نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

گریتینگ چیست؟

گریتینگ چیست؟

گریتینگ در واقع صفحه مشبکی است که در دو جنس فلزی و غیر فلزی با وزن سبک تولید می‌شود. جنس آن معمولا فولاد یا کامپوزیت است و اجزا آن بسته به کاربرد و خواص خواسته شده از میلگرد به عنوان رابط، تسمه به عنوان باربر و قاب به صورت شبکه‌های مستطیلی، مربعی، مثلثی و... تشکیل می‌شود. علت وجود و تولید این محصول صنعتی، به خاصیت استحکام بالا در مقابل وزن کم و مشبکی بودن آن برمی‌گردد که در کاربردهای مختلف نقش فیلتر هوا و نور را در کنار تحمل بار بر عهده می‌گیرد. قیمت گریتینگ بر اساس متغییرهایی مثل وزن ، جنس، شکل هندسی، مشخصات فنی و نوع پوشش آن تعیین می‌گردد. گفتنی است که پس از ساخت با روش دستی یا الکتروفورج، پوششش را با توجه به نیاز خاصیت مقاومت به خوردگی در اکثر کاربردهای آن، به صورت گالوانیزه است.

انواع گریتینگ

گریتینگ بر اساس پارامترهای متفاوت جنس، ظاهر و ساختار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

طبقه‌بندی بر اساس جنس

همانطور که مختصرا اشاره شد گریتینگ از نظر جنس معمولا دو دسته فلزی و کامپوزیتی دارد، گریتینگ فلزی از آلومینیوم، چدن، فولاد (معمولا آلیاژ ST37) در دو حالت گالوانیزه گرم و سرد و استنلس استیل تولید می‌شود. نوع کامپوزیتی هم عموما از نوع فایبرگلاس است که در آن رزین پلیمری با الیاف شیشه تقویت می‌شود.

طبقه‌بندی براساس ساختار و اجزا تشکیل دهنده

این دسته‌بندی به انتخاب و تولید اجزا تشکیل‌دهنده گریتینگ بر می‌گردد و چهار دسته اصلی دارد:

گریتینگ تسمه در تسمه: در این نوع گریتینگ تسمه باربردار یا عرضی با تسمه رابط یا طولی به هم متصل شده و شبکه اصلی را تشکیل می‌دهند. قابل توجه است که این نوع به علت استحکام بالا در صنایع سبک و سنگیین کاربرد دارد.

گریتینگ تسمه در نیم‌تسمه: نیم تسمه در واقع همان تسمه رابط (طولی) است اما با این تفاوت که ابعاد آن برای دستیابی به وزن کم‌تر، کاهش پیدا کرده است. این حالت همچنان استحکام خوبی دارد اما برای کاربردهایی که ناچار به تحمل وزن خیلی سنگین است توصیه نمی‌شود.

گریتینگ تسمه در میلگرد: برای ساخت شبکه به جای تسمه از میلگرد ساده یا آجدار در محور طولی استفاده می‌شود و این کار موجب کاهش وزن آن در مقایسه با دو نوع قبلی است.

گریتینگ تسمه در چهارپهلو تابیده: در این گریتینگ رابط به جای تسمه و میلگرد پروفیل چهارپهلو با ابعاد یکسان و مشخص است.

تقسیم‌بندی گریتینگ بر اساس ظاهر

گریتینگ بر اساس ظاهر که کاربرد و روش تولید متفاوت دارند به سه گروه یا اصطلاح معروف شناخته شده‌اند:

گریتینگ اسلات: گریتینگی است که شبکه آن از سوراخ‌های موازی یا نرده‌ای تشکیل شده است.

گریتینگ پانچ: به گریتینگی که شبکه آن از پانچ شدن سوراخ‌های مربعی و دایره‌ای تشکیل می‌شود، گفته می‌شود.

گریتینگ مشبک: گریتینگی است که سوراخ‌هایش به صورت مستطیل و مربع است و تنها از تسمه و نیم‌تسمه برای رابط استفاده می‌شود.

پوشش شبکه فلزی و غیر فلزی

پوشش‌دهی برای انواع گریتینگ فلزی به سه حالت با استفاده از رنگ، پلی اتیلن و گالوانیزه گرم انجام می‌گیرد.

پوشش با رنگ از همه ارزان‌تر است و ضخامت کمتری دارد. البته گاهی ابتدا عملیات پوشش گالوانیزه گرم انجام می‌شود و سپس برای زیبایی بیشتر از رنگ هم روی آن استفاده می‌کنند.

پوشش پلی اتیلن سبک به جهت مقاومت در برابر خوردگی و عایق کردن در مقابل جریان الکتریسیته استفاده می‌شود. همچنین در برابر رطوبت عایق مناسب و متوسط ضخامت این پوشش ۷۰۰ میکرون است.

پوشش گالوانیزه گرم در صنایع پتروشیمی و کشتی‌سازی بیش‌ترین کاربرد را دارد و برای ایجاد مقاومت به زنگ زدگی ایجاد می‌گردد. همچنین ظاهر آن با این نوع روکش زیباتر می‌باشد.گاهی اوقات برای صنعت شهرسازی دیده شده است که گریتینگ‌های مورد نیاز را در پارکینگ‌ها و حتی راه پله‌ها با گالوانیزه گرم پوشش می‌دهند.

  • ۰۰/۰۵/۰۵
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی