نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

نازک کاری ساختمان چیست؟

نازک کاری ساختمان شامل تمامی مراحلی می‌شود که روی سفت کاری و تأسیسات برقی و مکانیکی اجرا می‌شوند. نازک کاری ساختمان عملیات‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به هر گونه اندودکاری، عایق کاری، سنگ‌کاری، کاشی کاری و نقاشی اشاره کرد. شایان ذکر است در بسیاری از منابع دیوارکشی را جز نازک کاری به شمار می‌آورند که اشتباه است و بهتر است  آن را در مراحل سفت کاری گنجاند.

نازک کاری ساختمان شامل چه مراحلی است؟

بعد از اتمامی مراحل سفت کاری و اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی پیمانکار نسبت به شروع نازک کاری ساختمان اقدام می‌کند که طی مراحل مشخصی صورت خواهد گرفت. هر یک از این مراحل باید دقیقاً طبق اصول و استاندارد‌ها و در زمان مناسب اجرا شوند. در ادامه در خصوص این که نازک کاری ساختمان شامل چه مراحلی است بیشتر بحث خواهد شد.

اجرای اندود گچ و خاک

سفید کاری

اجرای قرنیزها

عایق کاری سرویس‌های بهداشتی

سرامیک و کاشی کاری ساختمان

اجرای انواع سقف

اجرای نمای داخلی و خارجی

مراحل نازک کاری ساختمان : اندود کاری

پس از اتمام دیوار چینی و اجرای تأسیسات نوبت به گچ کاری دیوار‌ها می‌رسد. اندودکاری ساختمان را به طور کلی به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌کنند. در اندودکاری داخلی به دلیل دور بودن فضا از رطوبت معمولاً از گچ و خاک و در اندودکاری خارجی به دلیل تماس مداوم با شرایط مختلفی جوی و فراهم کردن مقاومت مناسب سازه در برابر آن از سیمان استفاده می‌شود. اندودکاری دیوار به عنوان یکی از مراحل نازک کاری ساختمان خود طی روند خاصی صورت می‌گیرد که شامل چند مرحله زیر است.

بررسی نقشه، متره کار و مصالح مورد نیاز

کروم بندی

شمشه گیری

پر کردن فضای بین شمشه‌ها

مراحل نازک کاری ساختمان : سفید کاری

سفید کاری از دیگر مراحل نازک کاری ساختمان بوده و به دلیل قرار گرفتن در روی کار در اجرای آن باید بسیار دقت داشت تا کیفیت حداکثری حاصل شود. این مرحله از نازک کاری بعد از اتمام اندودکاری و خشک شدن کامل آن صورت می‌گیرد. سفید کاری با استفاده از گچ صورت می‌گیرد. ملاتی که به منظور سفید کاری تهیه می‌شود نسبت به گچ و خاک زودتر سفت می‌شود و به همین دلیل هم هر بار نسبت به تهیه مقدار کمی از ملات گچ اقدام می‌کنند.

مراحل نازک کاری ساختمان : اجرای قرنیز

قرنیز کاری از دیگر مراحل نازک کاری ساختمان است. قرنیز‌ها در واقع می‌توانند از جنس‌های مختلفی مانند تراورتن و مرمر باشند. قرنیز‌ها مستقیماً روی سطح گچ کاری شده قرار داده می‌شوند تا بدین طرق بتوانند از سطح زیرین خود در برابر نفوذ رطوبت و هر گونه ضربه محافظت کنند. برای جزئیات بیشتر در خصوص انواع قرنیز و اهمیت آن می‌توانید به مطلب انواع سنگ مناسب قرنیز مراجعه کنید.

 

  • ۰۰/۰۶/۰۳
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی