14 تفاوت اصلی چیلر جذبی و تراکمی
چیلر جذبی و تراکمی دو نوع پرکاربرد در صنعت برودت میباشند که هر کدام خصوصیات و ویژگیهای مربوط به خود را دارند. اساسیترین فرق بین چیلر جذبی و تراکمی در سیال عامل و نحوه تراکم مبرد در هر یک است. برخلاف چیلر تراکمی که سیال عامل فقط مبرد است، در چیلر جذبی سیال عامل از یک مبرد و یک جاذب تشکیل شده است. مبرد چیلر جذبی، مادهای است که ذاتاً در دماهای پایین تمایل به حل شدن در جاذب را دارد و در دماهای بالا تبخیر شده و از آن جدا میشود. در ادامه 14 تفاوت اصلی چیلر تراکمی و جذبی مورد بحث قرار میگیرد.
1-نحوه تراکم مبرد
اگر در سیستم تراکمی بخار به جای کمپرسور، یک ژنراتور و یک جذب کننده (ابزوربر) قرار دهیم، یک سیستم جذبی ساده خواهیم داشت. شکل بالا چرخهها و تفاوت چیلر جذبی و تراکمی را نشان میدهد. ژنراتور، جذب کننده و پمپ، فشار مبرد تبخیر شده در اواپراتور را به فشار کندانسور میرسانند. همانطور که بیان شد عمده تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در نحوه تبدیل مبرد مایع به بخار میباشد که در سیستم تراکمی بخار با یک عملیات مکانیکی توسط کمپرسور اما در سیستم جذبی توسط جذب کننده و ژنراتور انجام میشود.
2-توان مصرفی تجهیزات
در چیلر تراکمی، کمپرسور بیشترین توان مصرفی را دارد در حالیکه در چیلر جذبی، پمپی که محلول را پمپاژ میکند این شرایط را دارد.
3-تغییر توان مصرفی
با افزایش ظرفیت تبرید در سیستم تبرید تراکمی توان کمپرسور نیز باید افزایش یابد اما در تبرید جذبی با افزایش ظرفیت تبرید، تغییر چشمگیری در پمپ نیاز نخواهد بود.
4-نوع انرژی مصرفی
چیلر جذبی بر اساس حرارت اتلافی یا اضافی موجود در محل عمل میکند. حرارت اضافی یا تولیدی بویلر، موتور دیزل، آبگرم تولیدی آبگرمکن خورشیدی و ... میتوانند منابع انرژی ایدهآلی برای یک سیکل تبرید جذبی باشند. در صورت نبود این منابع نیز میتوان به طرق دیگر، آبگرم یا بخار مورد نیاز را تولید کرد. در چیلر تراکمی، کمپرسور فقط با جریان الکتریسیته کار میکند.
5-هزینه برق
در چیلر جذبی پمپ مصرف کننده عمده برق میباشد که در مقایسه با کمپرسور مصرف ناچیزی دارد. چون میزان مصرف انرژی کمپرسور چیلر تراکمی زیاد است و فقط با برق کار میکند و با توجه به بالا بودن قیمت برق، هزینه انرژی نیز در این سیکل بالا است.
6-زیرساختهای مورد نیاز و آلودگی صوتی
کمپرسور سیکل تراکم بخار با سرعت و صدای زیادی کار میکند که به سبب ایجاد لرزش به یک فونداسیون مستحکم نیاز است اما در نقطه مقابل در تجهیزات سیکل جذب بخار چنین قطعات متحرکی وجود ندارد که نتیجه آن سر و صدای کم و عدم نیاز به زیرسازی ویژه است.
7-تعمیرات و نگهداری
در چیلر تراکمی، کمپرسور یک وسیله حیاتی میباشد که به دلیل وجود قطعات متحرک با سرعت بالا نیازمند روانکاری، خنک کاری و تعویض قطعات بصورت دورهای است. کمپرسور بسیار سنگین و گران قیمت است و خرابی آن میتواند به اجزای دیگر سیکل مثل شیرهای مکش و دهش آسیب رساند.
8-کنترل ظرفیت سیستم
در چیلر جذبی، امکان به صفر رساندن مصرف انرژی در حالت عدم وجود بار، موجود است در حالی که حتی با وجود فناوریهای جدید سیکل تبرید تراکمی اینگونه نیست.
9-اثر گلخانهای مبرد
برخی از مبردهای مورد استفاده در سیکل تبرید تراکمی (CFC) موجب تولید اثر گلخانهای و آسیب لایه ازون شدهاند اما مبردهای تبرید جذبی چنین اثری ندارند.
10-هزینه اولیه
اگر چه هزینه عملکرد سیکل تبرید جذبی نسبت به نوع دیگر آن پایین تر است اما هزینههای اولیه راه اندازی آن بسیار بیشتر است.
11-سمی بودن آمونیاک
آمونیاک که به عنوان مبرد در چیلر جذبی به کار میرود، سمی است و حتی استنشاق آن نیز میتواند موجب مسمومیت و حتی مرگ شود. البته معمولا چیلرهای آمونیاکی مصارف صنعتی دارند اما در صورت عدم توجه میتوانند خطرناک باشند.
12-خورندگی مبرد
لیتیم بروماید و آمونیاک سبب ایجاد خوردگی در اجزای سیکل میشوند که نتیجه آن کاهش عمر سیستم است.
13-فشار کاری پایین
فشار کاری پایین در چیلر جذبی به خصوص در سیستم لیتیم بروماید موجب شده تا آب بندی سیستم بگونهای تعبیه شود تا از نفوذ هوا به داخل سیستم تبرید جلوگیری کند.
14-ضریب عملکرد
ضریب عملکرد سیستم تبرید جذبی دو مرحلهای لیتیم بروماید 1.1 است در حالی که سیستم تبرید تراکمی مورد استفاده در کاربرد تهویه مطبوع ضریب عملکردی بین 4 و 5 دارد. میتوان این گونه بیان کرد که در این مورد استفاده از چیلر جذبی هنگامی موجه است که هزینه انرژی حداقل یک چهارم چیلر تراکمی باشد.
- ۰۰/۰۶/۱۸