نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

دلایل و عوامل سوراخ شدن و خوردگی آبگرمکن های برقی مخزن دار

در یک آبگرمکن، اجزایی که ممکن است خورده یا زنگ زده شوند کدامند؟

میتوان گفت در آبگرمکن ها به علت تماس همیشگی آب با مخزن، بیشترین احتمال خوردگی هم در همین بخش دیده می‌شود. ولی به طور کلی در هر قطعه یا ساختاری که با آب در تماس مستقیم باشد احتمال خوردگی افزایش می‌یابد.

برای مثال در بعضی از آبگرمکن ها که  به کیفیت ساخت مخزن و نصب اتصالات کم توجهی می شود، شاهد زنگ زدگی لوله و اتصالات هستیم. این اتفاق خصوصا در قسمت ورودی و خروجی لوله های آب بسیار شایع است.

انواع پوشش های مخزن آبگرمکن :

پوشش های فلزی:

حفاظت کاتدی:

دسته ای که در برابر خوردگی مقاوم هستند یا نسبت به فلز محافظت شونده در موقعیت کاتد قرار دارند باعنوان پوشش های نجیب یا کاتدی شناخته میشوند. پوشش هایی همچون مس، نیکل، کرم که دارای پتانسیل خوردگی مثبت نسبت به فولاد میباشند به پوششها کاتدی معروفند. پوششها کاتدی در مقایسه با پوششها آندی چون در شرایط خاص باعث تشدید خوردگی میشوند بطور وسیع مورد استفاده قرار نمی گیرند. یکی دیگر از پوشش ها ی رایج پوشش روی میباشد اگر ورق فولادی را با فلز «روی» پوشش دهند، ورق گالوانیزه ایجاد می‌شود میزان مقاومت ورق گالوانیزه متناسب با ضخامت آن است.گالوانیزه با روش حرارتی برای فلزاتی که به صورت مداوم در معرض مواد خورنده مثل اسید هستند، کاربردی ندارد. همچنین محیط های دریایی و آب شور هم به علت بالا بودن رسانایی الکتریکی آب، عمر  گالوانیزه  را کوتاه میکنند.  از فولاد ضدزنگ یا Stainless steel   برای این مشکل به عنوان جایگزین بهتر استفاده می‌شود.

خوردگی گالوانیکی:                                             

هر گاه دو فلز غیر هم جنس در یک الکترولیت تشکیل یک پیل خوردگی دهند، خوردگی گالوانیکی حاصل می‌شود. علت ایجاد این نوع خوردگی در بین فلزات را می‌توان به اختلاف پتانسیل الکتروشیمیایی آن‌ها نسبت داد. پتانسیل دو فلز در الکترولیت ‌های مختلف نسبت به یکدیگر متفاوت است. سرعت خوردگی به نسبت سطح کاتد/آند بستگی داشته و هر چه سطح کاتد بزرگ‌تر از آند باشد، سرعت خوردگی و از بین رفتن آند بیشتر است. مثال پوشش دادن فولاد با لایه‌ای از قلع میتواند ایجاد خوردگی کند اگر خراش یا شکافی در سطح خارجی قطعهٔ فولادی قلع اندود شده ایجاد شود، به‌طوری‌که فولاد به هوای محیط ارتباط پیدا کند، خوردگی در فولاد به وجود آمده و قلع سالم باقی می‌ماند. اما درصورت عدم حضور اکسیژن هوا، قلع نسبت به فولاد آند را تشکیل می‌دهد و در این حالت قلع مادهٔ پوششی مناسبی برای فلزات از جمله ظروف غذایی و آشامیدنی فولادی (آهنی) خواهد بود. پس در نتیجه اکسیژن نقش مهمی در در خوردگی گالوانیکی دارد.

خوردگی شیاری

گونه‌ای از خوردگی‌ست که واکنش آندی آن درون شیاری در سطح که تماس چندانی با بیرون ندارد رخ می‌دهد. شیار می‌تواند جای وصل‌شدن دو قطعه مانند پیچ یا واشر، درز و هرگونه جایی که الکترولیت بتواند در آن راکد بماند است.

پوشش های تیتانیومی:

یکی از انواع پوشش و عایق های فلزی که بعضی از  تولید کنندگان  معتبر  برای پوشش مخزن آبگرمکن استفاده میکنند، پوشش تیتانیوم است. این پوشش فوق العاده مقاوم و قدرتمند‌ است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این فلز میتوان مقاومت در برابر خوردگی و داشتن بالاترین نسبت مقاومت به چگالی در برابر دیگر عناصر فلزی را نام برد.

ورق فولاد ضد زنگ

از بهترین و مقاوم ترین مخزن های فلزی میتوان فولاد ضد زنگ ((Stainless Steel را نام برد. اما  بدلیل قیمت تمام شده بالا   معمولا تولید کنندگان از آن استفاده نمی کنند.

پوشش‌های معدنی

دسته ای دیگر از پوشش ها محافظ خوردگی از مواد معدنی تشکیل شده اند. این مواد شامل اکسیدهای فلزی، نمکهای فلزی، چینی، شیشه، سرامیک . . . میباشند

پوشش های سرامیکی به شکل لعاب در تأسیسات آب گرم، خـصوصاً درون مخـازن بیـشتر مورد استفاده قرار میگیرند. لعاب های شیشه ای  و لعابهای سرامیک  روکشهای از جنس شیشه-سرامیک میباشند که در پاره ای موارد برای حفاظت فلزات از آنها استفاده میگردد. این پوششها بصورت مذاب بر روی سطوح فلزی کشیده میشوند. برای اعمال این پوشش ها ابتدا سطح فلز کاملاً تمیزکاری شده پودر شیشه یا سرامیک کاملاً برروی آن اندود میگردد، سپس در کوره بصورت یک  پوشش بسیار سخت برسطح فلز ایجاد مینماید. محیط های مختلف بکار میروند. یکی از موارد کاربرد عمومی آنها در آبگرمکن های منازل است. لازم به ذکر است دوام

این نوع پوشش بستگی به خلوص،  کیفیت مواد و اجرای آن دارد و در این مرحله نیز اهمیت دوام مخازن برای سازنده تعیین

کننده کیفیت آن می باشد.

  • ۰۰/۰۶/۲۱
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۲)

کارتون عالیه، دمتون گرم

ما از خدمات شما استفاده کردیم و خیلی راضی ایم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی