نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

بتن اسفنجی گازی

بتن اسفنجی چیست؟

نام و نشان بتن اسفنجی شاید کمی غلط انداز باشد و همه فکر کنند که در ساخت آن‌ها اسفنج به کار رفته است اما در واقع این گونه نیست. اسفنج در واقع از ظاهر شبیه به اسفنج این بتن‌های سبک گرفته شده است. بتن‌های اسفنجی در واقع نوعی از بتن‌های سبک هستند که دارای ساختار پوک و متخلخل هستند. بتن‌های اسفنجی اگرچه مقاومت خوبی دارند اما نمی‌توان از آن‌ها استفاده سازه کرد. به این معنی که نمی‌توان آن‌ها را در ساخت دیوارهای باربر به کار برد.

بتن اسفنجی گازی

بتن اسفنجی گازی که گاهی نیز بلوک سبک بتنی هوادار اتوکلاو شده یا بتن هوادار اتوکلاوی خوانده می‌شود، نوعی بتن پیش ساخته است که از مواد اولیه طبیعی تشکیل شده است. این نوع از بتن اسفنجی نخستین بار در دهه 1920 در سوئد توسعه یافت که طی آن یک معمار ابتدا مخلوط بتنی معمولی شامل سیمان، آهک، آب و ماسه را با مقدار کمی از پودر آلومینیوم ترکیب کرد. پودر آلومینیوم به عنوان یک عامل انبساطی عمل می‌کند که باعث بالا رفتن بتن می‌شود که شباهت زیادی به ور آمدن خمیر نان دارد. در نتیجه بتنی شکل می‌گیرد که تقریباً تا 80 درصد هوا تشکیل شده است. بتن اسفنجی گازی به طور معمول به صورت بلوک و مصالحی ساخته می‌شود.

بتن اسفنجی گازی یک عایق حرارتی بسیار خوب است که در داخل و خارج ساختمان‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر قابلیت عایق کاری، یکی از مزایای این نوع از بلوک‌های اسفنجی نصب سریع و آسان است زیرا از طرفی وزن کمی دارند و با توجه به وزن کم در اندازه‌های بزرگ ساخته و در دسترس قرار می‌گیرند و همچنین در صورت نیاز با ابزار استاندارد و مناسب می‌توان به راحتی آن را برش داد و به اندازه دلخواه در آورد.

بتن اسفنجی گازی برای ساختمان‌های مرتفع و ساختمان‌های دارای طیف تغییرات گسترده‌ای از درجه حرارت بسیار مناسب است. به دلیل تراکم پایین‌تر، ساختمان‌های مرتفع که با استفاده از بلوک اسفنجی گازی ساخته شده‌اند، به فولاد و بتن کمتری احتیاج دارند. ملات مورد نیاز برای بلوک‌های بتن اسفنجی گازی به دلیل نیاز به تعداد کمتر اتصالات کاهش می‌یابد.

مزایای بتن‌های اسفنجی گازی

ماده‌ای عالی برای عایق صوتی و عایق صوتی

بسیار مقاوم در برابر آتش

در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود است.

جرم حرارتی بالا ذخیره شده و انرژی را با گذشت زمان آزاد می‌کند.

ساخته شده با مواد قابل بازیافت

هندلینگ و نصب آسان به دلیل وزن کم

برش آسان

حمل و نقل اقتصادی و جابجایی در مقایسه با بتن ریخته شده یا بلوک بتونی

معایب بتن‌های اسفنجی گازی

محصولات اغلب ناهماهنگی در کیفیت و رنگ را نشان می‌دهند.

دیوارهای خارجی برای محافظت در برابر آب و هوا، به روکش بیرونی احتیاج دارند.

در صورت نصب در محیط‌های با رطوبت بالا، اتمام داخلی نیاز به نفوذپذیری بخار کم دارد و اتمام‌های خارجی نیاز به نفوذپذیری بالایی دارند.

درجه عایق بودن آن‌ها در مقایسه با سایر مصالح مختص عایق کاری کمتر است.

هزینه بالاتر از بلوک بتونی معمولی

مقاومت بتن اسفنجی گازی به مراتب کمتر از بتن‌های سنتی معمولی است.

  • ۰۰/۰۳/۲۳
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی