نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

نشریه تخصصی ساختمان

مرجع تخصصی استاندارد ها و اطلاعات ساختمان

  • ۰
  • ۰

فرآیند ساخت و ساز می‌تواند باعث ایجاد سر و صدا، سد معبر، تجاوز به حریم معابر و حتی سقوط مصالح شود. هر یک از این موارد به تنهایی می‌تواند باعث سلب آسایش مردم شود، به خصوص برای همسایه‌ها! ساختمان‌هایی که در مجاور سازه در حال ساخت هستند، بیشترین آسیب را در طول دوره ساخت متحمل می‌شوند. هرگونه مشکل می‌تواند به معنای نقض حقوق همسایه در ساخت و ساز تلقی شود که از جانب همسایه قابل شکایت و پیگیری است. برای جلوگیری از این مشکلات، قوانین خاصی تدوین شده‌اند که سازندگان ملزم به اجرای آن‌ها هستند.

  • ساختمان سازی باید در ساعات مشخص انجام شده و تا ساعت ۲۱ به پایان برسد. برای آلودگی صوتی از ساعت هفت صبح تا ۱۰ شب، استاندارد صدا ۵۵ دسی‌بل و از ساعت ۱۰ شب تا هفت صبح، استاندارد صدا ۴۵ دسی‌بل باشد (این قانون به دلیل وجود شبهات و عدم اعمال جریمه به درستی اعمال نمی‌شود).
  • تردد ماشین‌های سنگین و کامیون‌ها در شب جهت حمل و تخلیه مصالح که ممکن است باعث سلب آسایش همسایه‌ها شود، باید در روزهای عادی بین ساعات شش تا ۱۲ صبح و روزهای تعطیل بین ۱۰ شب تا شش صبح انجام شود.
  • در زمان اجرای عملیات ساختمانی اگر خطری متوجه رفت و آمد عابران و یا خودروها باشد، باید از یک یا چند نگهبان با پرچم اعلام خطر در فاصله مناسب یا قرار دادن نرده‌های حفاظتی متحرک در فاصله مناسب از محوطه خطر و نصب چراغ‌های چشمک زن یا سایر علائم هشدار دهنده اصرار ورزید.
  • در محل‌های حفاری که در مسیر معابر عمومی قرار دارد، باید یک پل موقت عبور عابر پیاده با مقاومت و ایستایی لازم و با عرض حداقل 1.5 متر ایجاد شود.
  • بیرون زدگی هر یک از اجزا سازه‌های موقت از قبیل حصار حفاظتی موقت کارگاه، سرپوش حفاظتی و داربست از محدوده ساختمان در دست ساخت ممنوع است، مگر اینکه فاصله عمودی بیرون زدگی از روی سطح پیاده رو نباید کمتر از 2.5 متر و از روی سطح سواره رو کمتر از 4.5 باشد. همچنین درب‌ها و پنجره ها نباید از داخل کارگاه به سمت گذر عمومی باز شوند.
  • قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز به منظور حفظ امنیت و آرامش ساکنین ساختمان‌های مجاور تدوین شده‌اند. این قوانین سازندگان را ملزم به رعایت حقوق همسایه کرده و در صورت تخدی، متحمل خسارات مالی می‌شوند. بنابراین، سازندگان باید با درک درست از حقوق همسایه، هم بتوانند فرآیند ساخت و ساز اصولی را پیش ببرند و هم در مسیر قانونی حرکت کنند.

 

  • ۹۹/۱۰/۱۰
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۱)

  • علم با ارزش
  • سلام.نیاز به کارهای اساسی تر هست.مثلا اولیش این است،که خانه روبرو طوری ساخته نشود،که حیاط همسایه روبرو مشخص باشد! و ساخت ساز باید در فصل گرم یا تابستان و بهار باشد.چرا که در فصل پاییز و زمستان و اویل بهار،کولر یا دستگاه روشن نیست! و مردم هم پنجره را برای تهویه بعضی وقت ها باز میگذاران. مصالح ساختمانی و .. برای فصل سرد و خوب کار نمی کنن! در حالی که گرما.. 

    در حال حاضر در کوچه ما،چندین سال است به صورت دائم در حال ساخت و ساز هستن،اینطور که پیش برود،هرگز از ساخت و ساز کاسته نمی شود! مردم منطقه باید اسایش داشته باشند! اینطور قابل قبول نیست،که دائم و هر ساعت در حال ساخت ساز خانه و افزایش طبقه ها خانه یا تعمییرات خانه و .. باشد با چاره اندیشه شود، فصل و زمان  یا سال یا .. برای ان تایین باشد. 

    دیگر در زمان گذشته نیستیم، که گه گاهی  یک خانه در دور اطراف ساخته شود یا مجموعه از خانه ساخته شود، و دیگر تمام! جمعیت نسبت به قدیم بسیار افزایش یافته.و خانه سازی بشدت بالا رفته،نمی شود،قوانین چند دهه پیش که خانه سازی با چنین سرعت و افزایش نبود را اجراء و مسکن و خانه اسایش را تبدیل به مکن شبیه کارخانه و کارگاه کرد! 

     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی