نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

سقف شیبدار چیست؟

سقف شیبدار چیست؟

سقف‌ شیبدار نوعی از سقف‌ می باشد که به خاطر ظاهر زیبایی که دارد، همچنین کمک به سرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی بنای سازه، محبوب می باشد. اما باید دانست که هر سقفی مناسب شرایط جوی خاصی می‌باشد. از همین رو بر آن شدیم تا انواع سقف شیبدار را به همراه مزایا و معایب آن به شما معرفی کنیم.

دو نوع سقف اصلی شیبدار

۱- سقف مسطح

۲- سقف شیبدار

جالب است بدانیم که در معماری نوین سقف های مسطح بیشتر در ساختمان های تجاری شایع هستند، در مقایسه با آن سقف شیبدار به دلیل تنوع بسیار زیاد،نصب آسان، صرفه جویی در زمان، پرت کم مصالح ساختمانی، امنیت بالا در مقابل آتش سوزی، وزن کم، سازگاری با شرایط اقلیمی، دوام بالا و ظاهر زیبایی که نسبت به سقف های مسطح دارد علاوه بر سازه های تجاری بیشتر در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

سقف مسطح

به سقف هایی که شیب آنها صفر تا کمتر از ۱۵ درجه باشد سقف مسطح گویند. در سقف مسطح آب بروی سقف جمع شده و توسط سیستم زه کش ایجاد شده از خروجی تخلیه می شود.

معمولاٌ پوشش اینگونه سقفها موزائیک، سرامیک و ایزوگام می باشد.

سقف های مسطح با توجه به نوع کاربردشان دارای ساختار متنوعی می باشند.

سقف شیبدار

به سقفی که حداقل شیب آن ۱۵ درجه تا حداکثر۷۰ درجه باشد سقف شیبدار گویند، بهترین میزان شیب برای بام شیبدار بین ۳۵تا ۵۰ درجه است ،حداکثر شیب را میتوان تا ۷۰ درجه درنظرگرفت

البته نظر طراحان ساختمان نسبت به مقدار درجه شیب از منظر زیبایی شناختی متفاوت است، بعنوان مثال آقای دکتر ادوین لوتنیز ( یکی از معماران مطرح انگلستان ) در کتاب خود که درباره انواع تایلهای سقف شیبدار نوشته است، زاویه ۴۵ درجه را زاویه زشت توصیف کرده است.

با توجه به اینکه درصد شیب در زیبایی نمای ساختمان بسیار موثر است، باید این موضوع را درنظر داشت نوع پوششی که انتخاب میکنیم محدودیتی برای ما هنگام طراحی شیب مورد نظرمان ایجاد نکند. برفرض مثال تایهای سفالی را نمیتوان بر روی سقفهای شیبدار با شیب کمتر از ۴۰درجه نصب کرد.

سقف بام با زاویه ۱۵ تا ۲۰ درجه اغلب سقفهای با شیب کم نامیده می شوند. هنگام اجرای پوشش سقفی بر روی اینگونه سقفها که دارای حداقل شیب می باشند به منظور جلوگیری از نفوذ آب بر اثر وزش باد شدید باید حداکثر همپوشانی تایلهای سقفی انجام گیرد و ابتدا عایق رطوبتی (ایزوگام) در زیر تایلها اجرا شود.

طراحی سقف شیبدار

اصولاً سقفهای شیبدار به دوگونه طراحی می شوند: سقف شیبدار ساده (یک شیب ویا دوشیب ساده) و نوع دیگر سقف چندشیب

سقف شیبدار تک‌ بر

سقف تک بر تنها یک ضلع دارد. پانل شیبداری که به یک دیوار بلند متصل شده است. می‌توانید آن را به عنوان یک سقف شیروانی در ذهن خود مجسم کنید که از وسط به دو نیم تقسیم شده است یا یک سقف مسطح که زاویه‌ای ۴۵‌ درجه به خود گرفته است. این نوع سقف‌ها را می‌توان اغلب بر روی بخش‌ های جانبی ساختمان از قبیل تراس و آلونک یافت. با این اوصاف، امروزه شاهد استفاده از این گونه سقف‌ها بر بام عمارات مدرن‌تر هستیم.

ساختمان هایی که با سقف شیب دار تک پر ساخته میشوند اصولا ارتفاع بلندتری نسبت به دیگر ساختمانها دارند و به اندازه کافی فضای مناسب برای نصب پنجره در زیر شیروانی وجود دارد. این فضا به اندازه ای بزرگ است که میتوان برای ورود نور خورشید به داخل ساختمان و روشن نمودن فضای داخل بنا پنجره ها را بزرگتر ساخت. به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی آن، میتوان بر روی سقف های شیب دار پنل های خورشیدی نیز نصب نمود.

  • ۰۰/۰۶/۳۱
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی