نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

طراحی نما ساختمان قدیمی

امروزه با به وجود آمدن شرایط مختلفی از جمله شرایط اقتصادی نا به سامان و گرانی های متعدد ویا حتی عادت داشتن ساکنین خانه های قدیم ساخت و علاقه ی آن ها به این نوع از خانه ها ، بازار طراحی نما ساختمان قدیمی و باز سازی آنها بسیار رونق گرفته است و این خود نیز نیازمند علاقه و خلاقیت است تا بهترین و مطلوب ترین نتیجه ممکن را بتوان از آن گرفت.
بازسازی و طراحی نمای ساختمان قدیمی

بازسازی طراحی نمای ساختمان قدیمی را شاید بتوان به عنوان زیر مجموعه ای از ترمیم هم دانست اما در حالت کلی بازسازی نما زمانی اتفاق می افتد که بخواهید نما را از ابتدا و به شکلی دیگر ایجاد کنید.فرض کنید نمای اولیه ساختمان آجری بوده و اکنون به دلیل نیاز به تعمیرات اساسی در نما هدف این است که کل نما را از ابتدا پیاده و اجرا کنید . در این حالت قصد بر اجرای نمای مجدد است. به همین دلیل باید ابتدا نمای قبلی تخریب شده و دوباره نمای جدید به جای آن ایجاد شود. از این رو بازسازی نمای ساختمان قدیمی را به عنوان مفهومی جداگانه در نظر می گیریم.البته بازسازی فقط تخریب نمای قبلی و ایجاد نمای جدید نیست. برخی مواقع روی نمای قبلی را با نمای جدید پر می کنند و کار دوباره نما کردن نما انجام می شود.

بازسازی طراحی نمای ساختمان قدیمی گاها به دلیل زیر سازی بد، کهنه شدن نمای قبلی، کثیف شدن بیش از اندازه نمای قبلی ، فرسوده شدن نما، آسیب های جدی به نمای ساختمان و گاها هم به دلیل تنوع و سازگاری بهتر با محیط انجام می شود
چرا نمای ساختمان نیاز به بازسازی دارد؟

شاید بنظر شما بازسازی نما یک خرج اضافه و غیرضروری باشد اما گاهی مجبور به بازسازی طراحی نما ساختمان قدیمی می شویم.دلایلی که موجب می شود به بازسازی نما روی بیاوریم شامل یکی از سه مورد زیر می باشد:

۱-مستحکم سازی نما

۲-زیباسازی نما

۳-تغییر کاربری ساختمان

در ساخت و سازهای چندسال اخیر در کشورمان شاهد افت کیفیت اجرای بازسازی طراحی نما ساختمان قدیمی هستیم.که گاهی موجب سقوط مصالح بر سر عابرین پیاده می شود.همچنین به علت عدم رعایت درزبندی ها و عایق رطوبتی جبه ی غربی ساختمان ها دچار مشکلات رطوبتی می شود.

تغییر کاربری ساختمان های قدیمی از مسکونی به اداری از اداری به تجاری و موجب می شود که تغییراتی در طراحی نمای ساختمان ایجاد کنیم.مثلا یک ساختمان مسکونی با نمای آجری که تبدیل به یک کافی شاپ و رستوران شده است.برای این کار اولین کاری که باید انجام دهیم این است که مشتریان ما بفهمند این ساختمان رستوران است.برای این کار می توانیم از رنگ های جیغ استفاده کنیم یا به کلی مصالح نمای ساختمان را تغییر دهیم.

بازسازی نمای ترکیبی و طراحی نمای ساختمان قدیمی

برخی از ساختمان های قدیمی قدمت زیادی دارند که برای مالک مفهومی ندارد هزینه های زیادی برای بازسازی نما انجام دهد از سویی سازه ساختمان نیز تحمل بار زیادی را ندارد . در این نوع ساختمانها نماهای ترکیبی برای بازسازی توصیه می شود. در جاهایی از ساختمان که امکان اجرا وجود دارد از سنگ تراورتن یا آجر و در جاهایی که نیاز به ایجاد طرح های خاص یا اجرای باکس ها را دارد از نمای کامپوزیت می توان استفاده کرد . ترکیب این متریال ها با طراحی خلاقانه می تواند هم هزینه های بازسازی طراحی نمای ساختمان قدیمی را کاهش دهد و هم نمایی زیبا برای ساختمان ایجاد کند

 

  • ۰۰/۰۶/۰۷
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی