نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

بارهای وارد بر سازه:

1- تعریف بار

در مهندسی عمران به نیرو میگن بار و منظور از بارگذاری سازه، نیروهایی هستن که به سازه وارد میشن. نیروهای وارد بر سازه بطور کلی به دو دسته تقسیم میشن:

نیروهای خارجی : نیروهایی که از خارج به سازه وارد میشن.

نیروهای داخلی: نیروهایی که در اثر نیروهای خارجی در اجزای سازه  ایجاد میشن (پس اگه نیروی خارجی نداشته باشیم خبری از نیروی داخلی نیست).

2- مسیر انتقال بار

مسیری که بار طی میکنه تا به زمین برسه رو مسیر انتقال بار میگن (اونایی که مقاله سازه 🌳 رو نخوندن در جریان باشن که وظیفه اصلی سازه، انتقال بار به زمین است). سازه، بار خارجی وارد بر طبقه رو از دال به تیر فرعی، از تیرفرعی به تیر اصلی، از تیر اصلی به ستون و از ستون به پی و زمین منتقل میکنه. در اثر این نیروی خارجی در اعضای قاب یعنی دال، تیر فرعی، تیر اصلی، ستون و پی نیروی داخلی ایجاد میشه. حالا اگه نیروی داخلی ایجاد شده تو عضومون بیشتر از مقاومت عضو باشه، اون عضومون دچار آسیب میشه.

3- دسته بندی نیروهای خارجی

نیروهای خارجی براساس منشا بار، جهت اعمال بار و سرعت اعمال بار به سه دسته تقسیم میشن:

1-3- نیروهای خارجی براساس منشا بار

2-3- نیروهای خارجی براساس جهت اعمال بار

3-3- نیروهای خارجی براساس سرعت اعمال بار

تفاوت بین بار دینامیکی و استاتیکی

بار استاتیکی نسبت به زمان مقدارش ثابته، برا همینم به ازای این نوع بار تنها یک پاسخ (مانند جابجایی) برای سازه وجود داره اما بار دینامیکی نسبت به زمان مقدارش متغیره، درنتیجه برای این نوع بار، در هر زمان یک پاسخ (مانند تاریخچه جابجایی) برای سازه وجود داره.طبق قانون دوم نیوتن  (F=m×a) چنانچه به سازه شتابی اعمال بشه، متناسب با این شتاب در سازه نیروی اینرسی ایجاد میشه. بار دینامیکی شتاب داره پس در سازه نیروی اینرسی ایجاد میکنه، بار استاتیکی شتابش صفره درنتیجه در سازه نیروی اینرسی ایجاد نمیکنه. حالا فرض کنید به پی یک سازه قابی نیروی افقی اعمال بشه و اگر این نیرو بسیار آهسته و بصورت استاتیکی اعمال بشه، در این حالت بدون اینکه به سازه نیرویی ( اینرسی) اعمال بشه سازه به موقعیت ثانویه منتقل میشه اما اگر این نیرو سریع و بصورت دینامیکی اعمال بشه در پی سازه شتاب ایجاد میشه (دقیقا مثل زلزله) و پی به موقعیت ثانویه منتقل میشه اما سقف با نیرویی به نام اینرسی تمایل به حفظ حالت قبلی خودش داره

 

  • ۹۹/۱۲/۰۹
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی