نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

آکواپنل و کاربرد آن

آکواپنل نمونه ای از پانل های پیش ساخته سیمانی هستند که استفاده از آن ها به منظور مقابله با رطوبت صورت می گیرد. از آن جایی که این محصول در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد، می توان از آن در فضاهای مرطوب هم چون استخرها، آشپزخانه های صنعتی و غیره استفاده کرد.

ویژگی های آکواپنل

صفحات آکواپنل غیر قابل اشتعال بوده و در برابر ضربه های احتمالی سبک و سنگین از خود مقاومت نشان می دهند.

استفاده از این صفحات از پیش ساخته مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به دارا بودن خاصیت عایق صوتی و حرارتی اشاره کرد.

همان گونه که در بالا اشاره شد، از آکواپنل ها در محیط های مرطوب و مکان هایی هم چون بیمارستان، مکان های ورزشی، اداری، تجاری و مسکونی استفاده می شود.

از آن جایی که آکوپنل های سیمانی عاری از هرگونه مواد آلی می باشد، در برابر رشد قارچ و کپک از مقاومت بالایی برخوردار می باشند.

از دیگر ویژگی های صفحات آکواپنل می توان به برش آسان آن ها با استفاده از ابزار ساده اشاره کرد. این گونه پانل ها این قابلیت را دارند که به سرعت و با به کارگیری روش های ساده نصب شوند.

از ویژگی های بارز این گونه پنل ها که آن را به گزینه ای مناسب برای استفاده در ساختمان سازی تبدیل کرده است قابلیت خم شدن آن ها تا شعاع یک متر در حالت خشک و بدون نیاز به هرگونه برش کاری می باشد.

این پانل ها در برابر رطوبت 100 درصد مقاوم می باشند. از دیگر ویژگی و مزایای این متریال می توان به ایجاد فضای مفید بیش تر با استفاده از ضخامت کم ساختار دیوارها و سازگاری آن ها با محیط زیست اشاره کرد.

صفحات آکواپنل در دو نوع داخلی و خارجی تولید و به بازار عرضه می شود. همان طور که در بالا گفته شد از آکواپنل ها در محیط های مرطوب و مکان هایی هم چون دیوارهای پیرامونی، فضاهای همراه با آبریزی، دیوار و سقف استخرها، سرویس های بهداشتی و غیره استفاده می شود.

تفاوت آکواپنل های داخلی و خارجی را می توان در روش تولید آن ها دانست. به این گونه که روش ساختن و مشخصات فنی پانل هایی که در بیرون و در داخل مورد استفاده قرار می گیرند با یکدیگر متفاوت می باشد. آکواپنل های خارجی نسبت به آکواپنل های داخلی دارای چگالی و وزن بالاتری می باشد. همین ویژگی امکان استفاده از آکواپنل های خارجی را در فضای داخلی امکان پذیر می سازد اما بر عکس این امر ممکن نمی باشد.

در صورتی که از سیستم آکواپنل خارجی به عنوان نمای نهایی استفاده شود، باید عملیات درزگیری صورت گرفته و از شبکه توری فایبرگلاس و اندود مخصوص سیمانی در کل سطح پانل استفاده شود.

آکواپنل های خارجی در برابر باران و شرایط متغیر جوی مقاوم می باشد.

از دیگر موارد به کارگیری آکواپنل ها می توان به استفاده از آن ها در ساختار دیوارهای جدا کننده داخلی در فضاهای تر و خشک، ساخت انواع دیوار و انواع نمای خرجی، به عنوان پوشش نمای داخلی تونل ها و استفاده از آن به منظور بازسازی نماها اشاره کرد.

از آن جایی که یکی از عوامل مهم در آسیب رساندن به ساختمان رطوبت می باشد، آشنایی با آب های موجود که می تواند در ساختمان وجود داشته باشد لازم می باشد. آب های موجود در ساختمان به شکل آب راکد یا آب های در حال حرکت، قطرات آب یا نم آب میباشد. از این رو استفاده از متریال مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد.

  • ۰۰/۰۴/۲۴
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی