نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

پارکینگ مزاحم چیست؟

اگر در یک ساختمان فضای پارکینگ به صورتی باشد که راه عبور باقی پارکینگ ها باز باشد و برای آنها مشکلی ایجاد نکند شهرداری با توافق اعضای ساختمان و دستورالعملی که در این مورد وجود دارد پارکینگ مزاحمی را در آن فضای آزاد ایجاد میکند که مثلا دو ماشین بتوانند پشت سر هم پارک کنند.

یک مشکلی در این نوع پارکینگ وجود دارد و آن این است که هر زمان یکی از مالکان بخواهد ماشین خود را حرکت دهد مالک پارکینگ مزاحم هم باید خودرو خود را جابه جا کند. در ضمن قیمت این پارکینگها از پارکینگهای اختصاصی کمتر است، و با وجود اینکه شخص صاحب پارکینگ میشود اما برای یکی دیگر از صاحبان پارکینگ مزاحمت ایجاد میکند.

نحوه تقسیم پارکینگ مزاحم

نحوه تقسیم پارکینگ مزاحم با توافق همه اعضای ساختمان است در غیر این صورت شهرداری و اداره ثبت بر اساس اولین و آخرین قرارداد خریدارها، قوانین پارکینگ را تقسیم میکند که در بیشتر مواقع پارکینگ مزاحم به شخصی داده میشود که آخرین قرارداد را دارد.

قوانین استفاده از  پارکینگِ دیگری بدون اجازه

اگر شخصی در ساختمان خود زندگی نکند و پارکینگ او خالی باشد، وقتی شخص موردنظر باز گردد و در آپارتمان خود سکنی گزیند اگر کسی از همان ساختمان از پارکینگ او بدون اجازه اش استفاده کرده باشد، شخص موردنظر باید اجاره این مدت را به مالک آن بپردازد و همچنین مالک میتواند آن را درخواست کند.

ولی اگر مالک، خود اجازه استفاده از پارکینگش را به شخصی یا به مدیر ساختمان سپرده باشد دیگر نمیتواند چنین ادعایی داشته باشد. در کل استفاده از پارکینگ دیگری بدون اجازه مالک آن خلاف قانون است و اگر مالک شکایت کرده و اقامه دعوی کند شخص مورد نظر باید اجرت المثل (اجاره مدت تصرف) را به مالک بپردازد که مقدار آن را کارشناسان دادگستری تعیین میکنند.

همچنین اگر شخصی ماشین خود را در پارکینگ دیگری بدون اجازه او بگذارد و حاضر نشود آن را بردارد جرمش تصرف عدوانی (بدون رضایت مالک) است و مجازات آن جزای نقدی تا حبس و رفع تصرف و مطالبه خسارت وارده به مالک باشد.

پارک کردن موتور سیکلت در پارکینگ

در صورتی که مالک باشید و پارکینگ نداشته باشید اما یک موتور کوچک داشته باشید و بخواهید آنرا در پارکینگ بگذارید، در صورتی میتوانید از پارکینگ استفاده کنید که تمامی مالکین رضایت داده باشند. در غیر اینصورت نمیتوانید از پارکینگ استفاده کنید و یا تقاضای ریموت کنترل درب را بکنید.

اجاره پارکینگ از ساختمان دیگری

اگر شخصی بخواهد پارکینگی را اجاره کند و پارکینگ برای اهالی همان ساختمان باشد؛ مشکل به وجود نمی آید ولی اگر از اهالی ساختمان دیگری باشد اشکال دارد و قابل اجرا نیست. ولی میتواند با سایر ساکنین توافق کند و برای مدت کوتاهی این کار را انجام دهد. ولی واگذاری کامل پارکینگ، به ساختمانهای دیگر امکانپذیر نیست.

  • ۰۰/۰۲/۰۴
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی