نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

بزرگ‌ترین خطرات سلامتی و ایمنی در ساخت‌وساز

برخی از رایج‌ترین خطرات سلامتی و ایمنی در ساخت‌وساز نگاهی دقیق بیندازیم به‌طور خلاصه می‌توانیم آن‌ها را به شرح زیر بیان کنیم:

1. سقوط‌ها و لغزش‌ها

سایت‌های ساختمانی برای کسانی که دقت زیادی ندارند پر از انواع تله‌ها و موانع است. گفته می‌شود برای کلیه کارگران و بازدیدکنندگان از سایت پیروی از دستورالعمل‌های ایمنی که توسط مدیر سایت و مدیر QHSE ارائه‌شده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این حالت تیم‌های حاضر در سایت می‌توانند کارهای خطرناک مانند حفر کردن گودها و انتقال تجهیزات را به روشی ایمن‌تر انجام دهند.

2. حوادث بلندی

طبق گزارش مرکز تحقیقات و آموزش ساخت‌وساز، سقوط از ارتفاع منبع اصلی حوادث کشنده در اماکن ساختمانی است. افرادی که بر روی جرثقیل، بالابر قیچی یا داربست کار می‌کنند باید تحت آموزش‌های ویژه قرار گیرند تا با نحوه جلوگیری از حوادث آگاه شوند.

و این حوضه‌ای است که یک مدیر QHSE فعال (یا SEHQ) به‌منظور ایجاد فرآیند آموزش استاندارد برای افرادی که در حال انجام چنین وظایفی هستند، نیاز به تمرکز دارد.

3. جابجایی مواد و تجهیزات

انجمن بهداشت و ایمنی زیرساخت‌ها به‌طور متوسط از 2000 صدمه در زمان ازدست‌رفته در اثر سقوط اشیاء در طی یک دوره 5 ساله خبر داد. یک سایت ساخت‌وساز با اشیاء متحرک زنده است که مرتباً با تجهیزات مختلفی که بارهای سنگین را به بالای سر می‌برند یا بارهای دورریختنی را جابجا می‌کنند، تغییر می‌کند؛ بنابراین خطرات اجتناب ناپذیرند.

متداول‌ترین اشیایی که سقوط می‌کنند از تیرهای فلزی گرفته تا ابزاردستی کوچک، باعث ایجاد صدمات مختلفی چون کبودی، شکستگی، کشیدگی و پیچیدگی می‌شوند. محدود کردن تعداد صدمات مربوط به اجسام در حال حرکت شامل دو نوع کنترل است: کنترل‌های فیزیکی که از افتادن اشیاء یا افتادن آن‌ها از فاصله زیاد جلوگیری می‌کند و کنترل‌های رویه‌ای که نحوه کار تاجران را تغییر می‌دهد تا اجسام سقوط نکنند.

4. برق

آمارها بیان می‌کند که به‌طور متوسط هرسال سه کارگر در صنعت ساخت‌وساز در حین کار نوسازی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری در اثر برق‌گرفتگی می‌میرند. کار کردن در نزدیکی خطوط برق و کابل‌ها خطر را افزایش می‌دهد. کارگرانی که صلاحیت کار به‌عنوان برق‌کار را ندارند اما کارهای برقی را انجام می‌دهند نیز تعداد برق‌گرفتگی‌ها در این صنعت را افزایش می‌دهند.

کمیسیون‌های ایمنی با اجرای استفاده از مواد غیر رسانا در محدوده خطوط برق و کابل‌ها در کنار آموزش‌های ایمنی ضروری، خطرات را کاهش داده‌اند. برچسب‌های هشدار خطر برق‌گرفتگی نیز این مشکل را به‌شدت کاهش داده است.

5. آلودگی صوتی

سروصدا یکی از مهم‌ترین خطرات خاموش است. سروصدای قدرت شوکه کننده سقوط را ندارد، اما تکرار و سروصدای بیش‌ازحد می‌تواند باعث مشکلات شنوایی طولانی‌مدت شود. آن‌ها همچنین می‌توانند یک منحرف‌کننده خطرناک در محل کار باشند که می‌تواند منجر به حوادث دیگر شود. گوش‌گیر‌ها در برابر آسیب شنوایی به‌طور کامل محافظت نمی‌کنند.

طبق قانون شرکت‌ها ملزم به رعایت مقررات آلودگی صوتی هستند که شامل اجرا و مستندسازی ارزیابی‌های جامع خطر آلودگی صوتی و توزیع تجهیزات محافظت شخصی مناسب می‌باشد.

6. مدیریت دستی

معاملات مختلف شامل سطوح مختلفی از مدیریت دستی هستند که همه این موارد ممکن است نوعی از خطر را در بربگیرند. باید به کسانی که در کارهای روزانه خود مدیریت دستی انجام می‌دهند، آموزش کافی و مرتبط داده شود. THSP نیازهای مدیریت دستی درخور نیازهای دقیق شمارا فراهم می‌کند و می‌توانید در اینجا بیابید.

7. ارتعاشات

ارتعاشات تکراری با استفاده طولانی‌مدت از ابزارهای قدرت و تجهیزات کار زمینی می‌تواند به سندرم لرزش بازو یا «انگشت آبی» که معمولاً نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد، منجر شود. با ارزیابی‌های ریسک مؤثر و PPE صحیح، می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

8. آزبست

مردم به‌اشتباه معتقدند که آزبست محصولی قدیمی است، زیرا در انگلستان از سال 1999 ماده ممنوعه شده است. بااین‌حال بیش از 500،000 ساختمان در انگلیس وجود دارد که شامل آزبست دست‌نخورده و فراموش‌شده پنهان هستند. این مواد باید به‌طور صحیح و قانونی دور ریخته شوند. آزبست همچنین منجر به سرطان ریه ناشی از آزبست، مزوتلیوما و آزبستوز می‌شود.

9. بیماری‌های تنفسی

تنها آزبست نیست که باعث بیماری‌ها و مشکلات تنفسی می‌شود. گردوغبارهای مواد خطرناک در سایت‌های ساخت‌وساز می‌تواند توسط کارگران بی‌گناه تنفس شود. بیماری‌های طولانی‌مدت شامل مشکلات ریوی، سیلیکوز و آسم است. کلیه PPE های صادرشده باید به‌طور صحیح مورداستفاده قرار گیرد. اگر از تجهیزات خود به‌درستی استفاده نکنید، ممکن است به‌طور بالقوه منجر به بازجویی HSE شود، چه رسد به مشکلات سلامتی طولانی‌مدت.

  • ۰۰/۰۷/۲۷
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی