نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

آشنایی با سقف وافل

یکی از سیستم هایی که امروزه در ایران همچنان رواج دارد ولی در جهان منسوخ شده است را می توان سقف وافل نام برد.

همان طور که گفته شد سیستم سقف وافل و این روش، در جهان منسوخ شده است اما متاسفانه همچنان در ایران رواج دارد. سیستم قالب بندی سقف وافل شباهت زیادی به سیستم تیرچه و یونولیت داشته با این حال وزن کمتری نسبت به بقیه دال ها به جز تیرچه یونولیت دارد.

اجرای سقف‌وافل بدین صورت است که از آنجا که سقف وافل، دال دو طرفه است، در دو سو باربری انجام می گردد. برای اجرا زیر سقف در قسمت حفره های مربعی قالب هایی قرار می دهند و پس از بتن ریزی روی سقف و بعد از ۲۸ روز که بتن به مقاومت نهایی خود رسید، قالب ها باز می گردند

جالب است که بدانید سیستم سقف‌وافل از نوع قالب غیر ماندگار سقف محسوب می شود و این بدان معناست که پس از بتن ریزی سقف، از بتن جدا شده و امکان استفاده مجدد از قالب در سقف های بعدی، پروژه های بعدی و ساختمان های دیگر وجود دارد و همچنین پس از اتمام عمر مفید آن نیز قابل بازیافت است.

با وجود چنین ویژگی، تمامی بلوک های سقفی را می توان از ساختمان حذف نمود که امر به نوبه خود علاوه بر حفظ منابع ملی و کمک به اقتصاد ملی، به استحکام و ایمنی سازه، سبک سازی ساختمان و غیره کمک شایانی خواهد کرد. به طور کلی سقف‌وافل از مزایا و معایبی برخوردار است که در ادامه به آن می پردازیم.

مزایای استفاده از سقف وافل

با توجه به شکل قالب وافل، تمامی تیرچه های پیش ساخته به همراه تمامی مشکلاتی که در هنگام نصب آنها دچار می شویم حذف خواهد شد و به دلیل اجرای تیرچه درجا، سازه های ساخته شده با سقف وافل از نظر فنی بسیار بهتر و با کیفیت بیشتر اجرا می شوند. همچنین به دلیل استحکام قالب هنگام اجرای سقف، نیروهای اجرایی و کارگران کمتر دچار آسیب شده و به راحتی می توانند روی قالب ها حرکت کنند و از ایمنی بالاتری نسبت به دیگر حالت ها برخوردار باشند.

از دیگر مزایای استفاده از سقف وافل عبارت اند از:

* امکان بازیافت قالب های وافل و استفاده مکرر از آن ها در پروژه های آتی وجود دارد.

* اجرای آسان توسط نیروهای اجرایی و کارگران

* اجرای این سقف بسیار مشابه سقف تیرچه بلوک بوده و نیاز به نیروهای تخصصی با آموزش های خیلی ویژه ندارد. اما بدیهی است که کارگران می بایست آموزش های مربوطه و در سطح نرمال داشته باشند.

* حذف یونولیت در سیستم سقف وافل باعث کاهش خطرات آتش سوزی می شود و این امر باعث بالا رفتن ایمنی ساختمان می شود.

* استفاده از سیستم سقف وافل در ساختمان سازی موجب مقاومت ساختمان در برابر عواملی همچون زلزله می شود.

* به دلیل باربری دو طرفه در سقف وافل نیازی به استفاده از تیرچه دوبل نیست.این امر موجب سبک سازی و کاهش هزینه های ساختمان سازی می شود.

معایب سقف وافل

به طور کلی معایب سقف وافل ریشه در مزایای ذکر شده در بالا دارد. به عبارتی از جمله معایب سقف وافل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

* از سقف وافل فقط در ساختمان سازی هایی استفاده می شود که سقف بدون شیب دارند. در صورتی که نیاز است به هر دلیلی از سقف وافل در ساختمان های شیب دار استفاده نمود می بایست در هنگام اجرای این گونه سقف ها، قسمت های باقی مانده را با خاک پر کرد.

* عبور دادن لوله ها و اجزای تاسیساتی مورد نیاز در ساختمان در سقف های وافل بسیار پیچیده‌ تر و سخت‌ تر از دیگر سقف ها است.

* قالب بندی سقف های وافل کمی هزینه بر تر از سایر قالب بندی ها برای نمونه های دیگر سقف است

  • ۰۰/۰۸/۰۱
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۱)

دوست عزیز سلام

 

برای کمتر از یک دقیقه وقتت رو به من بده و ادامه متن رو بخون

 

 

آیا می دونستی وب سایت لینک پین، بستری هست برای تولید محتوا یعنی چی؟ یعنی محلی برای انتشار مطالب کاربران، یعنی میتونی برای انتشار مطلب از www.linkpin.ir استفاده کنی

 

 

حالا چجوری میشه ازش استفاده کرد؟ برای استفاده از لینک پین ابتدا باید ثبت نام کنی، بعدش شروع کنی به افزودن مطلب D:

 

 

https://www.linkpin.ir
منتظر حضور گرمتون هستیم

 

 

با تشکر
لینک پین

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی