نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

مزایای بلوک هبلکس و مقایسه آن با سایر بلوک های ساختمانی

انواع بلوک سبک در حال حاضر محبوبیت زیادی در بین فعالان حیطه ساخت و ساز و یا کسانی که قصد بنا کردن یک ساختمان شخصی را دارند، به دست آورده است.

در این میان بلوک سبک هبلکس همان متریالی­ است که شما به هنگام بنا کردن ساختمان خود، برای دیوار چینی به آن نیاز دارید. جنس بلوک هبلکس ساختمانی از بتن ساده است، که طی فرآیندی خاص متخلخل می­شود.

این نوع بلوک به علت سبک بودن و مقاومت بالایی که در مقابل فشار، دما و حرارت دارد؛ مناسب­ترین گزینه برای به کار بردن در ساختمان­های مسکونی، صنعتی و تجاری می­باشد.

همچنین قابلیت برش­خوری بلوک سبک هبلکس ساختمانی، باعث سهولت در لوله ­گذاری و سیم­ کشی دیوارها شده و در نتیجه تجربه کاربری دلچسبی را به همراه دارد.

بافت بلوک سبک هبلکس به صورت متخلخل بوده و سلول­های هوایی فراوانی در آن مشاهده می­شود. همین موضوع باعث ایجاد استحکام و مقاومت بالای آن در مقابل زلزله شده ­است!

مشخصات فنی بلوک هبلکس

بلوک سبک هبلکس یا به اصطلاح ای ای سی (AAC) از موادی چون؛ پودر آلومینیوم، پور منیزیم، آهک میکرونیزه، سیلیس و سیمان سفید ساخته می­شود. ابعاد بلوک­های سبک هبلکس به طور معمول ۶۰۰*۲۵۰*۷۵ می­باشد. ناگفته نماند که بلوک­ سبک هبلکس ساختمانی قابلیت سفارشی سازی نیز دارد و بر طبق مطالبات مشتری و اندازه و ابعاد سازه مورد نظر برش داده می­شود.

وزن یک متر مربع از بلوک هبلکس ۵۵۰ الی ۶۰۰ کیلوگرم می­باشد، که این مقدار یک سوم وزن یک متر مربع آجر فشاری است. همچنین حجم یک بلوک هبلکس به ضخامت ۱۰ سانتی متر برابر با حجم ۲۰ عدد آجر فشاری می­ باشد.

وجود آهک در بافت بلوک هبلکس موجب بالا رفتن مقاومت آن در مقابل صوت و حرارت شده ­است. آلومینیوم نیز نقش متخلخل کننده و ایجاد کننده سلول­های هوایی را در این نوع بلوک سبک بر عهده دارد.

همچنین وجود سیلیس در ترکیب بلوک سبک هبلکس ساختمانی، خاصیت غیر قابل اشتغال بودن را به امتیازات این بلوک­های منحصر به فرد اضافه کرده­است.

مزایای بلوک سبک هبلکس

بلوک سبک هبلکس ویژگی­های زیادی دارد که آن را به پرکاربردترین، مطلوب­ترین و مورد پسندترین مصالح برای دیوار چینی سازه تبدیل کرده­است. بارزترین امتیازاتی که بلوک هبلکس نسبت به دیگر مصالح ساختمان­سازی دارد عبارتند از:

وزن کم؛

این ویژگی در بلوک­ سبک هبلکس باعث کاهش بارهای وارده به سازه شده و در نتیجه حجم سازه را به میزان چشمگیری کم می­کند. همین امتیاز خود باعث ایجاد مقاومت ساختمان در مقابل زلزله می­شود.

سبک بودن بلوک هبلکس باعث راحت در اجرا، سهولت در حمل و نقل و کاهش قابل توجه هزینه­های ساخت و ساز شده­است.

عایق دما و حرارت؛

بلوک سبک هبلکس به خاطر ترکیبات خود و بافت متخلخلی که دارد، به شدت در مقابل دما و حرارت مقاوم است. این موضوع باعث صرفه­جویی در انرژی شده و به پایداری محیط زیست کمک می­کند.

مقاوت در مقابل زلزله، یخ زدگی و آتش گرفتگی؛

بلوک سبک هبلکس در مقابل یخ زدگی و آتش گرفتگی مقاوم است. این ویژگی اهمیت زیادی در بحث ایمنی در ساختمان سازی دارد.

همچنین سبک بودن این نوع از بلوک­ها و نحوه اجرای آن باعث به وجود آمدن نوعی از مقاومت در مقابل زلزله و خرابی شده ­است.

سرعت در اجرا؛

به دلیل وزن پایین بلوک سبک هبلکس، دیوار چینی توسط آن با سرعت بالایی انجام می­گیرد. همین موضوع خود فواید زیادی را به همراه دارد. چرا که هر چه ساخت و ساز یک ینا زودتر تمام شود، هزینه­­های کمتری نیز برای نیروی کار، ملات و مواردی از این دست صرف می­شود.

حمل و نقل آسان ؛

بلوک سبک هبلکس باز هم به خاطر وزن کمی که دارد و سهولت در چینش و جا به جایی، به راحتی قابل انتقال به هر نقطه­ای می­باشد.

 

 

  • ۰۰/۰۹/۰۷
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی