نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

پوکه ریزی چیست؟

پوکه چیست؟

قبل از پرداختن به نحوه اجرای پوکه ریزی بد نیست به مفهوم پوکه بپردازیم. پوکه یا به عبارتی پوکه معدنی به لحاظ زمین شناسی نوعی سنگ آذرین یا آتشفشانی است که به دلیل نحوه تشکیل آن، دارای یک ساختار بسیار متخلخل و به اصطلاح کف مانند است. ساختار متخلخل باعث سبک وزن شدن این سنگ و در نتیجه شناور ماندن روی آب می‌شود

انواع پوکه

پوکه بر اساس نحوه تشکیل به دو دسته پوکه معدنی و پوکه صنعتی تقسیم می‌شود.

پوکه معدنی چیست؟

پوکه‌های معدنی به صورت طبیعی در طبیعت تشکیل و یافت می‌شوند. پوکه معدنی محصول مشترک فوران‌های انفجاری است و معمولاً در قسمت‌های فوقانی گدازه‌های سیلیکونی مناطق ایجاد می‌شود. این سنگ دارای تخلخل بیش از 80 درصد است. این سنگ در سایزهای مختلف برای مصارف مختلف تهیه می‌شود.

پوکه صنعتی چیست؟

داستان پوکه‌های صنعتی مقداری متفاوت است. پوکه صنعتی در طبیعت یافت نمی‌شود. از مواد طبیعی استفاده شده و بعد از فرآوری ماده سبک پوکه‌ای تولید می‌شود. این ماده در کارخانه‌های صنعتی تولید می‌شود.

پوکه صنعتی به عنوان سبک دانه رسی منبسط شده در برخی از کارخانه‌های ایران به تولید می‌رسد. پوکه صنعتی در این کارخانه از انبساط خاک رس در کوره‌های گردان با دمای بالای 1200 سانتی‌گراد تهیه می‌شود. پوکه صنعتی به دلیل تولید کارخانه‌ای آن به شکل گرد است.

پوکه ریزی چیست؟

به زبان ساده به عملیات اجرای پوکه، پوکه ریزی گفته می‌شود. پوکه در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. در حوزه ساختمان سازی در داخل ایران اغلب به منظور زیرسازی و کف سازی استفاده می‌شود. پوکه‌های معدنی یا صنعتی به دلیل سبک بودن بهترین گزینه به منظور کف سازی هستند.

دلایل اهمیت پوکه ریزی چیست؟

پوکه ریزی به منظور کف سازی دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که اغلب آن‌ها به ساختار متخلخل این ماده بر می‌گردد. در ادامه به اهمیت این عملیات پرداخته شده است.

سبب افزایش استحکام ساختمان می‌شود.

عایق سازی ساختمان به وسیله پوکه ریزی انجام می‌گیرد.

کاهش هزینه‌ها به واسطه هزینه کم خرید و همچنین کاهش مصرف مصالح دیگر

کاهش چشمگیر وزن ساختمان

افزایش طول عمر ساختمان

مقاومت در برابر حوادث طبیعی چون سیل و زلزله

مقاومت در برابر آتش سوزی

افزایش چسبندگی مصالح به یکدیگر در حین ساخت‌وساز

  • ۰۰/۰۶/۰۴
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی