نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

سیستم سرمایشی

تعریف سیستم سرمایشی:

سیستم سرمایشی چیست و چه کاربردی دارد؟ سیستم سرمایشی به نوعی از سیستم‌ها گفته می‌شود که جهت سرد نمودن یک محیط استفاده می‌شود. انواع مختلفی از این سیستم ها وجود دارند برای مثال میتوان: کولرهای آبی، کولرهای گازی، فن کوئل ها، چیلرها و را نام برد

از دیدگاه انرژی مصرفی می توان سیستم های تهویه مطبوع را در زمینه ی سرمایش به دو دسته ی کلی تقسیم بندی کرد:

تمام برقی مانند چیلر های تراکمی، اسپلیت کانالی، وی آر اف VRF

ترکیبی از گاز و برق همانند چیلرهای جذبی و جی اچ پی GHP یا پمپ حرارتی گازی

از دیدگاه طرز خنک سازی کندانسور میتوان سیستم های تهویه مطبوع را به دو سیستم تقسیم کرد:

آب خنک همانند چیلرهای جذبی یا تراکمی آب خنک که نیاز به برج خنک کننده دارند

سیستم هواخنک مانند چیلر تراکمی هوا خنک، اسپلیت، اسپلیت کانالی، وی آر اف VRF و جی اچ پی GHP یا پمپ حرارتی گازی

از نظر سیال انتقال حرارت می توان دو دسته ی زیر را در نظر گرفت:

سیستم های آبی که در آن سیال انتقال حرارت آب است و توسط چیلر یا بویلر و دیگ تولید می شود و با استفاده از پمپ ها به واحد های توزیع هدایت می شود

سیستم های با مایع مبرد که در قسمت اواپراتور هوا را  سرد می کنند و با استفاده از سیال هوا دما، رطوبت، کیفیت و فشار طرح داخل را تنظیم می کنند. مثال بارز این نمونه سیستم های وی آر اف، اسپلیت کانالی و اسپلیت دیواری هستند. توجه داشته باشید که در اغلب مواقع از سیستم های ترکیبی استفاده می شود.

از نظر نوع انتقال سیال انتقال حرارت می توان

با استفاده از لوله های گالوانیزه یا چند لایه آب را و یا با استفاده از لوله های مسی مبرد را انتقال داد.

به وسیله ی کانال های هوا و با استفاده از ایرواشر، هوارسان یا کولر آبی هوا را انتقال داد

انواع سیستم های سرمایشی

کولر آبی:کولر آبی نوعی کولر است که با تبخیر آب، هوا را خنک می‌کند. کولرهای آبی با فرایند سرمایش تبخیری کار می‌کنند.

سرمایش تبخیری فرایندی است که در آن پدیدهٔ تبخیر به عنوان یک جاذب گرماییِ طبیعی استفاده می‌شود. در این فرایند، گرمای محسوس هوا جذب شده و به عنوان گرمای نهانِ لازم برای تبخیر آب استفاده می‌شود. مقدار گرمای محسوس جذب‌شده هم به مقدار آبی که تبخیر می‌شود بستگی دارد.

کولرهای آبی نوعی از کولرها هست که برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک استفاده می‌گردد زیرا کولر آبی با ایجاد رطوبت مانع از خشک شدن هوا و ترک خوردن وسایل چوبی و ایجاد الکتریسته ساکن در این مناطق می‌گردد و همچنین به لطافت هوا نیز کمک می‌کند.

کولر گازی:کولر گازی را ویلیس کریر در سال ۱۹۰۲ میلادی اختراع کرد.

کولر گازی نوعی دستگاه تهویه است که به کمک سیکل تبرید تراکمی، گرما را از اتاق گرفته و آن را در خارج اتاق دفع می‌کند. در بعضی دستگاه‌ها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و می‌توان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی به انگلیسی: (Heat Pump) کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد.

به طور کلی کولر گازی وظیفه جذب هوای گرم داخل  و تولید هوای خنک و مطبوع از طریق فرایند تبخیر مایع مبرّد به گاز در اواپراتور کولر را دارا می باشد .

هر دستگاه کولر گازی از چهار جزء اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط یا لوله مویی تشکیل می‌شود.

در کولر گازی از گازهای مخصوص تبرید از جمله R-22 یا R-134a یا R-404 و استفاده می‌شود. بعضی از این گازها به شدت برای لایه ازون کره زمین مضر بوده و به همین دلیل در حال جایگزینی با گازهایی هستند که برای محیط زیست و لایه ازون مخاطرات کمتری داشته باشد.

اسپلیت:اسپلیت (Split) نوعی کولر گازی است که هوای گرم خانه را گرفته و به حالت خنک به داخل برمی گرداند این کار تا جایی اتفاق می افتد که ترموستات به دمای دلخواه برسد. کولر در واقع همانند یخچالی است که محفظه عایق ندارد. مایع مبرد مانند فرئون گرما را گرفته بخار می شود و محیط را خنک می کند. در کولرها دستگاهی که مبرد را بخار می کند همانند یخچال است. اسپلیت‌ها دو تکه (یونیت داخلی و خارجی) هستند در حالی که کولرهای گازی پنجره ای بصورت یک دستگاه کامل هستند.

فن کوئل:

نمونه ای از یک فن کوئل زمینی 1

فن کویل (به انگلیسی: Fan coil) دستگاهی جهت سرمایش و گرمایش و به‌طور کلی تهویه مطبوع در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی می‌باشد که دارای یک کویل ( رادیاتور) و فن بوده و جریان آب سرد یا گرم رادیاتور توسط فن دستگاه بصورت هوای گرم یا سرد در فضا منتشر می شود.

انواع فن کویل

امروزه فن کویل ها از نظر سلیقه ، کاربرد و محل نصب در اشکال متفاوتی ساخته می شوند که عبارتند از

سقفی توکار

سقفی روکار

زمینی روبرو زن یا بالازن

دیواری

کاستی

  • ۰۰/۰۶/۲۰
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی