نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

بتن تاشو

بتن چگونه ساخته می شود؟

بتن مخلوطی از خمیر با سنگ و یا سنگدانه می باشد خمیر بتن از سیمان و آب است و سطوح متراکم کوچک و بزرگ را پوشش می دهد. خمیر از طریق واکنش شیمیایی هیدراتاسیون سخت و مقاوم می شود و به شکل سنگ در می آید که به آن  آبتن می گویند. برای دستیابی به یک بتن قوی و با دوام اندازه گیری دقیق و مخلوطی رقیق از مواد تشکیل دهنده ضروری است. مخلوطی رقیق که خمیر کافی برای پر کردن فضاهای ریز داخل سنگدانه ها ر ا دارا می باشد که اگر غیر این باشد تعبیه آن دشوار است و  سطوح خشن و بتنی که منافذ زیادی را دارد تولید می کند.

ویژگی های بتن تاشو

این سیستم پیچیده که کاربردهای فراوانی همچون استفاده از آن در ساخت پناهگاه های اضطراری و پل هایی برای مسافت های طولانی استفاده می شود. این نوآوری مانند ابداع گنبد ژئودزیک باکمینستر فولر در قرن 21 است. دیگر ویژگی های بتن تاشو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- از نظر شکل و اندازه یکنواخت است و هر عضو از یک جفت به بیرون گسترش می یابد تا ثبات و استحکام بیشتری را به مانند یک بلوک سفت و سخت ساختمانی فراهم کند و فضای کمتری را اشغال نماید.

- بتن های تاشو از هر دو طرف متقارن هستند اما هنگام اتصال استحکام زیادی دارند و متلاشی نمی شوند.

- برای رسیدن به ارتفاع حداکثر 86 بلوک می توانند روی هم قرار بگیرند و یک سازه ی قابل توجه در مقیاس و همچنین جرم کمتر در مقایسه با سایر انواع بتن ها فراهم آورد.

- ویژگی منحصر به فرد بتن تاشو این است که یک سیستم گرانش محور است که تنها منحصر به شکل بتنی خود نیست و با انواع متریال ها مانند چوب و مقوا و کتاب نیز قابلیت اجرا دارد.

بتن های تاشو از ابتکارات بشر هستند که مدت های طولانی پس از اختراع جهانی شده ی آجر خاک رسی قرمز در صنعت ساخت و ساز ابداع گردید و این صنعت را متحول کرد و این سیستم را از بزرگترین ابداعات بشر به حساب می آورند. بتن تاشو یک واحد یکسان می باشد که از چهار قطعه به صورت یک عنصر ساختاری سفت و محکم  می باشد که در کنار هم در یک مجموعه تعبیه می شوند و  می توان بدون اغراق اظهار نمود که این امر چیزی کمتر از یک انقلاب در متریال نیست.

این ابتکار جدید توسط بنشتریت طراحی و  ابداع گردید؛ فناوری پییشرفته ی ابداع بتن تاشو پس از سال ها از در کنار هم قرار دادن روابط هندسی و روش های موجود ساخت در ساختمان به دست آمده است.  این سیستم با اینکه ساده به نظر می رسد اما به عنوان یک بلوک گرانش محور شناخته می شود که کاربردهای فراوان و غیر قابل تصوری دارد. از جمله کاربردهای بتن تاشو استفاده از آن برای ساخت پناهگاه های اضطراری است

  • ۰۰/۰۳/۲۵
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی