می شوند که عبارتند از

سقفی توکار

سقفی روکار

زمینی روبرو زن یا بالازن

دیواری

کاستی

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

14 تفاوت اصلی چیلر جذبی و تراکمی

چیلر جذبی و تراکمی دو نوع پرکاربرد در صنعت برودت می­باشند که هر کدام خصوصیات و ویژگی­های مربوط به خود را دارند. اساسی­ترین فرق بین چیلر جذبی و تراکمی در سیال عامل و نحوه تراکم مبرد در هر یک است. برخلاف چیلر تراکمی که سیال عامل فقط مبرد است، در چیلر جذبی سیال عامل از یک مبرد و یک جاذب تشکیل شده است. مبرد چیلر جذبی، ماده­ای است که ذاتاً در دماهای پایین تمایل به حل شدن در جاذب را دارد و در دماهای بالا تبخیر شده و از آن جدا می­شود. در ادامه 14 تفاوت اصلی چیلر تراکمی و جذبی مورد بحث قرار می‌گیرد.

1-نحوه تراکم مبرد

اگر در سیستم تراکمی بخار به جای کمپرسور، یک ژنراتور و یک جذب کننده (ابزوربر) قرار دهیم، یک سیستم جذبی ساده خواهیم داشت. شکل بالا چرخه­ها و تفاوت چیلر جذبی و تراکمی را نشان می­دهد. ژنراتور، جذب کننده و پمپ، فشار مبرد تبخیر شده در اواپراتور را به فشار کندانسور می­رسانند. همانطور که بیان شد عمده تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در نحوه تبدیل مبرد مایع به بخار می­باشد که در سیستم تراکمی بخار با یک عملیات مکانیکی توسط کمپرسور اما در سیستم جذبی توسط جذب کننده و ژنراتور انجام می­شود.

2-توان مصرفی تجهیزات

در چیلر تراکمی، کمپرسور بیشترین توان مصرفی را دارد در حالیکه در چیلر جذبی، پمپی که محلول را پمپاژ می­کند این شرایط را دارد.

3-تغییر توان مصرفی

با افزایش ظرفیت تبرید در سیستم تبرید تراکمی توان کمپرسور نیز باید افزایش یابد اما در تبرید جذبی با افزایش ظرفیت تبرید، تغییر چشمگیری در پمپ نیاز نخواهد بود.

4-نوع انرژی مصرفی

چیلر جذبی بر اساس حرارت اتلافی یا اضافی موجود در محل عمل می­کند. حرارت اضافی یا تولیدی بویلر، موتور دیزل، آبگرم تولیدی آبگرمکن خورشیدی و ... می­توانند منابع انرژی ایده­آلی برای یک سیکل تبرید جذبی باشند. در صورت نبود این منابع نیز می­توان به طرق دیگر، آبگرم یا بخار مورد نیاز را تولید کرد. در چیلر تراکمی، کمپرسور فقط با جریان الکتریسیته کار می­کند.

5-هزینه برق

در چیلر جذبی پمپ مصرف کننده عمده برق می­باشد که در مقایسه با کمپرسور مصرف ناچیزی دارد. چون میزان مصرف انرژی کمپرسور چیلر تراکمی زیاد است و فقط با برق کار می­کند و با توجه به بالا بودن قیمت برق، هزینه انرژی نیز در این سیکل بالا است.

6-زیرساخت­های مورد نیاز و آلودگی صوتی

کمپرسور سیکل تراکم بخار با سرعت و صدای زیادی کار می­کند که به سبب ایجاد لرزش به یک فونداسیون مستحکم نیاز است اما در نقطه مقابل در تجهیزات سیکل جذب بخار چنین قطعات متحرکی وجود ندارد که نتیجه آن سر و صدای کم و عدم نیاز به زیرسازی ویژه است.

7-تعمیرات و نگهداری

در چیلر تراکمی، کمپرسور یک وسیله حیاتی می­باشد که به دلیل وجود قطعات متحرک با سرعت بالا نیازمند روانکاری، خنک کاری و تعویض قطعات بصورت دوره­ای است. کمپرسور بسیار سنگین و گران قیمت است و خرابی آن می­تواند به اجزای دیگر سیکل مثل شیرهای مکش و دهش آسیب رساند.

8-کنترل ظرفیت سیستم

در چیلر جذبی، امکان به صفر رساندن مصرف انرژی در حالت عدم وجود بار، موجود است در حالی که حتی با وجود فناوری­های جدید سیکل تبرید تراکمی اینگونه نیست.

9-اثر گلخانه­ای مبرد

برخی از مبردهای مورد استفاده در سیکل تبرید تراکمی (CFC) موجب تولید اثر گلخانه­ای و آسیب لایه ازون شده­اند اما مبردهای تبرید جذبی چنین اثری ندارند.

10-هزینه اولیه

اگر چه هزینه عملکرد سیکل تبرید جذبی نسبت به نوع دیگر آن پایین تر است اما هزینه­های اولیه راه اندازی آن بسیار بیشتر است.

11-سمی بودن آمونیاک

آمونیاک که به عنوان مبرد در چیلر جذبی به کار می­رود، سمی است و حتی استنشاق آن نیز می­تواند موجب مسمومیت و حتی مرگ شود. البته معمولا چیلرهای آمونیاکی مصارف صنعتی دارند اما در صورت عدم توجه می­توانند خطرناک باشند.

12-خورندگی مبرد

لیتیم بروماید و آمونیاک سبب ایجاد خوردگی در اجزای سیکل می­شوند که نتیجه آن کاهش عمر سیستم است.

13-فشار کاری پایین

فشار کاری پایین در چیلر جذبی به خصوص در سیستم لیتیم بروماید موجب شده تا آب بندی سیستم بگونه­ای تعبیه شود تا از نفوذ هوا به داخل سیستم تبرید جلوگیری کند.

14-ضریب عملکرد

ضریب عملکرد سیستم تبرید جذبی دو مرحله­ای لیتیم بروماید 1.1 است در حالی که سیستم تبرید تراکمی مورد استفاده در کاربرد تهویه مطبوع ضریب عملکردی بین 4 و 5 دارد. می­توان این گونه بیان کرد که در این مورد استفاده از چیلر جذبی هنگامی موجه است که هزینه انرژی حداقل یک چهارم چیلر تراکمی باشد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

سیستم آبگرمکن های خورشیدی

آبگرمکن های خورشیدی به طوریکه از نام آنها پیداست از طریق جذب انرژی خورشید و تابش نور بر صفحات جاذب ( کلکتور ) عمل می نمایند و راندمان گرمایشی آنها در فصول مختلف سال و بر حسب موقعیتهای جغرافیایی هر شهر متفاوت می باشد . راندمان زمانی رسیدن به گرمایشی بیشتر و سریعتر از معمول با افزایش پنل هایی بیش از ظرفیت محاسبه شده مقدور می باشد .

لذا در شهری با آب و هوای معمول شهر مشهد بطور میانگین 9 ماه از سال را می توان بطور مستقیم از این سیستم و بقیه مدت را به عنوان پیش گرم سیستم گرمایشی اعم از پکیج و موتور خانه مورد استفاده قرار داد .

این دستگاه می تواند دارای المنت برقی باشد که در مکانهایی که دارای سیستم پشتیبان نباشند مورد استفاده قرار گیرد .

در شهر مشهد می توان با استفاده از این سیستم به حداکثر دمای 85 درجه سانتی گراد و حداقل دمای 35 درجه رسید هرچه به سمت جنوب پیش رویم می توان به راندمان بالاتری دست یافت . سیستم گرمایش هر پنل و ارتباط آن با سیستم مرکزی به صورت بسته بوده و این امکان را به پنل می دهد که رسوب نگرفته و در زمستان یخ نزند .

مخزن آبگرم به گونه ای طراحی شده که آبگرم را بطور ذخیره درشبانه روز مهیا نماید و پرت حرارتی آن تا صبح روز بعد و طلوع مجدد بسیار ناچیز باشد . لوله بکار رفته در سیستم با عایق جهت جلوگیری از اتلاف انرژی، عایق بندی شده است .

دستگاه دارای 85% راندمان مفید بوده که با استفاده از این سیستم می توان هزینه های مصرف گاز گازوئیل و برق را بطور چشمگیری کاهش داد که این امر در پروژه های بزرگ ملموس تر می باشد .

بطوریکه بعد از گذشت حدود 1 الی 2 سال می توان با صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی سرمایه گذاری اولیه را مستهلک نمود . علاوه بر آن هزینه های نگهداری و تعمیرات بسیار ناچیز بوده و در حد صفر می باشد . هر دستگاه متشکل از حداقل 2 کلکتور جاذب انرژی ، سیستم پایه ، مخزن دوجداره گالوانیزه یا استیل ، منبع انبساط ، المنت برقی ، لوله های رابط به همراه تابلو برق می باشد

انواع سیستم های آبگرمکن خورشیدی

سیستم های ترموسیفون : این سیستم‌ها آب یا یک مایع انجماد ناپذیر مانند گلیکول را گرم می‌کند. بواسطه انتقال گرمای طبیعی، مایع از کلکتور به داخل مخزن ذخیره که در بالاترین سطح سیستم قرار داده شده است جاری می‌شود. هیچ پمپی در این سیستم مورد نیاز نیست. در سیستم های ترموسیفون، حرکت مایع (سیال ) و بنابراین انتقال حرارت، با افزایش درجه حرارت افزایش می‌یابد. بنابراین این سیستم‌ها در مناطقی با درجه تابش خورشیدی بالا بسیار پربازده می‌باشند.

سیستم های گردش مستقیم: در این سیستم‌ها در زمان تابش خورشید، پمپ آب را از تانک ذخیره به کلکتورها منتقل می‌کند. بازچرخانی آب در داخل تانک و کلکتور یا تخلیه شب هنگام کلکتورها در فصول سرد انها را برابر برابر یخ زدن حفاظت میکند. چون سیستم بازچرخانی آب خود نیازمند صرف انرژی است و تخلیه آب ساعات استفاده از آبگرم را کاهش می‌دهد، این سیستم ها صرفا در مناطقی که دمای یخ زدگی به ندرت اتفاق می‌افتد اسفاده می‌شوند.

سیستم های تخلیه از پایین: این سیستم‌ها در واقع سیستم‌های آبگرمکن غیر‌مستقیم هستند. آب طبیعی یا غیر طبیعی لز طریق یک چرخه بسته بازچرخانی می‌شود و گرما از طریق مایع انتقال حرارت به آب آشامیدنی منتقل می‌شود. وقتی که هیچ منبع گرمایی از طرف خورشید در دسترس نباشد، مایع کلکتور بوسیله قدرت گرانش تخلیه می‌شود تا از یخ زدگی مایع داخل کلکتور جلوگیری کند.

سیستم های آب گرمکن غیر مستقیم: در این سیستم ها، مایع حفاظت شده در برابر یخ زدگی در میان یک چرخه بسته بازچرخانی شده و گرمای آن به واسطه یک مبدل حرارت با بازدهی 80 تا 90 درصد به آب اشامیدنی منتقل می‌شود. مایعاتی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند عموما ضد یخ زدگی بوده و عبارتند از : محلول آب-اتیلن-گلیکول یا محلول آب- پروپلین-گلیکول.

سیستم های هوا : در این سیستم های غیر مستقیم، کلکتورها هوا را گرم کرده که بوسیله یک فن به مایع انتقال حرارت منتقل می‌شود. بازدهی این مبدل انتقال حرارت حدود 50 درصد می‌باشد.

  • هنگامه میرزایی