نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

انواع قیر

انواع قیر(چسباننده های سیاه)

الف: قیرهای معدنی

روغنهای نفت خامی که از زمین می جوشد ، به مرور زمان و در برابر عوامل جوی ، به آرامی و در گرمای کم می پرد و قیر آن ب ه جا می ماند که به آن قیر معدنی گفته می شود قیرهای معدنی خالص نیستند و بیشتر به همراه اجسام معدنی مانند خاک رس کلوئیدی ، خاکستر آتشفشانی، گوگرد و بقایای گیاهی می باشند . برای پالایش قیرهای معدنی آنها را تا حدود 160 درجه گرم کرده و صاف میکنند.

ب: قیرهای خالص

قیرهای خالص از پالایش نفت خام به دست می آیند . در اثر حرارت دادن نفت خام، بنزین ، حلالهای نفتی، نفت چراغ، نفت گاز و سایر روغنهای سبک آن در برج های تقطیر پالایشگاه جدا شده و در گرمای بیش از حدود 380 درجه (در فشار عادی ) قیر آن ب ه جا می ماند که به صورت جامد  یا نیمه جامد  است . چنانچه تقطیر در خلاء انجام شود ، گرمای مذکور کاهش می یابد . نفت خام به انواع آسفالتیک، پارافینیک و آ سفالتیک  پارافینیک تقسیم می شود . بیشتر نفت های خام معادل ایران از نوع آسفالتیک  پارافینیک است . قیری که از نفت آسفالتیک به دست می آید برای کارهای راهسازی از همه مناسبتر است . با روش های ویژه ای پارافین قیرهای پارافینیک را جدا کرده و در راهسازی به مصرف می رسانند. در مقایسه قیرهای معدنی و قیرهای خالص، تفاوتهایی وجود دارد که اهم آنها بدین شرح است:  قیرهای نفتی گوگود کمتری دارند.  قیرهای معدنی حاوی مواد معدنی و خاکستر هستند، در حالی که قیرهای نفتی خالص ترند.  روغن قیرهای خالص بیشتر از قیرهای معدنی است. شمار اسیدی 2، استری 3 و صابونی شدن 4 قیر نفتی کمتر از قیر معدنی است.  پارافین قیر معدنی کمتر از قیرهای خالص است.

ج: قیر دمیده یا قیر اکسیده

قیر دمیده یا قیر اکسیده از دمیدن هوای داغ 300=200  درجه به قیر خالص  در مراحل نهایی پالایش یا قیر خالص حل شده در روغن های معدنی به دست می آید . در اثر دمش هوا اتمهای هیدروژن ملکو لهای قیر با اکسیژن هوا ترکیب شده و در نتیجه این واکنش ، آب و هیدروکربورهای سنگین تر به وجود می آید (پلیمریزاسیون( با دمیدن هوا به قیر ، روغن های آن نمی پرد و در سرما هم خاصیت انگمی 6 خود را از دست نمی دهد . قیر دمیده دارای درجه نفوذ کمتر و درجه نرمی بیشتری از قیر خالص اولیه است و حساسیت آن نسبت به تغییر درجه حرارت ، کمتر می باشد . چسبندگی قیر دمیده در گرمای زیاد نیز بیش از قیر خالص اکسید نشده است. ویژگیهای قیر دمیده نزدیک به قیر معدنی است . قیر دمیده برای ساختن لایه های آب بندی پیش ساخته (مقوا و شمع قیری ) اندودهای آب بندی، رنگهای ضد آب، اندودن لوله و مانند اینها مصرف می شود . پر کردن در زها و تر کهای رویه های بتنی و فضای خالی زیر آنها نیز با قیر اکسیده ساخته می شود R 90/ و 15 R 80/ انجام می شود . در پالایشگ اههای ایران دو نوع قیر اکسیده 25 که اعداد 25 و 15 درجه نفوذ و 80 و 90 درجه نرمی آنها است . با افزودن کاتالیزورهای ویژه در حین تولید قیر دمی ده، می توان قیر اکسیده ای ساخت که حالت خمیری آنها در سرما حفظ شود . از این نوع قیر که تا اندازه ای شبیه لاستیک است ، برای پوشش کف کانالها استفاده می شود.

د: قیرهای محلول یا پس بریده

قیرهای محلول از حل کردن قیر خالص در روغنهای معدنی به دست می آید . جنس قیر محلول بستگی به نوع قیر خالص و حلال آن دارد . هرچه حلال، زودتر بپرد ، قیر محلول زودگیرتر و هرچه مقدار حلال بیشتر شود، قیر آبکی تر است. مقدار حلال حداقل ( 10 %) وزن قیر محلول می باشد. روغن راه نوعی قیر محلول است که از حل کردن قیر خالص در روغن های سنگین مانند نف ت کوره ساخته می شود . قیرهای محلول آبکی را به صورت سرد و قیرهای سفت را با کمی گرم کردن به مصرف می رسانند . در صورت گرم کردن، درجه گرمای قیرهای محلول باید کمتر از درجه اشتعال حلال آنها باشد . قیرهای محلول را در ساختن رویه های سیاه راه در هوای سرد و خشک، اندود آب بندی و اندودهای سطحی و نفوذی راه به مصرف می رسانند

  • ۰۰/۰۴/۱۰
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی