نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

صفر تا صد آهن کشی نمای ساختمان

نمای ساختمان مهمترین بخش یک ساختمان به شمار می ‌رود. برخلاف تصور اغلب مردم نمای ساختمان صرفا جهت زیبایی بصری صورت نمی‌ پذیرد و این ‌کار دلایل مهم دیگری همچون جلوگیری از تاثیر رطوبت بر بخش ‌های داخلی ساختمان را دارد. نمای ساختمان اگر به درستی زیرسازی نشود، احتمال تخریب دارد و در صورت تخریب شدن ضمن ایجاد ظاهر نا زیبا، باعث می ‌شود که باران و رطوبت به قسمت ‌های زیرین سازه نفوذ کرده و آن را فرسوده کند.

اصول آهن کشی نمای ساختمان

آهن کشی نمای ساختمان با عناوینی همچون نبشی کشی و شاسی کشی نما در صنعت ساختمان‌ سازی نیز معروف است. طی عملیات آهن کشی نمای ساختمان، مهندس معمار یک طراحی را برای نمای ساختمان در نظر می‌ گیرد که با توجه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه ساختمان سازی طرح‌ های متنوعی و متریال‌ های مختلفی را می ‌توان برای اجرای زیرسازی نما استفاده کرد. طرح‌ های منحنی و با جزئیات زیاد در نما نتیجه طراحی خوب و اصولی در آن است. پس از ایجاد طرح، عملیات آهن کشی نمای ساختمان یا همان شاسی کشی اجرا می ‌شود که این بخش باید اصولی و طبق استاندارد های روز دنیا انجام گردد تا از ریزش و یا تخریب آن حتی به هنگام زلزله اجتناب شود.

دلایل آهن کشی نمای ساختمان

آهن کشی نمای ساختمان مانند نبشی کشی ساختمان از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. دلایل زیادی پشت این امر وجود دارد که به چند دلیل مهم در اینجا اشاره می ‌کنیم. آهن کشی نمای ساختمان به مهندسان کمک می‌ کند بدون هیچ محدودیتی هر طرح و شکلی که بخواهند در نمای ساختمان ایجاد کنند و با این کار زیبایی ظاهری و ارزش مادی آن را افزایش دهند. نبشی کشی نمای ساختمان باعث استحکام نما و عدم تخریب و افتادن سنگ و آجرها به مرور زمان می ‌شود. شاسی کشی نمای ساختمان باعث افزایش مقاومت ساختمان به رطوبت و شرایط جوی می ‌شود و با اینکار جلوی فرسوده شدن ساختمان را می‌ گیرد. به عبارت دیگر نمای ساختمان اولین سد دفاعی در برابر رطوبت و حرارت است. زیرسازی نمای ساختمان اگر اصولی و درست انجام شود، حتی در برابر زلزله هم مقاومت نشان می ‌دهد. آهن کشی نمای ساختمان جلوی خطرات احتمالی ریزش نما بر سر عابران پیاده را می ‌گیرد.

مراحل اجرای نمای ساختمان

بعد از سفت زنی و اتمام کارهای ساختمان‌ سازی معمولا کار اجرای نمای ساختمان شروع می شود که خود به طور کل در سه مرحله کلی انجام پذیر است.

طراحی نمای ساختمان

زیرسازی یا نبشی کشی نمای ساختمان (آهن کشی)

اجرای نمای ساختمان

مهندسین معمار بیشترین تمرکز خود را بر روی مرحله دوم یعنی مرحله آهن کشی نمای ساختمان قرار می‌ دهند زیرا این مرحله بخش زیرسازی را شکل می ‌دهد و نمای ساختمان در نهایت بر روی آن اجرا می‌ شود. بنابراین هیچگونه خطایی در مرحله شاسی کشی نمای ساختمان جایز نیست، زیرا باعث کج و معوج شدن نما و ریزش آن می‌ شود. ضمن اینکه اجرای یک زیرسازی خوب و بی ‌نقص، نمای ساختمان را از رطوبت و زلزله در امان نگاه می‌ دارد.

اصول نبشی کشی (شاسی کشی) نما

آهن کشی نمای ساختمان باید دقیق و اصولی و طبق برنامه از پیش طراحی شده انجام بگیرد. بنابراین طبق اصول و استاندارد های جهانی، برای آهن کشی نمای ساختمان از اصول زیر برای اجرای آن استفاده می ‌شود.

انتخاب پروفیل مناسب

پروفیل مورد نیاز اجرای نمای ساختمان برای همه انواع ساختمان‌ ها یکسان نیست و بایستی هر پروفیل بسته به نوع متریال استفاده شده برای نما انتخاب شود‌. انتخاب پروفیل توسط مهندس معمار یا فرد واحد شرایط می‌ بایست انتخاب گردد.

تهیه نقشه شاسی کشی نمای ساختمان

در این مرحله و بعد از انتخاب پروفیل نوبت به تهیه نقشه آهن کشی نمای ساختمان می ‌رسد که باید با دقت خاصی طراحی شود. در مرحله تهیه نقشه، همه قسمت ‌های نمای ساختمان با دقت بررسی می‌ شود. برای ایجاد هر گونه منحنی یا اشکال مختلف در نمای ساختمان، زیرسازهای آن در نقشه بایستی مشخص شود. همچنین محل اتصالات و محل جوش‌ در نقشه برای دقت بیشتر معین می ‌گردد. معمولا برای ایجاد منحنی در نمای ساختمان از پروفیل ‌های آهنی برای شاسی کشی آن بهره می ‌گیرند.

 

  • ۰۰/۰۸/۱۲
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی