نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

گالوانیزه چیست؟

هنگامی که تصمیم به ساخت خانه،انبار،گاراژ یا سازه های بزرگ میگیرید و به دنبال متریالی برای ساخت آن هستید که بادوام و مقرون به صرفه باشد فولاد گالوانیزه بهترین گزینه است. گالوانیزه در دسته قوی ترین مصالح ساختمانی قرار دارد و شما میتوانید ساختمان خود را با رنگ های متنوع گالوانیزه بسازید. ساختمان های گالوانیزه را میتوان با سازه های از پیش ساخته شده ساخت که بسیار دقیق تر هستند و در کارخانه ساخته میشوند.  گالوانیزه بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد و بعد از آن بعنوان ماده اصلی در ساخت بدنه خودرو از آن استفاده میشود.

ساخت و ساز با چوب یا گالوانیزه؟

گالوانیزه پیچ و تاب های چوب را ندارد و نیازی به برش دادن نیست زیرا در هر اندازه ای قابل سفارش است. خورده و شکسته نمیشود و در برابر باد و باران و حشرات مقاوم است. وزن گالوانیزه از چوب کمتره و به جای میخ از گل میخ استفاده میشود.

 مزایای ساختمان های گالوانیزه

_دوام طولانی

_مقاوم در برابر زنگ زدگی

_باران و سایر عوامل نمیتواند به آن نفوذ کند

_مقرون بصرفه و قابل بازیافت میباشد

_هزینه نگهداری ندارند

معایب گالوانیزه

_لوله هایی که از گالوانیزه ساخته میشوند خطرات زیست محیطی بهمراه دارند

_گالوانیزه هنگام ترکیب با فلز برنج مقاومت ضدزنگ خود را از دست میدهد

_گالوانیزه و مس نباید با هم ترکیب شوند زیرا واکنشی شیمیایی را ایجاد کرده که اتصالات را تضعیف میکند

عملیات گالوانیزاسیون در ورق گالوانیزه

زمانیکه ورق فولادی را با فلز روی می پوشانند ورق گالوانیزه ایجاد می شود. لازم است بدانید که اگر پوشش روی از روی این ورق آهنی برداشته شود باز هم این ورق زنگ نخواهد زد. به همین دلیل قیمت ورق های گالوانیزه بالا است. در گالوانیزاسیون، فلز فاسد شدنی را در مذاب یک فلز فاسد نشدنی قرار می دهند تا سطح آن توسط فلز فاسد نشدنی پوشیده شود. در واقع با این روش فلزات فاسد شدنی را در برابر خوردگی و زنگ زدگی مصون می کنند. محصولات فلزی را می‌توان از دو روش در برابر زنگ‌زدگی مقاوم کرد. ۱- پوشش کویل ۲- رنگ کردن .

 

گالوانیزه به روش غوطه ور شدن به صورت فرایندی انجام می شود و شامل چند مرحله است. پیش از هرکاری مسئول فنی سطح قطعه آهنی یا فولادی را تمیز و چربی زدایی می کند و پس از اسیدپاشی مجدد آن ها را شستشو می دهد. معمولا برای اینکه روی و آهن در فرایند گالوانیزه بهتر ترکیب شوند از محلول های کمکی استفاده می شود. در انتها و پس از غوطه ور شدن آهن در مواد مذاب کیفیت آن بررسی و کنترل می شود.

  • ۰۰/۰۵/۰۳
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی