نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

گود برداری

تعریف گودبرداری

گودبرداری به آن قسمت از عملیات خاکی گفته می شود که پایین تر از سطح زمین برای احداث زیر زمین ، موتورخانه و انجام می گیرد. هرچند در بیشتر گودبرداری ها ، پی کنی نیز تواما انجام می گیرد، پی کنی به کلیه عملیات خاکی که در سطح زمین انجام می گیرد اطلاق می گردد. و برای مستحکم کردن ساختمان است .گود برداری به کندن و حفاری زمین برای رسیدن به خاک مرغوب می گویند. که به عبارتی گودبرداری به هر گونه حفاری و خاکبرداری در تراز پایین‌تر از سطح طبیعی زمین یا در تراز پایین تر از زیر پی ساختمان مجاور اطلاق می‌شود  عمده تفاوت های گودبرداری و پی کنی در ساختمان به نوع عملیات خاکی و همچنین عمق آن بر می گردد. و اینکه کاربرد گودبرداری و پی کنی ساختمان کاملا متفاوت است

در گود برداری ها بسته به حجم عملیات خاکی ، دسترسی ها و رعایت مسائل ایمنی ممکن است عملیات با دست انجام گیرد. ولی معمولا عملیات خاکی حجیم با ماشین آلات سنگین مانند بیل مکانیکی ( بیل بک)،لودر و بولدزر انجام می گیرد.

هدف از گودبرداری چیست؟

گودبرداری در زمین های انجام می شود که باید تمام یا قسمتی از ساختمان پایین تر از سطح طبیعی زمین احداث شود که گاهی ممکن است عمق گودبرداری بنابر جنس زمین به چندین متر برسد .

روش های مختلف گودبرداری:

۱-گودبرداری در زمین های کوچک

گودبرداری های کم عمق و با وسعت کم و یا در مواردی که راه دسترسی به ماشین آلات حفاری مقدور نباشد معمولا با دست صورت می گیرد، اما در مواردی که عمق زیاد است و وسعت کم از انواع ماشین های حفار مانند بیل بک (بیل مکانیکی) استفاده می شود.

حداکثر عمقی که بیل مکانیکی معمولی می تواند بکند حدود ۶ متر می باشد.

۲-گودبرداری در زمین های بزرگ

در صورتی که زمین بزرگ و حجم عملیات خاکی زیاد باشد و خاک کم دج باشد می توان از انواع لودر برای حفاری استفاده کرد ولی اگر زمین دج و دارای تخته سنگ باشد برای حفاری از انواع بولدزر استفاده کرده و برای بار کردن از لودر کمک گرفته می شود.

نحوه عمل بدین صورت است که لودر ابتدا برای خود یک شیب درست میکند سپس با پیشرفت خاکبرداری در صورتی که زمین وسیع باشد کمپرسی ها برای بار گرفتن داخل گود می شوند.

رعایت مسائل ایمنی در گودبرداری :

قبل از گود برداری:

الف: با همکاری سازمان ذیربط آب، برق ،گاز و سایر سرویس های مشابه در محل گودبرداری قطع شود.

ب:کلیه اشیاء زاید از قبیل دخت ، تخته سنگ و سایر از محل گودبرداری خارج گردد.

ج:در صورتی که ساختمان های مجاور ایستایی کافی نداشته باشند آنها را قبل از گودبرداری خالی از سکنه و با شمع بندی چوبی یا فلزی ساختمان از داخل شمع بندی کرد.

د: از وضعیت پایداری ساختمان های مجاور مطلع شده و نسبت به آن تمهیداتی در نظر گرفت.

حین گودبرداری:در حفاری با عمق بیش از ۱۲۰ سانتی متر خطر ریزش و یا لغزش دیوار وجود دارد و لازم است تمهیدات ایمنی لازم به عمل آید،مگر اینکه شیب دیواره از زاویه شیب طبیعی خاک کمتر باشد.

دو روش گودبرداری وجود دارد

۱:گودبرداری در زمین های نامحدود : منظور از زمین نامحدود زمین بسیار وسیعی است که اطراف آن هیچ گونه ساختمانی نباشد

۲: گودبرداری در زمین های محدود : منظور از زمین محدود زمین نسبتا کوچکی است که اطراف آن ساختمان هایی وجود داشته باشد

شیب دیواره های محل گودبرداری :

برای جلوگیری از ریزش دیواره های محل گودبرداری به داخل معمولا خاک برداری طوری صورت می گیرد که دیواره های کناری دارای شیب ملایمی باشد که با خط عمود زاویه ای به اندازه

  • ۰۰/۰۳/۱۰
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی