نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

پانل گچی چیست ؟

پانل گچی چیست ؟

پانل گچی یا دیوار گچی پیش ساخته یک نام عمومی برای مجموعه از محصولات است که از مخلوط آب و گچ تهیه می شوند و ذرات گچ ان نسبت به گچ های ساختمانی ریز تر است. این پانل ها همگی دارای پایه ای گچی هستند اما سطح رویین آن ها می تواند با مواد دیگری مانند گاغذ یا فایبرگلاس پوشانده شده باشد. دیوارهای گچی پیش ساخته به صورت یکپارچه ساخته می شوند.

مزایای استفاده از پانل گچی در ساختمان

استفاده از پانل گچی در ساختمان مزایای بسیاری دارد از جمله این که:

نصب آن بسیار آسان است. زیرا این محصولات به صورت یکپارچه در ابعاد بزرگ تولید می شوند و به سرعت سقف و دیورا های با مساحت زیاد را پوشش می دهند. این محصولات برای نصب به چند ابزار ساده نیاز دارند. برای برش آن به تیغ کاتر و برای نصب آن به میخ، مته و یا حتی چسب نیاز است. زیرا پانلهای گچی وزن کمی دارند.

مقاومت در برابر آتش یکی دیگر از ویژگی های مهم پانل های گچی است. به همین دلیل استفاده از آن در ساخت دیوار های داخلی طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این دیوار ها انتقال گرمای آتش را به خوبی به تاخیر می اندازند و از گسترش آتش جلوگیری می کنند.

عایق صدا بودن نیز دیگر ویژگی مهم پانل های گچی است. امروزه زندگی در شهر های شلوغ نیزامند شیوه ای مناسب در ساخت و ساز است که آرامش داخل خانه را به خوبی فراهم کند.

دوام بالا، صرفه اقتصادی و تنوع برای استفاده در طراحی داخلی از دیگر ویژگی هایی هستند که پانل های گچی را به محصولات مطلوب تبدیل می کنند.

محدودیت استفاده

برای نصب پانل های گچی دمای محیط نباید کمتر از ۴ درجه سلسیوس (سانتیگراد) باشد و اگر برای نصب آن از چسب استفاده شود، دما نباید کمتر از ۱۰ درجه باشد. مگر اینکه تولید کننده ی دیوار گچی پیشنهاد دیگری داشته باشد.

در صورت گرم کردن فضای نصب، باید به تهویه هوا و ممنوعیت بالا رفتن دما به بیش از ۳۵ درجه توجه شود و در زمان نصب پانل های گچی نباید در معرض رطوبت بسیار بالا قرار بگیرند. هنگام نصب در محیط کار گرم بهتر جریان هوایی محیط اطراف پانل را تا دمای مطلوب خنک کند.

کاربرد ها

دیوار گچی پیش ساخته را می توان روی قاب چوبی، فلزی یا چوب چند لایه نصب کرد. همچنین قابلیت نصب روی سطوح سیمانی و بنایی شده را نیز دارد. در شرایط متفاوت تنها روش نصب کمی تغییر خواهد کرد تا پستی بلندی های سطح برای مثال سیمان پوشانده شود.

مصارف دکوراسیون و روکش کردن نهایی دیوار های داخلی، ایجاد سقف کاذب گچی و بهره گیری از خواص ضد آتش و عایق از جمله مصارف پانل گچی در ساختمان هستند.

  • ۰۰/۰۵/۲۴
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی