نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

تعریف املاک مشاع

سهم مالکین در جزء به جزء آن منتشر است و هر یک از مالکین به قدرِ حق خود از تمامی و یا قسمتی از ملک سهم دارد. لذا، وقتی که یکی از مالکین درخواست فروش سهمش را داشته باشد، تعیین سهم وی مشکلی است که باید از طریق افراز و تفکیک ملک مشاع برطرف گردد.

با عنایت به این‌که امکان دارد مال مشاع، عین یا منفعت یا دین یا مالی مثلی یا قیمی ‌باشد، قانون‌گذار در مرحله‌ی اول به شریک ها اجازه می‌دهد با رضایت و توافق بین خود، تقسیم را به صورتی که در خصوص آن توافق داشته باشند، انجام داده و چنانچه توافق انجام نشد، متقاضی تقسیم می‌تواند شرکا را به انجام تفکیک ملک مشاع از طریق مراجع قانونی مجبور بنماید.

اولین مرحله در ساخت و ساز در ملک مشاع

جریان ثبتی ملک مورد افراز باید پایان پذیرفته باشد، به این معنی که از لحاظ ثبتی مشکلی وجود نداشته و حتما دارای سند مالکیت باشد یا اینکه بعد از ثبت در دفتر املاک آگهی نوبتی و تحدیدی آن منتشر شده و در موعد مقرر نسبت به آن اعتراض صورت نگرفته باشد.

دومین مرحله در ساخت و ساز در ملک مشاع

درخواست هر کدام از شریکان با مستندات قانونی و مشخصات و آدرس درست به ادارۀ ثبت تحویل می‌گردد. پس از این مرحله است که ادارۀ ثبت محل وارد عمل می‌گردد و بررسی‌ها را شروع می‌نماید.

سومین مرحله در ساخت و ساز در ملک مشاع

پرونده مطرح توسط نمایندۀ ادارۀ ثبت محل از این حیث که ملک مورد نظر مراحل قانونی را طی نموده است و یا سند مالکیت دارد، بررسی می‌گردد تا اشکالات قانونی برای افراز و تفکیک ملک مشاع وجود نداشته باشد.

چهارمین مرحله در ساخت و ساز در ملک مشاع

نمایندۀ ثبت بعد از بررسی کردن پرونده مورد نظر، گزارشش را به رئیس ادارۀ ثبت ارسال می‌‌نماید تا او پس از مشاهده‌ی گزارش نمایندۀ ثبت تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد.

پنجمین مرحله در ساخت و ساز در ملک مشاع

رئیس ادارۀ ثبت چنانچه موضوع ساخت و ساز در ملک مشاع مورد نظر قابل افراز بودن باشد، پرونده مطروحه را به نقشه‌بردار ثبت برای معاینۀ محلی و انجام مراحل نقشه‌برداری می‌دهد.

ششمین مرحله در ساخت و ساز در ملک مشاع

نقشه‌بردار در معیت نمایندۀ ثبت در محل حاضر گردیده و از همه شرکا و افرادی که متقاضی افراز هستند دعوت می‌نماید و به امضای کلیه‌ی شرکای حاضر در روز معاینه و نیز خودِ نمایند‌ه‌ی ثبت رسانده و به مسئول واحد ثبتی تسلیم می‌نماید.

مسئول واحد ثبتی هم بعد از رسیدگی کردن موضوع و انطباق دادن درخواست با مقررات قانونی و مشاهده‌ی صورت ‌مجلس تنظیم شده، نقشه‌ی افرازی و نیز تطبیق آن با وضعیت و سابقه‌ی ثبتی، تصمیم خود را در بر رد یا قبول درخواست افراز و تفکیک ملک مشاع و نحوۀ آن اعلام می‌دارد.

هفتمین مرحله در ساخت و ساز در ملک مشاع

بعد از ثبت اعتراض متقاضی، در دادگاه حقوقی محل وقوع ملک مشاع ،‌ دادگاه در خصوص رسیدگی به مدارک و مستندات ملک یا ساختمان مورد نظر بر اساس قوانین و مقررات و انطباق دادن مدارک ارائه شده با اسناد مالکیت ملک و قابل افراز بودن آن اقدام لازم را معمول می‌نماید.

هشتمین مرحله در ساخت و ساز در ملک مشاع

نمایندۀ ثبت با در نظر گرفتن صورت‌جلسه افرازی، پیش‌نویس سند مالکیت قطعه یا قطعات افرازی مورد نظر را تهیه کرده و دفتر املاک سند اولیه را باطل نموده و سند جدید صادر می‌کند و موضوع ابطال اسناد مالکیت مشاعی را طی بخشنامه‌ای به دفاتر اسناد رسمی تابعه اطلاع‌رسانی می‌کند.

نهمین مرحله در ساخت و ساز در ملک مشاع

شریک ها قادرند بعد از رأی دادگاه مبنی بر غیرقابل افراز بودن ملک مورد نظر، تقاضای فروش را انجام دهد که در این خصوص دادگاه بعد از بررسی دستور فروش، آن را به دایرۀ اجرای احکام مدنی امور فروش اموال غیرمنقول ارسال کرده و بعد از انجام تشریفات فروش ملک غیرقابل افراز طبق ماده ۱۰ قانون افراز املاک مشاع پس از کم کردن هزینۀ عملیات اجرایی بر اساس دستور دادگاه، مابین شریکان به میزان سهم تقسیم می‌نماید.

دهمین مرحله در ساخت و ساز در ملک مشاع

استعلام از شهرداری

  • ۹۹/۱۰/۲۷
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی