نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

بازسازی خانه کلنگی

بازسازی خانه کلنگی دارای قواعد و قوانین فنی خاص خود می باشد که باید توسط متخصصین ، افراد مجرب و شرکت های معتبر صورت گیرد تا حداقل هزینه را داشته باشیم و در زمان صرفه جویی کنیم. بازسازی خانه های قدیمی و کلنگی ،در شهرهایی که دارای بافت تاریخی غنی و ارزشمند هستند بیشتر رواج دارد مانند : همچون اصفهان و یزد. چون تلاش بر این میشود که شهر همواره ظاهر و زیبایی خود را حفظ کند.

مراحل بازسازی خانه کلنگی

بازسازی خانه کلنگی بسته به قدمت بنا و مواد و مصالحی که باید در آن به کار برود ، متغیر است ..معمولا بناهایی که بین ۲۵ تا ۳۰ سال عمر دارند مراحل متفاوتی با بناهای بیش از ۳۰ دارند.هرچه قدمت خانه بیشتر باشد؛هزینه لازم برای مقاوم سازی و تغییر زیربنای ساختمان و بخش های مهم تر داخلی بیشتر و بیشتر میشود.

بخشی از بازسازی خانه مربوط به تعمیرات میشود؛بخش زیادی از این تعمیرات مربوط به تاسیسات لوله کشی آب وفاضلاب ساختمان و سیستم سرمایش و گرمایش می باشد. که درصورت فرسودگی سیستم تاسیسات،نیاز به طراحی جدید آن و بعضا تعویض کلیه سیستم تاسیسات ساختمان می باشد. عملیات نوسازی و تغییر معماری داخلی نیز جزیی مهم از پروسه بازسازی حساب میشود که بهتر است قبل از شروع عملیات توسط متخصصین طراحی انجام شود.

ایمنی و رعایت نکات فنی در بازسازی:

ایمنی نیز بخش مهمی از بازسازی است که باز هم در صورت قدمت بالای بنا میزان حساسیت و ظرافت آن افزایش می یابد .بطور مثال در ساخت خانه های بالای ۳۰ سال از سیستم سازه فلزی و سازه بنایی استفاد می شود یعنی مقداری از بازسازی ساختمان توسط ستونهای فلزی و قسمتی توسط دیوار های ضخیم تحمل می گردد که این کار برای بالا بردن استقامت ساختمان انجام میشود. که در هنگام تغییر معماری داخلی و تخریب ،نکات ایمنی خاصی باید رعایت شوند و در صورت هرگونه غفلتو سهل انگاری از موارد فنی و مهندسی موجود ،باعث تخریب کامل ساختمان میشود .

نحوه بازسازی خانه های قدیمی و کلنگی

در بازسازی خانه های کلنگی و قدیمی هدف طوری باید تعیین گردد که از بحث اصلی خارج نشد . و تلاش شود تا ارزشهای معماری این نوع خانه ها حفظ گردد .گاها میتوان تغییر کاربری مناسبی هم برای آنها تعریف کرد .مثلا گالری یا رستوران .

در سبک و طریقه بازسازی خانه های قدیمی اول از همه :

سازه و ساختار ساختمان خانه و کلیات بررسی شود. و در صورت بنایی بودن راهکاری فنی و بهتری ارائه گردد.

آسیبها ، ضخم ها و فرسودگی های ساختمان یافت و ترمیم شوند .

برای معماری داخلی و دکوراسیون داخلی خانه به فکر طراحی باشید و بر اساس برنامه ریزی و زمانبندی مناسبی که دارید بازسازی آن را انجام دهید .

نوسازی و بازسازی خانه های کلنگی بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است چرا که بسیاری از خانه های قدیمی میراث کهن و فرهنگی هر شهر ی محسوب میشوند که برای حفظ آنها باید تلاش کرد و از جان مایه گذاشت.

میزان تاثیر بازسازی در فروش خانه قدیمی

بسیاری از خانه های کلنگی بخصوص آنهایی که قدمت کمتری دارند در صورت انجام یک بازسازی مناسب ارزشمندتر و نو شده و اگر قصد اجاره و یا فروش را داشته باشید با قیمت بیش از انتظار امکان فروش پیدا میکند .دلیل این کار این بوده است که بیشتر خانه های کلنگی به دلایل که میگوییم طرفداران خاص خود را دارند.

اکثر این خانه ها بزرگ و دلباز هستن

حس نوستالژیک بیشتری را دارند

اصالت داشته و بافت محلی زیبایی دارند

معمولا حیاط و باغچه دارند

در ساختمان خانه های کلنگی آرامش را تجربه میکنید ومشکل همسایه و مشکلات مجتمع ها را ندارند

  • ۰۰/۰۶/۰۸
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۱)

عالی بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی