نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

برای مبارزه با رطوبت دیوار از چه مصالحی می توان استفاده کرد ؟

پوشش ضد رطوبت دیوار اولین خط دفاعی در برابر پوسیدگی است. رطوبت و پوسیدگی ناشی از آن، از جمله مشکلاتی است که می تواند ارزش ساختمان را کاهش دهد و معضلات بهداشتی جدی ایجاد کند. همانطور که ساختمان ها را در برابر ورود و خروج هوای گرم و سرد عایق می کنیم و از این طریق از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری می کنیم؛ باید همچنین تنظیم رطوبت ساختمان را فراموش نکنیم.

وجود رطوبت در ساختمان چه پیامد هایی برای ساکنین را به دنبال دارد؟

رطوبت بیش از حد در ساختمان می تواند در دراز مدت سبب کاهش کیفیت هوای داخل شود. بررسی ها نشان می دهد که، کپک ها و قارچ ها بر روی سطوح مرطوب در داخل خانه رشد می کنند و این قضیه می تواند بر روی سلامت ساکنین خانه اثر بگذارد و سبب واکنش آلرژیک در افراد حساس شود. کپک ها و قارچ ها می توانند برای سالها در داخل دیوار ها به حیات و رشد خود ادامه دهند. بدین ترتیب استفاده از پوشش ضد رطوبت دیوار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وجود رطوبت در زیر زمین ساختمان

زیر زمین یکی از مرطوب ترین مناطق خانه ها می باشد. جاری شدن آب از طریق دیواره های زیرزمین می تواند به پی و فونداسیون ساختمان آسیب زند و باعث تورم چوب شود. نفوذ رطوبت به داخل مصالح سازه ای ساختمان نیز تبعات جدی را دارد؛ برای مثال رطوبت می تواند سبب زنگ زدن میلگردها و مقاطع فلزی شود و مقاومت آن ها را کاهش دهد. حال فرض کنید ساختمانی که اسکلتی فلزی دارد و تمام تیر و ستون های آن از فولاد می باشد ؛ رطوبت آن  را در معرض چه خطر اساسی قرار می دهد.

چگونه می توانیم ساختمان را در برابر رطوبت حفاظت کنیم

با جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل خانه ها با کمک محصولاتی از قبیل دیوار گچی مقاوم در برابر رطوبت، انواع اپوکسی ها ، پوشش ضد رطوبت دیوار و سیستم های ضد آب زیرزمین، می توانیم طول عمر ساختمان ها و خانه ها را افزایش دهیم و آن ها را به مکانی سالم تر و سازگار با محیط زیست تبدیل کنیم.

پوشش ضد رطوبت دیوار چیست ؟

پوشش ضد رطوبت دیوار در واقع لایه ای می باشد که بر روی دیوار ها اجرا می شود و اینگونه از نفوذ رطوبت جلوگیری می کند. این لایه پوششی می تواند پوشش بتنی ضد آب یا رنگ ضد آب با پایه آکریلیک و یا مواردی دیگر باشد. البته باید توجه داشت که هر گونه ترک بر روی دیوار و یا فاصله عملکرد این لایه های محافظتی را تحت تاثیر می گذارد و حتی می تواند آن ها را بی فایده کند.

شناسایی علت ایجاد رطوبت در فضا و منبع رطوبت باید پیش از اقدام برای رفع آن صورت گیرد؛ که اگر این شناسایی به درستی انجام شود، می تواند سبب کاهش هزینه های فعالیت های لازم برای حل مشکل شود. برای مثال گاهی اوقات رطوبت از دیوار های خارجی ساختمان نشت می کند و یا اینکه ممکن است یکی از لوله های آب و فاضلاب شبکه ساختمان صدمه دیده باشد. در این صورت استفاده از پوشش ضد رطوبت دیوار به تنهایی کارایی چندانی ندارد و عدم رفع ریشه ای مشکل در دراز مدت هزینه های گزافی را به بار می آورد.

 

  • ۰۰/۰۵/۲۳
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی