نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

سنگ کاری نمای ساختمان به چند روش انجام میشه؟

سنگ کاری نمای ساختمان به ۲ روش:

تر

خشک

انجام میشه که در ادامه هر دو روش رو کامل توضیح میدم.

بصورت خلاصه، روش “تَر”، روش قدیمی و سنتی تری هست و روش خشک روش جدید تری به حساب میاد.

انتخاب هر یک از این روش ها، به نظر شخصی شما بستگی داره. اگه پرداخت دستمزد بیشتر به نیروی کار برای شما مهم نیست، پیشنهاد اکثر سنگ کار های حرفه ای روش خشک هست. زیرا این روش نیاز به مهارت و در نتیجه نیروی کار ماهر تری داره که قطعا هزینه ی بیشتری رو هم به دنبال داره.

مراحل اجرای روش “تَر” در سنگ کاری نمای ساختمان چیست؟

بعد از این که معمار، نمای سنگی مورد نظر برای ساختمان شما رو طراحی کرد، این طراحی نیاز به اجرا داره. برای اجرای سنگ کاری خارجی و یا به عبارتی سنگ کاری نمای ساختمان، مراحل زیر باید طی بشن. این مراحل عبارتند از:

۱- نصب داربست در محل سنگ کاری نما

شروع سنگ کاری نما برای ساختمان های مرتفع از طبقه همکف انجام شده و به سمت طبقات بالاتر پیش میره. برای انجام سنگ کاری نما در طبقات بالاتر ساختمان ها، نیاز به زدنِ داربست داریم.

۲- زیرسازی یا شاسی کشی

دومین و مهم ترین اقدام برای سنگ کاری نمای ساختمان، انجام زیر سازی هست. کیفیت انجام زیر سازی، در اجرای سنگ کاری اصولی، اهمیت زیادی داره. نوع زیر سازی نما هم برای متریال متفاوت، مختلف هست.

هدف از اجرای زیر سازی چیست؟

هدف از اجرای زیرسازی، ایجاد شرایط مناسب برای اجرای نما هست. این مرحله برای صاف کردن سطح زیرین اجرای نما، تمیزی، استحکام و اتصال محکمتر نما به سطح پشتی صورت می گیره.

مراحل اجرای زیر سازی چیست؟

۱- در زیرسازی یا شاسی کشی ابتدا نقشه ای رو برای تعیین ابعادِ پروفیل ها، محل اجرای اون ها، محل های جوشکاری و دیگر موارد تهیه میکنن.

۲- سپس پروفیل هایی مثل نبشی رو که از قبل انتخاب شدن، روی پوسته ی ساختمان نصب می کنن. انتخاب نوع پروفیل با توجه به متریال مورد استفاده تعیین میشه. نصب این پروفیل ها برای صاف کردن سطح زیرین سنگ های نما هست.

۳- تراز کردن نهایی سطح کار هم در این مرحله و با تراز کردن نبشی ها صورت می گیره. این کار به وسیله بند کشی نبشی ها انجام میشه.

۴- در نهایت پروفیل ها در نقاط مخصوصی جوشکاری میشن تا بتونن وزن نما رو تحمل کنن.

۵- در برخی از نماکاری ها هم بعد از مراحل بالا، از توری رابیتس در زیر سازی استفاده میشه که توسط میلگرد به شاسی کشی متصل میشه و روی اون سیمان و دوغاب ریخته میشه. در نتیجه راویز کاری (رابیتس کاری) چسبندگی بین نما و ساختمان رو بیشتر کرده، وزن سنگ های نما رو تحمل می کنه و استحکام و طول عمر نما رو افزایش میده.

دوغاب ریزی و سنگ کاری در مراحل بعدی، روی این زیرسازی انجام میشه. برجستگی و فرورفتگی های موجود در نمای ساختمان ها هم با استفاده از همین شاسی کشی انجام میشه.

۳-   برش کاری سنگ نما

دومین مرحله برش زدن سنگ ها هست. این مرحله برای حمل و جایگذاری راحت تر سنگ ها در موقع نصب انجام میشه. در این مرحله سنگ ها بسته به نیاز برش می خورند تا به ابعاد دلخواه تبدیل بشن.

  • ۰۰/۰۸/۱۰
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۱)

  • لوازم ساختمانی
  • مطالب خوبی دارید موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی