نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

مراحل اجرای فونداسیون و انواع آن

فونداسیون چیست؟
اولین بخش ساختمان که بارهای مرده و زنده به آن وارد شده و سپس آنها را به زمین منتقل می کند، فونداسیون نام دارد. با این تعریف می توان به اهمیت نقش این عضو سازه ای در ساختمان پی برد چرا که اگر ساختمانی دارای فونداسیون نباشد یا فونداسیون آن به صورت اصولی و علمی طراحی و اجرا نشده باشد، هر قدر هم که ظاهر خوبی داشته باشد و مصالح خوب در آن استفاده شده باشد، ساکنان آن در امان نیستند! در گذشته اغلب ساختمانها، فونداسیونی به معنای امروزی نداشتند. اکثر ساختمانها یک طبقه بودند و دیوارهای باربر وظیفه انتقال بار از سقف به زمین را بر عهده داشتند. دیوارهای باربر مستقیما روی زمین با شفته آهک اجرا میشدند.

با پیشرفت علم مهندسیِ خاک و پی و مهندسی سازه، فونداسیون ها به شکل امروزی که ترکیبی از میلگرد و بتن (بتن مسلح) هستند درآمدند. البته مطمئنا افزایش ارتفاع ساختمانها در عصر حاضر که برگرفته از نیاز انسان به استفاده از ارتفاع و زیربنای بیشتر بوده، در تغییر شکل و تغییر مصالح مورد استفاده در فونداسیونها بدون تاثیر نبوده است.

معرفی انواع فونداسیون

با توجه به بارهای وارده به فنداسیون ونیز تیپ خاک زیر فونداسیون که از طریق آزمایشات خاک مشخص می شود، انواع فونداسیون ها طراحی می شود. ولی عموما فونداسیونها در ساخت و ساز شهری (ساختمانهای مسکونی) یکی از انواع نواری، رادیه(گسترده) و یا تکی میباشد.در ادامه به شرح هرکدام از این موارد میپردازیم:

1) فونداسیون نواری:

در این نوع فونداسیون که در اغلب ساختمانها نیز اجرا می شود، ستونها توسط نوارهایی با عرض و عمق مشخص شده طبق نقشه های مصوب، به یکدیگر متصل می شوند. این نوارها باعث می شوند، بارهای وارده از طرف ساختمان به طور یکنواخت به زمین منتقل شوند. 

2) فونداسیون رادیه:

 در صورتیکه بار وارده به زمین زیاد باشد یا با توجه به تیپ خاک زیر پی، برای جلوگیری از زیاد شدن عمق فنداسیون، تمام سطح اشغال ساختمان را به عنوان فونداسیون، آرماتوربندی و بتن ریزی می کنند.

3) فنداسیون های تکی:

این نوع فنداسیون ها عموما در سوله ها اجرا می شود. محل استقرار ستونها به ابعادی که طراح مشخص می کند ( مثلا 1*1 متر ) آرماتوربندی شده و این فونداسیونهای تکی توسط شناژهای بتنی با عرضهای کمتر از فنداسیونها و نیز عمق کمتر یا مساوی عمق فونداسیون ها، به همدیگر متصل می شوند. 

گودبرداری چیست و به چه منظور انجام می شود؟ 

همانطور که می دانید اولین قدم برای اجرای ساختمان گودبرداری است. باید توجه داشت که به هر مقدار خاکبرداری پایین تر از زمین طبیعی ، گودبرداری گفته می شود!

گودبرداری در ساختمان هایی که طبقه منفی ندارند ، برای تامین اهداف زیر انجام می شود:

1) رسیدن به زمین طبیعی: جنس زمین در این قسمت بکر و طبیعی بوده و هیچ خاک دستی ای در آن عمق وجود ندارد.

2) حفاظت فونداسیون از یخبندان: با محفوظ شدن فونداسیون در خاک، امکان آسیب رساندن یخ و سرما به آن از بین خواهد رفت.

3) تامین عمق کف سازی و پی کنی ساختمان: بخشی از گودبرداری برای این انجام می شود که اجرای لوله های تاسیساتی فاضلاب و برق و ...، در طبقه همکف، موجب بالا آمدن کف و ایجاد پله یا رمپ در پارکینگ نشوند .                                

  • ۰۰/۰۸/۱۱
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی